אלמנטים חשובים בעיצוב חנות
שיפוצים פלוס
הצטרפות בעלי מקצוע

על מה חשוב לחשוב בעיצוב חנות?

עולם הצרכנות עושה מעבר לדיגיטל וצרכנים רבים מחלקים את זמנם בין הזמנות אונליין לרכישות בחנויות פיזיות. כיצד הדבר משפיע על חנויות ומהן הדרכים היעילות ביותר לעצב את החנות כדי שתבלוט?

מערכת שיפוצים פלוס
מאמר מאת מערכת שיפוצים פלוס
פורסם ב-28 במאי, 2018

עולם הצרכנות עובר בהדרגה לאינטרנט. חנויות ענק מקוונות כמו אמאזון ועלי אקספרס, חנויות ביגוד כמו אסוס ושירות הזמנות אונליין מכל רשת צרכנית גדולה כבר תפסו את מקומן בסרגל המועדפים של ישראלים רבים, המחלקים את זמנם בין הזמנות אונליין לרכישות בחנויות פיזיות.

בנוסף, הצרכנים כיום מודעים הרבה יותר לטריקים שיווקיים שנועדו לגרום להם לבזבז יותר כסף וזמן והמגמה היא להתייחס לכל קונה כאל אינדיבידואל מודע, ולא כאל חלק מעדר עיוור, גישה שהייתה נהוגה במשך כמה עשורים.

כיצד הדבר משפיע על עיצוב חנויות ומהן הדרכים הטובות והנכונות ביותר לעצב את החנות?

מטרות עיצוב חנות חדשה (או עיצוב מחדש)

כדי להבין מהם הדברים החשובים ביותר בתהליך עיצוב החנות, צריך להבין קודם כל את המסע שעובר הלקוח מרגע שהוא נתקל בחנות (ברחוב, במודעה או בפרסום ברשת) ועד לרגע שהוא יוצא ממנה עם מוצרים שרכש בה.

מעצבי פנים המתמחים בעיצוב חנויות הם אלה שאחראים להמיר את המסע הזה למכירה, ונעזרים בידע רב מכמה תחומים כדי לעשות זאת: עיצוב פנים, שיווק ופסיכולוגיה, כי אם לא נבין מה מניע את האדם, לא נוכל להניע אותו בעצמנו.

1. כניסה לחנות: העיניים הן חלון לנשמה וחלון הראווה הוא הפרצוף של החנות. כלומר - חלון הראווה הוא החוויה הראשונה שלנו מהחנות, ואם החוויה תהיה משעממת או לא אסתטית, איזו סיבה תהיה לנו להיכנס?

עיצוב חנות באמצעות עיצוב חזית החנות
חזית של חנות רחוב מודרנית בעיצוב i.m design בניהול יפעת מנטש

כבר בשלב חלון הראווה החושים של הקונה הפוטנציאלי. הוא קולט מידע רב על השפה והמסר של המותג ועל המוצר, ואיך הוא כקונה משתלב בתהליך. תפקידו של המעצב הוא לדאוג שאותה מתקיפה תהיה נעימה ומפתה ככל הניתן או לחילופין - לא יהיה ניתן להתעלם ממנה והקונה יהיה חייב להיכנס לבדוק את החנות מבפנים.

בחירת תאורה לחנויות

בתהליך עיצוב חנויות רצוי ליצור שטיפה של אור על החנות כולה כדי שהלקוחות יוכלו לראות היטב את כל המוצרים. בנוסף, חשוב לזכור שהתאורה בחנות צריכה להחמיא למוצרים. על המדפים בהם הסחורה שאתם מעוניינים להבליט כדאי למקם נקודות אור שידגישו את המוצרים החשובים. אם מדובר בחנות בגדים, תרצו שהתאורה תסייע לכם במכירות. לכן, בתוך תאי המדידה, צרו תאורה מחמיאה שתגרום ללקוחות להתאהב בבגדים שהם מודדים. מעבר להיבט הפרקטי, כדאי לבחור גם גופי תאורה בולטים, מעוצבים ואופנתיים, שימשיכו את הקונספט הכללי של עיצוב החנות שבחרתם. בכניסה לחנות יש למותג שניות בודדות כדי לשכנע את הקונה להיכנס. אלמנט משמעותי בכניסה לחנות הוא התאורה: חזית החנות והכניסה לה צריכות להיות מוארות בעוצמה כדי להתבלט על פני שאר החנויות, כדי ליצור אווירה מזמינה וכדי לאפשר לקונה לראות איזו חוויה תחכה לו אם יכנס פנימה.

אילו גופי תאורה בולטים היום בשוק ומה ההבדלים ביניהם? מוזמנים להציץ בסרטון:

2. אחרי הכניסה לחנות: המטרה העיקרית של עיצוב החנות היא להגדיל את זמן השהייה בחנות מבחירתו של הלקוח. כלומר - לגרום לכך שחלל המכירה יהיה מעניין ועשיר כך שהקונה ירצה לראות עוד ועוד ממנה ומהמוצרים בה. מומלץ להקצות בחלל הראשוני אחרי הכניסה לחנות אזור לאוריינטציה כללית כדי שהקונה יבין לאן הוא אמור להמשיך משם, בין אם הוא נכנס לקנייה יזומה או בין אם הוא נכנס להתעניין.

המטרה של עיצוב החנות היא ליצור עבור הקונה מסלול הליכה שיכסה את שטח החנות מחד, ויאפשר ללקוח בחירה חופשית במה שהוא רוצה לראות ולאן ירצה להמשיך מאידך. חלל המכירה צריך להיות מסודר בסדר הגיוני שיקל על הקונה למצוא את מה שהוא רוצה. אחת הטכניקות היעילות ליצירת מסלול תנועה היא ליצור נקודת פוקוס אטרקטיבית באמצעות מוצרים מובילים, תאורה, צבעים בולטים או עיצוב יוצא דופן. כך הקונה נע בחלל מנקודה לנקודה.

עיצוב חנות באמצעות תכנון מעברים
 חנות נעליים מעוצבת בסגנון קלאסי עם נגיעות של פאב אירי ודגש על גיאומטריה מעניינת בריצפה ובתקרה. עיצוב: i.m design בניהול יפעת מנטש

גם כאן יש לתאורה תפקיד חשוב ביותר. אל תשכחו כי לפני שאנחנו קונים עם הארנק, אנחנו קונים עם העיניים. לכן קריטי להתאים את אופי התאורה למוצרים ולחלל בחנות ולהיעזר בחברות תאורה שיתאימו אותה בצורה הטובה ביותר. שימו לב למשל להבדל בתאורה בין חנות סבונים וחנות גאדג'טים.

עיצוב חנות באמצעות תאורה
גופי תאורה גדולים כחלק מהאלמנט העיצובי ותאורה רכה היוצרת אינטימיות

אלמנט חשוב (מאוד!) בעיצוב חנויות הוא רענון תצוגת החנות והחזית שלה, בהתאם לתכיפות הביקורים הממוצעת של הקונה המצוי. כך למשל, אם תכנסו היום ובחודש הבא לאחת מרשתות הפארמה הגדולות, רוב הסיכויים שהמוצר שרכשתם לא יהיו באותו מקום, כך שתדרשו לעבור כמה חללים ועל פני מוצרים רבים, כדי למצוא אותו.

עיצוב חנות באמצעות שינוי הסטיילינג
חנות הכלבו היוקרתית גאלרי לאפאייט לפני חג המולד

עיצוב חנות באמצעות שינוי סטיילינג
גאלרי לפאייט בעיצוב שונה כמה ימים לאחר מכן

3. הגדלת רווחים: אחת הטעויות הגדולות שמותגים עושים בעיצוב חנויות היא לא להתחשב בזמנו של קונה. העידן של היום, לקונה יש חלופות אטרקטיביות רבות אחרות ואם הוא נאלץ להשקיע זמן רב מדי בחיפוש אחר מוצר מסוים, הוא כנראה לא יחזור לחנות שוב. כוונה בחלל המכירה באמצעות שלטים או צוות שירות אדיב (ולא מציק!) יקלו על הקונה ויצרו אינטרקציה מקדמת בינו לבין המוצר והמותג ויסייעו בהשגת חווית ביקור חיובית, שעשויה להוביל לרכישה ולביקור נוסף בחנות.

יצירת נקודות עניין מועילות, חשיפת הלקוח למבצעים אטרקטיביים המותאמים למוצרים שהוא מחפש, במקום הספציפי בו הוא מחפש אותם (שהרי שילוט על מבצע 1+1 על אודם בכניסה לחנות, כשבאנו "רק" לקנות אקמול, לא יהיה יעיל כמו שילוט במחלקת הקוסמטיקה אחרי שעברנו להתעניין מה חדש בתחום), יסייעו בהגדלת סל הקניות של הלקוח ואפילו יגרמו לו להרגיש טוב לגבי הרכישה הלא מתוכננת. תכננו מבעוד מועד גם עמדה בה הקונה יוכל להתנסות במוצרים.

עיצוב חנות באמצעות מידוף ופריסת מוצרים
עמדת התנסות בחנות קוסמטיקה. עיצוב: שירלי זיגדון

4. בידול המותג: זוכרים את המתקפה החושית שחווינו עוד לפני הכניסה לחנות? בעוד שאנחנו קולטים ומעבדים הרבה מידע על המותג, החנות, המוצרים והאווירה, אנחנו גם מגבשים עמדה לגבי מה שאנחנו קולטים.

הלקוחות של היום מודעים הרבה יותר לטקטיקות ומניפולציות שיווקיות שנעשות עליהם, לכן כל חשד לחוסר אותנטיות יוצר אצלנו צרימה וחוסר נוחות. לכן עיצוב החנות נועד לדייק ולמקסם את השפה של המותג כך שתתאים למסר שהוא מעוניין להעביר (איכות חיים, ביגוד במחיר נגיש, חנות גאדג'טים שהם סמל סטטוס וכיו"ב). איך זה נעשה?

- הצבעים בחנות יהיו תואמים ללוגו של המותג כדי להמשיך את השפה המיתוגית גם בעיניים.

עיצוב חנות עם צבע

- הסטיילינג של החנות יהיה תואם למסר של המותג. דוגמא מעולה לכך היא חנות למותג קוסמטיקה מוכר בה העיצוב הייטקיסטי, הצבעים בוהקים והגוונים כהים מאוד. המסר הוא שאלה המוצרים הכי עכשוויים ומי שמשתמשת בהם יכולה להוביל טרנדים. דוגמא נוספת היא חנות סבונים ותכשירי קוסמטיקה בה העיצוב הנו מודרני-כפרי, המשדר מסרים של חמימות וביתיות - הלקוחה נמצאת בדיוק במקום שהיא צריכה להיות בו. עכשיו רק צריך לבחור את סגנון העיצוב והאווירה שתרצו להשרות בחנות!

עיצוב חנות באמצעות סטיילינג

- עם איזו חוויה תרצו שקונה ייצא בסוף הרכישה? האם תסתפקו בכך שהוא רכש, או שתרצו שהוא ייצא עם ערך מוסף כמו מידע רחב יותר על ההיסטוריה של המותג והערכים שהוא דוגל בהם. דוגמא לכך היא רשת מכונות וקפסולות קפה המעמידה לרשות הלקוחות נציגי שירות אדיבים בחליפות מחויטות מצד אחד, ומציגה את ערכיה הסביבתיים והחברתיים שלה בסרטונים על גבי מסכים גדולים. מעורבות הלקוחות במטרה של המותג מקדמת תחושה חיובית מכיוון שהלקוח חש שהכסף שלו מסייע למטרה טובה בסופו של דבר.

עיצוב חנות בגדים

בשל העובדה שיש משהו מחייב בשהייה בחנות בגדים (אנחנו צריכים לרצות ללכת לתא, להתפשט, למדוד ולהשקיע זמן ואנרגיה), האווירה צריכה להיות מזמינה. הבגדים צריכים להיות מסודרים והעיצוב הכללי צריך לדבר את השפה של המותג באופן מדויק. הסטיילינג של הבובות בחלון הראווה וגם בחנות עצמה הוא קריטי, מכיוון שאם הוא נעשה בצורה נכונה הלקוחות ייכנסו ויחפשו ספציפית את מה שראו על הבובות, מה שיגרום להם לאינטראקציה עם המוכרים. בגלל שיש משהו אישי בתהליך רכישת הבגדים, כדאי לייצר חוויה חיובית ונעימה, כאשר יש אפשרות לקונה להסתובב במרחבי החנות ללא הפרעה, ומצד שני לחוש שיש ממי לבקש עזרה אם יש צורך בכך. כדאי להימנע מעומס של פריטים ומעומס עיצובי של החנות עצמה. רצוי לתת לפריטי האופנה לדבר. כדאי גם להימנע משלטים עם מלל מוגזם, כדי שלא להסיט את תשומת הלב מהמוצרים. שילובי הצבעים שיווצרו באופן סידור הבגדים ושילובם עם האקססוריז הם אלה שאמורים לפתות את הקונים. מה שישאיר אותם ויגרום להם לבחור לרכוש בחנות ולא ברשת הוא חוויית רכישה נעימה ומכבדת.  


 

חפשו בעלי מקצוע
צרו קשר להתייעצות עם נציג