בית

>

רצפים

>

מאמרים

>

רובה לקרמיקה וריצוף - כל מה שרציתם לדעת על השלמת הריצוף

רובה לקרמיקה וריצוף - כל מה שרציתם לדעת על השלמת הריצוף

אם אתם עומדים בפני עבודות ריצוף בבית, כדאי שתיקחו כמה דקות ללמוד על החומר המשלים - הרובה לקרמיקה וריצוף. המידע שלפניכם יסייע לכם להבין איזה סוג כדאי לבקש מקבלן השיפוצים, ומהי הדרך התקנית ליישום.

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-15/11/2016 5 דק' קריאה

הרובה לקרמיקה וריצוף היא חלק ממכלול החומר השחור - אותם חומרים שרוכש הקבלן עבור העבודות. בשונה מחומרי בניה אחרים, הרובה מוכרת יותר ללקוחות מכיוון שהיא נראית לעין ומשפיעה על המראה הכללי של הריצוף. בשל העובדה שהרובה משמעותית למדי בעבודות הריצוף והחיפוי, כדאי מאוד להכיר את סוגי הרובה השונים, אופן היישום הנכון ובכלל - להבין מה אתם צריכים לדעת ומה כדאי לכם לבקש מקבלן השיפוצים שלכם.

מה זה רובה לקרמיקה וריצוף?

הרובה לקרמיקה וריצוף היא חומר על בסיס צמנט המיושם במרווחים (הנקראים פוגות) שבין האריחים בריצוף או בחיפוי קיר. תפקידה של הרובה הוא לאטום את החלל שבין האריחים, ולהצמידם זה לזה.

על פי התקן, גודל מינימלי של פוגה יהיה לפחות 3 מ"מ (אם כי ישנם קבלני שיפוצים המעדיפים רוחב של 2 מ"מ מסיבות אסתטיות. כדאי לבדוק עם הקבלן שלכם איך הוא מתכוון לבצע את הרובה ולהבטיח עבודה תקנית). העומק של החומר צריך להגיע לשני שליש מעובי האריח שנבחר. הרוחב המקסימלי יכול להגיע עד 25 מ"מ. בחדר האמבטיה מומלץ על רוחב של 5 מ"מ לפחות. בנוסף, על הרובה להיות שקועה למניעת החלקה. ניתן לבחור בגוון רובה זהה לגוון האריחים, או בגוון של רובה המבליט אותה על פני האריחים. ישנם בעלי מקצוע הממליצים על יישום רובה בגוון כהה, כדי שלא תתפוס לכלוך ותדורש ניקיון לעיתים קרובות.

אילו סוגי רובה לקרמיקה וריצוף קיימים?

שני הסוגים העיקריים של רובה הם רובה אפוקסית ורובה אקרילית. הרובה האקרילית מבוססת על אבקה צמנטית עם תוסף פולימרי ולרוב גם עם סיליקון דוחה מים. זהו סוג הרובה הנמצא בשימוש הרווח ביותר. ישנה גם רובה אקרילית משורינת, המועשרת בתוספות של דבקים וסיבים, כדי לעמוד בתנאים קשים של שחיקה ורטיבות.

הרובה האפוקסית מבוססת על אגריגטים, סיבים וחול עם חומר מקשה. בעבר רובה אפוקסית היתה על בסיס סולבנט, כמו טרפנטין או טינר. בשנים האחרונות החלה להיכנס לשוק רובה ירוקה על בסיס מים, ידידותית יותר לסביבה וקלה יותר לשימוש ולניקוי. הרובה האפוקסית מתאימה בעיקר לחדרים רטובים, מרפסות או אזורים שבהם יש רטיבות או חומרים חומציים ושומניים. היא עמידה יותר ומונעת חדירה של מים. עם זאת, העבודה עמה קשה יותר ולכן המחיר גם גבוה יותר.

ישנן חברות רבות המייצרות רובה בעלת תו תקן, ביניהן דניאל, סיקה, מפאי, ווינקלר ועוד. כדאי לברר באיזה סוג הקבלן משתמש ולדרוש שיהיה בעל תו תקן.

פאבל קלייטני

ציון 9.48 58 חוות דעת

אלחי

ציון 9.92 12 חוות דעת

רם אסא

ציון 9.12 16 חוות דעת

שכיב גוברין

ציון 9.71 34 חוות דעת

רובה לקרמיקה וריצוף

רובה לקרמיקה וריצוף

איך מיישמים רובה?

את החומר מערבבים עם מים באתר, כאשר היחס הוא כ-25 אחוז מים ו-75 אחוז חומר. את התערובת מערבבים עד שנוצרת עיסה המזכירה מרקם של גבינה. ככל שעולה הסמיכות של החומר הוא חזק יותר, אך גם קשה יותר להחדרה לתוך הפוגות. את החומר מורחים באמצעות מאלג' גומי. על האריחים עצמם נותרת לרוב שכבה דקה שאותה מנקים עם סמרטוט או עם ספוג רטוב.

הרובה האפוקסית מתקשה מהר, ומרקמה סמיך יותר לכן יש לעבוד איתה בכמויות קטנות. את הרובה מהסוג הזה יש לנקות במהירות. בשנים האחרונות, עם הכניסה לשוק של הרובה האפוקסית על בסיס מים, הניקוי הפך לקל יותר אך עדיין חשוב לעבור עם מטלית לחה אחרי 10 דקות-רבע שעה.

את הרובה יש ליישם בפעם אחת ולא ליצור עבודה בהמשכים, כדי שלא יהיו הבדלים בגוונים. לאחר העבודה עם רובה אקרילית ניתן לעבור מעליה עם סילר בעזרת מכחול, כדי לאטום טוב יותר את החומר מפני נוזלים ורטיבות.

מחירי רובה

מחיר שקית 5 קילו של רובה אקרילית ינוע בין 40 ל-50 ש"ח. כאשר מדובר ברובה משוריינת יתווסף עוד 20-25 אחוז למחיר.

מחיר רובה אפוקסית יקר הרבה יותר ונע ברמות של 180 ל-200 ש"ח לשקית של 5 קילו.

כאשר ישנן פוגות של 3 מ"מ, יש צורך ב-150 גרם למ"ר. הכמות הסופית של הרובה עבור השיפוץ הכללי תשתנה לפי השטח ולפי רוחב הפוגות.

כפי שציינו בהתחלה, הרובה נכללת בתוך ההגדרה של "חומר שחור" - מכלול החומרים אותם רוכש הקבלן במהלך ביצוע העבודות. לכן, הלקוח לא ירכוש את החומר בעצמו ומחירו יהיה כלול בהצעת המחיר של הקבלן. אם אתם מעוניינים בסוג מסוים של רובה כדאי לסגור זאת עם הקבלן לפני תחילת העבודות, כדי ששני הצדדים יהיו מודעים לשינוי במחיר.

כך תזהו עבודה לא נכונה עם רובה

ישנם בעלי מקצוע העובדים בצורה לא תקנית ומערבבים כמויות גדולות יותר של מים ממה שצריך, ואז פשוט מחדירים את הרובה בין הפוגות באמצעות מגב. הבעיה היא שכאשר הרובה דלילה מדי היא אינה חזקה מספיק ועשויה להתפורר. בנוסף, היא שוקעת מטה. לכן, חשוב לשים לב שהעבודה עם הרובה נעשית באופן הנכון, ואם יש צורך בכך, ניתן לעגן זאת בהסכם מול הקבלן.

עוד נקודה שכדאי לשים אליה לב: אם מדובר בריצוף חוץ ביום חם, יש צורך בביצוע אשפרה לחומר. כלומר, להרטיבו כפעמיים ביום, ביום יישום החומר. כאשר מדובר בריצוף רגיל בתוך הבית אין בכך צורך.

רובה שחורה ובעיות נפוצות נוספות

אחת הבעיות הנפוצות שכמעט כולנו מכירים, היא השחרה של הרובה. הדבר מתרחש כתוצאה מלכלוך שמצטבר על הרובה, והופך לפולימר קשה. הפתרון לכך הוא פשוט ניקיון בחומרי ניקוי ייעודיים. ניתן גם להימנע חלקית מהעניין על ידי יישום רובה כהה יחסית. גם יישום של סילר נועד לשם כך.

עוד בעיה שניתן להתקל בה היא של רובה סדוקה או מפוצצת. במקרה כזה, הבעיה בדרך כלל נובעת מעבודה לקויה. לרוב, הדבר נובע ממריחה לא אחידה של הדבק על גבי האריח ויישומו בעיקר במרכז ולא בצדדים. במקרה כזה הפתרון יהיה חריצה של הרובה הקיימת ויישום רובה חדשה. ההמלצה במקרה כזה היא להשתמש דווקא ברובה אפוקסית החזקה יותר מזו הרגילה, שתפצה על ההתקנה הלקויה של האריחים.

מחפשים רצף ולא מצאתם ?

או

מחפשים רצף ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה