בית

>

תאורה לבית

>

איך לעצב תאורה לגינה?

תוכן עניינים

איך לעצב תאורה לגינה?

הגינה היא אחד האזורים המאתגרים ביותר לעיצוב תאורה אך אין ספק שמגוון סוגי הנורות, גופי התאורה ואופן ההתקנה הוא המגוון ביותר באזור זה. איך נעצב תאורה לגינה בחוכמה? על כך במאמר הבא

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-12/07/2012 4 דק' קריאה

בדיוק כפי שנתכנן ריהוט גן מיוחד לסביבה חיצונית כך גם נצטרך לשים דגש על תאורה שמתאימה לחלל חיצוני. התאורה מהווה חלק בלתי נפרד מעולם עיצוב הפנים ובפרט מעיצוב הגינה. הגינה היא אזור, שבמיוחד בחודשי הקיץ החמים שהולכים ומתקרבים לקראתנו, שנשב בו בעיקר בערב - בסוף יום עבודה ארוך או בערב סופ"ש כשנזמין חברים לארוחת שישי. שעות הערב דורשות תאורה, על אחת כמה וכמה באזור שכולל צמחייה ומכשולים בדרך. התפקיד של התאורה בגינה, עם כן, הוא פרקטי, אך מעבר לכך שימוש בתאורה לגינה יוצר אפקטים מיוחדים שמדגישים פינות מסוימות בגינה ומאפשרות לנו ליצור דרמה והארת הצמחיה בצורה מיוחדת.

סוגי נורות וגופי תאורה לגינה

לפני שנתחיל להסביר על עיצוב תאורה לגינה חשוב לשים פעמינו על סוגי הנורות וגופי התאורה המתאימים לשימוש בסביבה חיצונית. הכרות עם אלו תסייע לכם לבחור את סוג התאורה שתתאים לפינות השונות בגינה שלכם:

  • נורות PL - נורות אלו הן פלורוסנט חסכוניות בצריכת חשמל, בעלות אורך חיים גבוה.
  • נורות V12 - תאורה זו מוכרת בעיקר בעקבות הבטיחותיות שלה במקרה של תאונה. נורות אלו מאוד חסכוניות בחשמל ומגיעות במגוון גופי תאורה. נורות אלו עוצמתיות מאוד באופן מרוכז.
  • נורות נתרן בלחץ גבוה - מכונות גם נל"ג, נורות שמלאות בגז נתרן בעלות אור צהבהב המזוהה לנו מתוארת הרחוב. נורות הידועות בחסכוניותם ואורך חיים גבוה. נורות אלו מאוד עוצמתיות בהארתן.
  • מטל הלייד - נורות גז בלחץ גבוה שמעניקות אור לבן. מנורה חסכונית ועוצמתית לאורך שנים.
  • הלוסטאר - נורות הלוגן עוצמתיות שמחמות את הסביבה ולא ידועות בחסכונות שלהן אך כן בעוצמת האור.

איך מעצבים תאורה לגינה?

השלב הראשוני בעיצוב תאורה לגינה הוא תכנון. לפני שרצים לחנויות ריהוט הגן והתאורה ורוכשים אינספור גופי תאורה שבסוף לא יהיה לנו צורך בהם, יש להסתכל לרגע על תוכנית הגן. האם הגן מעוצב בצורה שבה רציתם? האם קיים שימוש אופטימאלי בתאורה הטבעית? לאחר מכן חשבו אילו פינות בגינה פחות בולטות והייתם רוצים להדגיש אותן באמצעות תאורה מלאכותית. עיצוב תאורה לגינה צריכה להיעשות בחשיבה מראש ולהיות מתוכננת עוד בשלב תכנון הגינה עצמו. בצורה זו תוכלו לחסוך כסף רב שכן גופי תאורה לחוץ הבית אינם עסק זול. סמנו על גבי תוכנית הגן את האזורים שתרצו להאיר ולהדגיש יותר - הן מבחינת עיצובית והן מבחינה פרקטית כגון הארת שביל הכניסה, כיסאות, פינות ישיבה וכו'.

ניתן להסתייע ביועץ תאורה או במעצב גינות שמתמחים בתחום זה ויוכלו לתרגם את הדרישות שלכם לפועל - רכישת גופי תאורה מתאימים בתקציב הנתון.

אילו סוגי ייעודים יש לתאורת גן?

כאמור לעיל, השלב הראשון בעיצוב תאורה לגן הוא תכנון והגדרת המטרות והיעדים של התאורה. ניתן לחלק את סוגי היעודים של תאורת גן על פי החלוקה הבאה:

  • תאורת סימון - תאורה פרקטית שמטרתה לסמן שבילים, חניות, כניסה לבית, משטח מרוצף וכו'. האופי של תאורת סימון הוא מינימליסטי שכן היא רק צריכה להראות את הדרך. נוכל להשתמש עבור תאורת סימון בנורות PL או V12 בגופי תאורה שקועים בריצוף, בתקרה וכו' או על עמודים קטנים לאורך השביל.
  • תאורה כללית - תאורה שמטרתה לסייע בהתמצאות כללית ולהעניק את התחושה של אור יום. היא לא ממוקדת על אובייקט מסוים אלא תפוזר באופן כללי לצד חלונות הבית, עצים, מדשאות רחבות וכו'. גופי תאורה כללית יהיו בזוויות פיזור רחבות, נדרשים להיות חסכוניים בצריכת החשמל ועל כן נהוג להשתמש במטל הלייד, נל"ג, הלוסטאר ובגנים קטנים יותר גם בפלורסנט.
  • תאורה מעוצבת - תאורה זו מטרתה מיקוד על אלמנטים שונים בגינה. ניתן להוסיף פילטרים צבעוניים לתאורה, לבחור בזוויות שונות ובעוצמת הארה שונה - לפעמים נרצה ספוטלייט ולפעמים דווקא נעמעם את האורות. באמצעות תאורה מעוצבת נאיר פסלים מיוחדים בגן, סלעים, עצים, צמחיה וכו'. נהוג להשתמש בנורות V12 בזוויות ופיזור שונה.
  • תאורה יעודית - תאורה זו מטרתה לסמל את האטרקציות המרכזיות בגינה - פינות ישיבה, חניון, מוסך, מחסן, פינת משחקים וכו'. גופי תאורה אלו יהיו לרוב V12 ויאירו מלמעלה כלפי מטה.
  • תאורת ביטחון - תאורה שטוחה ולא המחמיאה ביותר שבאה לידי ביטוי במטל הייד או נל"ג שמגיעים בפרוג'קטורים המוצבים במקום גבוה. גופים אלו מטרתם להידלק בעת אזעקה ולהאיר בחוזקה את הגן וגם בעת אירועים עם משתתפים רבים לתת תאורה חזקה מספקת.

לסיכום, עיצוב תאורת גן היא משימה לא פשוטה אך חיבור בין כמה אלמנטים פשוטים יוכל להוות את הסוד להצלחה - תכנון מראש של התאורה, בחירה בסוג התאורה על פי התכלית שלה ובחירה בסוג הנורה המתאים.

יצחק תורג'מן

ציון 9.82 7 חוות דעת

יהונתן חיו

ציון 9.67 6 חוות דעת

איימן עיראקי

ציון 9.8 87 חוות דעת

גרגורי בנימינוב

ציון 9.53 25 חוות דעת

מחפשים חברת תאורה ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה