בית

>

מעצבי פנים

>

מאמרים

>

כל מה שרציתם לדעת על עיצוב פנים מודרני לבית שלכם

כל מה שרציתם לדעת על עיצוב פנים מודרני לבית שלכם

העיצוב המודרני עבר גלגולים רבים ושיקף תקופות שונות בבתים שלנו. איך הוא נראה בשנות ה-80 (רמז: לא משהו) ואיך הוא נראה היום (הרבה יותר טוב)? כל הפרטים בכתבה הבאה

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-21/05/2018 9 דק' קריאה

העיצוב המודרני מקיף הרבה אלמנטים המקשים על הגדרה מדויקת שלו. במונחים הפשוטים ביותר, עיצוב פנים מודרני מתייחס לדרך בה האמנות המודרנית משתקפת בפנים הבית. ישנם כמה מאפיינים מרכזיים החוזרים על עצמם בעיצוב הפנים המודרני לאורך השנים שיסייעו לנו להבין טוב יותר את הגדרתו:

קווים ישרים ונקיים

תנועת המודרניזם דחתה קישוטים מצועצעים, רהיטים מגולפים ומרקמים כבדים שאפיינו סגנונות עיצוב אחרים כמו הגותי והויקטוריאני. לכן, רוב המרכיבים של העיצוב המודרני, מהרהיטים ועד לצורת החדרים, יהיו בקווים ישרים, נקיים, חדים וחסכוניים, ללא פרטים נוספים.

עם זאת, ישנם סגנונות עיצוב אחרים בעלי מאפיינים דומים, המתבטאים בעיקר ברהיטים, כמו ארט דקו. רהיטים כאלה הם מרכיב חשוב בסגנון במודרני ומומלץ לצוות להם פריטים מסוימים שישלימו אותם, כגון:

  • אריחים גדולים עם קצוות בגימור שונה
  • ארונות ספרים ומדפים המוטמעים בקירות, במקום בחלל החדר עצמו
  • חללים פתוחים ומעט קירות

אלכסיי וסרגיי מולוצ'ניק

ציון 9.96 7 חוות דעת

לילך רקנטי

ציון 9.86 9 חוות דעת

מירב סואד

ציון 9.74 17 חוות דעת

אבשלום בארי

ציון 9.93 11 חוות דעת

סלון מודרני

חלל פתוח ועיצוב חסכוני - סלון בעיצוב מודרני

נוחות שנובעת מתחכום

רונית פלטי, מעצבת פנים והום סטיילינג: נוחות ותחכום באים לידי ביטוי לא רק בבניית בית חכם (שליטה מרחוק על מערכות החשמל כגון: כיבוי והדלקת מערכות חשמל, תריסים, מיזוג ועוד), אלא גם בשימוש בריהוט "חכם" כגון: ספות וכורסאות מתכווננות, שולחנות נפתחים המשמשים הן כשולחן אוכל במצבו הפתוח, או כקונסולה צרה המוצבת בכניסה לבית ומשמשת כפריט אסתטי לרוב. ניתן להשיג ריהוט מודולרי ברשתות ריהוט או אצל נגר מקצועי, שיכין אותו בהתאמה אישית.

מינימליזם

המינימליזם הוא חלק בלתי נפרד מהעיצוב המודרני ומתבסס על גישת "פחות זה יותר", הבאה לידי ביטוי בעיצוב החלל. פלטי: "פירוש הדבר הוא כי אין בעיצוב פרטים דקורטיביים מיותרים או שימוש מופרז בטקסטיל וצבעים. העיצוב המינימליסטי יכול להיחשב כדל, אך בפועל הוא מצריך הרבה תכנון ומחשבה כדי להבטיח שהעיצוב יכלול רק את הפריטים ההכרחיים בלבד. לכן בתים בעיצוב מינימליסטי נחשבים, שלא בצדק, ללא נוחים, על-אף שהם יעילים בהרבה מבתים אחרים".

מחפשים מעצב פנים ולא מצאתם ?

או
חדר שינה מודרני

מינימליזם שלא בא על חשבון הנוחות. עיצוב: רונית פלטי. צילום: אביבית וייסמן

ויתור על העומס

זהו המשך ישיר לגישה המינימליסטית לעיצוב מודרני. בעוד שעומס יכול להתפרש בצורה שונה אצל אנשים שונים, בכל הנוגע לעיצוב פנים הוא מתייחס לאביזרים. מה זה אומר? שצריך להעיף את השמעטס, הואזה מפסח 1998, הכריות והשטיחים. כל הפריטים ההכרחיים, כמו ספרים ומזכרות, עוברים לתוך הארונות או מקומות אחסון פנימיים מחוץ לטווח הראיה.  

אור ותאורה

פלטי: "העיצוב המודרני שם דגש רב על אור ותאורה: כדי לנצל את האור הטבעי, מומלץ להתייעץ עם אדריכל ולתכנן את הפתחים והחלונות רחבים ככל האפשר, ימוסגרו באלומיניום מינימלי וללא חלוקות, לצד שימוש בקירות זכוכית כפתחי אור, כמחיצות וכחיפויים.

התאורה היא אחד השחקנים המרכזיים בעיצוב המודרני כיום ולכן לא די בקביעת מיקום הגוף בחלל ובצורתו, אלא לבצע תכנון פונקציונלי ומפתיע. מומלץ לעשות שימוש במערכות תאורה מגוונות: תאורה טכנית מוסוות ושקועה, לצד תאורה גלויה ומעוצבת שמוסיפה עניין בחלל ומשתלבת בעיצוב החלל כולו, כמו גופים תלויים מהתקרה, גופי תאורה רצפתיים, עמודי תאורה וכיו"ב".

מטבח בעיצוב מודרני

שימוש פונקציונלי וגופי תאורה מפתיעים. מטבח מודרני

שימוש במתכת (לצד חומרים מובילים כגון אבן ועץ)

כרום ונירוסטה מהווים מרכיב משמעותי בעיצוב הפנים המודרני והם הולכים ונהיים שכיחים יותר גם כחלק מהריהוט, כמו ברגלי שולחן, ידיות דלתות ומגירות, ברזים ומנורות. לכרום מלוטש יש ברק גבוה וגוון מעט כחלחל וקר, התורם מאוד למראה המודרני ומתרחק מהגוונים העשירים יותר של סגנונות אחרים.

צבעים נועזים

רוב הבתים המעוצבים בסגנון מודרני עושים שימוש בצבעים ניטרליים וגוונים של שחור ולבן באופן בלעדי ברחבי הבית. צבעים נועזים, שלרוב יהיו צבעי יסוד, משמשים כדרך לשבור את הניטרליות ולספק מוקד משיכה לעין. השימוש בצבעים המודגשים ייעשה בעדינות ובמקומות שונים, ולעיתים נדירות במקום אחד במרוכז.

בבית בעיצוב מודרני, צבעים נועזים יופיעו לרוב על הקיר, ביצירת אמנות מופשטת, כרהיט בודד בצבע נועז כמו ספת עור אדומה או כיסא כתום, כריות צבעוניות על הספה או שטיח צבעוני.

סלון מודרני

שימוש מתוחכם בצבע בסלון מודרני. עיצוב: רונית פלטי. צילום: עידן גור

סליחה, אבל מי אתה בכלל?

העיצוב המודרני הוא חלק מהתנועה הגדולה של המודרניזם, שהחלה להתבסס לקראת סוף המאה ה-19. המודרניזם מקושר למחשבה מודרנית מכיוון שהמודרניסטים רצו להתנער מהנורמות האינטלקטואליות, היצירתיות והתרבותיות של תנועת ההשכלה ולדחוף את הגבולות של התרבות והיצירתיות. המודרניסטים עשו זאת באמצעות התרחקות מהדת המאורגנת והרעיון של אל יחיד וכל יכול, תוך שהם פועלים לפיתוח נורמות ומוסר חדשים שיתאימו יותר לעולם שחווה תמורות עצומות מאז המהפכה התעשייתית.

מילותיו של עזרא פאונד הפכו למנטרה עבור המודרניסטים - !Make it New

מודרניזם בעשורים קודמים

מושג המודרניזם מוגדר גם על פי התקופה. כיצד התבטא העיצוב המודרני בעשורים הקודמים וכיצד הוא ביטא את המאפיינים הייחודים של כל אחת מהן?

עיצוב מודרני בשנות ה-70:

ידוע גם בכינוי Mid-century modern ומוכר לנו בזכות סיטקומים מהסבנטיז ומד-מן האלמותית. העיצוב המודרני בסבנטיז התאפיין בדפוסים גרפיים, קווים נקיים, צבעים עזים ושימוש בחומרים טבעיים, לצד ריהוט נמוך, שטיחים צמריריים בדוגמאות פסיכודליות ופסלים מוזרים. גרובי!

סגנון העיצוב הייחודי נבע מגל בנייה מהירה לאחר 2 מלחמות עולם, שהצריך בנייה פשוטה וריהוט נגיש ורב תכליתי מחומרים טבעיים וזולים, אבל הצליח להישאר עכשווי הודות לרעננות, הצבעוניות והייחודיות שלו. רוצים לעצב את הבית שלכם בהשראת העיצוב המודרני של הסבנטיז? הנה רשימת ציוד חלקית:

  • פורמייקה מבריקה, שיש חברון וניקל.
  • יצירות אמנות (התאפקנו לא לשים מרכאות) ממקראמה או מחרוזות ושטיחי קיר רקומים.
  • טפטים או ציורים גדולים בצבעים צבעוניים, כתום בעיקר, ודוגמאות גיאומטריות משונות
  • פלסטיק. בכל מקום.
  • קירות אבן ואח מזויפת
  • קורות עץ בתקרה
  • אריחי טרקוטה
  • רהיטי קש
  • שטיחים מקיר לקיר

טפט מהסבנטיז

פורמייקה וטפטים הזויים. סלון מהסבנטיז

עיצוב מודרני בשנות ה-80

העשור שהביא לחיינו את נשואים פלוס, MTV, הכריות בכתפיים ולהקת מנגו, הביא עמו גם סגנון עיצוב שאתגר בכל הכוח את הטעם הטוב. רק במרחק של כמעט 30 שנה אפשר להעריך את התרומה של העשור לתחום העיצוב.

הכול היה גדול באייטיז: השיער, הבגדים, הקניונים והאגו של האדריכלים ומעצבי הפנים. גם עיצוב הפנים המודרני באייטיז דגל בגודל, שמסתבר שהיה מאוד חשוב אז. עיצוב הפנים נועד להגדיל את החלל באמצעות שימוש במשטחים משקפים העשויים מחומרים כמו זכוכית, כרום וחיפוי מראה. הקירות נצבעו באפור והגוונים התומכים היו כהים מאוד. הישראלים החלו להכניס לבתים את הג'קוזי, הסלון אוחד לראשונה עם המטבח והמושג "סוויטת הורים" נכנס לשימוש ואלפי זוגות נהנו לראשונה ממקלחת ושירותים פרטיים וצמודים לחדר.

האלמנטים הפופולריים באייטיז היו לבני זכוכית (שעדיין ניתן לראות בחנויות רחוב שנפתחו באותן שנים), ספות וכורסאות בעלות משען נמוך וגב ברזל וריפוד שמזכיר גביע גלידה עם סוכריות צבעוניות, מנורות בעיצובים משונים, ריהוט א-סימטרי וריצוף לבן עם רובה שחורה ששימש הן לאמבטיה והן למטבח.

הריהוט, השטיחים והווילונות היו כבר סיפור אחר. צורות גיאומטריות הזויות ושילוב צבעים נועז נחשבו לשיא החדשנות והופיעו בהרכבים שונים ומשונים על כל אקססורי. העיצובים שאבו השראה מאמנות אפריקנית ואינדיאנית והצבעים השולטים היו טורקיז, אפרסק וסגלגל. תחשבו על דירה שהתחפשה לזמרת פופ.

אמבטיה מהאייטיז

ג'קוזי ולבני זכוכית - וולקאם טו דה אייטיז!

עיצוב מודרני בשנות ה-90

יש המון סיבות לכך שהקאמבק של הניינטיז התחיל כבר בתחילת שנות ה-2000 ונמשך עד היום, הודות למילניאלז היפסטרים שמאמצים את מאפייני התקופה. המוזיקה? נפלאה, הסדרות? אייקוניות, הבגדים? נתונים לוויכוח. אבל מה לגבי עיצוב הפנים?

זה היה העשור בו החלו לשפץ דירות ובניינים. השימוש באדריכלים ומעצבי פנים הלך וגבר וסגנונות עיצוב טרנדיים מחו"ל הגיעו במהירות לארץ. פינת האוכל החלה לתפוס מקום חשוב בבית ולכן סביבתה חופתה בחומרים אסתטיים כמו עץ או משטחי אבן קיסר. המחשב החל לתפוס מקום חשוב בבית, לצד הטלוויזיה והעיצוב הטכנולוגי, שהתאפיין גם בצבעים תעשייתיים כמו שמנת ואפור מתכת, החל להופיע.

הצעקנות של שנות השמונים פינתה את דרכה לעיצוב רגוע ומינימליסטי יותר וטרנדים טבעיים וידידותיים לסביבה החלו להופיע בבתים, גם כתגובה לראוותנות והבזבזנות של האייטיז.

מטבח מהניינטיז

זה סלון? זה פינת אוכל? לא, זה מטבח מהניינטיז!

סגנונות עיצוב מודרניים נוספים

כפי שלמודרניזם אין הגדרה אחת או אלמנט מייצג אחד, כך הניתן לשלב אותו עם סגנונות אחרים וליצור סגנון חדש ומעניין. מהם הסגנונות המודרניים המובילים?

הסגנון המודרני-כפרי

המפתח לעיצוב מודרני-כפרי הוא בעיצוב חלל פתוח, ריהוט מודרני ואלמנטים אדריכליים טבעיים, משומרים וחשופים. ערכת הצבעים היא פשוטה מאוד ומתבססת על חלונות גדולים ופתוחים המכניסים את הטבע שבחוץ פנימה, ועל פיזור נכון של צמחייה בבית היוצרת שילוב צבעים מרענן של ירוק לצד גוונים חומים של עץ. לסגנון הזה יש אלגנטיות לא רשמית המדגישה את הנוחות ואת החיים המודרניים במיטבם.

פלטי: "בסגנון המודרני-כפרי, פרטי הריהוט עשויים מעץ טבעי ובגימורים מחוספסים, הקירות צבועים בטיח גס או מחופים בלבנים בהירות, החלונות מברזל בלגי והווילונות רכים באווירת הבתים הכפריים באירופה ובארה"ב. בנוסף, ישנו פיזור של מוטיבים קישוטיים מהטבע".

חדר שינה מודרני כפרי

חלונות גדולים, וילונות רכים ואלמנטים יפים של עץ. עיצוב: רונית פלטי. צילום: עידן גור

מודרן-רטרו

פלטי: "המונח רטרו מתייחס לחיקוי של דבר ברוח תקופה מסוימת ושימוש באלמנטים חדשים במראה ישן. כשמדברים על עיצוב רטרו לרוב מתכוונים לעיצוב שהיה נהוג בשנות ה-50-70 של המאה העשרים. עיצוב רטרו הוא עיצוב הומוריסטי, חי ותוסס בסגנון הפופארט ושם דגש על צורות גיאומטריות וקווים מעוגלים, משחקי צבעוניות וקישוטיות של רהיטים, חפצים, קירות ועוד".

חשוב לא לבלבל בין רטרו לוינטג', מכיוון שסגנון המודרן-וינטג' מתייחס לשילוב של פריטים מקוריים או מחודשים שהשתמרו לאורך זמן וכעת מציבים אותם במקום של כבוד בחלל המודרני. פריטי הוינטג' הופכים להיות נקודת המוקד בחלל והם יכולים להיות ספה גדולה וצבעונית או שידת עץ מגולפת, או לחילופין, שעון קיר.

מודרני רטרו

געגועינו לסבנטיז. סלון מודרן-רטרו

הסגנון האקלקטי

פלטי: "הסגנון הזה הוא חגיגה של ניגודים. החלל מכיל אוסף פריטים בסגנונות שונים, מתקופות שונות, בצורות ובמרקמים שונים ולכל פריט סיפור משלו. עם זאת, הסידור הלא סטנדרטי של הפריטים בחלל הוא מדויק, מאוזן ובמינון נכון, וכך הוא יוצר חלל חדש, מחבק וחם".

הסגנון הקלאסי-מודרני

מושפע מהסגנון האירופאי המלכותי והשמרני, בו בתים בגווני לבן ושמנת מעוטרים בקרניזים, בגופי תאורה דקורטיביים קריסטליים, טקסטיל כבד מעוטר פרחים, ריהוט עץ עם פיתוחים, מנורות קיר מעוטרות, פמוטים, שולחנות צד, ויטרינות ותמונות ממוסגרות במסגרות מעוטרות ומוזהבות. כל אלה יוצרים מראה עשיר, אך גם כבד ועמוס.

העיצוב המודרני-קלאסי ממתן את העומס ומציב את הפריטים הקלאסיים בחלל מינימליסטי יותר כדי ליצור הרמוניה מצד אחד, אך למקד את העין בפריטים הקלאסיים שמגדירים את החדר, מצד שני.

המודרניזם והבית שלכם

ניתן לחשוב על עיצוב פנים מודרני כעל ספקטרום, במקום כעל סגנון מוגדר יחיד. העיצוב המודרני כולל הן את העיצובים הבהירים והנועזים של חנויות כמו איקאה, והן פריטים בעיצוב סופר מינימליסטי באותו זמן. בקצה אחד של הספקטרום העיצוב נמצאת גישה אשר דוחה את הרעיון של עיצוב המוני לטובת עיצובים נוקשים ומינימליסטים, ובקצהו השני ניתן למצוא עיצובים בצבעים נועזים המשמשים גם את האמנות המופשטת.

כיצד תיישמו את הספקטרום הרחב של עיצוב הפנים המודרני בביתכם?

  • עיצוב מינימליסטי: הסלון המודרני עושה שימוש מוקפד בריהוט ושומר על פלטת צבעים צנועה. ניתן לשלב צורה מסוימת החוזרת על עצמה בחלל כמו תמונות ושעון מרובעים, או מראה ושעון עגולים, ומשמשת כאלמנט עיצובי.  

סלון מודרני מינימליסטי

  • חלל פתוח: >תכנון של קומה פתוחה בבית יאחד את המטבח ואת הסלון לכדי חלל אחד, כאשר דלפק אכילה יפריד בין שני האזורים ובמקביל יעניק מקום לישיבה ושיחה משותפת. ניתן ליישם בדלפק את האלמנטים השונים של העיצוב המודרני כמו צבעים נועזים ושימוש בכרום או בנירוסטה.
  • מטבח מודרני: עיצוב של מטבח מודרני משלב אלמנטים רבים של העיצוב המודרני, כמו שימוש בקווים נקיים בארונות המטבח, ללא קצוות דקורטיביים או לוחות בולטים. ניתן לשלב קווים חדים באביזרים המשלימים ולהשתמש בצבע יחיד ומונוכרומטי למטבח. מטבח לבן עם ידיות סמויות שניתן לראות בכל בית שני בישראל נחשב תחת הקטגוריה של מטבח מודרני.

חשוב לזכור שהבחירה בעיצוב לפי סגנון מיוחד אינה בהכרח מקבעת אתכם רק לאלמנטים המתאימים לו. ברוב המקרים, מעצבי פנים ישלבו בין סגנונות או יקחו בהשאלה מאפיינים מסגנון מסוים לסגנון אחר. אם אתם מעוניינים לעצב את הבית בסגנון מודרני שעדיין יש לכם שאלות בנושאי עיצוב הבית, אתם מוזמנים להתייעץ עם המומחים בפורום עיצוב פנים שלנו. 

מחפשים מעצב פנים ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה