בעיות נפוצות עם שיפוצניקים - איך מתמודדים? המדריך לעבודה חלקה מול שיפוצניקים
מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס
לא בכדי יצא לעולם השיפוצים שם רע. הבטחות שנזרקות באוויר ולא מקוימות, פרויקטים שנזנחו באמצע, תשלומים לא נכונים ומחירים שערורייתים הם לא מקרים נדירים כשזה נוגע לשיפוצניקים. ובכל זאת, לא כל קבלני השיפוצים הם כאלו וישנם גם קבלני שיפוצים מהימנים ואיכותיים. שנית, תמיד אפשר להימנע מהדברים האלו כשחושבים צעד קדימה. לא צריכים להיות פרנואידים מצד אחד ומצד שני גם לא להיות "פתי מאמין לכל דבר" ולפתוח 7 עיניים ואוזניים. יש לזכור שלפעמים גם מדובר באי הבנות בין השיפוצניקים ללקוחות בעקבות "שפה" שונה וראש שונה. במאמר הבא נדון באמרות והבטחות נפוצות של שיפוצניקים וכיצד אפשר להעמיד אותם במקום ולוודא ששניכם באותו הראש.
הבעיה: הפרעה לשכנים. ההבטחה: "הכל יהיה בסדר, אנחנו נדאג שיהיה שקט ונקי"
אחת הבעיות המרכזיות כעושים שיפוץ בדירה שהיא חלק מבניין מגורים משותף היא השכנים. אין ספק ששיפוץ ארוך וסבוך הוא הפרעה משמעותית לשכנים שצריכים לסבול לא רק מרעש תמידי על הבוקר והשכמה מוקדמת אלא גם מלכלוך ואבק שמצטברים ברחבי הבניין. אך גם לזה ניתן לדאוג כל עוד מתכוננים מראש ולהפחית את ההפרעה ככל האפשר. הויכוחים האינסופיים עם השכנים יכולים לא רק להעיב על הליך השיפוץ עצמו אלא גם על החיים המשותפים בבניין לאחר מכן. שיפוצניקים יכולים להבטיח לכם "הכל יהיה בסדר, לא תשמעו דבר מהשכנים, נשמור על השקט, נדאג לניקיון" וכשמגיעים בפועל לעבודה שיפוצניקים יכולים לתת לכם תירוץ כמו "מצטער, אין לי מספיק פועלים". אחת הבעיות העיקריות עם השכנים הוא שימוש במעלית עבור העברת ציוד בניין לקומות עליונות וכן מעולת פסולת שיכולה להשתלט על מקומות חניה ולחסום מעברי גישה. כל אלו יצרו עי נעימות שנרצה להימנע ממנה מראש.
איך מתחמקים מצרה זו?
כשחותמים על הסכם עבודה עם שיפוצניקים חשוב מאוד לוודא שיש סעיפים מפורטים שמתייחסים לריכוז חומרי הבניין באזור שהוסדר לפני כן בתיאום עם השכנים, כמו כן קבלת אישור מהשכנים והבנה שתהיה אי נוחות קלה לתקופה, שימוש במעלית עבור העברת חומרי בניין, שעות עבודה מסוימות שלא יטרידו יתר על המידה את השכנים.
הבעיה: אי הבנה בין שיפוצניקים לאדריכלים. הבבטחה: "אני קורא שרטוט אדריכלי כמו שאני קורא את כף ידי"
שיפוצניקים צריכים להיות בעל ידע בסיסי בקריאת תוכניות אדריכליות בכדי להוציא לפועל את התוכנית של האדריכל. שיפוצניקים מסוימים חסרים בידע זה ויבטיחו לכם שהם בקיאים בחומר ויודעים מה לעשות וכשזה מגיע לעבודה בפועל הם יודו בפניכם "בוא'נה אחי! אני לא מבין כלום מהשרטוט הזה". אי הבנת תוכניות אדריכליות על ידי השיפוצניקים יהיה מחיר שאתם תשלמו - חילוקי דיעות בין האדריכל לבין קבלן השיפוצים יעיבו על הפרויקט, יעכבו את לוח הזמנים ויצרו אווירה לא טובה בשיפוצים. שלא לדבר על פרויקטים בשיפוץ הבית שלא ייצאו לפועל כפי שרציתם בעקבות חילוקי דיעות של בעלי המקצוע.
אז איך נמנעים מזה?
קודם כל מוודאים שכעושים השוואה בין שיפוצניקים שהם בקיאים ומיומנים בקריאת תוכניות עבודה אדריכליות ברמה גבוהה. חקירת תיק עבודות של שיפוצניקים יכולה לסייע לכם לראות שהכל יצא לפועל כפי שהלקוח רצה. כמו כן רצוי לעשות פגישות מקדימות עם קבלן השיפוצים והאדריכל שבהם תשתתפו ותוכלו לראות שאכן קיימת הבנה בין הניצים.
הבעיה: קבלן משנה. ההבטחה (של קבלן השיפוצים הראשי): "אני בוחר את הקבלנים שלי אחד אחד!"
קבלן שיפוצים ראשי הוא איש המקצוע הטוב ביותר לפרויקט שיפוצים גדול והוא זה שמביא לרוב את כל קבלני המשנה. פה עומדת הסכנה - לא כל קבלן משנה הוא הטוב ביותר ועיכוב הכי קטן יכול לגרום לעיכוב בכל שרשרת העבודה. כששיפוצניק מבטיח לכם "אני בוחר את קבלני השיפוצים שלי אחד אחד, הם עובדים כמו שעון!" קחו את זה בעירבון מוגבל כי בפועל התקנה שהיתה אמורה להסתיים לפני שבוע מסתיימת אחרי שבועיים וגוררת איתה עוד פרויקטים אחרים שיצאו לפועל בעיכוב משמעותי וזה יכול לעלות לכם גם כלכלית וגם נפשית. חייבים לזכור כי יש תלות בין כל בעלי המקצוע בפרויקט - הקבלנים השונים, האדריכלים, מעצבי פנים וכו'. כל עבודה תלויה בשניה וצריכה להיווצר הרמוניה ביניהן. אם לא סיימנו את עבודת הצנרת והאינסטלציה לא נוכל להתחיל בריצוף, לדוגמה.
איך נמנע ממצב כזה?
חוזה עבודה, חוזה עבודה, חוזה עבודה! במסגרתו הקבלן הראשי צריך לקחת אחריות על כל קבלני המשנה ולהגדיר גם את לוח הזמנים שלהם. במקרה של עיכוב יהיה פיצוי או לא יילקח תשלום נוסף. לוח תשלומים ולוח זמנים הולכים יד ביד וצריך לציין קנס במקרה שיש איחור ועיכוב.
הבעיה: זבל. ההבטחה: "כל יום ננקה את הדירה ואת חדר המדרגות. תנוח"
פינוי הזבל וניקוי חדר המדרגות היא בעיה מאוד נפוצה בשיפוצים שמעיבה ומעיקה עלינו ועל השכנים כאחד. אם שיפוצניקים שבחרתם באים אליכם בתירוץ של "זה לא נאמר במפורש, לא קבענו לוח זמנים לניקיונות, אין לי מספיק עובדים, נתתי הנחיות לניקיון אבל הן לא בוצעו" - זה אומר שמשהו לא התנהל כשורה בבירורים טרם תחילת העבודה. יש לציין שהבעיה מגיעה בשתי מישורים: ניקוי יומיומי וניקוי יסודי בתום השיפוצים. כמויות האבק והלכלוך שמגיעות לכל חור דורשות ניקוי שלפעמים הוא מעבר לכוחותינו ויכולתינו - כתמי צבע, סיד וכו' דורשים ניקיון מקצועי.
איך נמנעים מ"מצב זבל" (תרתי משמע)?
לפני שמתחילים את העבודה יושבים עם שיפוצניקים שבחרנו וקובעים קודם כל שהתשלום האחרון יינתן רק לאחר שהבית נוקה לחלוטין. כמו כן קובעים בחוזה העבודה כל כמה זמן יהיה ניקיון שוטף - האם זה יהיה ניקיון רק של הדירה עצמה או גם של חדר המדרגות ואזורים משותפים לבניין כולו.
הבעיה: עמידה בלוח זמנים. ההבטחה: "הכל יתנהל כמתוכנן! אל תדאג! עיכוב פה, עיכוב שם - שטויות!"
בפועל שיפוצניקים יכולים לבוא אליכם בתירוצים שהפועלים לא הגיעו בזמן, שלא הצליחו להשיג את הציוד הנדרש, שהוא ישתדל לעמוד בלוח זמנים אבל לא יכול לקבוע שומדבר באופן חד משמעי. המחיר הכי כבד ישלם הלקוח - אנחנו! חוסר עמידה בלוח זמנים גם יעכב את הכניסה לדירה, גם יכול לעלות לנו יותר וגם יעיק עלינו באופן כללי כי אף אחד לא רוצה למשוך ולגרור שיפוצים בבית.
איך נמנעים מסיטואציה כזו?
קובעים סנקציות מראש שימנעו מקבלני השיפוצים, ככל האפשר, להגיע למצב של עיכוב בלוח הזמנים. יש להכניס סעיפים בחוזה שיקבעו קנסות במידה ויש חריגה משמעותית מלוח הזמנים.
הבעיה: הגימור בפרטים הקטנים. ההבטחה: "אני, תאמין לי! , עושה הכל עד הסוף. עד הפירור אבק האחרון!"
לא בכדי אומרים שאלוהים הוא בפרטים הקטנים. הגימורים והפינישים הסופיים של שיפוץ עושים את כל ההבדל והבטחה באוויר של שיפוצניקים יכולה להתבטל באמירות כמו "יאללה, עשיתי לך שיפוץ בובה! מה קרה? אי אפשר לוותר על כמה שטויות קטנות? אתה יכול לעשות את הגימור או הניקוי הזה.. בקטנה! קטן עלייך!"
כל אותם קטנות, אומנם קטנות, אך ביום יום יכולות להיות מאוד מציקות וגדולות ואפילו משמעותיות ומהותיות אם לא מתקנים ומשלימים אותם בזמן. לפעמים הגימורים הקטנים האלו יכולים למנוע ממכם להתחיל לנהל את חייכם בבית החדש.
איך נמנע מדבר כזה?
גם פה התשלום האחרון צריך להינתן אך ורק כשהעבודה הושלמה מא' ועד ת' - כל פרט קטן נבדק. מעבר לכך שיפוצניקים צריכים להיות אחראיים לעבודתם גם לטווח הארוך והאחריות ותקופתה צריכות להיות מפורטות בחוזה העבודה. רצוי לרשום סעיפים ספציפיים גם על הנושא של גימורים ופינישים ומה הם כוללים בדיוק.
לסיכום, חלילה נשמיץ את כל השיפוצניקים בתחום ויש לא מעט קבלני שיפוצים הגונים ונאותים עם תודעה גבוהה של מקצועיות ושירות אדיב. אך בין אלו קיימים אותם חאפרים שיכולים להכתים את השם של כל תחום השיפוצים ונרצה להימנע מהם ולהתרחק מהם ככל האפשר. הדגשים והטיפים שנתנו לכם במאמר זה יסייעו לכם לבחור שיפוצניקים טובים ולהימנע מאי-נעימויות שאופייניות לאתרי שיפוצים. אצלנו באתר ניתן למצוא קבלני שיפוצים איכותיים שעברו סינון וקיבלו חוות דעת טובות מלקוחות עבר. בנוסף, לעבודות קטנות ונקודתיות יותר ניתן לבחור מבין השיפוצניקים אצלנו באתר.
מחפשים קבלן שיפוצים?