בית

>

קבלני שיפוצים

>

מאמרים

>

כתב כמויות המדריך המלא

כתב כמויות המדריך המלא

אם אתם עומדים בפני שיפוץ כללי ודאי כבר שמעתם את המושג "כתב כמויות" והבנתם שהוא הכרחי לשיפוץ שלכם. אך איך אמור כתב הכמויות להיראות? מה הוא אמור לכלול? ומי אמור לבנות אותו? כל הפרטים.

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-25/09/2016 5 דק' קריאה

מה זה כתב כמויות?

כתב הכמויות הוא הפירוט המדויק של כל עבודות השיפוצים והחומרים שיהיה צורך בהם במהלך העבודות, לפרטי פרטים. כתב הכמויות מגיע לאחר בניית התכנית האדריכלית, והוא נגזר מתכנית השיפוצים שלנו. כתב הכמויות יכלול את כל הפרטים של השיפוץ: פירוט עבודות ההריסה, האיטום, האינסטלציה והחשמל, הריצוף, הקירות וכו', כולל סוגי חומרים וכמויות מדוייקות.

מחפשים את כתב הכמויות - דוגמא? יצרנו עבורכם את כתב הכמויות להורדה לשימושכם!

למה צריך כתב כמויות?

הכנת כתב הכמויות היא שלב חשוב בשיפוץ כללי מכיוון שכאשר ישנו כתב כמויות מסודר גם הלקוח וגם קבלן השיפוצים מבינים בדיוק מה הם מעוניינים לעשות בשיפוצים, ולא משמיטים או שוכחים שום פרט. כאשר יוצאים לדרך ללא כתב הכמויות, הקבלן יכול לעבוד על אזור מסויים בבית, לגלות שיש דבר נוסף שצריך לעשות תוך כדי עבודה, וכך הדרך קצרה ליצירת בלת"מים או הוצאות כספיות מיותרות.

לדוגמה, עם תחילת יישום הריצוף באמבטיה הקבלן יכול לשאול אותנו אם נרצה רובה אפוקסית, מיוחדת לחדרים רטובים. אם לא סגרנו זאת מראש, הפרט הזה צפוי לייקר את העבודה מבלי שלקחנו זאת מראש בחשבון. מצד שני, אם נתכנן הכל מוקדם יותר ולפרטי פרטים ונדע מה החומרים שיהיה בהם שימוש (מכיוון שהם יהיו מפורטים בכתב הכמויות) נצמצם את מרווח הטעויות, ההפתעות והבלת"מים.

בנוסף, כתב הכמויות מהווה כלי להשוואה בין קבלנים. בשלב בו מקבלים הצעות מחיר ומשווים בין אנשי מקצוע, כדאי שיהיה כתב כמויות, ורצוי שיהיה כמה שיותר מדויק. אם אין את כתב הכמויות, קשה להבין את הסיבות לפערי המחירים בין הקבלנים. כאשר יש לנו את כתב הכמויות אנחנו מבינים בדיוק איך כל קבלן מתמחר כל חלק בעבודה ואנחנו מקבלים תמונה אמיתית לגבי כמה תעלה לנו העבודה בסופו של דבר.

כתב הכמויות חשוב במקרה שיש צורך בתוספות. ישנם מקרים של קבלנים שנותנים מחיר התחלתי זול ואז, כשהעבודות נמצאות בעיצומן ואין דרך לסגת, מתמחרים גבוה מאוד כל תוספת קטנה לעבודות. כתב כמויות מסודר מונע מצב כזה. אם הלקוח מגלה ששכח תוספת כלשהי במהלך העבודות, כבר יש תמחור מדוייק של כל פרט, וכך ניתן לתמחר באותו אופן את התוספת.

יצחק תורג'מן

ציון 9.82 7 חוות דעת

יהונתן חיו

ציון 9.67 6 חוות דעת

איימן עיראקי

ציון 9.8 87 חוות דעת

גרגורי בנימינוב

ציון 9.53 25 חוות דעת

תוספת לחוזה העבודה מול הקבלן - אנשי מקצוע ממליצים שהחוזה בין הלקוח לקבלן יכלול פירוט מדוייק ככל האפשר של עבודת השיפוץ ושל מה היא כוללת. כתב הכמויות מהווה בסיס לכך, והוא גם מאפשר לכם לחייב את קבלן השיפוצים להשתמש בחומרים מסויימים. למשל, אם ביצעתם בירור לגבי איטום והבנתם מהי הדרך התקנית לאטום חדרים רטובים (למשל, במידה ומשתמשים בסיקה - ליישם 2 שכבות) תוכלו לציין זאת בכתב הכמויות.

מחפשים קבלן שיפוצים ולא מצאתם ?

או
כתב כמויות

כתב הכמויות - דוגמא

מי בונה את כתב הכמויות בשיפוץ ובאיזה שלב של התהליך הוא מגיע?

הכנת כתב כמויות בשיפוץ יכולה להתבצע על ידי האדריכל (או מעצב הפנים) שתכנן את התכנית לשיפוצים, קבלן השיפוצים, או הלקוח. אידאלית - כדאי לקחת מעצב או אדריכל שיבנה תכנית אדריכלית ויגזור ממנה את כתב הכמויות. האדריכל הוא איש מקצוע מנוסה שיכול לבנות את כתב הכמויות מדויק, שיסייע בבחירת שיפוצניק ובקבלת הצעות מחיר מדויקות. השלב הזה יגיע לאחר שרטוט התכנית ולפני בחירת קבלן השיפוצים (ומהווה גם כלי לבחירת קבלן).

עם זאת, ישנם לקוחות שיעדיפו לוותר על אדריכל או מעצב פנים בתהליך ואז יבצעו את השלב של הכנת כתב הכמויות בעצמם - פשוט יישבו מול דף נייר (או אקסל), יעזרו בכתב כמויות להורדה ויפרטו בדיוק מה מעוניינים לבצע בשיפוץ. הדרך הנכונה היא לבנות טבלה ולהתחיל להבין בכמה נקודות חשמל מעוניינים, בכמה נקודות מים, כמה מ"ר ריצוף יש בבית וכו'. את אותו כתב כמויות ישלחו לכמה קבלנים כדי לקבל הצעות מחיר. כדאי מאוד להתייעץ עם בעלי מקצוע או להסתכל קצת איך נראים כתבי כמויות (תוכלו לקבל מושג אצלנו, בכתב כמויות לדוגמא או בכתב כמויות להורדה) כשמכינים את הטבלה. כתב כמויות מסודר מוביל לשיפוץ מסודר וחוסך לכם כאבי ראש.

עוד אופציה שמתרחשת לפעמים היא בניית כתב הכמויות על ידי קבלן השיפוצים, לאחר הצעת מחיר המתבססת על המצב בשטח והחלטה עקרונית להתחיל לעבוד יחד. יכולים להיות מקרים בהם הלקוח מבקש והקבלן יבנה את כתב הכמויות לעבודה בעצמו, כדי להקל על כתיבת החוזה וכדי ששני הצדדים ידעו בדיוק מה יהיה בתהליך.

נציין כמובן, שמהכרותנו את השוק, לא תמיד יבחרו לקוחות לפעול בצורה האידאלית. ישנם מקרים רבים בהם הלקוחות מסבירים לקבלן בערך מה הם רוצים לבצע בשיפוץ, הקבלן רושם לפניו ונותן מחיר כללי - מפרט, למשל, שהריצוף יעלה 10 אלף ש"ח, שיפוץ האמבטיה 20 אלף וכן הלאה. הדבר קורה למרות שהמידע בנושא קיים וניתן להשיג כתב כמויות להורדה, ולמרות החששות הכבדים אליה נכנס כמעט כל מי שיוצא לדרך של שיפוצים.

כפי שציינו, עבודה המבוססת על תמחור מהסוג הזה היא בעייתית מכיוון שהיא מקשה על השוואות מדוייקות במחירים בין הקבלנים, פותחת פתח לבעיות עתידיות ומקשה עליכם לחייב את הקבלן לעבוד לפי התקנים באופן מקצועי ככל האפשר, כפי שהייתם רוצים.

כתב כמויות לדוגמה

כתב כמויות דוגמא

מה חשוב לדעת?

כפי שציינו, על כתב הכמויות להיות מפורט ככל האפשר, ויצויינו בו חומרים בהם ייעשה שימוש, והשטח המדובר לכמות זו. למשל, בעבודות ריצוף יצויינו סוג המרצפות (למשל, גרניט פורצלן 60 על 60) וכמות המ"ר המבוקש. לפי כתב הכמויות יציין הקבלן את המחירים לכל פרט ופרט, ואת המחיר הסופי.

מה למשל כולל כתב כמויות? דוגמא להמחשת מספר סעיפים שונים לפניכם:

  • עבודות פירוק ופינוי - עבודות אלה יכללו בדרך כלל פירוק ריצוף לפי מ"ר, פינוי פסולת, פתיחת חלון או דלת, החלקת תקרה וקירות.
  • חשמל - מספר נקודות מאור, נקודות תקשורת, הארקה, לוחות חשמל ותקשורת, כמויות שקעים ומתגים.
  • איטום - פירוט כמות החדרים הרטובים, אופן ביצוע וסוג חומרי האיטום לפי מ"ר.
  • אינסטלציה - סוג צנרת, נקודות מים, סוגי כלים סניטריים, אינטרפוצים ומיקום הדוד.
  • ריצוף - סוגי אריחים, כמות במ"ר, פאנלים, חיפוי קירות ומדרגות.
  • צבע - סוג צבע, מספר שכבות, כמות מ"ר, ציון צביעת קירות או תקרות.

מחפשים קבלן שיפוצים ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה