בית

>

קבלני בניה קלה

>

מאמרים

>

תהליך בנייה קלה ליחידת דיור

תהליך בנייה קלה ליחידת דיור

ישנם חומרים שונים המשמשים לבניה קלה ובהתאם רמות שונות של איכות, אך בכל מקרה לא ניתן להווכח עם פשטות התהליך ביחס לבניה קונבנציונלית. לפניכם סיפור מקרה המדגים זאת

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-04/12/2017 5 דק' קריאה

רבים מהעוסקים בבנייה קלה מעדיפים שלא לכנות אותה כך בשל האסוציאציה הראשונית שעלולה לקפוץ לראש, המרמזת על בנייה שהיא אולי לא מאסיבית מספיק. הם יעדיפו את הביטוי "בנייה יבשה" או "בנייה מתקדמת". עם זאת, מהירות העבודה בסוג הבנייה הקלה והיעילות שהיא מאפשרת מחזקים דווקא את השם המקורי. כך ניתן לראות גם במקרה שלפנינו, בו יחידת מגורים נבנתה בתהליך מהיר, פשוט וחסכוני. 

אך ראשית, כמה מילים על בניה קלה: הביטוי בניה קלה מתיחס לתהליך בניה הכולל שימוש בקונסטרוקציה (מעץ או פלדה) עליה לוחות ייעודיים מסוגים שונים או עץ. הסוג הבסיסי ביותר של בניה קלה כולל קונסטרוקציית פלדה ועליה פאנלים מבודדים (כאשר ישנם כמה סוגים של פאנלים מבודדים מפח או מאלומיניום עם סוגי בידוד שונים בפנים). כאשר מדובר במבנה בסיסי ניתן לחבר את הפאנלים זה לזה באמצעות ברגים ייעודיים.

 סוג נוסף של בניה קלה כולל קונסטרוקציה ועליה קירות רב שכבתיים, הכוללים לוח גבס בחלק הפנימי, לוח ייעודי בחלק החיצוני וחומר בידוד באמצע. הסוג השלישי הוא בניה קלה מעץ שיכלול קונסטרוקציה מעץ ועליה דיקטים מעץ, חיפוי פנימי של גבס או עץ וחיפוי חיצוני של עץ או אבן. 

במקרה שלפנינו מדובר ביחידת מגורים להשכרה בגודל של 30 מ"ר שנבנתה בסמוך לבית פרטי ביישוב באזור ירושלים. הכוונה היתה לבנות יחידה שתהיה נעימה למגורים ליחיד או לזוג, שבנייתה לא תהווה הוצאה כבדה מדי ושניתן יהיה לשנות או להוסיף לה במידה ואחד מילדיי בני הזוג ששיפצו ירצה לעבור לגור בה. היה צורך לסיים את הבניה במהירות והתקציב לעבודה היה נמוך.

תחקיר מקדים

הרעיון הראשוני היה פשוט להביא לשטח מכולה מוכנה שתתפקד כיחידת מגורים. המחיר היה אטרקטיבי אך המגבלה העיקרית היתה תנאי השטח, שחייבו הרמה של המבנה מעל חוטי חשמל, כך שמדובר היה במבצע הנדסי רציני שעלותו הפכה ללא כדאית את הרעיון כולו. 

בהמשך נבחנה האפשרות לרכוש את החומרים ולבצע את העבודות ללא קבלן שיפוצים. לפי הבדיקה, מחיר החומרים למבנה עצמו ללא עבודה, עומד על כ-10,000 ש"ח בלבד. עם זאת, מכיוון שלא מדובר בעבודה שיכול לבצע איש אחד, הוחלט לקחת קבלן שיבצע חלק מהעבודות ולבצע לבד את מה שניתן. את תכנון החלל הפנימי עשה אורן, בעל הבית, בעצמו שחילק אותו לחדר שינה הצמוד לחדר אמבטיה, סלון ומטבחון הצמוד לו בחלל אחד.

רני ספיר

ציון 9.84 8 חוות דעת

אילן יפת

ציון 9.83 34 חוות דעת

מור חג'אג

ציון 9.25 13 חוות דעת

באסל זלבאני

ציון 9.27 12 חוות דעת

תהליך הבניה.

החומרים

הבנייה נעשתה באמצעות פאנלים מבודדים. מדובר בשני לוחות פח מגולוון שבניהם חומר מבודד. סוגי החומרים המבודדים יכולים להיות פוליסטרן, צמר סלעים ופוליאוריתן. במקרה הזה נעשה שימוש בלוחות הבסיסיים ביותר הממולאים פוליסטרן (קלקר), החומר הפשוט ביותר למילוי פאנלים.

כפי שציינו בתחילה, בנייה בפאנלים היא בטווח הפשוט והזול ביותר של החומרים לבניה קלה. בדרך כלל בניה קלה של מבני קבע תיעשה מקירות רב שכבתיים הבנויים מקונסטרוקציית פלדה כאשר מצדה הפנימי לוח גבס ומצידה החיצוני לוח ייעודי דוגמת דנסגלאס, סופרבורד, אקווה פאנל ומאסטר קיר. בין הקיר החיצוני לקיר הפנימי תיכנס שכבת בידוד מצמר זכוכית או סלעים. במקרה זה, בשל הרצון לעבודה מהירה וזולה, וכן בשל העובדה שהמבנה מיועד להשכרה זמנית, נעשה שימוש בפאנלים הזולים והפשוטים יותר אשר עושים את העבודה עבור צורך כזה. 

הלוחות חוברו זה לזה באמצעות ברגים ייעודיים. השטח נמצא באזור הררי, לכן בשלב הראשוני היה צורך ליישר את הקרקע וליצור יציקת בטון עליה יעמוד המבנה. בדרך כלל בבנייה קלה הפאנלים מחברים לקונסטרוקציה אך במקרה של שימוש בפאנלים מבודדים ובמבנה קטן, אין בכך צורך. לכל פאנל יש מגרעת המאפשרת לו חיבור לפאנלים האחרים והם מוחזקים באמצעות ברגים. הפאנלים עומדים על מסילת פח כאשר ישנו בחלקן העליון נוספת מסילת פח עליה מונח הגג – גם הוא מפאנל מבודד. כדי ליצור את הפתחים מנסרים את הפאנלים באמצעות משחזת זווית. הרמת המבנה כולו ארכה יומיים, לפני העבודה על האלמנטים בתוך המבנה.

את יישור השטח, יציקת הבטון, הרמת המבנה והריצוף ביצע קבלן שיפוצים. את בניית הקירות הפנימיים בגבס, האינסטלציה וחיפוי החרסינה בחדר האמבטיה ביצע בעל הדירה בעצמו. את עבודות החשמל והאלומיניום ביצעו אנשי מקצוע.  

עבודות בפנים היחידה

ריצוף: המרצפות שנבחרו לפנים המבנה הן מרצפות קרמיקה בצבע שנהב, אריחים בגודל של 30 ס"מ על 30 ס"מ. המחיר למ"ר היה 35 ש"ח. מחיר העבודה עמד על 6,000 ש"ח.

גבס: אורן, בעל הדירה, התנסה בעבודות גבס בעבר, בתחילת שנות ה-80 כשבנה את ביתו הפרטי. בתקופה ההיא העבודות בגבס רק נכנסו לארץ ולדבריו היה מקום אחד בו ניתן היה להשיג גבס, שהיה אז בצומת סגולה. הוא מספר שבזמנו הרכיב את כל הברגים ידנית והחומר עצמו היה קשה יותר. כיום קיימים לוחות גבס מסוגים שונים כאשר החומר עצמו הוא רך יותר ונוח יותר לעבודה. בתוך המבנה הוא השתמש בלוחות הגבס כדי להפריד בין הסלון לחדר השינה, ובין חדר השינה לשירותים.

מחפשים קבלן בניה קלה ולא מצאתם ?

או
קונסרוקציית גבס.

אינסטלציה: גם עם אינסטלציה התנסה אורן בעבר בשנות ה-80 כאשר צינורות הפלסטיק היו חדשים ורק החלו לשווק את הפקסגול, צנרת הפלסטיק של גולן. את מערכת האינסטלציה הרכיב יחד עם איש מקצוע, והיא הוטמעה בקיר הגבס. 

צינורות אינסטלציה.

דלתות ומטבח: ליחידה נקנו דלתות פנימיות מוכנות דמויות עץ, במחירים של 450 ו-550 ש"ח, והורכבו על ידי בעל הבית. המטבח הגיע מאיקאה, בתקציב של כ-3,000 ש"ח.

המטבח לבן ופשוט.

חדר אמבטיה: לאמבטיה נקנתה ארונית עם כיור ואסלה בחנות למוצרי בניה, במחיר של 1,600 שח. את הרכבת האסלה ואת יישום החרסינה על גבי קיר האמבטיה ביצע בעל הבית בעצמו, בהדבקה באמצעות שפכטל.

חלונות: את התקנת החלונות ביצע איש אלומיניום. מדובר בחלונות הזזה מזכוכית כפולה עם תריסים המולבשים עליו מבחוץ. המחיר לכל עבודות האלומיניום היה 7,600 ש"ח, שכלל שלושה חלונות של מטר של 1.30, ושני חלונות קטנים של 80 ס"מ על 60 ס"מ.

המבנה אחרי סיום התהליך.

עלות התהליך כולו לא עלתה על 70,000 ש"ח ליחידת מגורים, שנבנתה בפרק זמן שלא עלה על שבועיים. מובן שגישת ה"עשה זאת בעצמך" של בעל הבית אינה מתאימה לכולם (וסביר שלא ממש לרובם) אך ניתן בהחלט להגיע לתוצאות מהירות ומרשימות בבנייה קלה. ישנן שיטות שונות לבנייה קלה, וניתן גם לבנות מבנים הנראים לגמרי כמו מבנים שנבנו מבלוקים. הכל תלוי בצורך לו משמש המבנה. הבניה הקלה נכנסת אט אט לישראל, אך עדיין ניתן לראות חשדנות לגבי חוזק ועמידות החומר, וכן סוגיה של מיעוט בעלי מקצוע העוסקים בתחום. עם זאת, מדובר בשיטת בניה מקובלת מאוד בארצות הברית ובאירופה, וסביר להניח שבעתיד תתפוס מקום נרחב יותר בישראל. מתעניינים בבניה קלה? כדי להתחיל את התהליך ניתן לפנות לקבלני בנייה קלה, ולשמוע על האפשרויות העומדות בפניכם.

מחפשים קבלן בניה קלה ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה