בית

>

קבלני שיפוצים

>

מאמרים

>

בחירת קבלן לשיפוץ הדירה - כך תעשו זאת נכון

בחירת קבלן לשיפוץ הדירה - כך תעשו זאת נכון

איך מגיעים לקבלני שיפוצים מקצועיים ומה הדרך הנכונה לבחור קבלן שיפוצים מתוך המבחר הקיים בשוק? כך תבצעו בחירה מושכלת ונכונה לשיפוץ בראש שקט

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-07/08/2011 10 דק' קריאה

מה תפקידו של קבלן השיפוצים ואיך נבחר אחד כזה

כאשר מתבצעות בבית עבודות שיפוץ גדולות הדורשות שילוב של כמה בעלי מקצוע (בעיקר שיפוץ דירה קומפלט), קבלן השיפוצים הוא האדם המנהל בפועל את כל עבודות השיפוץ. הקבלן מעסיק תחתיו פועלים בתחומים שונים כמו חשמלאים, אינסטלטורים, רצפים  וצבעים אשר מבצעים חלקים שונים בעבודות, אך האחריות על טיב העבודה ועל התוצאה הסופית היא של הקבלן. בחירת קבלן היא אחת הבחירות הקריטיות בתהליך של שיפוץ, וחשוב מאוד לעשות זאת נכון.

בבואנו לבחור קבלן שיפוצים עומדות בפנינו מספר אפשרויות – מקוונות ולא מקוונות:

בחירה דרך המלצה מחבר 

הדרך השכיחה ביותר לבחור בקבלן שיפוצים היא דרך מכָּר או חבר שעשה שיפוץ וממליץ על קבלן השיפוצים שעבד איתו. קל להבין מדוע הדרך הזו היא הנפוצה ביותר: הרי אנו נכנסים להרפתקה שאיננו יודעים כיצד נצא ממנה, ולרוב זו גם הפעם הראשונה שלנו. אין לנו את הכלים לקבל החלטות ואת הידע להבחין מיהו קבלן שיפוצים טוב ומיהו חאפר שיש להיזהר ממנו. אין כמו המלצה של חבר שמכיר אותנו ורוצה בטובתנו, נכון? תתפלאו, התשובה היא שלילית.

המלצה אחת היא לא מדגם מייצג - כשם שלא ניתן לנבא את תוצאות הבחירות לראשות הממשלה בהתבסס על סקר שנערך בעיר אחת, כך גם לא ניתן לקבל מושג על קבלן שיפוצים בהסתמך על חוות דעת אחת.

מידת ההתאמה  - לפני ששוקלים המלצה של חבר על קבלן שיפוצים, חשוב לוודא שקבלן השיפוצים עשה עבור החבר עבודה דומה לזו שאנו זקוקים לה. לא כל קבלני השיפוצים מתמחים בכל התחומים, וקבלן שיפוצים שעשה עבודה נפלאה בחדר האמבטיה של החבר, לא בהכרח יקים עבורכם נישת גבס לתפארת בסלון.

דיסוננס קוגניטיבי - בהקשר של עולם הצרכנות והשיווק, הכוונה היא להתנהגות שגורמת לאנשים להצדיק את הבחירה שלהם רק מכיוון שהבחירה נעשתה כבר. מחקרים מראים שאנחנו רציונליים רק עד לרגע קבלת ההחלטה, כלומר לפני הבחירה בקבלן שיפוצים. מיד לאחר שבחרנו בקבלן השיפוצים, אנחנו מתחילים להצדיק את ההחלטה גם אם התבררה בדיעבד כשגויה.

ככל שנקבל יותר המלצות מאנשים שונים על אותו קבלן שיפוצים, כך נוכל לגבש החלטה בצורה מושכלת ולדעת שאנחנו עושים את הבחירה הנכונה.

יצחק תורג'מן

ציון 9.82 7 חוות דעת

יהונתן חיו

ציון 9.67 6 חוות דעת

איימן עיראקי

ציון 9.8 87 חוות דעת

רוני קנופלר

ציון 9.96 18 חוות דעת

תכנית אדריכלית לשיפוץ

מדריכים מודפסים - מודעות פרסומת

המדריכים המודפסים כמו דפי זהב, המקצוענים וכן הגרסאות האינטרנטיות שלהם – עובדים ברובם במודל שבו בעלי המקצוע שמשלמים יותר, הם אלו שיקבלו קידום ו\או הופעה בראש הרשימה ו\או הדגשה ו\או הבלטה ו\או תמונה. לנו הצרכנים אין שום כלים לבצע השוואה ולהבין מיהו קבלן השיפוצים הטוב והאמין שמתאים לנו.

בחירת קבלן שיפוצים דרך האינטרנט

האינטרנט היא מדיה מתקדמת, כזו שרותמת את חוכמת ההמונים ומסוגלת ליצור באמצעות שיתוף ידע של גולשים. תחומים רבים הושפעו מהחדירה של האינטרנט לחיינו, ועולם הצרכנות הוא מהבולטים שבהם.

אחת הדוגמאות לכך היא האתר שלנו, שיפוצים פלוס המספק את הפלטפורמה לבחירת קבלן שיפוצים: האתר אוסף ציונים מלקוחות של קבלני שיפוצים (צוות האתר מאמת שאכן מדובר בלקוחות) ומדרג את קבלני השיפוצים כך שקבלן השיפוצים שקיבל את הציון הגובה ביותר מלקוחותיו, הוא זה שיופיע בראש הרשימה ויזכה לחשיפה.

שיפוצים פלוס מאפשר לעיין בחוות דעת ובהמלצות של לקוחות, להתרשם מתמונות של עבודות שעשה ולהשוות בין כמה קבלני שיפוצים לפי סוגי העבודות שהם מבצעים וכמובן לפי הציון שהתקבל מהלקוחות.

פרמטרים לבחירת קבלן

חוות דעת אותנטיות -  ככל שנשמע יותר חוות דעת מפורטות על קבלן השיפוצים המועמד לבצע אצלנו את השיפוץ, כך נוכל יותר לבחור על סמך מידע רב ככל האפשר. לכן, חשוב לנו להיות בטוחים שחוות הדעת שמגיעות אלינו הן אותנטיות ומפורטות. דרך טובה להגיע אקראית לחוות דעת כאלה היא לבקש מהקבלן את פנקס הקבלות שלו, ולבחור אקראית שמות של לקוחות קודמים, כך ניתן לדעת שאותם לקוחות הם אכן לקוחות עבר של אותו קבלן. רצוי לנסות ולקבל תשובות על כמה שיותר היבטים בעבודתו כמו למשל: האם הוא עומד בזמנים, האם הוא מקפיד על רמת גימור, האם עומד בהתחייבויותיו ועוד.  

בדיקת עבודות קודמות שנעשו לפני זמן רב יחסית - כחלק מתהליך הבחירה מומלץ ללכת ולראות עבודות קודמות של הקבלן. יש גם לקוחות שיבחרו ללכת לראות את הקבלן תוך כדי עבודה בשטח, ויש לכך ערך מכיוון שהקבלן הוא מנהל עבודה, וזוהי דרך טובה לראות כיצד הוא מנהל את כל אנשי המקצוע בפועל. עם זאת, עבודת שיפוץ איכותית נמדדת גם לאורך זמן. בעיקר אם היא כוללת עבודות תשתית חשובות כמו אינסטלציה, איטום וחשמל. לכן, מומלץ ללכת לראות בתים ששופצו אחרי שעברו כמה שנים, כדי לראות איך התוצאות מחזיקות מעמד.

ניסיון - אחד הפרמטרים הברורים לבחירה הוא הניסיון של הקבלן וההסמכות של הקבלן. האם הקבלן נמצא בשוק כבר עשר שנים ויותר? אילו סוגים של הסמכות הוא נושא איתו? האם יש לו התמחויות נוספות שיכולות להיות לעזר בתהליך? (ישנם קבלנים עם ידע נרחב בתחומי התכנון, קבלנים שהם הנדסאים, כאלה שלמדו והתמחו בתכנון תאורה - כל אלה יכולים להוות נקודות זכות עבור הקבלן).

מחפשים קבלן שיפוצים ולא מצאתם ?

או
צביעת קיר

השוואת הצעות מחיר - בתהליך בחירת הקבלן האחד שלכם חשוב לקחת כמה הצעות מחיר מקבלנים, לפחות שלוש. חשוב לדעת שהצעת מחיר אינה מתקבלת בטלפון בשום מקרה. קבלן השיפוצים חייב להגיע לשטח ולראות מה אתם מתכננים לבצע. התמחור משתנה מאוד בהתאם למיקום הדירה, מיקום בארץ, סוג העבודות ועוד. זו הסיבה שבגינה אף קבלן רציני לא ייתן לכם הצעת מחיר בטלפון (וגם לא בתגובה לסטטוס בפייסבוק). רצוי מאוד שהצעות המחיר שאתם  יתבססו על כתב כמויות של מה שאתם מתכננים לעשות בשיפוץ, וכך יש לכם בסיס זהה להשוואה ואתה יכולים לראות איך כל קבלן מתמחר כל פרט בעבודה. שימו לב! הצעת מחיר נמוכה במיוחד צריכה להדליק אצלכם נורה אדומה. אם העבודה מתומחרת נמוך מאוד אז סביר להניח שבמקרה הטוב הקבלן פשוט יבקש עוד כסף בהמשך או גרוע מכך - ייקח מקדמה וייעלם. נציין כי אם אתם משפצים עם אדריכל והוא הפנה אתכם לקבלן מומלץ שהוא רגיל לעבוד איתו, כדאי בכל מקרה לקבל כמה הצעות מחיר ולהיפגש עם עוד קבלנים, גם כדי לקבל מושג על מה שקורה בשוק וגם אולי תגלו שיש קבלן שמוצא חן בעיניכם יותר.

מקצועיות - ישנם קבלנים שכאשר תיפגשו עמם לא תרגישו שאתם צריכים הוכחה לרמה המקצועית שלכם - הם יתנו לכם עצות מקצועיות כבר בפגישה ואפילו יסייעו לכם בתכנון. קבלנים איכותיים באמת עושים זאת, ואתם יכולים לחוש בערך מוסף שהם מביאים כבר בפגישה. אם אתם רוצים לבחון אם הקבלן שלכם הוא חפפן או חאפר, אתם יכולים לבחור כמה שאלות מקצועיות ולראות מהן תשובותיו. שאלות כאלה אתם יכולים לקבל מהאדריכל שלכם או להיעזר במאמר שלנו בנושא.

תחושת בטן - אל תסתמכו אף פעם רק על תחושת בטן, אבל גם לה יש חלק בתהליך. כדאי לבחור בקבלן שנותן לכם תחושה טובה, שיש לכם דיבור טוב איתו, שמבין מה אתם רוצים לעשות, שאתם מרגישים שבא לקראתכם. אפילו אם הוא מעט יקר יותר! כמה פעמים בחיים תשפצו את הבית? כדאי לבחור בקבלן מקצועי עם המלצות - שאתם מרגישים גם טוב איתו.

סוגי שיש לבחירה

גם אם בחרתם בקבלן שיפוצים שאתם סומכים עליו במאה אחוז, ישנם כמה נושאים להקפיד עליהם כדי להגן על עצמכם:

הסדר תשלומים - זהו נושא חשוב למדי והוא מתחיל בתשלום המקדמה, כאשר מן הסתם, כאשר מדובר בשיפוץ גדול הקבלן חייב לקבל אותה כדי לקנות חומרים ולשריין את התאריכים. גובה מקובל למקדמה כזו הוא 5 - 10 אחוזים מעלות השיפוץ. לאחר מכן, מומלץ לחלק את התשלומים לפי התקדמות העבודה, כאשר התשלום לכל שלב הוא של 80 אחוז בלבד ו-20 האחוז הנותרים נשארים לסוף העבודה - כך אתם מבטיחים שלקבלן יהיה תמריץ לסיים את העבודה לשביעות רצונכם, ואתם מגינים על עצמכם מחאפרים ונוכלים שייקחו את כספכם ויברחו לפני שיבצעו את העבודה. כשאתם בונים לוח תשלומים חשוב לחתום עליו עם הקבלן ולעגן אותו בחוזה שמולו, כך יהיה תיעוד והתחייבות חתומה על ההסכם שלכם.

חוזה מול קבלן שיפוצים - חלק חשוב ביותר לפני תחילת העבודות! כדאי לחתום על חוזה מפורט מול הקבלן שיכלול את כתב הכמויות ולוח התשלומים, התחייבות של הקבלן לעשות שימוש בחומרים בעלי תו תקן וליישמם על פי התקן, הצהרה על ההכשרה של הקבלן, אחריות על העובדים, עלויות העבודה כולל פירוט כמה יעלו תוספות, ביטוח, ציון מצבים בהם הלקוח יוכל לבטל את החוזה, ערבות אישית של הקבלן אם הוא חברה בע"מ ופירוט העבודות. החוזה נועד כדי להגן עליכם, ולכן אל תצא לדרך מבלי שיש בידכם חוזה חתום מול הקבלן.

ביטוח בזמן שיפוץ

חשוב מאוד לוודא שלקבלן השיפוצים שבחרתם יש ביטוח, שיגן עליכם במקרה של נזקים בזמן השיפוץ. כדי לדעת בוודאות שיש לו ביטוח יש לבקש ממנו מסמך הנקרא "אישור עריכת ביטוח", המסמך הנ"ל מוכיח כי לקבלן השיפוצים שבחרתם יש ביטוח שתקף עבור העבודות שאתם מתכוונים לבצע. חשוב שעל המסמך יצויין שם הלקוח, כתובת הדירה, לוח זמנים ומהות העבודה. מהרגע שחברת הביטוח מקבלת את המסמך וחותמת עליו הביטוח פעיל. בחוזה שאתם חותמים עם הקבלן חשוב שיופיע סעיף הכולל את הפרטים של הביטוח ואת הטופס החתום. הביטוח הזה מגן עליכם מנזקים שנגרמים תוך כדי עבודה כמו שריטות בקרמיקה, מנזק לרכוש שלכם בזמן העבודות או מנזק לרכוש של אחרים (אם למשל ניזוק רכוש של שכנים במהלך העבודות).

מעבר לכך, מומלץ לוודא שיש לכם ביטוח דירה, מכיוון שנזקים שקורים אחרי עזיבת הקבלן, אך בעקבות העבודות, כבר לא נכנסים תחת הפוליסה שלו.

מהו קבלן שיפוצים רשום?

ודאי נתקלתם בפרסומות וכתבות עם סיפורי זוועה על קבלני שיפוצים חאפרים, ובסיומן המלצה לבחור בקבלני שיפוצים רשומים. והנה, הגעתם לשפץ בעצמכם, אז האם באמת כדאי לחפש רק קבלן רשום? אם כבר התחלתם לרחרח ולשאול פה ושם, יתכן שהבחנתם שהרבה קבלני שיפוצים מומלצים הם אינם קבלני שיפוצים רשומים. הסיבה לכך היא תהליך הרשמה מסורבל ולא ידידותי לקבלנים הגורם לרבים מהם לוותר בדרך ולהחליט לפעול מבלי להיות רשומים. על פי חוק ומבחינת הביטוח אין עם כך בעיה - בשונה מקבלן בניה, אם קבלן שיפוצים מבצע עבודות מבלי להיות רשום הוא אינו עובר על חוק אלא על תקנה שאינה נאכפת בפועל ואין לה משמעות.

האם אתם מוגנים יותר מחאפרים אם בחרתם בקבלן רשום? קבלן רשום אכן נמצא תחת פיקוח של רשם הקבלנים. עם זאת, אם מתעוררת בעיה מול הקבלן הסנקציות שהרשם יכול לבצע הן הליכים משמעתיים בלבד כמו השעיה או הסרה מרשימת הקבלנים. בדרך כלל, כמו במקרה של קבלן לא רשום, אם מגיעים חילוקי דעות חריפים הם ייפתרו בדרך כלל בבתי משפט. כך שאין באמת יתרון אמיתי בבחירת קבלן רשום. אם זה מוסיף לכם שקט נפשי, בחרו בקבלן רשום אך זכרו כי גם קבלנים לא רשומים יכולים להיות מקצועיים ואיכותיים, וגם קבלנים רשומים יכולים להתגלות כחאפרים.

איך מגלים אם קבלן הוא חאפר?

ישנן שאלות שניתן לשאול את הקבלן ובקשות שניתן לבקש ממנו, בעיקר בתחומי התשתיות (חשמל, אינסטלציה ואיטום) שיכולות לסייע להבין אם הוא מקצוען או חאפר:

חשמל

  • נקודת חשמל ליד מקור מים חייבת להיות במרחק של מינימום 60 ס"מ ממנו, ולהיות מקורה. כדי לבדוק את הקבלן אפשר לבקש ממנו להתקין שקע במרחק קרוב יותר לכיור מ-60 ס"מ. אם הוא מסכים - הוא לא מקצועי.
  • אפשר לבקש מהקבלן לסגור עם בטון את קופסאות הביקורת של החשמל מה שאסור לעשות מסיבות של בטיחות. אם הקבלן יסכים - כנראה מדובר בחאפר.

איטום

  • אפשר לבקש מהקבלן לדלג על אחד משלבי יישום שכבות האיטום באמבטיה ולהסתפק בשכבה אחת במקום שתיים. אם הוא מסכים - הוא אינו מקצועי.
  • אפשר לשאול מראש את הקבלן אם יוכל לסיים שיפוץ אמבטיה קומפלט ביומיים. אם הוא אומר שכן או שהוא מתכנן להפתיע אתכם בהמשך, או שהוא יעבוד בצורה לא מקצועית. כך או כך - הוא אינו מתאים לעבודה.

אינסטלציה

  • חשוב לשאול את הקבלן באיזו צנרת הוא משתמש. אם הוא לא משתמש באחת הצנרות השכיחות בארץ שיש להם תו תקן (פקסגול ומולטיגול של גולן מוצרי פלסטיק ו-SP של חברת מרצפלס) לא מומלץ לקחת אותו לעבודה.

ריצוף

  • אפשר לבקש מהקבלן לרצף ללא מרווחים (פוגות) בין האריחים. מדובר בדבר שאינו תקני ברוב סוגי הריצוף מכיוון שעל פי התקן, יש לשמור על מרווחים של 3 מ"מ בין האריחים, בו מיושמת הרובה. הסיבה לכך היא שבמקרה שישנו צורך בתיקון ובהוצאת האריח ניתן לעשות זאת ללא פגיעה באריחים האחרים. בנוסף, האריחים מתרחבים ומתכווצים בחום וקור ולכן יש לשמור על מרווחים ביניהם כדי למנוע שבירה. קבלן שיסכים יבצע עבודה לא מקצועית - והוא כנראה חאפר.

נושאים מומלצים לקריאה:

מחפשים קבלן שיפוצים ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה