בית

>

חברות מטבחים

>

מאמרים

>

עיצוב מטבח קטן שיהיה מדויק ונכון

העולם מתחלק ל-2: אנשים עם מטבח קטן וכל היתר. אם אתם שייכים לחלק השני, כנראה שלא הרגשתם את הכאב (בעיקר הפיזי) שצף בכל פעם שאתם רוצים להכין ארוחה במטבח הקטן שלכם ונאלצים לנווט בזהירות בין הארונות, הכיריים והכיור. גם השעשועון "מה אפיל הפעם כשאנסה להחזיר את הצלחת למדף" ממצה את עצמו אחרי כמה פעמים. עיצוב מטבח קטן בהתאמה אישית לדירה שלכם, יכול למנוע מכם את עוגמות הנפש הללו.

מטבח קטן - בעיה גדולה

מטבח קטן הוא בעיה גדולה, בעיקר מכיוון שהוא משמש לא רק להכנת אוכל, אלא גם לאחסון המזון, לניקיון ולאכילה. הבעיה גדלה כשיש יותר מאדם אחד בבית, וכמות המזון מוכפלת, שלא לדבר על הכלים, מלוכלכים או נקיים. יש לכם ילדים וגם מטבח קטן? וואי וואי…

בין אם אתם מעוניינים לשפץ את המטבח כדי שיתאים עבורכם לשנים הבאות, או שאתם מתכננים למכור את הבית ורוצים לשדרג אותו, או רוצים להשכירו וליצור חלל פונקציונלי לשוכרים, הדבר החשוב ביותר בעיצוב המטבח הקטן הוא תכנון מקדים. תכנון קפדני שלוקח בחשבון את גודל משטחי העבודה, מוצרי החשמל ומקומות האחסון יאפשר לכם לנצל כל סנטימטר מהחלל ולשמור על סדר שהוא קריטי במטבח קטן. אז מאיפה מתחילים?

סדנת Scumpi (אלדור)

ציון 9.59 19 חוות דעת

ינון שרעבי

ציון 9.53 16 חוות דעת

יחיאל לסרי

ציון 9.82 7 חוות דעת

עיצוב מטבח קטן בסגנון כפרי

שלב ראשון - תכנון

"השלב הראשון הוא בניית תכנית עבודה עם מעצב פנים, שיתכנן את עיצוב המטבח בהתאם לאורח החיים של דיירי הבית והתקציב הנתון", אומרת מעצבת הפנים אלישבע קובי. "מעצב הפנים יתכנן את מקומות האחסון בצורה אופטימלית כך שיאפשרו תחושת מרחב מצד אחד ויצמצמו את המעברים הלא תפקודיים מצד שני. מעבר לכך, יש לתכנן מראש את גובה הארונות כדי שיהיו ארגונומיים ונוחים לשימוש יומיומי, את נקודות החשמל והאינסטלציה שישמשו אותנו כעת אך גם בעתיד, אם נרצה להוסיף מוצרי חשמל שאין ברשותנו כעת, כמו מדיח כלים וטוחן אשפה".

מחפשים חברת מטבחים ולא מצאתם ?

או
עיצוב מטסח קטן של הסטודיו למטבחים

מטבח קטן של הסטודיו למטבחים. צילום: גלעד רדט

שלב שני - מדידות ופריסות

"לאחר מכן מודדים את השטח, לוקחים מידות מסודרות ומוציאים אופציות תכנוניות - חלופות שונות לעיצוב מתוכן נבחר את זו שתשרת את הצרכים והתקציב שלנו בצורה הטובה ביותר. מבחינת מרחקים וגבהים חשוב לקחת בחשבון פתיחת דלת מקרר, כיוון הפתיחה, מיקום המדיח אם יש, גודל התנור וכו'. חשוב מאוד לשים לב להרחיק חפצים קבועים מפינות המטבח. למשל - שדלת התנור לא תפתח על הקיר, שהקיר לא יחסום את המגירה או שנוכל לפתוח עד המקסימום את דלת המקרר, לכן קריטי למדוד את כל מוצרי החשמל, הידיות, המגירות והדלתות".

קובי ממשיכה: "לאחר שבחרנו את האופציה התכנונית המתאימה ביותר, נתקדם לתכנית עבודה הכוללת פריסות לכל קיר במטבח, חלוקה פנימית של כל אפשרויות האחסון, גובה הארונות ומיקום נקודות החשמל והאינסטלציה. הכי מומלץ לרשום על-גבי הפריסה למה משמש כל ארון וכל מגירה והיכן ימוקמו מכשירי החשמל, לאחר שמדדנו את כולם".

אבל מה עושים אם המטבח לא הולך לשמש אותנו, אלא דיירים שישכרו או יקנו מאיתנו את הדירה ואנחנו לא מכירים את הצרכים הייחודיים שלהם?

"במידה והעיצוב הוא עבור דירה שיאכלסו אותה בעתיד, העיצוב הוא יותר קלאסי שמתבסס על דברים מקובלים במטבח ולא על דברים נישתיים. בתכנית העיצוב נשאיר מקום לתנור עם כיריים ומקרר, המשמשים כמעט כל מטבח ונקפיד להשאיר מרווח תנועה מקסימלי בין הנקודות השונות".

שלב שלישי -  בחירת חומרים והצעות מחיר לפרויקט עיצוב מטבח קטן

לאחר חלוקת הפריסות עם מעצב.ת הפנים, עוברים לבחירת החומרים ולגיבוש תכנית חומרים בהתאם לתקציב ולצרכים שלנו - מאיזה חומר יהיו ארונות המטבח, באיזה שיש נשתמש, סוגי פרזול, באיזה צבע נצבע את הקירות וכיו"ב.

אלישבע ממליצה להשתמש בחומרים משקפים כמו זכוכית ואריחים מבריקים ולצבוע את הקירות בצבעים בהירים שיוצרים תחושת מרחב גדולה יותר בחלל קטן. בנוסף, במטבח קטן מומלץ להשתמש בידיות אינטגרליות או פתיחה בטאץ' כדי לצמצם את השימוש בידיות חיצוניות. כל סנטימטר חשוב!

את תכנית החומרים נעביר לכמה נגרים להצעת מחיר ובמקביל נעביר תכנית עבודה הכוללת מיקום נקודות חשמל ותאורה, אינסטלציה וגז לקבלן שיפוצים לקבלת הצעת מחיר. ברגע שיש תכניות עבודה מנגר וקבלן נוכל לבחור את אנשי המקצוע הכי מתאימים לנו ולצאת לדרך.

עיצוב מטבח קטן בסגנון תעשייתי

בואו לאכול איתי, איפשהו…

אם המטבח הקטן שלכם מיועד להכיל גם פינת אוכל, העיצוב הופך להיות אפילו יותר מאתגר. אמנם רובנו נהנים לאכול מדי פעם מעל הכיור (וישר מתוך הסיר כי למה ללכלך צלחת), אבל כל בית צריך שולחן אוכל. השאלה היא - איפה?

שגית טורם מהסטודיו למטבחים – "זה מאוד נחמד שיש לנו אפשרויות ישיבה שונות בבית. אפשר לבחור אם לשבת גבוה באי / דלפק, או ליד שולחן האוכל. אבל בדירות קטנות אני ממליצה לוותר על הכפילות הזו, שיוצרת חלל דחוק ועמוס . לעשות פינת אוכל ראויה במרכז / סמוך למטבח או במקרה שיש חצר /מרפסת, שאפשר למקם בה את פינת האוכל, לעשות אי גדול/ דלפק נח שיהפוך להיות מרכז הבית.

לדעתי כשמנסים להינות משני העולמות יוצאים נפסדים- מצטופפים בדלפק או אי מניטורי (ממש לא סקסי), אוכלים בתורות (כי למי יש כח להגיע לשולחן כשיש אי מתחת ליד) מזיזים  חצי בית כדי לפתוח שולחן שבת שביומיום נעלב בפינה וזורקים עליו את כל התיקים והמעילים. ובקיצור איכות החיים בבית נפגעת.

עיצוב מטבח קטן בלבן

מטבח קטן של הסטודיו למטבחים. צילום: גלעד רדט

אבל מה עושים אם שבירת קיר או שיפוץ לא באים כרגע בחשבון? 

"חוץ משולחן קטן, פתרון מיידי וזול דלפק אכילה, עומד או מתקפל, שיכול לשמש 2-3 אנשים ואת הצלחות שלהם, לא כולל סירי אוכל וקופסאות. הדלפקים לרוב צרים וקצרים יותר משולחן אוכל סטנדרטי ולכן מצריכים להצטופף יותר. היתרון המשמעותי בדלפק הוא שהוא מעניק לנו משטח עבודה נוסף במטבח, ובמקרים בהם שאר הדירה קטן מאוד גם הוא - משטח עבודה למחשב. רק תדאגו לנקות אותו אחרי כל ארוחה".

הפתרון הפרקטי (והיקר) יותר לפרויקט עיצוב של מטבח קטן הוא אי מטבח. אבי נרדיה, בעל נגריית "Aviko - נגריית השקמה": "אי משמש אותנו ברגע שיש לנו בעיה של משטחי עבודה ומקומות אחסון זמינים. במידה ואנחנו בוחרים באי עם שטח אחסון, הוא יכול להציע לפעמים יותר מקום אחסון מאשר כל שאר המטבח. לכן צריך להתאים את גודל האי לחלל הפנוי במטבח ולהוסיף בחשבון את המרחב ההכרחי לכיסאות ולרגליים. כמו כן חשוב לתכנן מראש את המרחק מהמקרר, מהמדיח וכו', כדי שלא נצטרך לזוז בכל פעם שנרצה לפתוח דלת".

"האי יכול לבוא גם כהמשך למטבח, תלוי בחלל הפנוי שיש בדירה. כמובן שזה כרוך בתכנון מוקדם וקפדני עם המעצב. האסתטיות גם חשובה מאוד מכיוון שהמטבח הוא לרוב בין הדברים הראשונים שרואים בכניסה לבית ולכן מומלץ לשלב אותו כחלק מהקו העיצובי של הבית. חשוב להקפיד שהחומר שלו יהיה עמיד למים וקל לניקוי כי לרוב אי במטבח משמש אותנו גם לעבודה עם המחשב".

נרדיה מוסיף: "חשוב לזכור שאין מטבח אחד שדומה למטבח אחר, כי השימוש במטבח והצרכים של דיירי הבית משתנים מבית לבית. לכן גם אם ראיתם אי או דלפק שהתלהבתם ממנו מאוד, חשוב להתייעץ עם נגר או מעצב פנים שיידעו להתאים לכם אותו במדויק".

המטבח האינטגרלי

אם המטבח הקטן שלכם הולך לשמש אתכם בשנים הקרובות ואלו לאחריהן, שקלו ללכת על קו העיצוב האינטגרלי, בו המוצרים השונים ממוקמים בקו אחיד בכל המטבח ומוסתרים מאחורי דלתות או חיפויים, כך שהם מתמזגים במטבח.

שגית טורם מהסטודיו למטבחים:  "כדי להקנות הרגשה נעימה בחלל קטן אנחנו מנסים ליצור קוים ארוכים. לצורך כך נשתמש בידיות אינטגרליות או פרופיל במה, אשר יוצרים קו אחד המשכי על כל המטבח (במקום מקטעים מקטעים של ידיות)".

"רצוי להעלים 'מפגעים אסתטיים' כמו מוצרי חשמל מהעין. כולם כבר מכירים את המדיח האינטגרלי (שנראה מבחוץ כמו ארון תחתון רגיל) וגם המקרר האינטגרלי הוא כבר לא ממש חידוש. בשנה האחרונה נוספו הכיריים ש"שתולות" מתחת למשטח העבודה וממש לא ניתן להבחין בהן מלבד האדים שעולים מהסיר. קולטי האדים שנראים כמו חריץ בשיש או עיגול במרכז הכיריים, הכיורים הנעלמים שהברז שלהם מתקפל פנימה והם נסגרים למשטח אחיד וכמובן כל הזמן נוספים לנו מנגנוני הסתרה חדישים - קלאפות, דלתות הרמוניקה קונספטה ותריסים ומעליות למיניהם, שמאפשרים לנו להעלים את התנור והמיקרו מוצרי חשמל על השיש ובכלל את הבלגן של המטבח ברגע. וכן זה לא זול התענוג הזה - לראות פחות, עולה יותר."

טורם מסכמת: "מי שבאמת מבשל באופן יומיומי במטבח כדאי שיעשה גם את השיקול הפרקטי - אם חזיתות ההסתרה היקרות הללו יישארו פתוחות רוב הזמן (כי במציאות אף אחד מאיתנו לא באמת ימשוך דלת לפני שהוא פותח מגירה כדי להוציא כפית) אז פשוט חבל על הכסף".

עיצוב מטבח קטן מאוד

מטבח קטן של הסטודיו למטבחים. צילום: גלעד רדט

7 טיפים לסטיילינג מוצלח למטבח קטן

אם שיפוץ פחות רלוונטי עבורכם כרגע, אבל אתם עדיין נלחמים על כל סנטימטר במטבח הקטנטן שלכם, קבלו מאיתנו קצת השראה ו-7 טיפים שיעזרו לכם לסדר נכון את המטבח כדי לרווח עד כמה שניתן את חלל העבודה:

אחסון לגובה ולא לרוחב: יש לכם סנטימטרים בודדים בלבד אבל הרבה יותר כלים שדורשים אחסון? עגלת קומות על גלגלים חוסכת מקום רב אך מציעה המון מקום אחסון. מומלץ להתאבזר בעגלה צרה וגבוהה עם גלגלים ובסיום הארוחה לאחסן באותה בחלל אחר, מרווח יותר. כדי להפוך את השימוש בה לעוד יותר נוח, חלקו כל קומה לכמה נישות באמצעות קופסאות ומקמו את המוצרים עם התווית כלפי מעלה או חוץ, לשימוש מהיר.

מדפים חיצוניים ופנימיים: אם יש לכם חלל ריק גדול יחסית מעל המקרר או הכיור, או אפילו בתוך הארון, התקינו מדפים שיצרו הפרדה בחלל ויאפשרו לכם להעמיד עליהם כלים, במקום לערום ערימות ולהתפלל שהן לא יקרסו עליכם בכל פעם שאתם פותחים דלת.

יש לזה ידית? תלו את זה על הקיר: כוסות, סירים, כלי אחסון לכפות ואפילו עציצי תבלין - לכולם יש מקום על הקיר. כל מה שצריך הוא מוט תליה, חופן ווי תליה וקיר פנוי. 

היררכיה: זה הזמן לעשות סדר ולדרג את הכלים מהשמישים ביותר, ועד אלה שאתם עדיין מאחסנים אצלכם למקרה ש… אם אתם ממש לא יכולים לוותר על הכלים שהשימוש בהם נדיר, אפסנו אותם בעומק ארון המטבח או אפילו מחוץ למטבח, חבל על המקום. ואתם יודעים, תמיד אפשר לתרום אותם למישהו שצריך אותם יותר מכם.

מוותרים על מתקן ייבוש הכלים: גם אם קניתם את המתקן הדו-קומתי, הוא עדיין תופס לכם מקום יקר ערך על השיש. מה ניתן לעשות? להתחיל לייבש את הכלים לפני שמכניסים אותם לארון, או להתקין מסילה לאחסון וייבוש כלים בארון הכלים מעל לכיור.

הארון מתחת לכיור: אותו ארון שמשמש לאחסון שקיות ריקות מהסופר, תכשירי ניקוי ובאופן כללי כל מה שלא בא לכם להיתקל בו ביום יום ונדחס אליו בבלאגן. קחו לכם שעה וכמה קופסאות ריקות, ארגנו בהן מחדש את הדברים ותגלו שהתפנה לכם מקום יקר ערך, שישמש אתכם לאחסון מוצרי חשמל קטנים, שישיות מים וצלחות וקערות שלא נמצאות בשימוש יומיומי.

 אם ממש בא לכם להשקיע, אפשר להדביק ווי תליה על הדלתות הפנימיות של הארון ולתלות עליהן סירים שלא מצאתם עבורם מקום. רק הקפידו לשטוף אותם לפני השימוש, אם הם נמצאים סמוך לתכשירי הניקוי.

קופסאות וצנצנות: עם יד על הלב ועל המגירה, כמה קרטונים פתוחים ושקיות ספגטי חצי מלאות יש לכם כרגע בארונות? מעבר לכך שאלה דברים שאנחנו נוטים לזרוק אחרי זמן מה ללא שימוש ולהוציא עליהם שוב כסף, אלה דברים שתופסים מקום יקר ומאבדים מהטריות שלהם. הצטיידו בכמה צנצנות יפות וקופסאות אחסון והרגילו את עצמכם להעביר את האוכל היבש לשם, כדי שיהיה קרוב לעין וליד.

מחפשים חברת מטבחים ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה