בית

>

גננים

>

מאמרים

>

מה חשוב לדעת לקראת הקמת גינה במרפסת?

מה חשוב לדעת לקראת הקמת גינה במרפסת?

גם אם אתם מתגוררים בבניין רב קומות ללא חצר, אתם יכולים ליצור לכם נקודה ירוקה משלכם ולהשקיע בגינה מרשימה במרפסת. איך עושים זאת? לפניכם הפרטים על ההכנות המקדימות, סוגי הצמחים המתאימים והעלויות

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-12/12/2016 6 דק' קריאה

כחלק שיפוץ הדירה, ישנם אנשים המעוניינים להגשים חלום נוסף, ולהקים גינה אצלם במרפסת. כיום, ברוב המקרים כבר לא מדובר בכמה אדניות עם גרניום, אלא על גינה של ממש שתתן לנו חווית טבע קטנה באמצע העיר. עמוס אזרחי מחברת גן גורו המקימה גינות מסביר כי בדומה לתכנון שיפוץ, השלב הראשון בתכנון גינה יהיה הגדרת הצרכים והרצונות. עליכם לשאול את עצמכם האם אתם מעוניינים בגינה עם תחזוקה מינימלית או יכולים להתמודד עם תחזוקה אינטנסיבית יותר, והאם אתם רוצים להתמקד בצמחיה פורחת או יותר בצמחי מאכל. אילוץ נוסף שיקבע עבורכם את מבנה הגינה יהיה האקלים באזורכם. ישנם צמחים שיתאימו יותר לאזור עם הרבה שמש, וכאלה הדורשים צל. מיקום הדירה בארץ, הקומה והכיוון אליו פונה המרפסת - כל אלה ישפיעו על הבחירות שתעשו בהמשך.

מה חשוב להכין לקראת גינה במרפסת?

בשונה מגינה בחצר, הצמחיה בגינה שבמרפסת נמצאת במיכלים סגורים ואינה מתחלפת ולכן חשוב מאוד שתהיה מערכת דישון. לצידה כמובן, חשובה מערכת ההשקיה. כיום, רוב המערכות הללו הינן ממוחשבות, כאשר המערכת מחוברת למחשב הקובע על פי תכנות מראש את הזרמת הדשן. אותו המחשב גם מחובר למערכת ההשקיה, וכך ניתן לתכנת אינטנסיביות שונה של השקייה עבור כל מיכל. למשל, צמחים מסוימים דורשים משטר השקייה אינטנסיבי של חצי שעה אחת לשלושה ימים. לעומת זאת, אדנית תבלינים קטנה תדרוש השקיה של שלוש פעמים ביום, 5 דקות בכל פעם. ניתן לתכנן את מערכת ההשקיה כך שישהיה קו אחד שישקה אחת לשלושה ימים וקו שישקה כל יום. לכל קו יש כמות מקסימלית של צנרת שניתן לשים עליו. אם המרפסת היא גדולה ואורך הצינורות הוא מאות מטרים, חשוב לחלק את הקווים כך שלחץ המים לא ירד.  

אם עושים שיפוץ כללי בבית ומתכננים גינה במרפסת חשוב להיות מודעים להכנות הנדרשות מראש, להן צריך לדאוג לפני שלב הריצוף במרפסת (כמובן, במידה והריצוף במרפסת מוחלף). ראשית, חשוב שתהיה הזנת מים במרפסת ולכן כדאי לדאוג שיהיה שם ברז. בנוסף, חשוב שתהיה נקודת חשמל (כדאי לשים לכך לב תוך כדי גיבוש תכנית החשמל) עבור המחשבים.

מוחמד אבו עבאס

ציון 9.45 10 חוות דעת

ברי רייך

ציון 9.56 4 חוות דעת

מור חג'אג

ציון 9.25 13 חוות דעת

מורד רינאוי

ציון 9.29 25 חוות דעת

עיצוב גינה במרפסת של חברת גן גורו

עיצוב גינה במרפסת של חברת גן גורו

ברוב המקרים, לא נרצה שהצנרת תהיה גלויה ולכן יש ליצור מראש "שרוולים" דרכם יושחלו הצנרות. אותו שרוול הוא צינור עבה שאמור להיכנס מתחת לריצוף, ולחבר בין המחשב, הברז והכדים. כדאי שתכנון הגינה יהיה מוכן מראש, כך שתוכלו לתאם את העניין עם קבלן השיפוצים  שלכם. לרוב, אנשי הגננות יהיו בקשר עם הקבלן כדי להבטיח שהדבר ייעשה.

אם לא החלפתם את הריצוף או לא תכננתם זאת מראש, ישנו פתרון חלופי לצינורות, של חיבור תעלה לפאנלים וחיבור הצינורות דרכם במעין תעלות חשמל - רק במקרה הזה אלה צינורות מים (כמו שעושים בבית כאשר רוצים לחבר חוטי חשמל מהטלוויזיה לשקע ולא רוצים שיהיו גלויים).

נושא נוסף הדורש את התייחסותכם מראש הוא נושא הניקוז. הרי איננו רוצים שהמים מהאדניות יתנקזו על המרפסת וייצרו שלולית או רטיבות, ולכן יש לדאוג לפתרון עבור המים לאחר ההשקיה. בדרך כלל, הגנן המתכנן של הגינה במרפסת יחבר כל אחת מהאדניות למערכת סגורה שתזרום ישירות לניקוז. גם כאן, אם נעשית חשיבה מראש לפני יישום הריצוף, ניתן יהיה להעביר את צינור הניקוז מתחת לריצוף.

איך מתכננים נכון גינה במרפסת קטנה?

אם יש לנו מרפסת קטנה במיוחד ניתן להחליף את הגינה הרגילה בקיר ירוק. המשמעות היא מערכת שלמה של מעין כיסי שתילה המוצמדים על הקיר ויוצרים עליו גינה. כך אנו מרוויחים גינה מבלי לגנוב משטח המרפסת. לקיר ירוק יש מערכת השקיה בקיר, מערכת ניקוז ומערכת בידוד, המונעת מעבר רטיבות לקיר. במקרה הזה גם נדרשות פחות הכנות מראש, בהשוואה לגינה רגילה.

בגינה במרפסת ניתן לגדל כמעט את כל סוגי הצמחייה, כאשר התנאים העיקריים בהם יש להתחשב הם גודל המכלים (ישנם צמחים כמו עצי זית למשל הדורשים גודל מיכל גדול, ואם המרפסת קטנה - זה לא יתאים). עוד נושא שיש להתחשב בו הוא האקלים במרפסת - במרפסת עם הרבה שמש או הרבה רוח יש לבחור בצמחים היודעים להתמודד עמם.

חשוב לדעת שלכל צמח ישנו גודל מיכל מינימלי. ככל שהצמח עצמו גדול יותר, בית השורשים שלו יהיה גדול יותר. אם שותלים צמח עם בית שורשים גדול בכלי קטן הוא יהיה בסדר בשנים הראשונות אך לאחר שלוש-ארבע שנים השורשים ידלדלו והעץ יתנוון. לכן מרפסת גדולה תוכל להכיל צמחים גדולים הדורשים מכלים גדולים - ולהפך.

מחפשים גנן ולא מצאתם ?

או
קיר ירוק

קיר ירוק. עוצב על ידי חברת גן גורו

מחיר גינה במרפסת

מחירי הגינות במרפסות נע בטווח גדול, הנובע מסוג הצמחייה הנבחרת וסוג הכלים (ישנם כדי פלסטיק פשוטים לעומת כדים ומכלים באלפי שקלים). סוגי הכלים, סוגי הצמחים וגודלם הם האלמנטים שניתן לשחק עימם כדי להוזיל את המחיר. מומלץ שלא לחסוך על מערכת השקיה ממוחשבת ואמינה ועל מערכת דישון. באופן כללי, חשוב לדאוג לתשתית טובה ומכלים טובים שלא מתבלים מהר. קחו בחשבון שמינימום המחיר שתשלמו על גינה עם מערכת השקיה ממוחשבת ומדשנת יהיה כ-5,000 ש"ח למרפסת לא גדולה. מעבר לכך, השמיים הם הגבול ומי שהכסף אינו משחק אצלו תפקיד יכול להוציא גם 400 אלף ש"ח על גינה ענקית ומושקעת במיוחד.

תחזוקה של גינה במרפסת

כאשר ההשקייה והדישון נעשים באמצעות מערכת ממוחשבת, אין צורך בתחזוקה מורכבת מדי. המדשנת דורשת החלפה פעם בכמה חודשים של דשן נוזלי, כאשר מחירו הוא כ-45 ש"ח למיכל של 4 ליטר (המספיק למרפסת ממוצעת לחצי שנה). עוד תחזוקה הנדרשת היא של בטריות, במקרה של מחשבים במרפסות בהן לא נעשתה הכנה לחשמל והוחלט על פתרון של מחשב המופעל באמצעות בטריות, המספיקות לחצי שנה.

צמחיה נשפכת עם צמחיה רגילה

שילוב של צמחיה נשפכת עם צמחיה רגילה. גינה עוצבה על ידי חברת גן גורו

צמחיה פופולארית לגינה במרפסת

בין סוגי העצים הפופולאריים ישנם למשל עצי פיטנה (בעל פרחים ורודים ולבנים המתאים לאקלים טרופי), בתחום עצי ההדר בגינות של מרפסות - הדורשות עצים שיחזיקו היטב במיכלים - מתאימים עצי תפוז סיני ולימון ננסי, המחזיקים טוב יותר במיכלים מאשר עצי תפוז רגילים. עוד סוגי עצים שכיחים הם הזיתים המחזיקים היטב במיכלים, ולצידם גם עצי אלון ורימון.

בתחום הפרחים יש אפשרויות רבות, כאשר ניתן לשלב בין צמחיה מטפסת, צמחיה נשפכת ושיחים רגילים. בין הצמחים הפופולאריים ישנה המרווה לסוגיה כמו מרווה אינדיגו (בעלת פרח סגול), מרווה גרג (בעלת פרח ורוד) או מרווה הוטליפס. סיגלית אוסטרלית היא בין הצמחים הפופולריים לצמחיה נשפכת. בין המטפסים ישנם יסמינים, פסיפולורה, ורד אייסברג ופנדוראה. וכמובן, כמעט בכל גינה מוסיפים כיום את פינת התבלינים הכוללת בזיליקום, אורגנו, נענע, טימין, לואיזה וכל סוגי התבלינים שאנחנו יכולים לרצות. תוך כדי הבישול אפשר פשוט לצאת שניה ולקטוף…

חשוב להדגיש, שכמו בכל חלק אחר בשיפוץ, חשוב להיות מודעים לעלויות ולהכנות הנדרשות מראש. גם גינה במרפסת, אלמנט לא מרכזי או משמעותי בעבודות, דורש מודעות והכנה לפני שנכנסים לעניינים. עם זאת, התוצאה בסופו של דבר נעימה מאוד לעין ושווה את המאמץ.

מחפשים גנן ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה