בית

>

קבלני שיפוצים

>

מאמרים

>

בניית קיר בלוקים פנימי במסגרת שיפוץ

בניית קיר בלוקים פנימי במסגרת שיפוץ

אם אתם צפויים להרוס ולבנות קירות כחלק משיפוץ כללי, כדאי להכיר את דרך העבודה עם קיר בלוקים לבניית מחיצות פנים.

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-12/09/2017 7 דק' קריאה

קיר בלוקים בשיפוץ

כחלק משיפוץ כללי שנעשה בדירה או בבית, נרצה פעמים רבות להרוס את הקירות הישנים ולבנות במקומם קיר בלוקים חדש. מדוע? יכולות להיות לכך סיבות שונות:

צרכים משתנים: לפעמים השיפוץ נעשה בגלל תינוק שנולד ועמו צורך לחדר נוסף, או לחלופין דווקא מעבר של ילדים גדולים מחוץ לבית ורצון לפתוח את החלל. השינויים בצרכים מכתיבים פעמים רבות חלוקה מחודשת של החלל ובהתאם הריסה ובניה של קירות.

מגמות משתנות: כיום ישנה מגמה של חללים מרווחים ופתוחים. הסלון והמטבח לרוב מרוכזים בחלל אחד והרצון הוא ליצור אווירה פתוחה ומרווחת זאת בניגוד למה שניתן לראות בדירות ישנות: מסדרונות וחדרים מופרדים למטבח ולסלון. לכן, בשיפוץ בדרך כלל נרצה לפתוח ולרווח ובהתאם לשבור ולבנות קירות.

מקסום רווח: אם רכשנו דירה שנרצה להשכיר, ודאי נרצה למקסם את הרווח שנוכל לעשות עליה. בהתאם אנו עשויים לרצות להפוך דירה 3 חדרים לדירת 4 חדרים, למשל. לכן, הריסה ובנייה של קירות תהיה חלק בלתי נפרד מהשיפוץ שנעשה.

בניית קיר בלוקים חדש תיעשה בדרך כלל בגבס או בבלוקים (תוכלו למצוא בהמשך המאמר את פירוט הסיבות לכאן או לכאן), כאשר כרגע נתמקד בבלוק עצמו ובאופן בניית מחיצות פנים מבלוקים. ישנם גדלים וסוגים שונים של בלוקים, כאשר מחיצות פנים בבית נבנות בדרך כלל מבלוק בטון, העשוי מתערובת של חול, חצץ דק וצמנט פורטלנד (מלט). הבלוק המשמש למחיצות פנים יהיה בדרך כלל בעובי של 7 ס"מ או בעובי 10 ס"מ. מתי נבחר באיזה סוג של בלוק? תלוי במה שנרצה לבנות. אם חשוב לנו לבנות קיר חזק ומבודד היטב נבחר בבלוק 10. אם אנחנו בונים קיר לחדר קטן, ומה שחשוב לנו הוא תחושת המרחב, נבחר בדרך כלל בבלוק 7 כדי שלא יגנוב מגודל החלל.  

לעתים, במידה וכבר יש לנו משקוף קיים בעובי מסוים ואנו מעבירים אותו לקיר החדש, נצטרך שעובי הקיר יתאים לעובי המשקוף שיש לנו, והוא שיכריע על מידת העובי. חשוב לציין שלא אמור להיות הבדל בתמחור בין בלוק 7 לבלוק 10, כך שבדרך כלל הכסף לא יהיה משתנה בהחלטה.

יצחק תורג'מן

ציון 9.82 7 חוות דעת

יהונתן חיו

ציון 9.67 6 חוות דעת

איימן עיראקי

ציון 9.8 87 חוות דעת

רוני קנופלר

ציון 9.96 18 חוות דעת

ערימת בלוקים.

ערימת בלוקים.

איך בונים קיר בלוקים

בניה על גבי בטון -  בשונה מקיר גבס הנבנה על גבי הרצפה המוגמרת, קיר הבלוקים נבנה על גבי הבטון החשוף. במידה והריצוף לא מוחלף בדירה במהלך השיפוצים, על השיפוצניק לחצוב בריצוף ולהגיע לבסיס הבטון של הרצפה. אם הריצוף מוחלף, הבטון ייחשף במהלך ההריסות.

אשפרה - באזור בו ייבנה הקיר יש לבצע אשפרה - הרטבה של הבטון שנועדה לאפשר לו להתחבר טוב יותר לבטון החדש ולבלוקים, כאשר גם אותם יש להרטיב לפני העבודות.

יצירת שורות - על החלק התחתון של הקיר המיועד שמים שכבת בטון נוספת ואז מניחים את הבלוק הראשון, מפלסים ומסיימים שורה של בלוקים. בין הבלוקים מיישמים עוד בטון, המורכב מתערובת של מלט וחול שעבר סינון עם רשת, ביחס של 3:1. ברוב המקרים מותחים חוט כדי לקבל קו ישר ליצירת השורה הראשונה של הבלוקים בקיר.

קוצי ברזל - כל 3 שורות של בלוקים נדרש להכניס קוצי ברזל שעוברים בתוך הקירות הצמודים ובין השכבות של הבלוקים (בתוך הבטון). הקוצים מוחדרים בקדיחה לקירות הקיימים ובולטים לפחות ב-20 ס"מ בתוך הקיר החדש, כאשר עדיף לשים 2 קוצים בכל צד בקיר. הקוצים ממוקמים בין השורה השלישית לרביעית, בין השורה השישית לשביעית ובחוגרת הבטון שבגובה 2 מטר (פירוט בהמשך).  

חגורת בטון - אחרי שבונים את הקיר לגובה של מטר ו-90 ס"מ עד 2 מטר יש לעשות חגורת בטון. החגורה היא שכבת בטון בגובה של 10 ס"מ על 10 ס"מ, ובתוכה ברזל לחיזוק. את החגורה יוצקים באמצעות טפסות - תבנית מיוחדת לבטון בניית החגורה על הקיר הקיים עושים קוצי ברזל, אליהם מצמידים ברזל על כל אורך הקיר ויוצקים בטון וחצץ. מעל לחגורת הבטון יתווספו בדרך כלל שתי שורות בלוקים עד לתקרה. וגם מעליהם מוסיפים שורה של בטון, וקושרים רשת יוטה. אם בקיר יש חלון או דלת, יהיה צורך בחגורה נוספת מעל האלמנט.

רשת יוטה - גם בארבע הפינות בין הקיר הקיים לבין הקיר החדש יש לשים רשת, ועליה בטון. על גבי הקיר מיישמים טיח בשכבה של לפחות 6 ס"מ. נקודה חשובה שיש להקפיד עליה בבניית קיר היא האשפרה - הרטבת הבטון. מלבד הרטבת המשטח, יש להרטיב גם את חגורת הבטון יש להשקות פעמיים שלוש וגם את הקיר כולו - לחיזוק החומר.

טיח  

לאחר בניית הקיר מבצעים פעולה הנקראת הרבצה צמנטית, שנועדה להפוך את הקיר לאטום מחדירות מים ומהתפוררות. הפעולה נעשית באמצעות יישום החומר, המגיע כאבקה ומעורבב עם מים בשטח. את החומר מורחים בשכבה של 5 מ"מ באמצעות מאלג' משונן.

בשלב הבא מיושמת על הקיר שכבת טיח שחור - ערבוב של מלט, טיט ומים (ביחס של 1:3 לטובת הטיט והמים). את החומר זורקים אותו על הקיר עם כף או עם מחבת, תלוי בגודל הקיר, ומיישרים. בשלב זה יש לבדוק אם הקיר ישר, ואם ישנן סטיות הן מתוקנות בעזרת הטיח. שכבת הטיח השחור תהיה בין סנטימטר אחד לשניים.

כדי לקבל את המרקם החלק יותר מיישמים מעל הטיח השחור את הטיח הלבן. הטיח הלבן עשוי מתערובת של מלט לבן, סיד כבוי וטיט. את החומר מורחים עם מאלג' או ספוג בשכבה דקה של עד 2 מ"מ, ולאחר מכן משפשפים אותו על רטוב, עד שמתקבל מראה חלק.

איך לא נכון לבנות קיר ואיך תוודאו שהקבלן בונה כמו שצריך?

כמו תחום של שיפוצים, גם בבניית קיר ניתן להיתקל בחאפרים או בעובדים לא מקצועיים שיבנו בצורה לא תקנית. בין התופעות הפסולות יהיו למשל ויתור על רשת היוטה בחגורה, או יישום כמות לא מספקת של ברזל בחגורה. כדאי לשים לב שהברזל בחגורה צריך להתאים לעובי ולגודל הקיר. ככל שהקיר ארוך יותר, הברזל צריך להיות עבה יותר. בקיר סטנדרטי של בית הברזל יהיה בדרך כלל בעובי 8 עד 10 מ"מ עם חישוקים כל 20 ס"מ. כמובן שכדאי להקפיד על כך שהקבלן עושה חגורת בטון בקיר. על פי התקן, בכל שני מטר בקיר אמורה להיות חגורת בטון כזו. מובן שחשוב להקפיד גם על איכות הבלוקים עצמם, ולשים לב שהם שלמים, לא פגומים ובעלי תו תקן.  

על פי התקן (וההיגיון הבריא…), קירות אמורים לייצר זווית של 90 מעלות עם התקרה והרצפה ועם הקירות המשיקים.  תקן ישראלי 789 מאפשר סטייה של סנטימטר אחד באנכיות הקיר לגובה קומה רגילה. סטייה גדולה יותר מהווה ליקוי. שיטה אפשרית לבדיקה היא הצמדת ארון קיר כדי לראות אם נוצר רווח בינו ובין הקיר. בהקשר לקירות הנגדיים, התקן מאפשר סטייה של 1.5 ס"מ לאורך 3 מ'. סטייה גדולה יותר היא ליקוי. כדי לבדוק זאת ניתן למדוד את אורך ארבעת הקירות של החדר. אורך שני הקירות הנגדיים צריך להיות זהה. אם יש הפרש באורכים זוהי סטיית הקיר מזווית של 90 מעלות.

מחפשים קבלן שיפוצים ולא מצאתם ?

או
קיר בלוקים - בלוקים פגומים.

קיר בלוקים - בלוקים פגומים.

מחירים

תמחור בנייה של קיר בלוקים בעייתית ללא קונטקסט של כלל העבודות. המחיר הוא תמיד נגזרת של גודל הקיר, כמה קירות בסך הכל ולאלמנטים נוספים הקשורים לתמחור עבודות כמו מיקום גיאוגרפי או קומה בבניין. ניתן לומר שעל פי מחירונים קיימים מחיר למ"ר של קיר בלוקים יעלה כ-350 ש"ח למ"ר אך קבלנים הפועלים בשטח מספרים שהמחירים לרוב קרובים יותר לכ-450 ש"ח למ"ר.

חלופות

קיר מבלוק איטונג - בניית קיר פנים עם בלוקים של איטונג שונה מבניית קיר רגיל. בלוק איטונג הוא בלוק מלא אוויר ולכן נחשב בעל יכולות בידוד אקוסטיות ותרמיות גבוהות. בנוסף הוא קל לעבודה מכיוון שהבלוקים קלים יותר. המקבילה של בלוק איטונג לבלוק 10 הם בלוקים של 40 ס"מ על 50 ס"מ. הבנייה עצמה היא זהה רק שבמקום בטון נעשה שימוש בדבק מיוחד של איטונג. נקודה שונה נוספת היא החגורה, הממוקמת מעט גבוה יותר - אם המחיצה היא של 3 מטר, החגורה תמוקם בגובה של 2.20 או 2.30.

החיסרון של בלוק איטונג הוא שהוא חזק פחות לתלייה ולכן יש צורך בברגים מיוחדים ומתקני תליה מיוחדים במידה וצריך לתלות אלמנטים כבדים על הקיר.  

קירות גבס - קירות גבס הפכו שכיחים יותר ויותר כמחיצות פנים. ישנם כאלה המעדיפים את תחושת החוזק והביטחון שמעניקים קירות הבלוקים. לעומתם, יש שיעדיפו את המהירות והקלות בבניית קיר גבס (וישבעו שמדובר בחומר המסוגל להיות חזק לא פחות). היתרון הבולט של גבס הוא באמת מהירות של עבודה וכן גימור חלק, אותו קשה יותר להשיג בקירות בלוקים.

מי מבצע את העבודות?

עבודת בניית קיר בלוקים תתבצע לרוב במסגרת של שיפוץ כללי, כאשר האחראי על העבודות יהיה קבלן שיפוצים ואת העבודות עצמן יבצעו בדרך כלל הפועלים שלו. לא יזיק לבדוק עם הקבלן לגבי הניסיון של הפועלים, ולראות בשטח שהם יודעים לבצע את העבודה כמו שצריך. הקירות הם כמובן הבסיס של כל המבנה, וחשוב להקפיד שהם נבנים כמו שצריך.

מחפשים קבלן שיפוצים ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה