הדבקת קרמיקה
מאמר מאת מיכאל פריידזון
הדבקת קרמיקה: על התהליך מתחילתו ועד סופו
באופן כללי, חשוב להכיר את סדר הפעולות שיש לבצע:
פירוק קרמיקה ואביזרים נלווים (כמו כיורים, ארונות, אמבטיות, אסלות וכו'), עבודות אינסטלציה, איטום, אם צריך ליישר קיר אז עושים את זה לאחר האיטום, הדבקת קרמיקה, הנחת רובע, ואז הרכבה של האביזרים הנלווים.
בחירת איש המקצוע המלווה
הכוונה היא לאיש המקצוע שיתכנן את השיפוץ בחדר השירותים, יסייע בבחירת אריחי הקרמיקה, בתכנון ובהזמנה שלהם מהחנות. קיימות שתי אפשרויות עיקריות:
הראשונה היא לבחור בליווי של הקבלן עצמו, כאשר בחלק מן המקרים (אבל לא בכולם) הקבלן יציע ללוות אתכם לחנות ולסייע לכם בבחירה, בתכנון וייתן לכם מהטיפים המקצועיים שלו. הוא ימנע מכם מלבחור באריחים שלא מתאימים לגודל החדר, למשל במקרה של אריחים גדולים מדי לחדר קטן שעשויים לחוות בלאי מהיר יותר כתוצאה מחיתוך, יעזור לכם להזמין את הכמות המתאימה לפי הגודל וגם יוכל לתת לכם רעיונות עיצוביים בהתאם לניסיון שלו. קבלנים שעושים זאת לרוב לא לוקחים תשלום נוסף על הליווי, אלא רק על העבודה עצמה.
האופציה השנייה היא לבחור במעצב פנים או באדריכל. אלו יבצעו תוכניות ויבחרו את האריחים, והקבלן יבצע בלבד. כלומר הקבלן לא ייקח חלק בבחירת החומרים או בתכנון, אלא רק יבצע על פי התוכניות שיקבל.
בשני המקרים, הקבלן ומעצב הפנים או האדריכל יבקרו בבית, יראו את החדרים המדוברים ויציעו ללקוח את השירות המתאים להם על פי גודל החדר והשירות הרצוי.
חשוב לציין שבמקרה שבו הקבלן מבצע את התכנון ומלווה את הלקוח מההתחלה, הוא גם ייקח אחריות על טעויות ויטפל בהן. במקרים שבהם מעצב הפנים או האדריכל ביצעו טעות, הם יצטרכו לקחת אחריות בנושא ולא הקבלן. במקרים מסוימים, עדיף לבחור בליווי של הקבלן וזה עשוי להשתלם יותר ללקוח מבחינת המחיר, וגם במהלך העבודות עצמן. זה כמובן לא אומר שלא כדאי לבחור במעצב פנים או באדריכל, אלא שכל מקרה לגופו וכל לקוח צריך לבחור באיש המקצוע המתאים עבורו. בכל מקרה מומלץ לדבר על כך מראש עם הקבלן ולהסכים על אופן העבודה מבעוד מועד.
בחירת קרמיקה ואביזרים נלווים
לפני שקבלן השיפוצים מתחיל לעבוד, מתחילים בבחירת אריחי הקרמיקה והריצוף, אם מחליפים גם אותו. את החומרים מומלץ לרכוש בליווי הקבלן או מעצב הפנים, כדי לבחור באריחים המתאימים, מבחינת הגודל וכמובן גם מבחינה אסתטית עיצובית. במעמד הזה, מומלץ להתייעץ עם איש המקצוע ולשאול כל שאלה – האם האריחים מומלצים, במה כדאי לבחור וכו'.
הזמנה על פי המידות
איש המקצוע שלכם צריך לחשב את מידות החדר ולהזמין את החומרים בכמות המתאימה, תוך שהוא לוקח בחשבון את התכנון של כל העבודה.
פירוק הקרמיקה והאביזרים הנלווים
בשלב זה הקבלן יפרק את הקרמיקה ואת כל האביזרים הנלווים – אמבטיה, אסלה, כיורים וכדומה. אם מחליפים גם ריצוף, מסירים גם אותו בשלב הזה.
אם מחליפים גם ריצוף מבצעים איטום
אחרי שלב הפירוק, יש לבצע איטום רצפה (אם מרימים רצפות. שלב זה לא רלוונטי אם מחליפים את הקרמיקה בלבד). לפי חוק, יש לבצע איטום פעמיים ולבצע הצפת בדיקה. כלומר צריך למלא את המקום במים ל-48 שעות ולראות אם יש נזילה. יש מקרים שבהם הקבלן יציע שלא לבצע הצפה, למשל בבית קרקע פרטי (למרות שגם בנושא מומלץ לקבל את דעתו המקצועית של איש המקצוע). זה בעיקר עבור בניינים שבהם השכנים עלולים לחוות את הנזילה, אם תהיה כזו. אם הכל בסדר לאחר ההצפה, ניתן לייבש את הרצפה ולהתחיל לעבוד על הריצוף.
מה הסדר הנכון: ריצוף או קרמיקה?
בדרך כלל עושים את הרצפה קודם, ואחר כך את הקירות. לפעמים עושים גם הפוך, וזה תלוי באופי העבודה וגם בקבלן עצמו ובהרגלי העבודה שלו. בכל מקרה, שני המקרים הם תקינים, וביצוע העבודה בסדר הפוך (כלומר קודם קירות ואז רצפה) היא לא טעות ולא נורה אדומה.
השלב הבא: רובה
לאחר שהקרמיקה כבר מודבקת, יש לעשות רובה. החוק אומר שבחדרים רטובים צריך 3 מילימטרים מינימום של רובה, ועל כן צריך לפחות 3 מילימטרים של רווח בין אריח לאריח. בשביל שהרובע יחזיק הוא צריך להיכנס אל הרווחים בין האריחים, ולכן אסור להצמיד אריח קרמיקה אחד לאריח קרמיקה סמוך. את הרובה יש לבצע רק לאחר שהקרמיקה מוכנה, התייבשה ועברה ניקיון יסודי.
הרכבת אביזרים
בסיום העבודה, ניתן להרכיב את כל האביזרים הנוספים – אסלות, אמבטיות, ארונות, כיורים, ווים על הקיר, ברזים, וכל דבר אחר על פי הצורך.
שאלת השאלות: האם צריך להחליף את הצנרת לפני הדבקת קרמיקה חדשה?
התשובה לכך תלויה בגילה של הצנרת, במצבה ובחומר שממנה היא עשויה. אם זו אינסטלציה בת 10 שנים ויותר, בעיקר אם מדובר בצנרת מגולוונת, מומלץ להחליף אותה לפני הנחת הקרמיקה החדשה. לא מומלץ להדביק קרמיקה חדשה על צנרת ישנה. לרוב, אנשים בוחרים שלא להחליף את הקרמיקה משום שהם לא רואים נזקים או נזילות מהצד החיצוני של הצנרת, אבל ייתכן שבפנים היא כבר במצב לא טוב, ולאחר הנחת הקרמיקה החדשה יופיעו נזילות ואפילו פיצוץ בצנרת.
אם הצנרת עשויה פלסטיק לא צריך להחליף כי אין שם חלודה. המקסימום שיכול להיות זה בלאי בקצוות או בתושבות, אז מחליפים חלקים באופן נקודתי לפני שמדביקים את הקרמיקה.
גם כשמחליפים ריצוף מומלץ להחליף את הצנרת, כי אפשר לפגוע בצנרת הקיימת או באיטום במהלך העבודה. רוב הקבלנים נותנים אחריות על העבודה הזו, ולכן מומלץ לבצע אותה ולהימנע מנזקים עתידיים. נכון שעל פי החוק הקבלן אחראי לעבודה, אבל כדאי לקבל אחריות מהקבלן כדי לוודא שהוא יתקן תקלות, אם יהיו.
כמה זמן תיקח העבודה?
באופן כללי, שיפוץ של חדר אמבטיה על כל סוגי העבודות שרוצים לבצע בו באופן כולל ייקח כשלושה שבועות בחורף, וכשבועיים בקיץ. טווח הזמן הזה נחוץ כדי שהחומרים והדבקים יתייבשו כמו שצריך. חשוב לדעת שאם קבלן מבטיח זמן עבודה שהוא קצר מזה, ייתכן שהוא מתפשר על זמן ייבוש החומרים וזה עלול לעלות בטיב העבודה. גם ללקוח לא כדאי להתפתות ולהתפשר על זמן עבודה קצר, כי זה עלול לעלות בתקלות ובנזילות לאחר מכן. בעונת החורף מומלץ לקחת קצת יותר זמן, משום שהימים קצרים והטמפרטורה הנמוכה מאריכה את זמן ייבוש החומרים.
כמה זה יעלה לכם?
שיפוץ מקלחת קומפלט יעלה כ-35,000 לחדר בגודל סטנדרטי ללא עבודות חריגות. המחיר הוא כמובן ממוצע, ולא יתאם כל חדר מקלחת וכל עבודה שהלקוח ירצה. מדובר בסכום שנותן תמונת מצב כללית ויעזור להעריך פחות או יותר את מה שצפוי ללקוח.
המחיר בנוי מכמה מרכיבים: כ-20,000 שקלים יכללו את העבודה וגם את החומרים שהקבלן עצמו מביא כמו דבקים, צנרת, כל חומרי איטום, טיט, מלט, ובעצם את כל החומרים שאותם לא רואים. הם נקראים בשפה המקצועית "חומר שחור". 15,000 השקלים הנוספים ילכו לרכישת אריחי הקרמיקה עצמם, האסלה, הכיורים, הברזים וכל האביזרים הנלווים, כלומר המרכיבים שנראים לעין ואותם הלקוח בוחר בעצמו. הם מכונים בשפה המקצועית "חומר לבן".
איך בוחרים את איש המקצוע המתאים לעבודה? טיפים שיעזרו לכם לבחור נכון
שימו לב להפרשים משמעותיים בין מחירים
השוואה בין מחירים של קבלנים זה דבר מבורך, אבל אם רואים פערים משמעותיים בין ההצעות, למשל מספר קבלנים שמציעים מחיר זהה פחות או יותר ואחד שמציע פחות באופן משמעותי, זה חריג.
בדקו אם קבלן רשום או לא רשום
זה לא יעניק לכם 100 אחוזי הגנה, אבל זה דבר שבהחלט חשוב לבדוק כי אדם שיש לו רישיון הוא קבלן שמכבד את עצמו, מקפיד על עבודה מקצועית ועל המוניטין שלו. זה בהחלט יכול לסייע בסינון קבלנים לא מקצועיים. במקרים מסוימים קבלן רשום יהיה יקר יותר מקבלן רגיל, אבל זה ישתלם לכם כלקוחות כי הוא ישמור עליכם אם יהיו בעיות. הוא נותן חשבוניות, הוא יגיש עזרה ושירות אם יהיו בעיות והוא יהיה מקצועי.
חשוב לדעת שקבלן לא רשום זה לא בהכרח קבלן לא מקצועי, וכל מקרה לגופו. אבל בלי רישיון – אין ביטוח. למשל, אם פונים לחברת ביטוח כדי לכסות נזק שקבלן עשה, צריך להיות לקבלן רישיון אחרת חברת הביטוח לא תשתף פעולה כי אסור לקבלן לעבוד בתחום ללא רישיון.
בדקו את ניהול המס של הקבלן באתר מס הכנסה
אפשר לבדוק באתר מס הכנסה אם הקבלן פעיל ואם יש לו עיקולים או בעיות כספים אחרות. במס הכנסה רואים אם אסור לקבלן לעבוד, ולפי תעודת הזהות שלו אפשר לראות ניכוי ספרים וניהול מס. אם זה לא תקין, יהיה כתוב שם וכך כדאי לדעת עם מי לא לעבוד.
טיפ מפתיע מהחיים האמיתיים: רכב עבודה
זה אולי לא דבר שתחשבו עליו מיד, אבל כדאי לשים לב האם הקבלן משתמש ברכב עבודה או ברכב פרטי. קבלנים רבים לוקחים רכב עבודה ולא מסתובבים עם הרכב הפרטי שלהם, וקבלן שמסתובב עם הרכב הפרטי שלו זה סימן ראשוני שצריך למשוך את תשומת לבכם. קבלן רציני לא יסתובב עם ציוד, חומרים ובגדי עבודה ברכב הפרטי שלו.
עמידה בשעות ובלו"ז שנקבע
קבלן צריך לעמוד בשעות שנקבעו, מהיום הראשון של העבודה. אם הקבלן לא עומד בזמנים שנקבעו ומהיום הראשון של העבודה מתחיל לספר סיפורים ולתרץ תירוצים, זה סימן לא טוב ובהחלט נורה אדומה. חשוב לזכור שגם קבלנים הם בני אדם עם משפחות ועם ילדים, ודברים קורים לפעמים בחיים, אבל חשוב מאוד לעמוד בזמנים ובמיוחד ביום הראשון של העבודה.
שימו לב לכלים של הקבלן
כלי העבודה של הקבלן יכולים להעיד ללא מילים על טיב העבודה שלו. חשוב לשים לב שהכלים שלו נראים רציניים ובמצב טוב. אם פונה אליכם קבלן מבולבל, שלא משתמש טוב בכלים או שחסרים לו כאלה והוא אף מבקש להשתמש בכלים הפרטיים שלכם, זה סימן שצריך להעלות את החשד שלכם.
שאלו את הקבלן על הוותק שלו
קבלנים וותיקים בתחום ככל הנראה נשארים בתחום כי הם יודעים את העבודה, הם בעלי ניסיון רב ומאחוריהם הצלחות רבות. אין דרך לדעת על שנות הניסיון של הקבלן מלבד שאלה ישירה ובירור מולו. כדאי מאוד לבקש המלצות לאנשים שקיבלו ממנו שירות, וקבלן שלא רוצה לחשוף המלצות – צריך לחשוד בו. כדאי מאוד לבקש מהקבלנים מפגש פנים מול פנים עם הממליץ, ורוב הקבלנים ישמחו לעשות זאת.
יש רגולציה בתחום הזה בכלל?
עד היום התחום היה מעט פרוץ, אבל היום יש קצת יותר רגולציה. פעם כל אחד יכול היה לעבוד בתחום, והיום איגוד הקבלנים מאוד רוצה להסדיר את העניינים כדי למנוע מאנשים לא מוסמכים ולא מקצועיים לתת שירות ללקוחות. גם חוק המזומנים מסייע במעט לסנן קבלנים לא מקצועיים, משום שבמקרים רבים קבלנים כאלה לא מוציאים קבלות ועובדים רק בשחור (וזה כשלעצמו נורה אדומה). קבלן צריך לקבל תשלום בכמה אמצעים ולתת קבלה, שתוכיח כי הוא קיבל את העבודה. חשוב לזכור שללא קבלות לא תוכלו לתבוע אותו אם יגרום לנזקים במהלך העבודה.
כדאי לקרוא: מהו קבלן רשום?
סיכום
הדבקת קרמיקה, והליך שיפוץ שירותים בכלל, הוא תהליך סטנדרטי שאותו יכול לבצע בעל מקצוע מוסמך ובעל ניסיון וידע בתחום. מומלץ לבחור את איש המקצוע בחוכמה, להכיר את התהליך ולדעת איפה הנורות האדומות ולהימנע מהן. בחרו בחוכמה, דרשו קבלות – ותוכלו לקבל תוצאות יפות ושירות מקצועי.
מחפשים רצף ולא מצאתם ?