בית

>

גננים

>

מאמרים

>

בנייה ושיפוץ גדרות: מה חשוב לדעת?

בנייה ושיפוץ גדרות: מה חשוב לדעת?

ישנן סיבות רבות לבניית גדר וחומרים רבים אפשריים מהם ניתן לבנות אותה. מה חשוב לדעת על כל חומר ומהם טווחי המחירים? כל הפרטים על האפשרויות הקיימות בבניית גדר

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-16/07/2011 9 דק' קריאה

עבור בעלי בתים רבים, התשובה לשאלה – למה לבנות גדר לגינה? היא פשוטה. גדרות לגינה יפרידו בין בתים סמוכים, יתחמו את שטח הבית, יגנו מפני פולשים, ישמרו על ילדים וחיות מחמד ואפילו ישמשו כפריט דקורטיבי. המורכבות מתחילה כאשר שואלים איזו גדר לבנות? מאילו חומרים? למה חשוב לשים לב כאשר בונים גדר? האם ניתן לשקם ולשפץ גדר קיימת? מה כדאי לבקש מקבלן השיפוצים?

למה חשוב לשים לב כאשר בונים גדר?

  • חומרים – בעוד בעבר, גדרות לגינה נבנו בעיקר מאבן ועץ, הרי שכיום נוספו כמה אפשרויות מעניינות. בניית גדרות מאלומיניום, PVC, ברזל ושילובים שונים של אלו עם אבן ועץ, בלוק ואפילו בטון מאפשרים גמישות עיצובית ופרקטית רבה.
  • עמידות הגדר – כאשר אנו מתכננים לבנות גדר לגינה חשוב לקחת בחשבון את תנאי מזג האוויר באזור. אם למשל, הבית בנוי באזור בו רוחות חזקות הרי שיש לבנות גדר יציבה מאוד. באזור בו גשמים רבים ולחות גבוהה או קורוזיה (סמוך לים למשל) גדר ברזל תדרוש תחזוקה שוטפת, לעיתים מורכבת.
  • חוזקה של הגדר - כל גדר, ללא חשיבות למטרתה חייבת להיות יציבה ומעוגנת היטב. הדבר חשוב במיוחד כשמדובר בגדר בה שני חלקים כשהחלק העליון מעוגן לתחתון. למשל, גדר אבן שמעליה עץ או ברזל. שימו לב שאם אין זרימה של אוויר דרך הגדר, חשוב לעגן אותה היטב לקרקע מכיוון שאז תצטרך לעמוד איתנה מול רוחות.
  • התאמה לחצר ולגינה – חשוב שהגדר תתאים לעיצוב הכללי של החצר והגינה ולא תבלוט כפריט שאינו קשור למראה הכללי. כך למשל, אם גינת הבית מעוצבת בסגנון כפרי הכולל שימוש רב בעץ, גדר אלומיניום תשתלב פחות טוב ותתאים פחות.

חומרים שונים לבניית גדר

גדר מעץ

ישנם סוגים שונים של עץ המשמש לבניית גדר עץ, כאשר הנפוץ מכולם הוא עץ האורן. חשוב לוודא שמדובר בעץ שעבר טיפול מיוחד כנגד מזיקים. ניתן לראות זאת לפי גוון ירקרק שמקבל עץ שעבר טיפול. בשוק קיימות גם גדרות לגינה מעצים מסוגים אחרים כמו טיק או איפאה, כאשר אלה יהיו בעלות גבוהה יותר אך יתנו מראה מרשים ויוקרתי.

בניית גדר עץ קלאסית היא זו הנבנית על גבי קונסטרוקציית בטון. על הבטון מיושמים פרופילים של ברזל (רצוי מגולוון) בין כל עמוד יהיה מרווח שלא עולה על מטר וחצי. הפרופילים הם למעשה הקונסטרוציה שעליה יורכבו הקורות של גדר העץ. ישנם סוגי קורות שונים שניתן ליישם עם הגדר בעובי משתנה ובמרווחים שונים לפי רצון ותקציב הלקוח.  

ניתן לרכוש היום גם גדר עץ להרכבה עצמית. כאשר ישנם גדרות בגבהים שונים ובעובי קורות שונים. ישנן גדרות עם קורות אנכיים (כאשר ניתן למצוא קורות עם רווחים או קורות המתחברות זו לזו) וישנן גדרות עם קורות אופקיים. גדר עץ כזו תיבנה על קונסטרוקציה מברזל עליה מתחברות הקורות באמצעות ברגים. רצוי לצבוע את העץ בשמן כדי לשמור עליו לאורך זמן.

עלות: עלות הבנייה תלויה מאוד בסוג גדר עץ. מחירים תלויים גם ברוחב וגובה הגדר ומשתנים נוספים. בגדול ניתן לומר שמחיר גדר עץ אורן יכול להתחיל מ-200 ש"ח למ"ר ויכול להגיע עד 600 ש"ח למ"ר לסוגי העץ היוקרתיים.

ברי רייך

ציון 9.56 4 חוות דעת

מוחמד אבו עבאס

ציון 9.45 10 חוות דעת

מורד רינאוי

ציון 9.29 25 חוות דעת

מור חג'אג

ציון 9.25 13 חוות דעת

גדר עץ

גדר עץ שנבנתה על ידי עמוס ראובן עץ ושיפוצים

גדר אלומיניום

אלומיניום הוא חומר חזק ועמיד לקור ולחום. בנוסף, הוא אינו מתבלה בקלות ואינו תופס חלודה. זו אחת הסיבות לכך שפרגולות, למשל, נבנות לא מעט דווקא מאלומיניום. גדרות מאלומיוניום יכולות להיבנות במגוון של צבעים וסגנונות. עוד יתרון של אלומיניום על פני חומרים טבעיים הוא שאין כמעט צורך בצביעה ותחזוקה ובנוסף, אין סכנה של מזיקים שעלולים לדגור בתוך הגדר, בשונה מעץ למשל. גדרות אלומיניום יכולות להיבנות על ידי חברות או אנשי מקצוע מתחום האלומיניום וישנם מקומות גם לרכוש ערכות מיוחדות להרכבה עצמית. ערכות כאלה כוללות לרוב עמודי בסיס המתחברים לרצפת בטון באמצעות מקדחה וברגי ג'מבו. מעליהם מתלבשים עמודי אלומיניום ורוזטות (בסיסים עגולים בין העמוד לרצפה). על גבי העמודים מתחבר גב גדר – שתי קורות המתחברות במאוזן לעמודים. על גב הגדר מתחברים את שלבי הגדר עצמם באמצעות שני ברגים.

עלות: מחיר גדר אלומיניום תלוי גם הוא בגודל הגדר, בעיצוב הנבחר ובפרמטרים רבים. ערכות פשוטות להרכבה עצמית יעלו כ-200 ש"ח למ"ר בעוד גדר המורכבת בידי בעל מקצוע בתחום האלומיניום תתחיל מכ-500 ש"ח למ"ר.

מחפשים גנן ולא מצאתם ?

או
גדר אלומיניום

גדר במבוק

הבמבוק הוא סוג של עץ אך מכיוון שהוא מותקן לרוב בשיטה שונה מסוגי עץ אחרים, נציין אותו בקטגוריה נפרדת. לרוב מגיע הבמבוק בגלילים, המורכבים על גבי קונסטרוקציה. הקונסטרוקציה יכולה להיות גדר קיימת או קונסטרוקציה של עמודי ברזל במרחק שאינו עולה על מטר וחצי ביניהם. הגליל מתחבר על גבי הקונסטרוקציה באמצעות חוטי ברזל הנמתחים לרוחב. ישנם גלילי במבוק בהם מושחל חוט ברזל מגולוון דרך המוטות, וישנם כאלה בהם המוטות דקים מדי ולכן בהם ישנם חוטי ברזל סביב קני הבמבוק עצמם.

סוג נוסף של גדר במבוק הוא גדר הנבנית עם מסגרת מעץ או מברזל. בגדר מסוג זה יש צורך בנגר לייצור המסגרת או במסגר. ישנן גדרות במבוק בהן מתווסף בד ניילון שחור המיועד להסתרה של הגינה. הרכבת גדר במבוק היא עסק מהיר, המחיר הוא זול יחסית והחומר ידידותי לסביבה. במבוק נחשב לחומר פשוט לגדר, ובהתאם גם עלול להשחיר ולהתבלות מהר.

עלות: 200 ש"ח למ"ר הוא סכום התחלתי לבניית גדר במבוק. מחיר נמוך יחסית לחומרים אחרים.

גדר במבוק

גדר פלסטיק

בשל העובדה שמדובר בחומר סינטטי, גדר העשויה מפלסטיק אינה מחייבת תחזוקה שוטפת. מחיר גדר פלסטיק הוא לרוב נמוך יחסית, וניתן למצוא גם ערכות להרכבה עצמית, כאשר מדובר בצורך בגדר פשוטה. ישנם סוגים שונים של עיצובים ודוגמאות שניתן למצוא לגדרות מפלסטיק, גם כאלה בעלי מראה דמוי עץ. למרות העובדה שאין צורך בתחזוקה, בדומה לגדר אלומיניום, בשונה ממנה, הפלסטיק עשוי להתעוות בחשיפה לחום.

ניתן לבנות גדר כזו לבד בקלות. גם כאן יש להרכיב קונסטרוקציה העשויה מתכת, עם פרופילים במרחקים שווים שאינם עולים על מטר וחצי. על הקונסטרוקציה מורכבות קורות המהוות את גב הגדר ועליהם קורות הפלסטיק ומרכבות באמצעות מקדחה.

מחיר: עלות בניית גדר פלסטיק מתחילה בכ-250 ש"ח לסוג הפשוט ביותר ועולה ל-450 ש"ח ויותר לסוגים האיכותיים יותר.

גדר פלסטיק

גדר ברזל

ברזל הוא חומר חזק מאוד ובניית גדר מחומר כזה מבטיחה תוצאה חזקה ומרשימה. ישנו טווח מאוד רחב של צבעים ושל עיצובים שניתן לבצע עם ברזל, מעיצוב פשוט ובסיסי יחסית האופייני למוסדות ציבוריים ועד לעיצובים מורכבים בבתים פרטיים. מובן שעם זאת גם משתנה המחיר. ניתן גם להגיע עם גדר מתכת מברזל לעיצובים ועיטורים מרשימים מאוד שמקפיצים את כל מראה אזור החוץ. עם זאת, תהליך ההרכבה מסובך יותר בשל כבדות החומר. בנוסף, החשיפה לרטיבות עשויה לגרום לגדר לפתח חלודה ואפילו להתחיל להתפרק. לכן, יש צורך בתחזוקה שוטפת למניעת החלודה ולטיפול בה. בנוסף, יש להבטיח שהגדר נבנית מברזל מגולוון - ברזל שעבר טיפול המונע חלודה. גדר ברזל תהיה יקרה יחסית בשל מורכבות הביצוע. 

מחיר: מחיר בניית גדר מברזל נע בין 400 ל-650 ש"ח למ"ר.

גדר ברזל

גדר אבן

ישנם סוגים שונים של גדרות אבן - מגדר מאבן ירושלמית, דרך גדר בריקים אירופאית ועד גדרות בסגנון פראי מאבן טבעית. לרוב, ישנן שתי דרכים עיקריות לבניית גדר: האחת היא בחירה בסוג האבן ובניית הגדר עצמה מהאבן הנבחרת, כאשר בין האבנים מיישמים מלט בגוון המתאים. אופציה נוספת, המתאימה לסוגי הגדרות בעלי הגימור המדויק יותר, היא בניית גדר בטון או גדר מבלוקים ועל הגדר הבסיסית יישום חיפוי אבן לפי הסוג הנבחר. גדר כזו היא יותר מעין חומה, המייצרת הפרדה מוחלטת בין האזורים ביניהן היא אמורה להפריד. יש לכך יתרון בכך שמדובר בחציצה שמגינה על השטח מפולשים. החיסרון, אם מדובר בגדר גבוהה, הוא חוסר במעבר של אוויר. בניה של גדר מאבן יכולה להתבצע על ידי בעל מקצוע המתמחה בשיפוצים או בניה. 

מחיר: עלות בניית גדר אבן יהיה כ-300 - 500 ש"ח למ"ר.

גדר אבן

גדר חיה

גדר חיה היא גדר העשויה מצמחייה המייצרת חיץ בין האזורים אותם אנו מבקשים להפריד. הגדר מתאפיינת בכך שהיא מכילה לרוב צמחייה זהה שנגזמת בדרך כלל בצורה ישרה יחסית (ישנן גדרות מסודרות יותר וישנן פחות, תלוי באופי הגינה והדיירים). הצמחייה חייבת לכלול צמחים ירוקי עד עמידים שאינם דורשים תחזוקה רבה מדי. מדובר לרוב בצמחיה שמצליחה להגיע לגבהים העולים על מטר וחצי כדי לתפקד כגדר של ממש. ישנן סוגים שונים של גדר חיה, כאשר בערים ניתן לראות גדרות מסודרות ואחידות יותר ובמושבים גדרות פראיות בסגנונות מגוונים יותר.

לפני בחירת הצמחיה חשוב כמובן להגדיר מראש איזה גודל הגדר שטח הגדר אמורה לתפוס, עד כמה היא צריכה להיות צפופה ולספק הסתרה, כל כמה זמן אנו יכולים לטפל בה ולתחזק אותה, האם אנו מעוניינים ממש שתחסום כניסה של אנשים לחצר (במקהר כזה נבחר בצמח כמו קקטוס, למשל) וכיצד עיצוב הגדר משתלב עם מראה החצר או הגינה כולה. סוגי צמחים למשל המתאימים לגדר חיה הם בוגונוויליה, עץ שמן מנוקד, אוג, הדס, גויאבה תותית, דורנטה מצויה ועוד.

מחיר: המחיר משתנה לפי סוגי הצמחים הנבחרים, לפי גודל הגדר ועוד. המחירים יתחילו מכ-300 ש"ח למ"ר.

גדר חיה

איך נבחר את הגדר המתאימה עבורנו?

  • צרכים מהגדר: האם הגדר נועדה כדי למנוע מהילדים לצאת מהחצר אל הכביש? האם נועדה למנוע מפולשים גישה לשטח? האם נועדה לתחום אזור באופן סמלי? האם נועדה למנוע מהחתול לברוח? האם נועדה כדי לייצר פרטיות ולהסתיר את החצר? האם יש לה ייעוד עיצובי בלבד? הצרכים שלנו מהגדר יכתיבו לנו את הכיוון הכללי.
  • סגנון עיצוב: ישנן סוגי גדרות שיתאימו לסוגים שונים של עיצובים: גדר עץ תתאים לרוב לעיצוב כפרי יותר (למעט הטיק או האיפאה), למראה מודרני תתאים גדר ברזל או אלומיניום. גדר אבן יכולה להשתלב בגינה פראית או בסגנון אירופאי וכן הלאה.  
  • מחיר: בכל אחד מהסוגים יש מגוון של עלויות הנובעים מתת סוג החומר (למשל, כשמדובר בעץ), סוג העיצוב, גובה ועובי שלבי הגדר, מורכבות הבניה, ועוד. לרוב הסוגים יש את הטווח הנמוך או בניה מסוג "עשה זאת בעצמך" ויש את הטווח היוקרתי המעוצב והעמיד.
  • תחזוקה: קחו בחשבון שיש גדרות הדורשות סוג מסוים של תחזוקה אחת ל.. כמו גדר עץ או ברזל. תחזוקה שוטפת אינטנסיבית יותר תדרוש גם גדר חיה. קחו בתוך כלל השיקולים גם את הנושא הזה.

האם לבנות או לשפץ גדר?

אורך חייה של גדר תלוי בגורמים רבים אך ניתן לומר בבטחה שגדר איכותית תחזיק מעמד אפילו עשרות שנים. אם יש גדר קיימת במצב לא טוב, ההחלטה אם לשפץ/לתקן או לבנות מחדש תלויה בחומר של הגדר ובמצב הקיים. אם מדובר בגדר במבוק שהשחירה, למשל, ייתכן שעדיף פשוט לבנות גדר חדשה. אם זוהי גדר עץ שנמצאת במצב בלוי, כדאי להתייעץ עם בעל מקצוע כדי לראות אם יש עבודות תחזוקה שניתן לעשות לחידוש הגדר, כדי לחסוך בניית מחדש. כאשר מדובר בגדר אבן, בטון או בלוק, הרי ששיפוץ גדרות דומה לשיפוץ קירות הבית וקבלן שיפוצים טוב יוכל לעשות זאת בקלות. כאשר מדובר בגדר עץ, מתכת או חומרים "אקזוטיים" אחרים, מומלץ לפנות לייעוץ אצל מומחה בתחום. ככלל, גדר אשר אינה יציבה במקומות רבים, מתפוררת ולא אסתטית - מומלץ להחליף.

גולשים שואלים

גדר בכניסה לחניה פרטית
עלות בניית חומה בחצר
האם אפשר לבנות גדר מגבס במקום מבלוקים
חיפוי גדר

לסיכום - גם בתוך סוגי החומרים השונים לבניית גדר ישנן הרבה תתי קטגוריות, סגנונות וטווחי מחירים. ישנם גם בעלי מקצוע שונים לבניית גדרות מחומרים שונים כמו נגרים, מסגרים, חברות אלומיניום ועוד. הבחירה בסוג הגדר תלויה מאוד בפרויקט הכללי שאתם מבצעים: האם הגדר היא חלק מעיצוב גינה חדשה? האם אתם בונים גדר יחד עם דק או פרגולה? האם אתם בונים בית חדש והגדר היא חלק מפרויקט שלם או פשוט זקוקים לגדר כדי להגביר את תחושת הבטיחות והפרטיות של דיירים בקומת קרקע? לפי הצרכים תוכלו להתחיל לתכנן ולגשת לבעלי המקצוע המתאימים לייעוץ והכוונה של מה בדיוק מתאים אצלכם בבית.

מחפשים גנן ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה