בית

>

אינסטלטורים

>

מאמרים

>

פתיחת סתימה בכיור - איך עושים זאת וכמה זה עולה?

פתיחת סתימה בכיור - איך עושים זאת וכמה זה עולה?

כיור סתום יכול להיות אחד מהדברים הכי מעצבנים ובלתי נעימים שרוב האנשים פוגשים אי-שם במהלך החיים. כיור כזה יכול לשתק את עבודת המטבח, לעצור את השימוש התקין בחדר האמבטיה, להפיץ ריחות לא נעימים וליצור מראות לא אסתטיים במיוחד. למרבה המזל, במרבית המקרים כיור סתום הוא גם תקלה שברוב המקרים אפשר לפתור ממש בקלות. אם כן - איך תוכלו לעשות זאת בעצמכם? מה זה דורש? ומתי בכל זאת כדאי לקרוא לאינסטלטור?

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-01/03/2020 5 דק' קריאה

רוב הכיורים בישראל פועלים עם מנגנון ניקוז די פשוט ודי דומה, כך שעם קצת תושייה וחוש טכני פתיחת סתימה בכיור היא פעולה פשוטה שכמעט כל אחד יכול לבצע.

לפני שנסביר מה אפשר לעשות, נעצור לרגע כדי לומר מה לא כדאי לעשות ולמה:

חומרים לפתיחת סתימות מסתובבים בשוק כבר לא מעט שנים. לצידם ההבטחה שאם תשפכו מספיק מהחומר לחור הניקוז של הכיור ותפעלו לפי ההוראות, הלכלוך שיצר את הסתימה ימס והסתימה תשתחרר.

מה שלא כתוב על האריזה הוא שמדובר בחומרים מאוד מזיקים לסביבה ולכם. החומרים האלה רעילים וחומציים ויכולים גם לגרום נזק לכיור ולמערכת הניקוז שלכם בשימוש מתמשך. אז מה אתם בכל זאת יכולים לעשות? - הרבה דברים אחרים.

פתיחת סתימה בכיור - כל הדרכים הכשרות לביצוע המשימה

  1. שפיכת מים רותחים אל תוך פתח הניקוז - אם במקרה הסתימה נגרמה מריכוז של שומנים שיצרו יחד עם הסבון והלכלוכים גוש שומן גדול, ייתכן שמים רותחים יצליחו להמס אותו ולפתוח את הסתימה.
    מלאו קומקום מבמים, הביאו אותו לרתיחה ושפכו את כל המים לפתח הניקוז. שימו לב - הכיור חייב להיות ריק מכלים, לכלוך ומים לצורך ביצוע הפעולה. חזרו שוב על הפעולה.

  2. מתחילים עם פומפה. כדי להשתמש בפומפה ביעילות, יש לוודא שאין בה סדקים שנוצרו מיובש ובלאי, להרטיב אותה היטב ולוודא שכל פתחי הניקוז בכיור סגורים הרמטית, לפני שתתחילו לפמפם. לאחר מכן, הניחו את הפומפה מעל פתח הניקוז הסתום, ודאו שאין שום רווחים שדרכם יכול להיכנס אוויר מבחוץ לתוך הפומפה והתחילו לפמפם למשך כ-30 שניות לפחות. ייתכן שהפומפה תצליח למשוך החוצה את הלכלוך שיצר את הסתימה, אז הכינו לידכם כפפות גומי, שקית אשפה ואקונומיקה, כדי שתוכלו לפנות במהירות את הלכלוך ולנקות היטב את הכיור לאחר פתיחת הסתימה.

  3. ספירלה, או נחש לפתיחת סתימות - מדובר בסליל ארוך ממתכת אותו מחדירים אל פתח הניקוז של הכיור, מסובבים ודוחפים, עד שהסתימה משתחררת. מכיוון שזה מכשיר מאוד שימושי, פשוט ויעיל, כדאי להחזיק אחד כזה בבית. הוא מאוד עוזר גם במקרה של סתימה באמבטיה, שם קשה מאוד לפרק את צנרת הניקוז כדי לפתוח את הסתימה ולכן ספירלה היא הכלי המתאים במקרה הזה.

פתיחת סתימה בכיור באמצעות פירוק הסיפון

סיפון הוא מעין כוסית, מחוברת אל צנרת הניקוז של הכיור, ממוקמת ממש מתחת לפתח הניקוז ולתוכה נאספים לכלוכים רבים שהצליחו להתחמק מהמסננת לחדור אל הניקוז. 

לפעמים הסיפון מתמלא בלכלוכים, עולה על גדותיו וכך נוצרת סתימה גם בכיור. אם זה המקרה, כדאי לפרק את הסיפון, לרוקן אותו לתוך פח האשפה ולהחזיר אותו למקומו. 

צנרת הניקוז והסיפון ברוב הכיורים בארץ עשויה פלסטיק וכל החלקים מחוברים אחד לשני באמצעות הברגה פשוטה, כך שלפחות בתאוריה, פירוק המערכת הזו, ניקוי שלה והרכבה שלה מחדש, צריכה להיות תהליך פשוט למדי.

מספר דגשים, כדי לוודא שתבצעו עבודה מוצלחת

  1. הניחו דלי מתחת לסיפון, לפני שתפרקו אותו. סביר להניח שיצאו משם הרבה מים מלוכלכים.

  2. למרות שכנראה תצטרכו להפעיל כוח כדי לפרק את הסיפון, עשו זאת בזהירות המירבית, כדי שלא לפגוע בתצורת הצינורות, לשנות בטעות את המנח ולהסתבך לאחר מכן עם ההרכבה.

  3. בחלק מהכיורים, תצטרכו לפרק גם את החלק המתכתי בפתח הניקוז, בעזרת מברג, לפני שתוכלו לפרק את הצנרת ואת הסיפון.

  4. שימו לב - בכל חיבור בין צינורות וכן בחיבור גם עם הסיפון, סביר להניח שנמצאת גומיה שחורה דקיקה שתפקידה למנוע נזילות לאחר ההברגה. יש לשמור היטב על הגומיה הזאת, לוודא שלא תאבדו אותה ולהחזיר אותה למקומה לפני ההברגה.

  5. בדקו אם הגומיה נראית ישנה, סדוקה או קרועה. אם כן - יש להחליף אותה בגומיה חדשה כדי למנוע נזילות.

  6. לאחר פירוק הסיפון ממקומו, תוכלו לרוקן את כל תכולתו אל תוך הפח או לאסלה. שימו לב, מדובר בפסולת מלאת חיידקים וזוהמה. חשוב להיפטר ממנה בצורה נקיה ככל האפשר ולשמור היטב גם על ניקיון הידיים וסביבת הכיור.

  7. בתום עבודת פינוי הסתימה, נותר לכם להרכיב מחדש את כל החלקים בחזרה למקומם: הגומיות, חלקי הצנרת, הסיפון ופתח הניקוז שבתוך הכיור. יש להקפיד (!!!) על הרכבה מדויקת וישרה ככל האפשר, כדי שלא יתרחשו נזילות. 

  8. לאחר ההרכבה, פתחו את הברז ותנו למים לזרום. התבוננו היטב בצנרת הניקוז שפירקתם והרכבתם ובדקו שאין נזילות באזורי החיבור בין הצינורות והסיפון. אם יש נזילות, סגרו את הברז, פרקו והרכיבו הכל מחדש. בדקו שוב.

  9. בדקו שהסתימה אכן נפתרה עם הטיפול בסיפון. אם לא - זה הזמן לקרוא לאינסטלטור.


 

פתיחת סתימה בכיור - כללים וטיפים נוספים

  • למניעת סתימות חוזרות, הקפידו להתשתמש במסננות לכל הכיורים בבית.

  • פעולה מונעת נוספת שתוכלו לעשות היא לשפוך קומקום מלא מים רותחים לתוך פתח הניקוז פעם בשלושה חודשים בערך.

  •  לפני שתחזירו למקומו את המסנן שבפתח הניקוז הנמצא בתוך הכיור, נקו אותו היטב וכן את הפתח שאליו הוא שייך.

  • הקפידו להשתמש בכפפות גומי לכל אורך התהליך. מדובר בחומרים מזוהמים ומלאי חיידקים ולא כדאי שיעברו אליכם לידיים, מה גם שריח הביוב נדבק לידיים וקשה להסירו.

  • אם החלטתם להשתמש בחומצה לפתיחת סתימות, הקפידו לקרא היטב את הוראות היצרן, להרחיק ילדים מהסביבה. היזהרו ממגע בעור או בעיניים ואם התרחש מגע כזה בטעות - גשו בדחיפות אל הרופא. זכרו - שימוש בחומרים כאלה הוא המוצא האחרון וכדאי להימנע ממנו בכל מצב.

לסיכום

גם אם על הנייר זה נראה קצת מסובך, פתיחת סתימות ברוב הכיורים, עבור רוב האנשים, היא פעולה פשוטה וקלה לביצוע. יחד עם זאת, אם אתם ממש לא מעוניינים לעשות זאת בעצמכם או שניסיתם את כל השיטות ולא הצלחתם, אל ייאוש - פנו לאינסטלטור.

המחירים הנהוגים עבור פתיחת סתימה בכיור אינם גבוהים במיוחד והם נעים בין 300-400 ₪ לכיור. בכל מקרה, אם למרות המחיר הזול יחסית, החלטתם ללכת על כל הקופה ולטפל בבעיה בכוחות עצמכם - הקפידו לפעול לפי ההנחיות וכללי הזהירות ושיהיה בהצלחה!

צוריאל יפעי

ציון 9.5 8 חוות דעת

בועז פלד

ציון 9.38 32 חוות דעת

בן בן שושן

ציון 9.57 17 חוות דעת

אורן שדה

ציון 10 3 חוות דעת

מחפשים אינסטלטור ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה