בית

>

קבלני שיפוצים

>

מאמרים

>

כאן בונים - תקציב לשיפוצים

כאן בונים - תקציב לשיפוצים

כמה יעלה לנו השיפוץ הכללי? איפה נוכל לחסוך? ואיך נוכל לשמור על המסגרת התקציבית שהגדרנו? לפניכם מידע מפורט ועדכני בנושא תקציב לשיפוצים, כולל כלים שימושיים.

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-25/09/2016 8 דק' קריאה

סדר גודל בסיסי של מחיר שיפוץ דירה כללי ובסיסי אמור להיות כ-1,200-1,500 ש"ח למטר, כאשר מדובר בעבודת קבלן השיפוצים בלבד (הכוונה היא לעבודות ההריסה, החשמל והאינסטלציה,בניית קירות, ריצוף וצבע ללא קניית חומרי הגמר ותשלום לאנשי המקצוע המשלימים בשיפוץ. כאשר לוקחים את אלה בחשבון המחירים יכולים לטפס הרבה מעלה, להגיע גם ל-2,000, 5,000 ש"ח למ"ר ואפילו יותר. בכל תלוי במה בדיוק עושים וכמה משקיעים בחומרי הגמר. להערכת לקוחות ששיפצו, התשלום על כל מה שנחשב "משלים" לשיפוץ (תשלום על רצפות, כלים סניטריים, עבודות אלומיניום, נגרות וכל מה שאינו נכלל במחיר קבלן השיפוצים) הוא כ-40 עד 50 אחוז מהתשלום הכולל.

בשלב הראשון, כדי לקבל מושג התחלתי לגבי מחירי השיפוצים שלנו, ניתן להסתכל במחירונים הקיימים ברשת לעבודות שיפוצים, כמו המחירון שלנו באתר, או מחירונים אחרים המפרטים מחירים לעבודות שיפוץ שונות. החיסרון הוא שבהם תמצאו לרוב מחיר למטר אבל לא תמיד ניתן פשוט להכפיל בסך המטרים של השיפוץ אצלנו בבית ולהגיע למחיר הסופי של השיפוץ. מדוע? כי ישנם מדדים אחרים שישפיעו על המחיר.

הוא יהיה מושפע ממשטח גדול או קטן במיוחד, מהשאלה האם מתבצעת רק עבודת ריצוף או שיפוץ כללי, אם הדירה היא בקומה שלישית או בקומת קרקע ועוד. מחיר העבודות גם משתנה לפי המיקום בארץ, כאשר שיפוץ במרכז יעלה יותר משיפוץ במקומות מרוחקים יותר בפריפריה. עם זאת, המחירונים יכולים לתת לנו סדר גודל התחלתי של מחירים כדי להתחיל לגבש את התקציב שלנו.

כדי לקבל את התמונה המדוייקת ביותר על מחירי השיפוצים שלכם, כדאי קודם כל לקחת מידות של כל הדירה, לבנות פרוגרמה ושרטוט עם אדריכל או מעצב פנים, להגיע לכתב כמויות מסודר ואז לקבל הצעות מחיר מקבלני שיפוצים. יש שיעדיפו להתחיל את התהליך בקבלת הצעה ישירות מקבלן השיפוצים. גם זו אופציה.

אפשרות ביניים היא לבצע מדידה של הבית, לשלם לאדריכל רק על פגישה לשרטוט התחלתי ובנייה של כתב הכמויות, ואז לקבל הצעות מחיר מקבלן השיפוצים. בעת בניית תקציב לשיפוצים קחו בחשבון שכפי שציינו בתחילה, מעבר לעבודת קבלן השיפוצים, ההוצאה הכבדה הנוספת בשיפוצים היא של חומרי הגמר: הריצוף, הכלים הסניטריים, המטבח, התאורה וכו'. מומלץ לערוך סקר שוק ולראות את סדרי הגודל של מוצרי הגמר שאתם מעוניינים בהם מכיוון שכאן הטווחים יכולים להיות גדולים ומשמעותיים.

הגדרת מטרת השיפוץ

לפני הכל, כדאי להגדיר מה מטרת השיפוץ. שיפוץ למטרות השכרה או מכירה יהיה שונה משיפוץ החלומות של דירה שקנה זוג צעיר המתכנן לגור בה כל החיים. או אם למשל, אם אנחנו חייבים לשפץ בגלל תיקוני אינסטלציה והחלטנו לנצל את ההזדמנות להחליף ריצוף ולעשות קצת עבודות צבע, ננסה לחסוך כמה שניתן. במידה והשיפוצים נעשים למטרת מכירה, הגדרת תקציב לשיפוצים יכולה להיקבע לפי עליית ערך הדירה אחרי השיפוץ. כמו למשל, הגדרת סכום של 500 אלף לשיפוץ מתוך הנחה שבסכום הזה יעלה ערך הדירה לאחר סיום העבודות. 

מי שמעוניין בשיפוץ בסיסי ורוצה לחסוך עד כמה שניתן יוכל לחסוך הרבה בקניית חומרי הגמר לבית. תחום הריצוף ניתן להסתפק בריצוף סוג ב' או סוג ג', מה שיכול לחסוך סכומים נכבדים. בתחום האלומיניום ניתן לקנות חיקויים ולא את הסוגים היוקרתיים ביותר, מה שחוסך כ-35 אחוז במחיר. עלות שיפוץ מטבח יכולה להיחתך בשליש אם בוחרים בחומרים הפשוטים ביותר עבור השיפוץ. בחדר השירותים והאמבטיה כדאי לבחור באסלה מונובלוק ולא באסלה צפה ולבחור ברזים פשוטים מתוצרת הארץ, מה שיכול לחסוך 15 - 20 אחוז בעלויות.

אם מדובר בבשיפוץ הכרחי אך בדגש על חיסכון משמעותי (לדוגמה, בשיפוץ של דירה להשכרה) ישנן דרכים לחיסכון של כ-60 אחוז במחיר, כאשר העקרונות המרכזיים הם ניקיון וצביעה.  לדברי השיפוצניקים ישראל, במקרים רבים במקום החלפת רצפות ניתן לבצע פוליש על הריצוף הקיים, מה שמשדרג את המראה וחוסך את החלפת הריצוף. מי שקונה דירה להשכרה יבצע תיקונים בקירות, ויצבע את המשקופים והדלתות במקום להחליפם. בקירות ניתן לבצע תיקונים ולצבוע בלבן. את שקעי החשמל ניתן להחליף בשקעים בסיסיים בעלות של 30 ש"ח לשקע.  

בחדר האמבטיה, אם האמבטיה מקולקלת לא חייבים להחליף אותה וניתן פשוט "להלביש" מעליה אמבטיה חדשה במחיר של 2,500 ש"ח, במקום 15 אלף ש"ח. במקום חיפוי קיר חדש ישנם צבעים מיוחדים אותם ניתן ליישם על הקרמיקה הקיימת מה שנותן גוון נקי יותר. כך, במקום שיפוץ חדר אמבטיה בעלות של 30 אלף ש"ח, ניתן לעשות זאת ב-5,000 ש"ח. כך, במחיר של 15,000 - 20,000 ניתן לבצע שיפוץ חסכוני לעומת כ-100,000 ש"ח לשיפוץ בבית בו נרצה לגור.

מה שמעלה משמעותית ערך של דירה הוא מספר כמות החדרים. כשנקנה בית בו נרצה לגור לרוב המגמה תהיה דווקא לשבור ולפתוח כדי שהתחושה תהיה מרווחת. כמדובר בדירה להשקעה, לרוב נעדיף להשאיר כמות רבה יותר של חדרים או אפילו לחלק חדר גדול לשניים באמצעות גבס. במחיר של כ-4,000 ש"ח ניתן להפוך חדר אחד לשניים באמצעות גבס, הוספת נקודת תאורה ושקע.

שחר רוטרמן

ציון 9.74 48 חוות דעת

יצחק תורג'מן

ציון 9.82 7 חוות דעת

גיא כהן

ציון 9.96 12 חוות דעת

יהונתן חיו

ציון 9.67 6 חוות דעת

תקציב לשיפוצים - חשוב לתכנן

85% מהמשפצים את ביתם חורגים מהתקציב המתוכנן

היכן לא לחסוך בשיפוץ

חשוב להדגיש כי גם אם אנחנו משפצים לגמרי באוריינטציה חסכונית ומנסים לצמצם עלויות היכן שרק ניתן ישנם כמה מקומות בהם חשוב שלא לזלזל ולא לחסוך יותר מדי. הכוונה היא לאלמנטים הקשורים לתשתית: החשמל, האינסטלציה והאיטום. אלה שלושת המקומות הבסיסיים והחשובים ביותר. מדוע? כשל במערכת החשמל עלול להיות בעייתי ביותר ואפילו מסכן חיים. כשלים בתחומי האיטום והאינסטלציה עלולים לגרום לנזילות בהמשך ולנזקים כבדים שיעלו הרבה יותר מהשיפוץ החסכוני שניסיתם לעשות. חשוב מאוד לוודא שבתחומים האלה לקחתם את אנשי מקצוע טובים ומקצועיים שהתקינו את המערכות על פי התקן, והשתמשו בחומרים המתאימים.

איך מונעים חריגות והפתעות בתקציב לשיפוצים

סקר שערכה התאחדות קבלני השיפוצים מוכיח שכ-85% מהמשפצים את ביתם חורגים מהתקציב המתוכנן. אז בואו נהיה כנים: כמעט בלתי אפשרי להימנע מהפתעות בשיפוצים. יכול להיות שיקרו תקלות בדרך, יכול להיות שיהיו דברים שלא חשבתם עליהם מראש ותרצו פתאום להשקיע בהם. יכול להיות שישנם דברים שלא לקחתם בחשבון בחישוב הראשוני.

לצורך כך, כדאי להגדיר כ-20 אחוז נוספים מהתקציב לשיפוצים לצורך כל אותם בלת"מים שצפויים בהמשך. חשוב מאוד להגדיר מראש את סדרי העדיפויות בשיפוץ, ומה חשוב לנו יותר לעומת מה שפחות. אפשר להגדיר למשל, שפחות עקרוני לכם לקחת ריצוף יוקרתי, ויותר חשוב לכם שיהיו גופי תאורה מרשימים. אפשר להגדיר רמת גימור גבוהה של שפכטל בקירות על חשבון כלים סניטריים מפוארים. כדאי שתגדירו לעצמכם מראש מה חשוב לכם בתהליך.

איך מנהלים נכון תקציב לשיפוצים תוך כדי השיפוץ

רותי שרון, מומחית לכלכלת המשפחה, ליוותה כמה משפחות בתהליך שיפוץ, וחזרה עם כמה עצות שימושיות. הראשונה היא פתיחת חשבון בנק נפרד לצורך השיפוץ, וניהול הפעילויות עבורו שם. לפעמים הכסף שנכנס עבור השיפוצים מגיע מכמה מקורות שונים, ולעיתים לא הכל נכנס בבת אחת. כשהכסף נכנס לחשבון הכללי זה יוצר בלגן ויכול לתת אשליה של הרבה כסף בחשבון הכללי, שיביא לעוד הוצאות. הדבר יוצר בילבול ומקשה את המעקב על התקציב לשיפוצים. רבים נמנעים מפתיחת חשבון נוסף בשל נושא העמלות אך לדבריה, ניתן כיום לפתוח ולסגור חשבון בלי הרבה בעיות ולהגדיר עמלות בסיסיות שתשלמו, השוות את הסדר והשליטה בנושא התקציב לשיפוצים.

עוד נושא שלדבריה כדאי לקחת בחשבון הוא נושא המגורים בזמן השיפוץ. במידה ואינכם מתכוונים לגור בדירה או בבית בזמן השיפוץ, כדאי לקחת בחשבון עלות נוספת של מגורים זמניים בזמן השיפוצים ולהגדירו בתוך התקציב.

את התקציב לשיפוצים מומלץ לנהל בקובץ אקסל המחולק לסעיפים, עמודת התקציב לכל סעיף, עמודת ההתחייבויות ועמודת הוצאות בפועל. למשל, אם התחייבנו על תשלום מסוים לקבלן אבל שילמנו רק חלק, עלינו להיות מודעים להתחייבות לתשלום יתרת הסכום ולוודא שהכסף קיים בצד. לאקסל יש טמפלט מוכן שנועד במיוחד לניהול כספים בשיפוצים, בו תוכלו להיעזר. ניתן גם להיעזר בדפי אקסל של אנשים ששיפצו לפניכם.

כמובן שמאוד לא מומלץ לשלם מראש אלא לפי התקדמות העבודה, ולעגן זאת בהסכם עם הקבלן. עוד עצה להתנהלות כלכלית נכונה היא שאם אנחנו משלמים בצ'קים, כדאי לרשום את שם המוטב ולציין למוטב בלבד. כך, אם מסיבה כלשהי עבודה לא נעשית הצ'ק לא התגלגל הלאה. בנוסף, כדאי לשמור את החשבוניות/ קבלות של השיפוצים למקרה שמוכרים את הנכס מאוחר יותר ויש מס שבח, ניתן לקזז את ההוצאות. נוסיף כי כיום, ישנן גם לא מעט אפליקציות שנועדו לניהול נכון של תקציב לשיפוצים שיכולות לסייע לכם בתהליך, אם אתם בעלי גישה טכנית. כאלה הן למשל Spend – Budgeting, ClearCheckbook Money Management, או  Money Lover.

הלוואות לשיפוצים

אם אתם זקוקים להלוואה עבור השיפוץ, נצטרף לעצת בעלי מקצוע בתחום הממליצים לנסות קודם ללוות את הכסף מבני משפחה ורק בהמשך לפנות לגופים חיצוניים. אם אין ברירה ואתם חייבים לקחת הלוואה, ישנן לא מעט סוגי הלוואות שתוכלו לקחת. חשוב לבחון היטב את התנאים ולבחור בהלוואה בעלת ריבית נמוכה ויכולת פריסה לזמן ארוך (כדי לאפשר החזר חודשי נמוך). אלי מ"מימון פלוס" ממליץ על הלוואות משכנתא, אך מזהיר כי ככל שנמתח יותר את ההחזרים לתקופה ארוכה, יגדלו הוצאות המימון. 

הלוואות מהבנק יכולות להינתן בריבית אטרקטיבית אך ההחזרים עלולים להיות גבוהים מכיוון שלא ניתן לפרוס את ההלוואה מעל ל-5 - 7 שנים. הלוואות נוספות הן הלוואות מבתי השקעות המנהלים את קרנות הפנסיה, קרנות ההשתלמות וכו'. במידה ויש לכם - קרן השתלמות מניבה תשואות נאות, ובמקום לבדוק כיצד אנו משחררים את הכספים ניתן לקחת הלוואה בגינם עד כמעט 80% מהיתרה הקיימת.

הלוואות אלו הינם אטקרטיביות מאד בתנאים טובים ממוצע של 3% -5% לשנה. לדברי אלי, ההלוואות מגופים חוץ בנקאיים, הלוואות מחברות ביטוח או חברות אחרות אינן מומלצות כלל. תקופת ההחזר הינה קצרת מועד, לרוב שלוש שנים, ובהתאם ההחזר החודשי הינו גבוה בהרבה.

סדרי גודל מחירי שיפוצים

כאמור, בתחום השיפוצים כל מקרה לגופו, ואלמנטים כמו מצב הדירה הקיימת והנגישות שלה יכולים להשפיע על המחיר, אך ניתן כאן סדר גודל כללי של מחירים כדי לקבל מושג על הטווחים:

שיפוץ מחיר
שיפוץ אמבטיה: שיפוץ סטנדרט הכולל כלים סניטריים, קניית ארון ומקלחון
 
15,000 - 20,000
בניית קיר גבס  190 - 250 ש"מ למ"ר
ריצוף בהדבקה 120 ש"ח למ"ר - 190 ש"ח למ"ר
ריצוף חדש  150 ש"ח למ"ר - 250 ש"ח למ"ר

יש לכם שאלות או הערות בנושא תקציב לשיפוצים? כתבו לנו כאן למטה:)

מחפשים קבלן שיפוצים ולא מצאתם ?

או

מחפשים קבלן שיפוצים ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה