בית

>

קבלני שיפוצים

>

מאמרים

>

פריסת תשלומים לקבלן שיפוצים - כמה תשלומים?

פריסת תשלומים לקבלן שיפוצים - כמה תשלומים?

כחלק מחוזה ההתקשרות או הצעת המחיר, או אפילו בלעדיהם: פריסת תשלומים לקבלן שיפוצים מסדיר את קצב שחרור התשלום בהתאם להתקדמות העבודה. אם לא תחתמו עליו סביר להניח שתיקלעו לסכסוך סביב נושא התשלומים. אם תערכו אותו לא כמו שצריך, לא תצרו מחויבות מספקת אצל הקבלן.

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-15/06/2017 4 דק' קריאה

ההתקשרות עם קבלן השיפוצים יכולה להיות נעימה ומוצלחת כשם שהיא עלולה להיות רוויה במתחים ובמשברים. אחד המרכיבים הרגישים בהתקשרות הוא פריסת תשלומים לקבלן שיפוצים בעבור העבודה. הסדרה לא נכונה של התשלומים בשיפוץ יכולה להביא למתחים בין הצדדים ולכן יש להבין את מארג השיקולים בשני הצדדים ולערוך פריסת תשלומים בשיפוצים בצורה נכונה.

מזל טוב! עשיתם סקר שוק ובחרתם בקבלן שיפוצים אמין וטוב שקיבל ביקורות חיוביות באתר שלנו. מדובר בצעד ראשון חשוב ונכון אבל כעת עליכם להסכים על לוח תשלומים הוגן שיסדיר את מספר התשלומים שלכם לקבלן ואת מועדם.

פריסת תשלומים לקבלן שיפוצים - האינטרס שלכם

אחת הנקודות המרכזיות בעניין פריסת התשלומים נוגעת בפער בין הצרכים של שני הצדדים – הלקוח והקבלן. באופן טבעי, ההעדפה שלכם כלקוחות היא לשלם בתום העבודה, וזאת על מנת לוודא כי העבודה נעשתה במלואה ולשביעות רצונכם. גם מצדו של הקבלן יש חששות: הוא זקוק למקדמה = "דמי רצינות" כדי להבטיח את המחויבות שלכם לפרויקט. ללא דמי רצינות בצורת מקדמה, הקבלן עשוי "לפספס" עבודות שדחה לטובת השיפוץ שלכם ובסוף לצאת קירח משני הצדדים במקרה ותבטלו את ההתקשרות. יתר על כן, בשיפוצים גדולים בהם ההוצאה הכספית גדולה, כספי המקדמה עשויים לשמש את הקבלן לכיסוי רכישה של חומרי גלם, תשלום לפועלים ועלויות נוספות הקשורות בשיפוץ כללי.

טעות מספר 1

תשלום מקדמה גבוהה מדי שם את הקלפים בידיים של הקבלן ואף עלול להעמיד אתכם בפני סיכון ממשי במידה ובחרתם בחאפר שייקח את הכסף וייעלם.

המלצתנו

מעטים הם קבלני השיפוצים שיסכימו לקבל את מלוא התשלום בסוף העבודה בעבודות בהיקף גדול של מעל 10 אש"ח, אבל לא יזיק לנסות. אם הוסכם על תשלום מקדמה בתחילת העבודה (הנהוג וההוגן כלפי הקבלן), הרי שמקדמה בגובה 5-10% מעלות השיפוץ היא סבירה ומקובלת.

טעות מספר 2

אם לא תשאירו "תשלום אחרון" גבוה מספיק, תאבדו את הקלף מול הקבלן וייתכן שתאבדו את המחויבות שלו להשלמת הפרויקט לשביעות רצונכם.

המלצתנו:

בסוף כל שלב או פרק מההצעה, שלמו 80% מהעלות ואת 20% הנותרים שמרו לתשלום אחרון שישולם רק בסיום עבודת הקבלן.

בסיום השיפוץ מקובל שהלקוח עובר על כל מה שנעשה במסגרת העבודה ועורך רשימת ריג'קטים - אותה הוא מוסר לקבלן לביצוע. את התשלום האחרון שומרים לסיום המוחלט של השיפוץ, לאחר שהקבלן תיקן עפ"י רשימת הריג'קטים שמסרתם לו. רב הסיכויים שאם הגעתם לישורת האחרונה עם הקבלן, אין מדובר בנוכל או חאפר. עם זאת, גם קבלנים הגונים עשויים לתעדף נמוך את סיום העבודה על השיפוץ שלכם ולנתב את המשאבים שלהם לפרויקטים חדשים בהיעדר תמריץ כספי הולם דיו בצורת "תשלום אחרון".

"תפרוס לי בבקשה"

ישנן דרכים שונות לפריסת תשלומים לקבלן שיפוצים – מתשלום בתחילת או בסוף העבודה, ועד פריסה של התשלומים – באופן שווה לאורך זמן או בהתאם לקצב התקדמות העבודה. בנו לוח תשלומים בשיפוצים המבוסס על התקדמות העבודה: לא משלמים לקבלן על פי מועדים שרירותיים בלוח השנה ובוודאי שלא משלמים את כל הסכום במכה אחת. כל תשלום יינתן בהלימה עם קצב ואיכות התקדמות הפרויקט (כפי שמורחב כאן) - לפי סעיף בהצעה או לפי "שלבים" שתגדירו בלוח התשלומים.

דוגמה לפריסת תשלומים לקבלן שיפוצים

ערכנו בשבילכם פריסת תשלומים לקבלן שיפוצים כדי שתוכלו ליישם את ההמלצות שלנו. תוכלו להדפיס את הפורמט הזה ע"י לחיצה כאן ולמלא אותו בהתאם לשיפוץ שלכם.

יצחק תורג'מן

ציון 9.82 7 חוות דעת

יהונתן חיו

ציון 9.67 6 חוות דעת

איימן עיראקי

ציון 9.8 87 חוות דעת

רוני קנופלר

ציון 9.96 18 חוות דעת

לוח תשלומים בשיפוץ - דוגמה

דוגמה ללוח תשלומים לשיפוץ

בדוגמה שלנו אנחנו מסתכלים על שיפוץ בעלות של 60,000 ש"ח שהחלטנו לחלק לשלושה שלבים מרכזיים. קבענו מקדמה בגובה 10% (שהיא 6,000 ש"ח, בצהוב).

לאחר תשלום המקדמה על השיפוץ יתרת החוב לקבלן עומדת על 54,000 ש"ח. בכל אחד מהסעיפים אנחנו מחשבים כמה נותר לנו לשלם (שהרי שילמנו כבר 10% במקדמה), כמה אנחנו משלמים בפועל (שהרי אנחנו רוצים להשאיר חלק מכל סעיף כתשלום אחרון) ולבסוף רושמים בעמודה האחרונה כמה נותר לנו לשלם לקבלן בסה"כ.

כשהכל מסודר בטבלה אפשר להבין בקלות כמה נשלם בכל שלב, כמה נשאיר לסוף כתשלום אחרון, כמה שילמנו עד כה, כמה נשאר לשלם וכו'.

הסכם כתוב או לחיצת יד

סיכמתם את כל התנאים עם הקבלן על פה ולחצתם ידיים, מברוק! המשמעות היא שניתן להתחיל במלאכה? אנחנו בדעה שעדיין לא.

טעות מספר 3

אם סיכמתם על פה עם הקבלן ואין לכך תיעוד, אתם משאירים מקום לפרשנות ומחלוקות. בנושא רגיש כמו כסף, סביר להניח שיתגלעו מחלוקות ושענייין יעיב על ההתקשרות.

המלצתנו:

הורידו את הפורמט שלנו, מלאו את לוח התשלומים יחד, הדפיסו וחתמו למטה וזה הכל.

מבחינתנו דרך המלך היא לערוך הסכם התקשרות, הצעת מחיר, כתב כמויות ולוח תשלומים ולהשאיר כמה שפחות מקום לפרשנות ומרווח תמרון. הבחירה כיצד להסדיר את ההתקשרות ביניכם ובין הקבלן היא בידיים שלכם - את לוח התשלומים החתום אתם יכולים לצרף כנספח לכל המסמכים הנ"ל או כהסכם נפרד ועצמאי להסדרת נושא התשלום.

בניתם את לוח התשלומים ועיגנתם אותו בכתב?
אתם מוכנים לצעדים הבאים בעבודתכם עם הקבלן.

בהצלחה!

מחפשים קבלן שיפוצים ולא מצאתם ?

או

מחפשים קבלן שיפוצים ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה