בית

>

רצפים

>

מאמרים

>

מידע נרחב על ריצוף שיש לבית בשיפוץ

תוכן עניינים

מידע נרחב על ריצוף שיש לבית בשיפוץ

נוטים למראה היוקרתי ומדגדג לכם לבצע ריצוף שיש בבית? לפני שאתם מתחילים כדאי לכם לקרוא על הדגשים המיוחדים ליישום החומר, יתרונותיו, חסרונותיו וכמובן - טווחי המחירים

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-22/11/2016 6 דק' קריאה

לצד עלייתו, נפילתו ושוב עלייתו של ריצוף הטרצו ולצד הפופולאריות של ריצוף הגרניט פורצלן שומר ריצוף השיש תמיד על מעמד מיוחד. לשיש תמיד היו תמיד יהיו גרופיים משלו, שיעדיפו אותו על פני כל ריצוף אחר, בשל התדמית היוקרתית שהוא משמר באדיקות רבה. נמצאים רגע לפני שיפוץ כללי או החלפה נקודתית ושוקלים ריצוף שיש בבית? הנה כמה פרטים חשובים שכדאי לדעת:

מהו שיש?

שיש הוא סוג של סלע קרבונטי מטמורפי (שעבר שינויים טבעיים) שנוצר מסוגים שונים של מינרליים שעברו תהליך של לחץ גבוה. המושג "שיש" בארץ מתייחס גם לאבן השיש וגם לסלע הגרניט, הגיר והבזלת. מדובר בארבע משפחות שונות תחת אותה הכותרת כאשר כל אחת מהן מתחלקת לסוגים שונים של אבן בהתאם לאזור ממנו היא מגיעה ולדחיסות החומר.

בכל מדינה קיים שיש טבעי אך תהליך הוצאותו מהאדמה הוא יקר ולכן השיש מגיע בעיקר ממדינות בהן כוח העבודה הוא זול כמו סין, ברזיל ומדינות ערב. השיש מגיע לישראל או בצורת גושים אותם חותכים במפעל, או כחומר מוכן וחתוך.

בנצי מסיקה

ציון 9.64 16 חוות דעת

נרי פרויקטים

ציון 9.01 51 חוות דעת

חמודי גורבון

ציון 9.32 52 חוות דעת

שכיב גוברין

ציון 9.71 34 חוות דעת

ריצוף שיש עם אננס

דגשים מיוחדים לריצוף שיש

מכיוון ששיש הוא חומר טבעי ישנם דגשים מיוחדים שיש להתחשב בהם בתהליך היישום. כאמור, ישנן ארבע משפחות עיקריות שלכל אחת מהן תכונות שונות. אבן הגיר עשויה מ-90 אחוז גיר והיא אבן רכה, שיש היא אבן רכה פחות, בזלת היא אבן שנוצרת מלבה שהתגבשה והיא קשה יותר. האבן החזקה ביותר היא הגרניט. כאשר מדובר בריצוף באבן גיר, למשל, זוהי אבן בעלת רמת ספיגה גבוהה, לכן בעת היישום יש למרוח בגב הריצוף חומר איטום כדי שהאבן לא תספוג את חומרי הטיט והחול. אבן הגרניט היא חזקה ואינה סופגת אבל היא מהצד השני, היא לא הטיט לא נתפס טוב על האבן ועלול להתנתק. לכן, יש צורך במריחת פריימר על גב האבן שיקשר בין האבן לטיט.

ישנן סוגי אבני שיש שהם שקופים וגם בהם יש צורך בטיפול מיוחד. אבני שיש מסוג אוניקס או מסוג קריסטל וויט הן אבנים שקופות ולכן בדרך כלל נהוג לרצף בריצוף סוג ב' ורק עליו ליישם ריצוף בהדבקה. כמובן שאז המחיר לעבודה יהיה יקר יותר.  ריצוף שיש ניתן ליישם בהדבקה כאשר אז לרוב ההעדפה תהיה לסוג האבן הדק יותר, בעובי של כ-ס"מ אחד כדי שלא "יגנוב" יותר מדי מגובה החלל.

כאשר מעוניינים במראה שיש חלק, כמו פלטה גדולה על כל הבית יש לבצע ליטוש לאחר היישום. חברת הליטוש פותחת את הפוגות שבין האריחים וממלאת ביניהם דבק שיש מיוחד בצבע השיש, לאחר מכן מתבצע ליטוש של הרצפה. לאחר מכן הם מיישמים סילר שאוטם את השיש ומונע מחומרים שעלולים לבוא עימו במגע להיספג בו. בכל מספר שנים יש לחדש את הסילר על הרצפות.

מחפשים רצף ולא מצאתם ?

או
ריצוף שיש

בחירת סוג האבן

ככל שהאבן יותר קשה וחזקה היא דורשת פחות תחזוקה, מכיוון שהיא פחות סופגת ופחות נשחקת כך שזהו מרכיב שיש לקחת אותו בחשבון. מובן שסוגי אבנים שונות יתאימו לסגנונות עיצוב שונים. הגרניט המלוטש למשל הוא אבן מבריקה ולכן יתאים לבתים בגנון יוקרתי ופחות לבית בסגנון כפרי. אבן גיר בעיבוד עתיק תתאים יותר במקרה של עיצוב כפרי. לסגנון מודרני היי טקי מומלץ לקחת את אבן הבזלת האפורה או את אבן השיש הקריסטל וויט.

אבן הגרניט היא אבן חזקה ועמידה ולכן היא אבן מועדפת במטבחים ובאזורים בהם נדרשת עמידות רבה יותר.

אבני השיש מגיעות לרוב עם "ורידים" בתוך האבן אך יש גם שיש שמגיע נקי ולבן לגמרי, ומחירו יקר יותר בשל היותו נדיר יותר.

ריצוף שיש עליו חתול

דגשים לניקוי ותחזוקת הריצוף

בעת ניקוי המשטח כדאי לא להשתמש בחומרי ניקוי "תוקפניים" או חזקים מדי. יש להשתמש רק בחומרים ייעודיים ועדינים, ולא באקונומיקה או חומצות מכיוון שהם עלולים לפגוע בשיש. כאשר מדובר באבנים הרכות יותר כדאי לשמור היטב על הריצוף ואם נשפך עליו דבר מה, לנקות מיד.

מחירי ריצוף שיש

מחירי ריצוף שיש (לחומרים בלבד) נעים בין 100 ש"ח לבין 400 - 500 ש"ח למטר, תלוי בסוג האבן. אבני הגיר הן האבנים הזולות ביותר וגם אבני הגרניט בצבעים העזים זולות יותר מכיוון שהביקוש להן אינו גדול. שיש לבן וחלק ללא "גידים" יגיע לטווח הגבוה של כ-500 ש"ח למטר.

מי מבצע עבודות ריצוף בשיש?

כמו בסוגי ריצוף אחרים, אם מדובר בשיפוץ כללי, גם כאן יבצע את העבודות קבלן שיפוצים או הפועלים מטעמו. אם מדובר בהחלפת הריצוף בלבד או במסגרת עבודת שיפוץ מצומצמת, יבצע את העבודה שיפוצניק. עם רכישת החומר כדאי לבדוק אם מדובר באריחים הדורשים דגשים מיוחדים ביישום ולוודא שאכן קבלן השיפוצים מודע לדגשים הללו. כאשר מדובר במדרגות שיש ההתקנה מתבצעת על ידי החברה אצלה רכשתם את השיש. ישנן חברות רבות המשווקות שיש בישראל (רק בדיזיין סנטר יש ארבע כאלה) המתקינות גם שיש למדרגות, ספי חלונות ושיש למטבח.

ריצוף שיש במדרגות

איך ניתן להבחין שמדובר באבן שיש איכותית?

כדי לדעת זאת יש להסתכל על גב אריח השיש. לרוב, פני האבן יעברו ליטוש וימרח עליו דבק שיסתום את החריצים, אם ישנם כאלה. אם הופכים את האריח ומסתכלים על הגב שלו, שם ניתן לראות את הבעיות. אם הצד האחורי של האריח הוא אטום וסתום, ללא גידים פתוחים מדובר באריח טוב ודחוס. אם יש עליו שברים קטנים או שאריות אדמה סביר שהאריח  יתפרק עם הזמן. כדאי גם להסתכל על השיש מהצד להבחין אם החומר דחוס או שיש בו שכבות רפויות. ככל שהחומר דחוס יותר, האבן איכותית יותר.

יתרונות וחסרונות של ריצוף שיש

יתרונות  חסרונות 
מראה יוקרתי וייחודי דורש תחזוקה
מחזיק מעמד שנים רבות יקר ביחס לחלופות
חלק מסוגי השיש הם חזקים מאוד יישום מורכב

למשפחה עם ילדים קטנים ובעלי חיים יומלץ לרוב לבחור דווקא בגרניט פורצלן, אריח חזק וסינתטי, הדורש פחות תחזוקה (כאשר קיים גם אריח גרניט פורצלן דמוי שיש). גם ריצוף טרצו מתאים יותר לבתים עם ילדים ובעלי חיים מכיוון שהוא עמיד וסלחני לכתמים. לעומתו, שיש הוא חומר טבעי הדורש תחזוקה רבה יותר ועמיד פחות ללכלוך ורטיבות.

עם זאת, ריצוף שיש הוא ריצוף עם אמירה הנותן תמיד תחושה יוקרתית יותר. למרות חסרונותיו, ריצוף שיש יכול להחזיק גם שנים רבות ולאחר ליטוש, להיראות כמו חדש.

ריצוף שיש אותו מדמה גרניט פורצלן

גרניט פורצלן דמוי שיש. באדיבות חברת חלמיש

אופנות ומגמות בריצוף שיש

צבעי ריצוף פופולאריים באופן כללי וגם בתחום השישי הוא בצבעי האפור. גם המגמה של מרצפות גדולות תקפה גם לרצוף בשיש. עד לפני מספר שנים גדול המרצפות המבוקש ביותר היה של  60 ס"מ על 60 ס"מ וכיום הוא 80 ס"מ על 80 ס"מ או מטר על מטר. יש לציין שככל שהאריח גדול מחירו יקר יותר כי יש לו פחות פחת (חומר שנותר לאחר חיתוך האריח שלא ניתן להשתמש בו). בנוסף, גודל האריחים משפיע גם על מחיר העבודה מכיוון שיישומם קשה יותר.

מחפשים רצף ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה