בית

>

גננים

>

מאמרים

>

ריצוף חוץ - המדריך המלא

ריצוף חוץ - המדריך המלא

מהו סוג הריצוף האידאלי לאזור החוץ, בחצר או במרפסת? לפניכם פירוט של סוגי הריצוף השונים לאזור החוץ, כולל יתרונות, חסרונות ומחירים, שיסייעו לכם בבחירה של הפתרון המדויק עבורכם.

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-20/07/2011 8 דק' קריאה

ישנם בשוק סוגים שונים של ריצוף חצר, לכל אחד מהם יש יתרונות וחסרונות, אותם כדאי לשקול היטב לפני שמחליטים באיזה סוג של ריצוף חצר בוחרים. מובן שלפני הכל, ריצוף חוץ חייב להיות בעל מקדם שחיקה גבוה ועמיד לפגעי מזג האוויר, אך ישנם פרמטרים נוספים הקשורים ספציפית למשטח אותו אתם מעוניינים לרצף ולצרכים הספיצפיים שלכם כמו המחיר, הנראות, התחזוקה ועוד פרמטרים התלויים בשימושים המתוכננים באותה חצר (או מרפסת). אם אתם מתלבטים באיזה סוג של ריצוף כדאי לבחור, מאמר זה ודאי יוכל לסייע בהבנת היתרונות והחסרונות של כל פתרון לריצוף חוץ.

מה האופציות הקיימות בשוק ריצוף החוץ ומשטחי החיפוי לחוץ?

אבנים משתלבות

אבנים משתלבות הן אבנים שנועדו לריצוף חוץ, העשויות מלט ושכבת אגריגטים (האגריגטים הם אבנים קטנות). האבנים המשתלבות מגיעות בגוונים שונים, המתקבלים באמצעות ערבוב פיגמטים של צבע בחלקה החיצוני של האבן, כאשר שכבת הצבע היא בעובי 1.2 ס"מ. ניתן לראות בעיקר אבנים בעיקר בגווני אדום, צהבהב, אפור ותכלכל. הצבעים הבהירים יותר של האבנים מתקבלים על בסיס מלט לבן.

האבנים מגיעות בגימור מעט מחוספס, וישנן אפשרויות לגימורים מעניינים יותר המתקבלים באמצעות סיתות או ליטוש של האבנים. התוצאה של ליטוש או סיתות היא חשיפת האגריגטים של האבן. ליטוש היא אפשרות הגימור היקרה ביותר ואבן מלוטת תהיה בעלת גימור חלק יותר. האבנים מגיעות במגוון רב של צורות, גוונים ושילובים.

ברי רייך

ציון 9.56 4 חוות דעת

מוחמד אבו עבאס

ציון 9.45 10 חוות דעת

מורד רינאוי

ציון 9.29 25 חוות דעת

מור חג'אג

ציון 9.25 13 חוות דעת

אופן היישום של אבנים משתלבות מתחיל מיצירת תבנית של אבני שפה מקובעות בבטון. האבנים עצמן צריכות לשבת על מצע כורכר, ועליו חול ים נקי בשכבה של כ-5 ס"מ. בשל צורתן הקונוסית של האבנים, השילוב ביניהן גורם להם להיצמד זו לזו. בסיום העבודה מפוזר חול המחלחל ברווחים שבין האבנים. לאחר מכן המשטח מהודק עם מהדק ויברציוני.

מחיר: מחיר למ"ר של אבנים משתלבות הוא 150 - 230 ש"ח למ"ר. השוני במחירים תלוי בגודל ובתנאי השטח ובסוג האבנים.

יתרונות חסרונות
לא יקר צמחים ומזיקים יכולים לצוץ בין האבנים
חומר חזק ועמיד חומר דורש תחזוקה
הרבה אפשרויות לעיצוב אם לא מיושם כהלכה מרצפות עלולות לשקוע
קל לבצע תיקונים נקודתיים

מחפשים גנן ולא מצאתם ?

או
אבנים משתלבות

אבנים משתלבות. תמונה באדיבות חברת אקרשטיין

בטון מוטבע

בטון מוטבע הוא משטח בטון, אשר מקבל דוגמאות, צבעים ועיצובים שונים באמצעות שימוש בתבניות שיכולות לגרום לבטון לשנות את מראהו בהתאם לבחירת הלקוח: הבטון יכול להיראות כמו משטח גדול ומחוספס,כמו אריחים גדולים בעיצובים שונים ואפילו לדמות מראה של עץ.

מדובר בטכניקה פשוטה יחסית: בתחילה יוצקים בטון משופר החלקה על המשטח בגובה הנדרש. לאחר מכן ממתינים לייבוש כמעט מלא ואז מתחיל תהליך ההטבעה. לפני ההטבעה מפוזר על גבי הבטון חומר שחיקה ועליו פיגמנטים של צבע לפי בחירת הדוגמה הרצויה. לאחר החלקה על החומר על מאלג' נעשות ההטבעות לפי תבניות שהוכנו מראש. בסוף נעשים חיתוכים של המשטח כדי למנוע ממנו להיסדק עם ההתרחבות וההתכווצות של החומר. בסיום, מורחים סילר על המשטח.

מחיר: 180 - 350 ש"ח למ"ר. תלוי בתנאי השטח וברמת ההכנה שהוא דורש.

יתרונות חסרונות
מגוון רחב מאוד של עיצובים בטון הוא חומר סופג ולכן יש צורך במריחת סילר תקופתית
יישום פשוט קשה לבצע תיקונים נקודתיים מבלי לפגום במשטח
מחיר נוח

בטון מוטבע בחצר

בטון מוטבע

בטון מוטבע שבוצע על ידי קבלן הבטון ציון טרבלסי

בטון מוחלק

בשנים האחרונות הפך הבטון המוחלק לפופולרי למדי גם לפנים וגם לחוץ בשל המראה האלגנטי והמעוצב שהוא מוסיף לחלל הפנים או לאזור החוץ בבית. אפשר לראות אותו הרבה בגני אירועים, בבתים של אדריכלים ובחללים מעוצבים אחרים. יישום של בטון מוחלק מתחיל ביישור המשטח, יישום שומשום והידוק. לאחר מכן יוצקים על המשטח בטון משופר החלקה המפולס לגובה הנדרש. הייבוש מתבצע במצב שהבטון כמעט יבש. בשלב הראשון מפוזר חומר מקשר וצבע על הבטון ואז מתבצעת ההחלקה בהליקופטר, מכשיר הנראה כמו מכונת פוליש עם להבי מסתובבים המחליקים את המשטח. בסיום נעשה חירוץ ש הבטון למניעת חריצים ויישום סילר לשמירה על המשטח ולמיעת חלחול נוזלים לתוכו.

מחיר: המחיר דומה ליישום של בטון מוטבע ועומד על 180 - 350 ש"ח למ"ר, בהתאם לתנאי השטח.

יתרונות חסרונות
מראה אלגנטי ומיוחד דורש תחזוקה
פשוט ליישום קשה לבצע תיקונים נקודתיים מבלי לפגום במשטח
מחיר נוח

בטון מוחלק

בטון מוחלק. תמונה באדיבות קמחי תאורה

אריחים

האריחים הנמצאים בשימוש הנפוץ ביותר הם אריחי גרניט פורצלן. גרניט פורצלן הוא סוג האריח הנפוץ ביותר, מכיוון שהוא אריח עמיד מאוד ובשל היותו סינתטי הוא עמיד לרטיבות ואינו דורש תחזוקה כמו חומרים אחרים. גרניט פורצלן הוא אריח קרמיקה העובר שריפה בטמפרטורה גבוהה שהופכת אותו לחזק ועמיד.  יש כיום בשוק מגוון עצום של דגמים, צבעים וחומרים של אריחי גרניט פורצלן לריצוף חוץ. ביניהם גם כאלה המדמים מראה של עץ, בטון או מראה של אבן טבעית. היתרון בבחירה של אריח סינתטי המדמה חומר טבעי היא שאינו דורש תחזוקה. עם זאת, לפני שבוחרים דגם חשוב לשים לב שהאריח מתאים לריצוף חצר וחשוב מאוד לבחור באריחים מחוספסים כדי למנוע החלקה. לצורך ריצוף באריחים יש לצקת קודם משטח בטון שעליו מדביקים את האריחים, אלא אם יש כבר אריחים קיימים והתשתית לא ניזוקה, ואז ניתן לרצף בהדבקה. האריחים קלים לניקוי ולא סופגים כתמים ואריח איכותי יראה יפה וחדש גם אחרי שנים רבות של שהייה בחוץ.

מחיר: מחיר ריצוף חוץ באריחי פורצלן יעלה כ-250 ש"ח למ"ר.

יתרונות חסרונות
מגוון רחב מאוד של עיצובים פחות עמיד למשקלים כבדים
אינו דורש תחזוקה אם יש צורך בתשתית בטון המחיר יקר

ריצוף חוץ במרפסת

דקים

דק עץ טבעי מעניק לחצר מראה חם ואלגנטי, ומדובר באחת האפשרויות האהובות על הישראלים למשטחי חוץ, בעיקר בבתים פרטיים ובמקומות בהם הדק הוא מקום המשמש לישיבה ולשהייה של כל המשפחה. ישנם סוגים רבים של עץ מהם ניתן לבנות דק, כאשר הם בעיקר נבנים מאורן, איפאה, טיק, קומרו ובמבוק. לסוגי העץ השונים ישנה רמת עמידות אחרת ותחזוקה מעט שונה. כאשר נציין כי בכל מקרה כאשר הבחירה היא בעץ יש צורך בתחזוקה שוטפת, בעיקר כי בישראל שטופת השמש העץ זקוק לתשומת לב, יש לצבוע אותו כל שנה מחדש כדי למנוע דהייה וסדקים ולרסס אותו כדי להרחיק ממנו טרמיטים ושאר מזיקים.

תחליף אפשרי לדקים מעץ שנועד למנוע את הצורך בתחזוקה שוטפת הוא דק סינטטי. החומר ממנו עשוי הדק הסינטטי הוא שילוב של פלסטיק ממוחזר וסיבי עץ. היתרון העיקרי שלו הוא שאינו חשוף למזיקים ואינו דורש תחזוקה כמו החומר הטבעי. החיסרון, כרגיל במקרים הללו, הוא שמדובר בחיקוי ולמי שאוהב את המראה הטבעי החיקוי לעולם לא יספיק.בנוסף, דק סינטטי יהיה בטווח היקר של המחירים.

הדק ייבנה על תשתית בטון או על אדמה, כאשר אם יותקן באדמה יוחדרו אליה קורות עץ בציפוי זפת.

ניתן להתקין דק בהתקנה סמויה, באופן בו הברגים שלו אינם נראים לעין (מדובר בתוספת במחיר). לאחר ההתקנה נצבע הדק בשמן בצבע לפי בקשת הלקוח. חשוב לוודא שמים הנוזלים על הדק ינוקזו בצורה טובה, כי נוזלים עשויים לגרום לו נזקים.

מחירים: ישנו טווח רחב יחסית של מחירים למ"ר עבור דק, כתלות בסוג העץ הנבחר. המחירים מתחילים מ-350 ש"ח למ"ר ומגיעים אפילו ל-1,000 ש"ח למ"ר.

יתרונות חסרונות
מראה יפה וייחודי יקר יותר מהחלופות
התקנה פשוטה ומהירה דורש תחזוקה
אפשרות פשוטה לתיקונים נקודתיים

דק איפאה

דק איפאה. בוצע על ידי עמוס ראובן

גרנוליט

החומר העיקרי המרכיב את הגרנוליט הוא בטון, המוערבב עם אבנים קטנות. היישום נעשה ביציקה שאחריה מגורדת השכבה העליונה של המשטח באמצעות מטאטא פלדה שחושף את האבנים. בדרך כלל מתבצעת חציצה באמצעות פסי אלומיניום בין מקטעים שונים במשטח, וכך נוצרים עיצובים שונים בחומר באמצעות שימוש בצורות וצבעים שונים. את הגרנוליט יוצקים על תשתית של חול ועליה יציק בטון. בדומה לאבנים משתלבות, לפני היציקה יש ליישם אבני שפה שייצרו אמבטיה בתוכה מונחת היציקה. עובי שכבת הגרנוליט הוא כ-3 ס"מ. ריצוף גרנוליט עמיד מאוד בפני שחיקה ואינו דורש שום טיפול, קל לנקות אותו אבל הוא עלול להיסדק או להישבר עם הזמן. כדי למנוע סדקים יש לדאוג עם ליישם חיבורי אלומיניום כל כמה מטרים.

מחיר ריצוף של גרנוליט כ- 250 ש"ח למ"ר לדגם ממוצע.

יתרונות חסרונות
יישום מהיר תיקוני תשתית בעייתיים 
עמיד לשחיקה מראה פחות אהוב בחצרות ובבתים פרטיים
אינו דורש תחזוקה
מגוון עיצובים

גרנוליט

משטחי גומי

מוצר חדש יחסית, אפשר לצקת אותו ישירות בחצר או לקנות אריחי גומי מוכנים ולא צריך לצקת בשבילו תשתית בטון. הגומי עשוי מחומרים ממוחזרים והמראה שלו לא מהודר כמו של אריחים אבל קל לנקות אותו ולתחזק אותו והוא ריצוף אידילי באזורי משחק של ילדים או במקום שמיועד לפעילות ספורטיבית.

מחיר: מחיר ריצוף במשטח גומי ביתי, הוא כ-350 ש"ח למ"ר.

יתרונות חסרונות
מתאים מאוד לילדים קשה לבצע תיקונים נקודתיים
קל לניקיון מראה פחות מרשים מפתרונות אחרים לחיפוי חוץ

ריצוף חוץ - מחירים

מחירי הסוגים השונים של ריצוף וחיפוי אזורי חוץ משתנים לפי תנאי השטח, הגודל, סוג החיפוי הנבחר ועוד. לכן, כד לדעת כמה תשלמו על ריצוף החוץ שלכם תצטרכו לקבל הצעות מחיר מבעלי מקצוע שיקבלו את התמונה המלאה. עם זאת, כדי לקבל מושג כללי ריכזנו עבורכם את המחירים של סוגי חיפוי החוץ השונים בטבלה.

סוג ריצוף חוץ מחירים
אבנים משתלבות כ-190 ש"ח למ"ר
בטון מוטבע כ-250 ש"ח למ"ר
בטון מוחלק כ-250 ש"ח למ"ר
אריחים כ-250 ש"ח למ"ר
דקים כ-400 ש"ח למ"ר
גרנוליט כ-250 ש"ח למ"ר
משטחי גומי כ-350 ש"ח למ"ר

מי מבצע עבודות ריצוף חוץ?

ישנם בעלי מקצוע המתמחים בתחומים שונים של ריצוף חוץ כמו קבלני אבנים משתלבות, בעלי מקצוע המומחים בבניית דקים,קבלני בטון שיוכלו ליישם בטון מוחלק, מוטבע או גרנוליט ובעלי מקצוע המומחי ביישום משטחי גומי. כמובן שניתן למצוא בעלי מקצוע מומחים ביותר מתחום אחד וישנה לעיתים חפיפה בין התחומים. בכל מקרה, כדאי לבחור בבעל מקצוע על סמך המלצות של לקוחות קודמים ולקבל כמה הצעות מחיר. לא מומלץ ללכת על ההצעה הזולה ביותר אלא על ההצעה המפורטת והמקצועית ביותר. כדאי לבדוק עם בעל המקצוע אם ישנה אחריות על העבודה ולחלק את התשלומים כך שישנו סכום שיישאר לסיום העבודה.

אז איך מחליטים על סוג ריצוף החוץ המתאים?

שימוש - כפי שציינו בהתחלה השימוש של אזור החוץ הוא חשוב לבחירה בסוג החומר המתאים. אם מדובר במשטח חוץ קטן בבניין משותף אפשר ללכת על אבנים משתלבות או גרנוליט. לחצר בבית פרטי בכפר בבית בו מתגוררים ומשחקים ילדים לרוב הבחירה תהיה בדק עץ. בטון מטבע יתאים מאוד לאזורי חוץ מעוצבים לבתים בהם יש דגש על סגנון עיצוב מסוים.

מחיר - העלות היא כמובן גם שיקול בבחירה, ותלויה במשתנים שונים הקשורים במצב השטח.

עיצוב - לכל סוג ריצוף סגנון שונה לגמרי. הבחירה היא במידה רבה עניין של טעם אישי אך גם של התאמה לסגנון העיצוב של הבית כולו ושל אזור החוץ.

מחפשים גנן ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה