בית

>

אדריכלים

>

מאמרים

>

עלות האדריכל בתהליך השיפוצים

עלות האדריכל בתהליך השיפוצים

אין זה סוד שהמחיר של אדריכלים הוא לא זול ופשוט כמו של אנשי מקצוע אחרים. ניתן לשלם לאדריכל בשיטות תשלום שונות, אך השאלה העיקרית שמציקה לנו היא למה אנחנו משלמים כל כך הרבה? במאמר הזה נפרט מהו תפקידו של האדריכל בתהליך השיפוצים

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-10/12/2012 5 דק' קריאה

נוכחות של אדריכל בתהליך השיפוצים יכולה לתרום רבות לשקט הנפשי, אך היא אינה תמיד ערובה לשיפוץ מוצלח. אם אתם מתלבטים אם לצאת למסע השיפוצים בליווי אדריכל, תוך ייעוץ חלקי שלו או לגמרי ללא הנה מעט מידע שיסייע לכם להבין כיצד בוחרים אדריכל, כיצד הוא מתמחר את עבודתו וממה היא מורכבת.  

כיצד בוחרים אדריכל?

כמו כל בחירה של בעל מקצוע לשיפוצים שלכם - וכמובן במקרה של בחירת קבלן שיפוצים - חשוב לבדוק כמה אפשרויות, להתרשם מהמלצות, לשמוע חוות דעת מלקוחות עבר ולראות עבודות. מעבר לכל השלבים הללו, ישנן כמה נקודות חשובות שיכולות לסייע לכן בבחירה:

  • עמידה בלוחות זמנים - זוהי נקודה קריטית בתחום השיפוצים מכיוון שאדריכל מסודר ומתוקתק הוא כזה שהעבודה איתו תהיה מסודרת ומתוקתקת. אין דבר יותר מתסכל מעיכובים בלוחות זמנים במהלך השיפוץ. לעיתים זה בלתי נמנע אבל כדאי שהאדריכל יהיה זה שמונע את העיכובים ולא זה שיוצר אותם. זה פרט שניתן לעלות עליו כבר בלשב המגעים הראשוניים - כשאתם רואים שהאדריכל שלכם מגיע לפגישות בזמן ומתנהג בשקיפות. הרי אין דבר מעצבן יותר מתירוצים מבעל המקצוע עליו אתם אמורים לסמוך.
  • הקשבה - האדריכל הוא לא המוציא לפועל הישיר של החלומות שלכם אך הוא זה שאמור לדאוג שמה שאתם רוצים יתבצע על הצד הטוב ביותר. הבסיס לכך הוא הקשבה. האדריכל צריך להקשיב עד הסוף לצרכים ולרצונות שלכם ולהתחשב בהם. זה בסדר אם יש דברים שלא ניתן להוציא לפועל מבחינה טכנית או כלכלית. זה גם בסדר אם הוא מציע לכם טרנדים עכשווים, שלאו דווקא מדברים אליכם. אבל העיקר הוא שהוא מבין מה אתם רוצים ועושה את כל ההתאמות כדי להגיע לשם.
  • התחשבות בתקציב - חשוב מאוד לקחת אדריכל שיכבד את התקציב שלכם. חשוב מאוד לוודא שהוא מודע לכך שאתם לא מעוניינים בחריגות ויתריע אם יש סכנה של חריגה מהתקציב. כדאי להכין יחד עם האדריכל טבלה של כמה עולה כל דבר בשיפוץ ולבקש ממנו לוודא שאין חריגות.
  • תחושה נוחה - הלכתם לאדריכל נחשב אבל אתם מרגישים שלא בנוח בחברתו - זו נורה אדומה.חשוב לקחת איש מקצוע שיש ביניכם ובינו כימיה טובה. האדריכל צפוי לעבוד אתכם צמוד מאוד בזמן השיפוצים ולכן חשוב לבחור באדם שהתקשורת איתו זורמת וחיובית.

לינוי לוינסון

ציון 10 9 חוות דעת

זוהר לבנון

ציון 9.5 13 חוות דעת

תומר פדרמן

ציון 9.77 12 חוות דעת

אבשלום בארי

ציון 9.93 11 חוות דעת

תכנית אדריכלית של דירה

תכנית אדריכלית

כמה כסף גובה אדריכל?

שכר העבודה של אדריכל נקבע על פי שיטות שונות, כאשר כל אדריכל או כל פרויקט מחושבים בצורה אחרת:

  • שעות עבודה - אחת השיטות לתשלום עבור אדריכל היא על פי שעה. כאשר מתיישבים עם האדריכל לשיחה ראשונית על הפרויקט הוא מעריך פחות או יותר כמה שעות עבודה זה ייקח והמחיר יהיה בהתאם. הבעיה העיקרית היא ששעת עבודה של אדריכל יכולה להגיע למאות שקלים לשעה וכל חריגה מהלו"ז שנקבע מראש תעלה לנו הרבה. לרוב אדריכלים יתמחרו את עבודתם לפי שעה כשמדובר בפגישות בודדות ולא לעבודת שיפוץ שלמה.
  • גודל הדירה - שיטה פופולארית יותר לתמחור עבודתו של אדריכל היא על פי שטח הדירה. המחיר נקבע לפי מ"ר של עבודה כך שאין בכנה של חריגה מהתקציב. המחירים נעים בין 30-150 דולר למ"ר, תלוי בניסיון המקצועי והוותק של האדריכל.
  • אחוזים - אדריכלים רבים יתמחרו את עבודתם לפי אחוזים מהפרויקט. האדריכל יקבל אחוז מסוים מכלל מחיר השיפוץ שנע בין8% לאדריכלים מתחילים ול20% עבור אדריכלים בעלי שם, מוניטין וותק רב.
  • תכנית אדריכלית - ניתן לשכור את שירותיו של אדריכל אך ורק לשם שרטוט התוכנית האדריכלית מבלי להיות מעורב בשאר הפרויקט. במקרה זה נשלם כ-1,500 דולר לתוכנית אדריכלית עבור דירת 5 חדרים.
  • עבודה לפי פעימות - ישנם אדריכלים המחלקים את עבודתם לפי פעימות, כאשר כל פעימה מתומחרת לפי שעות שהיא תיקח (סביב 250 עד 350 ש"ח): הפעימה הראשונה היא הקונספטואלית, לאחר מכן התכנית, הצעות המחיר, פיקוח על העבודה וכו'. הלקוח יכול לבחור בכמה פעימות הוא מעוניין ולשלם בהתאם.  

על המחיר ישפיע גם הנסיון והמוניטין של האדריכל, המיקום בארץ, אם כולל ליווי להוצאת היתר או לא, אם כולל ליווי לרכישת מוצרי גמר והלבשת הבית, ואם כולל תכניות לפיתוח חוץ.

מחפשים אדריכל ולא מצאתם ?

או
תכנון בית עם אדריכל

סוג עבודה אדריכלית

מחיר

שעת ייעוץ ותכנון

200 – 600 ש"ח לשעה

שעת פיקוח 250 - 500 ש"ח לשעה
תכניות אדריכליות כולל היתר לתוספת בניה של חדר

10,000 – 20,000 ש"ח

עלות תכנון בלבד של דירה במרכז הארץ

5,000 - 8,000 ש"ח

עלות תכנון וילה במרכז הארץ

 מתחיל מ-15,000 ש"ח ויכול להגיע ל-70,000 ש"ח ויותר

מה בעצם עושה האדריכל?

או, על מה בעצם אנחנו משלמים לו?.. ובכן, הדבר תלוי במה שתרצו שהוא יעשה. עבודת האדריכל מתחילה בהכנת תכנית לשיפוץ שלכם, דרך טיפול בבירוקרטיות והוצאת היתרים אם צריך ועד לסיוע בבחירת החומרים, הבאת בעלי מקצוע ופיקוח על העבודה. האדריכל יכול להיות האבא והאמא של עבודת השיפוץ שלכם והאחראי עליה בכל המובנים. הוא גם יכול לשרטט לכם תכנית ולהראות לכם הדמייה של הבית העתידי שלכם, לפני שתצאו לדרך העצמאית שלכם.

מחירי אדריכלים לתכנון בית

אחרי עבודה של אדריכל: בית שתוכנ על ידי הלל אדריכלות. צילום: לירן שמש

מתלבטים בין אדריכל למעצב פנים ותוהים מה ההבדל ביניהם? חשוב להבין שההכשרה של אדריכלים ושל מעצבי פנים היא שונה. לאדריכלים יש מסלול הכולל 5 שנות לימוד במוסד מוכר, לאחר מכן התמחות ואחריה מבחן הסמכה. לימודי עיצוב פנים יכולים להיעשות לתואר במוסד אקדמי מוכר במשך 3 - 4 שנים או בקורסים שונים. בכל מקרה, ההסמכה של מעצב פנים מאפשרת לו לבצע תכנון פנים בלבד. כאשר הדבר נוגע בשיפוצים שני סוגי בעלי המקצוע יכולים להתאים. אם מדובר בבניה, הרי שרק אדריכל מוסמך לשרטט תכניות ולהגיש לקבלת היתרי בניה. חשוב כמובן לבדוק בכל מקרה מה ההכשרה והניסיון של בעל המקצוע שבחרתם, ומה הניסיון שלו.

בית אחרי תכנון אדריכלי

תכנון אדריכלי של שגית הנדלר מרק (תאורה: קמחי תאורה)

מה האלטרנטיבות?

במקום לקחת אדריכל לביצוע התכניות, ישנן כיום תוכנות חינמיות עימן ניתן להשתעשע וליצור הדמייה תלת מימדית של דירת החלומות שלכם. זוהי אופציה מתאימה למי שמעוניין לחסוך בכסף מצד אחד והוא בעל גישה טכנית מסויימת. עוד אפציה היא לשפץ רק עם קבלן השיפוצים שלכם, וכאשר מדובר באיש מקצוע מיומן, הוא יוכל לייעץ לכם גם לגבי ההיבט האדריכלי. פתרון חלקי הוא לקחת אדריכל רק לשלב התכנית או אפילו רק לייעוץ ולהסתפק בכך.

מחפשים אדריכל ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה