בית

>

אינסטלטורים

>

מאמרים

>

התקנת ברז מטבח - איך מתקינים וכמה זה עולה?

התקנת ברז מטבח - איך מתקינים וכמה זה עולה?

ברוב המטבחים בישראל יש ברז פרח - הכוונה לברז, שיוצא מהשיש, או מהכיור וצורתו מזכירה מעט גבעול של פרח. לרוב זהו ברז כדורי עם ידית אחת, האחראית על ויסות טמפרטורת המים ועל עוצמת הזרם, אם כי יש גם ברזי פרח עם שתי ידיות מסתובבות, כמו פעם.

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-01/03/2020 4 דק' קריאה

ברז פרח לרוב כולל שני צינורות גמישים, המתחברים לשני ברזים קטנים מתחת לכיור ונקראים "ברזי אספקה".

בחלק מהמטבחים יש ברזי סוללה, שיוצאים מהקיר, או ברזים אחרים, להם יש תהליך התקנה מעט שונה כמובן. 

רגע לפני התקנת ברז מטבח - איך בוחרים ברז מתאים?

לפני שתצאו לחנות, כדי לבחור ברז חדש, חשוב שתבדקו כמה נקודות חיבור יש במשטח המיועד להתקנת הברז והאם אפשר לבצע בו שינויים.

חשוב לבדוק היטב את המשטחים המיועדים להתקנת הברז, מפני שיצירת נקודות חיבור חדשות במקום אלה הקיימות, עלולה להיות מורכבת ולא תמיד אפשרית.

ברז פרח למשל, זקוק למנגנון המותקן מתחת לשיש ולכן יש לוודא שהברז והמנגנון שלו מתאימים לתשתית קיימת במטבח.

כמו כן, קחו בחשבון כי החומר המצפה את הברז משפיע על האפשרויות העומדות בפניכם בעת הניקיון והתחזוקה של הברז - נירוסטה, ניקל, או כרום - לכל אחד מהם יש הוראות מעט שונות מהיצרן לגבי אופן הניקיון והתחזוקה. כדאי לוודא שהן מתאימות לכם.

כמו כן, רצוי לרכוש ברז מחברה מוכרת ואמינה, שגם תספק לכם אחריות על הברז, כך שלפחות בהתחלה לא תצטרכו לקרוא לאינסטלטור אם יש תקלה.

התקנת ברז מטבח מסוג פרח - כך תעשו זאת בעצמכם

אם החלטתם להתקין ברז פרח חדש במטבח בעצמכם, כחלק מתהליך שיפוץ או בניית בית חדש או פשוט כדי לרענן קצת את המטבח הישן, חשוב שתבצעו לפני הכל הכנות מתאימות:

  1. פנו את הארון או החלל שמתחת לכיור, פרשו על קרקעיתו סמרטוטים, או מגבות ישנות, שיסייעו בספיגת המים.

  2. הכינו בקרבת מקום את כלי העבודה הנחוצים: מברג ארוך, פנס ראש, מפתח שוודי, או מפתח צינורות, או פלייר קפיצי.

  3. בצעו בדיקה כדי לוודא איזה ברז אספקה אחראי על המים החמים ואיזה על המים הקרים. אם תפתחו את המים בברז ותזרימו מים לכיור, תוכלו להרגיש לאחר מספר דקות את הטמפרטורה של הצינורות וכך תהיו בטוחים שזיהיתם נכונה את הברזים התחתונים.

  4. סגרו היטב את הברזים התחתונים (ברזי אספקה) ובדקו כי בברז העליון אין מים, גם אם פותחים אותו. אם לא הצלחתם לסגור את ברזי האספקה, רצוי להפסיק את העבודה ולפנות לאינסטלטור, שיטפל בבעיה.

  5. אם הצלחתם לסגור את ברזי האספקה, נתקו מהם את הצינורות הגמישים ושכבו על גבכם בתוך הארון שמתחת לכיור, כשאתם מביטים כלפי מעלה ונעזרים בפנס.

  6. מצאו את התחתית של הברז ואת האום הרחב המקבע אותו אל מקומו. השתמשו במפתח שוודי כדי לשחרר את האום ולהוציאו, כדי שהברז ישתחרר מהקיבוע שלו אל הכיור או השיש.

  7. צאו מהארון וגשו אל הברז העליון - שחררו אותו בעדינות ממקומו, היזהרו שלא לפגוע במשטח אליו הוא מחובר.

  8. זו הזדמנות מצוינת לנקות היטב את האזור הזה, שלרוב אין אפשרות להגיע אליו כראוי וודאו שהוא נקי לפני התקנת הברז החדש. 

  9. הכינו את הברז החדש: בדקו שהוא מחובר היטב לצינורות גמישים, סמנו לעצמכם איזה צינור מיועד למים חמים ואיזה למים קרים, ודאו שהצינורות ארוכים מספיק לצורך חיבור תקין של הברז. אם לא - רכשו צינורות הארכה לפני שתתחילו בהתקנה. מצאו את אום החיבור החדש ושחררו אותו מבסיס הברז, אם הוא הגיע מחובר אליו.

  10. הישארו לצד הכיור והכניסו בעדינות את הברז אל מקומו המיועד. כוונו את מרכז הברז אל מרכז הכיור.

  11. בקשו עזרה מאדם נוסף, שיחזיק עבורכם את הברז החדש במקומו, בעת שאתם נכנסים בחזרה אל מתחת לכיור ומחזקים את הברז החדש באמצעות האום הרחב ומפתח שוודי.

  12. הישארו מתחת לכיור. השחילו את צינורות האספקה דרך האום הרחב והבריגו אותו בחזרה למקומו, עד שהברז יהיה מקובע היטב למשטח. לפני שתבצעו חיזוק סופי של הברז, ודאו שהוא פונה בדיוק אל מרכז הכיור.

  13. חברו את הצינורות הגמישים אל ברזי האספקה לפי הסימון שהכנתם מראש למים החמים ולמים הקרים, תוך שאתם מוודאים שגומיות האיטום השחורות נמצאות במקום. הדקו היטב את המחברים.

  14. פתחו את ברזי האספקה ובדקו שאין נזילות. אם יש נזילות, חזקו את החיבורים, או הבריגו אותם מחדש, לאחר סגירת הברזים.

  15. בדקו אם הברז החדש פועל כראוי ואם המים החמים והמים הקרים מחוברים למקום הנכון.

ניקיון ותחזוקה לאחר התקנת ברז מטבח

שמירה על ניקיון הברז היא הכרחית וחיונית, במיוחד כשמדובר בברז מטבח. יחד עם זאת היא לא תמיד פשוטה וישראלים רבים משתמשים לעיתים תכופות בחומרי ניקוי שונים, העשויים להיות אגרסיביים ולפגוע בציפוי של הברז במקרה של שימוש תכוף.

שימוש בחומרים מסירי אבנית, למשל, עלול לגרום להסרת האחריות של היצרן על הברז ולכן כדאי לצמצם את השימוש בהם למינימום ההכרחי, או למצוא פתרונות אחרים.

בנוסף, לצורך שמירה על פעולה תקינה של הברז ועל לחץ מים סביר, כדאי לנקות את הפילטר שלו כל שלושה חודשים מאבנית ולכלוך מצטבר.

זאת אפשר לעשות בפעולה פשוטה של פתיחת החלק העליון של הברז, בעזרת מפתח מתאים, שטיפה של הפילטר בזרם מים, עד שכל הלכלוך יישטף ממנו. אם מדובר בהצטברות קשה של אבנית תוכלו להשרות את הפילטר בחומץ, או להשתמש בחומר מסיר אבנית.

לסיכום

החלפה, או התקנה של ברז מטבח היא פעולה פשוטה יחסית, שבמעט תשומת לב והתייחסות מקצועית, תוכלו לבצע בכוחות עצמכם.

יחד עם זאת, אם אינכם בטוחים באחד משלבי התהליך, או יותר, רצוי להשתמש בשירותי אינסטלטור מקצועי, שיבטיחו לכם עבודה נקיה ומקצועית עם מינימום תקלות.

בועז פלד

ציון 9.38 32 חוות דעת

צוריאל יפעי

ציון 9.5 8 חוות דעת

דניאל לסרי

ציון 9.64 9 חוות דעת

פאבל קלייטני

ציון 9.48 58 חוות דעת

מחפשים אינסטלטור ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה