בית

>

קבלני שיפוצים

>

מאמרים

>

חומרי גמר לקנות בשיפוץ - סקירה מהירה

חומרי גמר לקנות בשיפוץ - סקירה מהירה

רוצים לדעת אילו חומרי גמר תצטרכו לקנות עבור השיפוץ ולקבל מידע ראשוני על סוגי החומרים השונים? אחרי קריאת המאמר תהיו הרבה יותר חכמים.

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-12/09/2017 9 דק' קריאה

לפני או במהלך שיפוץ כללי יירכשו חומרי גמר לבית, כאשר מומלץ שלא להתמהמה ולרכוש אותם בזמן על מנת למנוע עיכובים בעבודות. שם כולל לכל חומרי הגמר הוא "חומר לבן", כאשר החומרים לשיפוץ בהם משתמש הקבלן מכונים "חומר שחור".

במסגרת שיפוץ, קבלן השיפוצים הוא הרוכש את כל החומר השחור (חומרי העבודה), ואילו הלקוח את החומר הלבן, (החומרים שניתן לראות בעין). בין החומרים הללו ניתן לציין את חומרי הריצוף והקרמיקה, הכלים הסניטריים ומוצרי התאורה. במאמר זה נעשה סקירה מהירה של מוצרי הגמר השונים שתצטרכו לקנות וכמה פריטי מידע בסיסיים שכדאי לדעת עליהם. לנושא התאורה נתייחס במאמר נפרד. 

חומרי גמר - ריצוף וקרמיקה

ישנם כמה סוגי שונים אריחים שנועדו לריצוף:

אריחי טרצו - מה שרובנו מכירים כ"רצפת שומשום", הוא ריצוף הטרצו. האריחים הללו מורכבים מבטון ואגרגטים (אבנים קטנות). המרצפות משוייפות כך שהאגריגטים נראים לעין. מרצפות הטרצו מיוצרות בטכנולוגיה ירוקה, והן נחשבות לעמידות יחסית, וקלות לתחזוקה. רוב אריחי הטרצו מגיעים במידות של 30*30 ס"מ, וישנם גם אריחי 20*20 שניתן להזמין במיוחד. אריחי הטרצו עצמם אינם יקרים, ומחיר הרצפות נע בדרך כלל בטווח שבין 50 ל-100 ש"ח למ"ר.

עבודות הריצוף עצמה תהיה יקרה יותר מריצוף סטנדרטי בשל העובדה שאת האבנים יש לחתוך באמצעות מסור או דיסק ייעודי לכך והאבנים עצמן מעט כבדות יותר. מחיר עבודות ריצוף בטרצו יעלו כ-200 - 250 ש"ח למ"ר (לעומת כ-150 - 190 ש"ח לריצוף רגיל).

אריחי קרמיקה - אריחי הקרמיקה מיוצרים מחרסית העוברת עיבוד ולבסוף נקלית בתנור בחום גבוה ואז עוברת קירור מהיר. מדובר במרצפות עמידות, קלות לניקוי, חזקות ובעלות ספיגה נמוכה. טווח מחירים רחב מאוד המתחיל בין כמה עשרות שקלים למ"ר ויכול להגיע גם לכמה מאות.

גרניט פורצלן - גרניט פורצלן הוא למעשה סוג של אריח קרמיקה עשוי חרסינה, לעיתים מזוגג ולעתים לא מזוגג, עמיד וחזק יותר מאריח קרמיקה רגיל. זהו סוג הריצוף הפופולארי ביותר בישראל בשל השילוב בין עמידות גבוהה לבין מחיר סביר. אריח הגרניט פורצלן מגיע במגוון רחב מאוד של דגמים בגדלים שונים, עוביים שונים ובטקסטורות שונות.

טווח מחירי הריצוף בגרניט פורצלן הוא רחב מאוד ונע בין 50 ש"ח למ"ר לסוג הפשוט ביותר ויכול להגיע גם עד ל-600 ש"ח למ"ר, שזהו למשל מחירם של האריחים הגדולים והדקים ביותר.

שיש - אבן טבעית הנחצבת במחצבות ומנוסרת לאריחים המנוסרים לגדלים שונים ובעיבודים שונים. המושג "שיש" בארץ מתייחס גם לאבן השיש וגם לסלע הגרניט, הגיר והבזלת(עוד פרטים בנושא). מדובר בארבע משפחות שונות תחת אותה הכותרת כאשר כל אחת מהן מתחלקת לסוגים שונים של אבן בהתאם לאזור ממנו היא מגיעה ולדחיסות החומר.

ריצוף שיש נחשב יוקרתי אך בדרך כלל הוא חומר בעל עמידות נמוכה (משתנה מעט בהתאם לסוג האבן), ספיגות גבוהה ואי עמידות לכימיקלים. מחירי ריצוף שיש נעים בין 100 ש"ח לבין 400 - 500 ש"ח למטר, תלוי בסוג האבן.
אבני הגיר הן האבנים הזולות ביותר וגם אבני הגרניט בצבעים העזים זולות יותר מכיוון שהביקוש להן אינו גדול. שיש לבן וחלק ללא "גידים" יגיע לטווח הגבוה של כ-500 ש"ח למטר.

יצחק תורג'מן

ציון 9.82 7 חוות דעת

יהונתן חיו

ציון 9.67 6 חוות דעת

איימן עיראקי

ציון 9.8 87 חוות דעת

גרגורי בנימינוב

ציון 9.53 25 חוות דעת

ריצוף גרניט פורצלן דמוי שיש

ריצוף גרניט פורצלן דמוי שיש (באדיבות חברת חלמיש)

בחדרים רטובים חשוב להקפיד על ריצוף מותאם. חשוב לדעת כי כל אריח נבדק לפי מידת העמידות להחלקה כאשר רמה של R9 היא רמת עמידות רגילה ו-R13 היא רמת עמידות גבוהה להחלקה. בחדרים רטובים ובריצוף חוץ מומלץ לבחור באריחים המסווגים כ-R 10 לפחות. 

כדאי לשים לב שאם אתם רוכשים ריצוף או קרמיקה לקיר בגודל השונה מהגודל הסטנדרטי המשמעות עשויה להיות מחיר יקר יותר של עבודה ממה שסוכם בתחילה עם השיפוצניק. כדאי לבדוק עם הקבלן מראש לפני הקניה אם לאריח שאתם מעוניינים בו יש משמעות נוספת מבחינת מחיר עבודה.

חומרי גמר - כלים סניטריים

אסלות

ישנם כמה סוגים שונים של אסלות מתוכם תצטרכו לבחור לשיפוץ שלכם:

אסלת P – האסלה הסטנדרטית הפשוטה שמונחת על הרצפה עם ניאגרה פלסטית גבוהה והיא בעלת עוצמת שטיפה טובה כיוון והמים מגיעים מגבוה.

אסלת מונובלוק – הניאגרה תהיה מחרס ותשב על האסלה ותיצור יחידה אחת. העיצוב של המונובלוק הוא יותר אטרקטיבי אך עוצמת השטיפה יכולה להיות פחות יעילה מאסלת P.

אסלה תלויה – אסלה המנותקת מהרצפה וכך אפשר בקלות לנקות את הרצפה והניאגרה תהיה סמויה בקיר. מדובר באסלה יקרה יותר והיא יכולה להגיע בחרס או פלסטיק צמוד.

ישנם סוגים שונים של ניאגרות ומיכלי הדחה. ניתן לרכוש ניאגרה פלסטית, חרס או סמויה. התקן מחייב שתי כפתורי הדחה בניאגרה (של כמות מלאה וחצי הכמות). המחיר של הניאגרות משתנה בהתאם ליחידה בה הוא נמכר, לעיצוב, דרישות ההתקנה ונגישות. ניאגרה פלסטית תהיה הזולה ביותר וחרס ומיכל סמוי יהיה יקר יותר. מיכל הדחה סמוי דורש עבודה בקיר החדר.

ישנה אמונה רווחת בעניין הדחה סמויה, שבמידה וישנה בעיה בצנרת, יש צורך לשבור את הקיר כדי להגיע למערכת. חשוב לדעת שהדבר לא נכון מכיוון שהגישה למערכת של הצנרת נעשית דרך כפתור ההדחה, ואין צורך בשבירת הקיר. עוד נקודה שחשוב לדעת בעניין הדחה סמויה היא שכדאי לבחור במיכל הדחה דק יחסית, כדי שלא יבלוט החוצה מהקיר. מדובר בתוספת מחיר של כ-200 ש"ח.  

ישנם כמה דגשים חשובים עליהם כדאי להקפיד בבחירת חומרי גמר כמו אסלות: כדאי לבחור באסלה הנושאת תו תקן (מכון התקנים בודק עמידות בפני חומרי ניקוי, ספיגת כתמים, עמידות קור-חום, פונקציונאליות של האסלה, התזת מים, מידות של האסלה, גובה מים, משקל העמסה על האסלה וכו'). חשוב לבדוק עד מתי האחריות עבור הניאגרה והאסלה שרכשתם. ברוב המקרים מנגנונים גלויים לעין יהיו בעלי אחריות של כשנה ומנגנונים סמויים יכולים להגיע לכמה שנים של אחריות. כדאי לבדוק את השיפוע באסלה (ככל שהשיפוע תלול יותר יהיה פחות לכלוך על האסלה).

לחדרי שירותים קטנים כדאי לדעת שישנה אסלה קצרה. לא מדובר באסלה קטנה יותר, היא פשוט מתחילה קרוב יותר לקיר. המשמעות יכולה להיות כ-5 ס"מ ש"תרוויחו" בחדר. גובה סטנדרטי של אסלה הוא 40 ס"מ, אך כדאי לבדוק אם הגובה מתאים לכם. אנשים מבוגרים לעיתים יעדיפו אותן גבוהות יותר, כדי להקל על הקימה. טווחי מחירי אסלות יכולים להיות גדולים מאוד, החל ממאות שקלים ועד לאלפים, תלוי בסוג האסלה ובמותג המשווק.

לרוב, אינסטלטור הוא בעל המקצוע אותו נזמין על מנת לבצע שיפוץ בחדר שירותים.

כיורים

ישנם סוגים שונים של חומרי גמר מהם מיוצרים כיורים:

חרס – חומר הגלם הנפוץ ביותר לכיורים בישראל. עמיד לאורך זמן, בעל ברק, קל לניקיון ותחזוקה ובעל מגוון עיצובים.

אמייל - כיור שעשוי מברזל ומצופה באמייל. בכיור כזה יש להיזהר במיוחד משריטות באמייל.

נירוסטה – לרוב לא יהיה בשימוש בבית אלא במקומות כמו במסעדות ובתי קפה. ניתן לראות בכיורי נירוסטה בבתים עם עיצוב מודרני-הייטקי. מתאים יותר למטבח מאשר לחדר הרחצה.

אבן קיסר – כיור חזק ואיכותי שעשוי מקוורץ טבעי בשילוב אקריל. כיורים אלו עמידים בפני חומצות וכימיקלים, מגיעים במגוון עיצובים רחב מאוד ובגימורים שונים.

קוריאן - הקוריאן עשוי פולימר אקרילי והידראט אלומינה. מדובר בחומר הנחשב יוקרתי ואסתטי, אך עשוי לתפוס כתמי רטיבות בחדר האמבטיה.  

מלבד חומרי גמר מהם עשויי הכיור והצורות השונות בה הוא יכול להגיע ישנם גם צורות התקנה שונות:

כיור שקוע – מותקן בגובה של השיש ובצורה זו גורפים את המים ישר לכיור. מדובר בהתקנה הכי פופולארית בארץ שנחשבת לסטנדרט.

כיור מונח – התקנה של כיור המונח על משטח השיש. לרוב יהיה בעל עיצוב מיוחד וההנחה תבליט זאת. כדאי לקחת בחשבון שמדובר בעיצוב מיוחד אך פחות מתאים לחדרי ילדים מכיוון שהוא מגביה את הכיור. בנוסף לכך, הוא קשה יותר לניקוי.

כיור בהלבשה תחתונה - כיור המותקן בתוך המשטח מחלקו התחתון, כאשר שפת הכיור בולטת מעט החוצה.

לחדר האמבטיה ניתן לרכוש כיור המגיע יחד עם ארונית, או להזמין ארונית לפי מידת מיוחדות אצל נגר. הגדלים הסטנדרטים יהיו בדרך כלל 120 - 140 ס"מ. מחיר של יחידה כזו יהיה תלוי בסוג הכיור ובסוג העץ לארון. טווח מחירי הכיורים הוא רחב מאוד ויכול לנוע בין מאות לאלפי שקלים.

מחפשים קבלן שיפוצים ולא מצאתם ?

או
חדר אמבטיה עם אסלה תלויה ומיכל הדחה נסתר

חדר אמבטיה עם אסלה תלויה ומיכל הדחה נסתר (באדיבות קמחי תאורה)

מקלחונים ואמבטיות

ישנם סוגים רבים של מקלחונים ואמבטיות שניתן למצוא בשוק. כאן נכנס מאוד עניין ההעדפות והטעם האישי, כמו גם הצרכים של בני הבית. הסוג הפופולרי ביותר הוא של האמבטיות המקובעות לרצפה. מעבר לכך ישנן אמבטיות "פרי סטנדינג" המונחות כמו רהיט בחלל האמבטיה וישנן אמבטיות שקועות במשטח.

הצורה הנפוצה היא כמובן המלבנית במידות של 70 על 160 ס"מ פחות או יותר. ישנה אמבטיה פינתית המגיעה בגדלים גדולים יותר, ומתאימה רק לפינה. אפשר להזמין אמבטיות בגדלים לא סטנדרטיים בתוספת תשלום.

כיום מקובל מאוד להחליף את האמבטיות במקלחונים, המגיעים גם הם בצורות שונות: ישנם מקלחונים פינתיים (שניים מהקירות הם קירות האמבטיה), מעוגלים (מותקנים בפינה כאשר קירות הזכוכית מעוגלות), מקלחונים קטומים (מותקנים בפינה אך בעלי 5 צלעות), מקלחונים המותקנים על אמבטיה ומקלחונים חזיתיים (בתוך גומחה באמבטיה עם דלת זכוכית אחת). סוגי פתיחת הדלתות משתנים כאשר ישנה אפשרות של דלת אחת עם ציק ואחת קבועה, שתיים בציר, דלתות הזזה ודלתות כפולות.

הזכוכית של המקלחון תהיה לרוב זכוכית מחוסמת בעובי 6-8 ס"מ, כאשר לאורך דלתות הזכוכית מותקן פרופיל מגנטי, שמבטיח סגירה הרמטית. החל מ-2006 מחייב התקן הישראלי כי בכל מקלחון בארץ יעשה שימוש בזכוכית מחוסמת או בזכוכית רבודה. בעת בחירת מקלחון, כדאי לוודא שהוא נושא תו תקן ישראלי.

המידות הסטנדרטיות של מקלחונים פינתיים הן בדרך כלל 80 ס"מ על 80 ס"מ או 90 ס"מ על 90 ס"מ, אך ניתן להזמין אותם בכל גודל כמעט.

כאשר תשפצו את חדר האמבטיה תצטרכו לבחור אם אתם רוצים אינטרפוץ 3 דרך או 4 דרך. למה הכוונה? האינטרפוץ הוא למעלה הידית לפתיחה או סגירה של המים. ישנה אפשרות לידית אחת שפותחת את זרם המים הראשי וכפתור נוסף עבור מזלף צד, כלומר כדי שהמים ייצאו ממקור שני. זהו מה שמכונה אינטרפוץ 4 דרך.

ניתן לבחור במקום כפתור ב-2 ידיות נפרדות, מה שמכונה אינטרפוץ 3 דרך, שכיום נהיה פופולרי בשל העובדה שאם יש בעיה יש לפתוח רק אינטרפוץ אחד ולא את כל המערכת. כאשר מדובר באמבטיה יש יותר יציאות של מים – שם ניתן לשים 2 אינטרפוצים עם כפתור, או שלושה. חשוב לציין שבחירה ביותר אינטרפוצים מייקרת את המחיר בכמה מאות שקלים.

עוד נקודה שכדאי לשים לב אליה היא הקנטים בחדר האמבטיה. מדובר בפסים המחברים בין האריחים של הקרמיקה, בין הקירות. כאשר ישנה זווית נוצר חלל ריק בו נכנסים הקנטים, מוצר שרובנו לא יודעים על קיומו ולא מודעים לכך שנצטרך לרכוש אותו במהלך השיפוץ. הקנט לרוב מגיע בצבע לבן או כסוף ומחיר כל אחד הוא כ-100 ש"ח.

חשוב לציין כי בתחום חומרי גמר, טווחי המחירים יכולים להיות גדולים מאוד. כדאי מאוד לבצע סקר שוק ולבצע בחירות מושכלות. עם זאת, חשוב גם לוודא שהמוצרים שבחרתם הם איכותיים. ישנם מקרים בהם הקבלן או האדריכל/מעצב יוכלו להתלוות אליכם כדי לסייע בבדיקה. מומלץ לצלם בסלולרי כל מוצר שיכול להיות מועמד מוביל לבית שלכם, כולל ציון מחירים. בנוסף, אל תפחדו להתמקח על חומרי גמר. זה נהוג מאוד בתחום, ולעיתים אפילו הכרחי.  
 

מחפשים קבלן שיפוצים ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה