בית

>

אינסטלטורים

>

מאמרים

>

החלפת צנרת בבית - איך מחליפים וכמה זה עולה?

החלפת צנרת בבית - איך מחליפים וכמה זה עולה?

הצנרת היא אחת המערכות החשובות בבית, בלעדיה החיים שלנו היו נראים לגמרי אחרת. היא תשתית כל כך חשובה, שכל סגנון החיים המודרני, שהתרגלנו אליו כמו אוויר לנשימה, יכול להיפגע אם התקינות שלה נפגמת.

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-01/03/2020 5 דק' קריאה

צנרת הבית נמצאת מתחת לרצפה ולא באמת ניתן לראות אותה או להרגיש בה, עד שהיא מתחילה להתקלקל…..

אם הצנרת הונחה לפני עשרות שנים עם בניית הבית היא ודאי ישנה ומלאה בחלודה. מה שעלול לפגוע באיכות המים שלכם ויוריד את ערך הדירה. אם ישנו פיצוץ באחד הצינורות שמתחת לרצפה, אתם או שכניכם תסבלו מהצפות ונזילות וגם בחשבון מים מנופח.

אז מה הפתרון? בחלק מהמקרים ניתן לעשות תיקון מקומי ולתת מענה זמני לבעיה, אבל לפעמים יש צורך בהחלפה של כל הצנרת בבית וזה כבר סיפור בפני עצמו.

נכון - החלפת צנרת היא מהלך מורכב ויקר, אבל בהתחשב בעלויות חשבון המים במקרה של פיצוץ ונזילה בצנרת פגומה, עלויות התיקונים שתיאלצו לעשות בקירות, או ברצפה בעקבות הנזילות, פגיעה באיכות מי השתיה וערך הדירה שלכם - זה מתחיל להיראות כמו צעד משתלם במיוחד.

איך תדעו אם צריך להחליף את הצנרת בדירה שלכם?

אם החלטתם לרכוש דירה או בית שאינם חדשים ולעבור לגור בהם, כדאי לערוך בדיקה מקיפה לצנרת ולהחליף את כולה לפי הצורך, לפני שתיכנסו לביתכם החדש.

אמנם בדירות חדשות נהוג להשתמש כיום בצנרת מפלסטיק אבל בבתים ישנים עדיין ניתן למצוא צנרת מתכת וסביר להניח שהיא כבר הספיקה גם להתמלא בחלודה.

צנרת שסובלת מחלודה מעבירה חומרים לא בריאים למים ועלולה גם להיסדק או להישבר בקלות ולכן רצוי להחליף אותה לפני המעבר לבית החדש.

אם אתם כבר גרים בבית ישן והחלטתם לשפץ, אחד הדברים שחשוב לקחת בחשבון ולכלול בתקציב הוא החלפת צנרת. ריצוף חדש של הבית הוא הזדמנות מצוינת להציץ בתשתית הקיימת, לבדוק מה מצבה ולהחליף אותה לצנרת פלסטיק איכותית ועמידה, שגם תעלה את ערך הנכס שלכם. אם הצנרת קיימת בבית מעל 15 שנים, ייתכן שלא תצטרכו אפילו לבדוק - פשוט תחליפו אותה.

אם גיליתם פיצוץ בצנרת התת רצפתית והזמנתם אינסטלטור, בקשו ממנו לבצע הערכה של מצב התשתית כולה. אם הוא מגלה שהיא ישנה מאוד ומלאה בחלודה, כדאי שתקבלו את ההמלצה שלו ותחליפו את כולה, כדי למנוע נזילות ופיצוצים נוספים, לצד נזקים נלווים לתשתיות אחרות בבית.

לצורך תהליך החלפת הצנרת, תעברו מספר שלבים שיעזרו לכם לוודא ביצוע אופטימלי של העבודה:

שלבים הכרחיים בהחלפת צנרת לבית

  1. בחירת סוג הצנרת: צנרת פלסטיק, ככלל, היא הסטנדרט הנהוג בבניה החדשה בזכות הגמישות היחסית שלה לעומת זו של המתכת ובזכות הניקיון היחסי בהשוואה לצינורות מתכת, העלולים לפתח חלודה ולהעביר אותה אל המים. התקנה של צינורות פלסטיק היא גם קלה ופשוטה בהשוואה למתכת יחד עם זאת, יש לבחור צינורות פלסטיק מהסוג הנכון.

  2. התאמת סוג הצנרת לבית מתבצעת בהתייחס לשני פרמטרים עיקריים: 1) האקלים האופייני לאזור ומספר נקודות המים בבית. 2) כמות המים הנמצאת בשימוש שוטף. במקומות עם אקלים קר ויבש כמו ירושלים וצפון הארץ למשל, כדאי להשתמש בצנרת מסוג PEX, שנחשבת לעמידה בטמפרטורות קיצוניות ואילו באזור הדרום והמרכז אפשר להשתמש בצנרת מסוג SP, שעלולה להתנפח ולהתפוצץ בטמפרטורות נמוכות מאוד. 

  3. קוטר הצינור: במרבית הבתים בישראל אפשר להתקין צינורות בקוטר 25 מ"מ, אך חשוב לבדוק ולהתייעץ לגבי כל אחת מנקודות המים בבית לפני בחירת הקוטר המתאים לצינורות.

כיצד מתבצעת הנחת צנרת?

יש שתי שיטות עיקריות להנחת צנרת, לכל אחת מהן יתרונות משלה. במרבית המקרים, האינסטלטור הוא זה שמחליט באיזו שיטה להשתמש כשהוא מתקין את הצנרת, בהתאם לתנאים של המבנה:

  1. השיטה הקווית - התקנה של מעין מרכזיה, שנקראת מחלק מים, דרכה כל נקודת מים בבית מקבלת צינור משלה. כך שאם אחד הצינורות נפגם, אפשר לנתק ולהחליך אותו בקלות מבלי להפריע לפעולה תקינה של הצנרת ביתר חלקי הבית. מנגד, ריבוי הצינורות במרחב עלול להוות חיסרון בפני עצמו ולהגדיל את הסיכויים לתקלות.

  2. השיטה המקבילית - האינסטלטור מבצע חיבור של שעון המים לנקודות המים בעזרת צינורות, המזרימים מים ישירות אל הברזים, בלי לעבור במרכזיה לפני כן. היתרונות העיקריים של שיטה זו הם: חיסכון בחומר גלם, פחות צינורות מפוזרים בבית ופחות סיכוי לתקלות, אבל אם יש תקלה, צריך לנתק את כל הבית מזרם המים עד שהיא תתוקן.


 

מה עוד חשוב לדעת על תהליך החלפת צנרת בבית?

  • השתדלו למקם את המרכזיה, השולטת על כל שלוחות המים במיקום מרכזי ונגיש, כדי שתגיעו אליה בקלות במקרה של תקלה.

  • ודאו שכל החלקים שאתם קונים הם מקוריים, מסומנים בתו תקן ובחותמת החברה המייצרת.

  • מומלץ להשתמש בכלי עבודה מותאמים במיוחד לסוג הצנרת שקניתם. כדי להבטיח שיש לכם כלים כאלה, קנו מאותו היצרן שייצר את הצנרת.

  • הקפידו על שימוש בחלקים המחברים את הצנרת, העשויים מאותו החומר. למשל, אם המרכזייה עשויה מברזל, חשוב לא להשתמש בנחושת בחלקים אחרים וכן הלאה.

  • מומלץ לשלב בתהליך גם הוספה של מספר נקודות מים במקומות אסטרטגיים בבית.

  • ודאו שבמהלך התקנת הצנרת נעשה קיבוע הולם ותקני של הצנרת לקיר או לרצפה.

איך תבטיחו שהצנרת החדשה תחזיק מעמד לאורך זמן?

  1. לאחר התקנת הצנרת ולפני החזרת הריצוף, צלמו את הצנרת החדשה בצילומי סטילס ווידאו, שיעזרו לאינסטלטור בעתיד במקרה שיצטרך לתקן פיצוץ או נזילה.

  2. בקשו מהאינסטלטור לבצע בדיקת לחץ מים - פתיחה של כל הברזים בבית למשך 24 שעות, לצורך בדיקת עוצמת הזרם ותיקון לפי הצורך.

  3. בצעו בדיקה עצמית לפני החזרת הריצוף - בדקו שכל הצנרת בבית נראית מסודרת וישרה, ללא עיקומים, סדקים, או אפילו אבנים קטנות שעלולות לפגוע בצינור בעתיד.

  4. בקשו מהאינסטלטור תעודת אחריות מודפסת, שאורכה אמור להיות בין שנה ל-10 שנים עבור העבודה ועד 40 שנים על הצינורות עצמם.


 

החלפת צנרת בבית - כמה זה עולה?

מחיר החלפת צנרת בבית משתנה לפי מספר נקודות מים בבית, פירוק והרכבה של כלים סניטריים ולפי הצורך בפירוק של הריצוף הקיים והתקנה של ריצוף חדש.

עבור החלפת צנרת בלבד, כולל הרכבה מחדש של הכלים הסניטריים שלכם, תתבקשו לשלם בין 350-1100 ₪ לכל נקודת מים.

לסיכום

עבודה מקיפה ומקצועית של פירוק הרצפה, החלפת כל הצנרת בבית, ריצוף מחדש והרכבה של כלים סניטריים עלולה להיות עסק יקר למדי.

יחד עם זאת, אם תזכרו את ההוצאות שתחסכו בעקבות המהלך על שיפוץ תשתיות נוספות בבית, שנפגעו מרטיבות, על הנזקים הבריאותיים שעלולים להיגרם לכם משימוש במים מלאי חלודה ועל אובדן ערך הנכס שלכם, תגיעו בעצמכם למסקנה שמדובר במהלך משתלם מאוד.

בועז פלד

ציון 9.38 32 חוות דעת

צוריאל יפעי

ציון 9.5 8 חוות דעת

דניאל לסרי

ציון 9.64 9 חוות דעת

פאבל קלייטני

ציון 9.48 58 חוות דעת

מחפשים אינסטלטור ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה