בית

>

קבלני בניה

>

שאלה : שאלה לגבי עומס מרבי על מרפסת

הקלידו כאן שאלה ותקבלו תשובה מהמומחים שלנו

שאלו שאלה

שאלה לגבי עומס מרבי על מרפסת

פורסם על ידי דוד ח
19/07/20

שלום,

רכשתי דירה חדשה מקבלן ואני נמצא בקומה העליונה 7, בדירת פנטהאוז ואני מנסה להבין כמה דברים,

גודל המרפסת שלי היא 78 מ"ר, שאלתי את מהנדס הבניין והוא אמר לי שאפשר לשים עד 500 ק"ג למטר מרובע,

עכשיו הרי המרפסת היא 78 מ"ר, זה אומר שאני יכול להעמיס עליה 39 טון אם לפרוס את זה לפי 500 ק"ג למטר? אני שואל כי אני רוצה לשים בריכה בגודל של 3 מטר על 2, נניח והבריכה שוקלת 4 טון, אני לא יכול להעמיס אותם על אותם 6 מ"ר מרובע?

מקווה שהבנתם את הכוונה,

תודה

12 תגובות

לא, על 6 מ"ר אתה יכול להעמיס רק 3 טון, ובתנאי שזה פרוש על כל ה6 מ'ר באופן שווה, חצי טון על כל 1 מ"ר.

שלום דוד,
המשיב הראשון צודק לגבי העומס המותר, אם אכן המרפס מחושבת לעומס של 500 ק"ג למטר מרובע, אבל הנתון שקיבלת נשמע קצת מדאיג.
התקן מחייב 150 ק"ג למ"ר בבניני מגורים ו-350 ק"ג למ"ר במרפסות כך שעומס של 500 ק"ג למ"ר נשמע לי חריג והייתי בודקת את מהימנותו.
מצד אחד - זה בית חדש והדירה הינה דירת פנטהואז שיתכן שהינה "משודרגת". מצד שני - זו בניה קבלנית. בדרך כלל קבלנים לא מתנדבים לבנות הרבה מעבר לתקן המחייב.
שווה בדיקה נוספפת.
בברכה,
תמר.

שלום דוד,

תשובתו של יוחנן מדוייקת וכנ"ל תשובתה של תמר. עומס של 500 ק"ג למ"ר אינו מקובל בלשון המעטה. יש לחזור למהנדס הבנין להבהיר לו את מטרת השאלה שהוצגה לו ולקבל ממנו אישור בכתב לביצוע הבריכה. מדובר בדיני נפשות.

בברכה
אדר' דבורה הורביץ

הי דבורה אם במרפסת "רגילה" העומס המותר הוא 500 קג למטר, מה העומס שמותר מעל ממ"ד, בנין בן 8-10 שנים ?


דיברתי עם מהנדס שקראתי עליו הרבה חוות דעת חיוביות, הוא בחן את תכניות הבניין שקיבלתי מהקבלן ואישר לי בריכה בגובה 65 ס"מ באיזור מסויים במרפסת, מעל לקיר בקומה התחתונה ובצמוד לפיר המעלית וקיר ההפרדה בין הדירות, נתן לי אישור חתום, לקח לי 700 ש"ח, האם זה מחיר סביר?

שלום דוד,

המחיר סביר בהחלט.
שים לב שהמהנדס אישר עומס הגדול מהעומס האפשרי במרפסת, עומס שהוא עצמו הודיע עליו. מים בגובה 65 ס"מ על פני מ"ר אחד שוקלים 650 ק"ג.
יתכן ויש כאן נתון נוסף - למשל ממ"ד מתחת למיקום הבריכה או אלמנט קונסטרוקטיבי אחר שאינך מודע לו. על פניו, אם לא קיים נתון כזה, לקיחת אחריות כזו ע"י המהנדס היא מוזרה.

בברכה
אדר' דבורה הורביץ

500 קל למטר מרובע זה חישוב באזור של ממד מרחב מוגן ממרפסת גג עלוין זה חישוב אחר צריך לבדוק את זה עם קונסטרוקטור של הבינין לא לקחת אחריות על זה חייב יועץ מהנדס בינין לחתום על זה

החלטתי לבדוק את הנושא יותר לעומק והצלחתי אחרי ביורוקרטיה לדבר עם המהנדס שתכנן את הבניין עצמו, הוא אישר לי שאפשר להעמיס במרפסת הפנטהאוז 500 ק"ג למ" ר, כמובן שאלתי לגבי הצבת בריכה והוא אמר לי שהם לא מתעסקים עם אישורים ולקוחות פרטיים אז שאפנה למהנדס חיצוני,
בכל מקרה לא קיים ממד מתחת למרפסת אבל כן קיים קיר הכניסה של הדירה בקומה מתחת, יכול להיות שפשוט סוג הבנייה שונה..
מדובר בבניין של אפריקה ישראל

שלום דוד,

טוב עשית.
אבל, אם העומס האפשרי הוא 500 ק"ג למ"ר מדוע להעמיס עליו 650 ק"ג עם מים בגובה 65 ס"מ ?

בברכה
אדר' דבורה הורביץ

אני מניח שאולי זה בגלל אזורים שונים במרפסת, הרי המרפסת משתרעת על פני 78 מ"ר, לכן יש אזורים שתחתיהם אין שום תמיכה אלא סלון של השכנים, אם שם אפשר 500 ק"ג אז כנראה באיזור שיש בו קיר בטון מתחת אפשר יותר, זו כמובן דעתי אני לא מומחה בתחום

מצטער שמתפרץ לשאלה, אבל מקרה דומה מאד.
פנטאוז, מרפסת, בריכה 2 על 3, שוקלת כמעט 4 טון.

כאשר מתחת למרפסת יש ממד, והתכמון לסים אותה קח שקיר הממד יהיה מתחתיה במרכז כלומר הבריכה מטר לכל כיוון (חצי לתוך/מעל הממד וחצי לרגיל).
הקיר עצמו אורכו כ 2.5 מטר, כלומר חצי מטר אחרומים לא נתמכים בקיר.

מסובך אבל האמת שהשאלה שלי פשוטה:
ה 500 שקיברתם עליו זה מעל ממד? או שמעל ממד אפשר יותר.
אני רוצה למלא 65 סמ גובה
כ

שלום ניב,

זה לא ממש מסובך - כל מ"ר של הבריכה שלך יהיה במשקל של 650 (!) ק"ג. זה משקל שהקונסטרוקטור של הבנין חייב לאשר בחתימת ידו אחרי בדיקה. אין קשר ל 500 שדובר עליו קודם לכן.

בברכה
אדר' דבורה הורביץ