בית

>

חברות דלתות

>

מאמרים

>

האקססוריז והתוספות שהופכים דלת פנים לפריט מעוצב

האקססוריז והתוספות שהופכים דלת פנים לפריט מעוצב

בחירת דלתות פנים לבית כרוכה בהחלטות רבות על בסיס עיצובי, חלקן על בסיס תקציבי, חלקן על בסיס התאמה לחדר וחלקן על בסיס פרקטי ופונקציונלי. בעוד שהבחירה הפרקטית נשענת על גודל החדר, עמידות החומר ממנו עשויה הדלת, גודל הפתח ועוד, הבחירה העיצובית נשענת בעיקר על העיצוב הכללי של הבית, אך דלתות הפנים של הבית, שלא כמו הרהיטים, או צבע הקירות, הן בדרך כלל פריט שנשאר עם הבית לאורך שנים רבות ולא נהוג להחליף אותו ולכן חשוב לעשות בחירה נכונה, שתשמחו להישאר איתה לזמן רב ושתשמש אתכם נאמנה לאורך שנים.

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-07/11/2019 6 דק' קריאה

אילו אפשרויות בחירה עומדות בפניכם בעת בחירת דלתות פנים לבית?

מאיזה חומר תהיה עשויה הדלת

עץ מלא, זכוכית, פורניר ועוד. בחירת החומר שממנו עשויה הדלת משפיעה על מחיר הדלת ועל עמידותה לאורך זמן. סוג הדלת קובע גם את רמת הבידוד שהיא מעניקה לחדר. ככל שהחומר צפוף ועבה יותר, כך הדלת תהיה עמידה יותר. דלת עץ לעומת חומרים אחרים - תהיה יקרה יותר ובמקביל, תהיה פחות עמידה בפני מים ופגעי טבע אחרים.

צבעים

דלת מעץ מלא יכולה להישאר בצבע הטבעי של העץ, או להיצבע, כמו שאר סוגי הדלתות - בכל צבעי הקשת. אפשר לבחור כל צבע שעולה על דעתכם וגם להחליט אם הוא יהיה מט, או מבריק. חשוב שצבע הדלת יתאים לשאר צבעי הבית וכמובן גם לצבע המשקוף.

המשקוף

ברוב המקרים, פתחי הבית מגיעים עם משקופים מוכנים, שאינם מתאימים דווקא לדלתות שבחרתם ולכן כשאתם בוחרים דלתות פנים - הקפידו להתאים להן גם משקוף.

תקציב

מחירי הדלתות משתנים לפי גודל הפתח, החומר שממנו עשויה הדלת ועוד. אפשר להוזיל עלויות של דלת גדולה במיוחד על ידי בחירת חומר זול יחסית ואפשר לבחור חומר יקר ולהוזיל עלויות באמצעות בחירת היצרן, או התוספות הזולות יותר.

בחירת התוספות לדלתות פנים

מלבד הידיות, שיכולות להגיע בעיצובים שונים ומגוונים, דלתות פנים יכולות להגיע עם תוספות שונות, שאולי לא הכרתם. נערוך כאן סקירה קצרה של התוספות האפשריות והשיקולים לבחירתן.

חומרים עמידים למים

דלתות פנים בייחוד, אך גם דלתות חוץ בישראל, סובלות מנטיה של הישראלים לשטוף את רצפת הבית בכמויות גדולות של מים. בהתאם לכך, כדאי לוודא שדלתות הפנים שהזמנתם, בעלות מסגרת פנימית העשויה מחומר עמיד בפני מים. ללא ציפוי מגן מפני מים, הידוע גם בכינויו "ג'קט", הדלת עשויה לספוג מים ולהתנפח - בייחוד אם מדובר בדלת מעץ. כדי להיות בטוחים שכל חלקי הדלת והמשקוף מוגנים מפני נזקי המים, בקשו מהיצרן, או מהמתקין לספק לכם תעודת אחריות, שמציינת במפורש שכל חלקי הדלת עמידים בפני מים וכי אין סכנה שהדלת, או חלק ממנה יהרסו בגלל מגע עם מים.

משקופים

חשוב שהמשקופים יהיו תואמים לדלת. זה נראה אולי מובן מאליו, אבל זה לא המקרה. כשבונים בית, מתקינים גם משקופים על פתחי החדרים, אך לא מתקינים את הדלתות. לכן, אם הזמנתם דלתות בעיצוב מיוחד, או בצבע שאינו תואם את צבע המשקוף - תצטרכו לוודא, שאתם מקבלים משקוף תואם מיצרן הדלתות ושהוא ערוך ומוכן גם להתקין לכם אותו. את המשקופים, כמו הדלתות, אפשר לעצב בצורות שונות, מחומרים מגוונים ולצבוע בכל צבעי הקשת. חשוב שהחומר ממנו עשוי המשקוף יהיה עמיד ושהעיצוב יתאים לבית ולעיצוב הדלת.

חלון זכוכית

ברוב המקרים יהיה מותקן על חלקה העליון של הדלת ועשוי מזכוכית אטומה. חלון כזה מיועד לאפשר חדירת אור לחדר חשוך, או לחדרי שירותים - כדי לאפשר לממתינים מחוץ לדלת לראות אם האור בפנים דולק ולהסיק מכך אם השירותים נמצאים בשימוש.

צוהר

מדובר בחלונית קטנה מאוד, שתפקידה הוא עיצובי לגמרי, מלבד המקרים שבהם מוסיפים לדלת מספר חלוניות קטנות, שגם מאפשרות חדירה של אור מבעד לדלת. אפשר לבחור מבין סוגי זכוכית שונים, אם כי נהוג לבחור בזכוכית מסוג מחוספס, או אטום - כזו שלא מאפשרת תצפית נקיה אל תוך החדר ומשאירה את התוספת בגדר פרט עיצובי.

ציפוי דלתות פנים

ציפוי הדלת חיוני לצורך שמירה על אורך חיי המוצר ועמידות הדלת בפני פגעים שונים - בעיקר מים, אך יש לו גם ערך עיצובי. סוגים שונים של ציפויים מעניקים לדלתות הפנים עיצוב שונה. להלן חלק מהם:

ציפוי פורמייקה

חומר סינטטי, דמוי עץ, המשמש לציפוי רהיטים ודלתות. הפורמייקה עמידה בפני מים וקל מאוד לנקות אותה. יחד עם זאת, רמת העמידות של החומר היא נמוכה יחסית ולכן הוא נחשב לחומר פחות איכותי לציפוי. 

ציפוי פורניר

עשוי מקליפת עץ ומשמש לציפוי, שיש לו מראה טבעי, אך גם הוא רגיש למים וללחות.

ציפוי למינציה

בדומה ללמינציה המבוצעת על נייר, גם ציפוי הלמינציה לדלתות עשוי משכבה פלסטית דקה, המוצמדת אל הדלת בעזרת חום. החומר זול יחסית, אך אין לו עמידות גבוהה במיוחד.

ציפוי צבע

צביעת הדלתות בתנור מעניקה להן ציפוי ונחשבת לגימור איכותי, המאפשר שילוב של עיצובים שונים, אך מחירו של ציפוי כזה עשוי להיות גבוה.

מנגנוני נעילה

שני הסוגים הבולטים של מנגנוני נעילה הם המנגנון המסורתי, הכולל לשונית בולטת והשימוש בו הולך ופוחת עם הזמן ולעומתו מנגנון הנעילה המגנטי, המאפשר טריקה שקטה של הדלת והוא גם בעל מראה אסתטי יותר, מפני שהלשונית יוצאת מהדלת רק כאשר הדלת סגורה ולכן לא רואים אותה כלל.

מזוזות

לא תמיד נכללות בשיקולי העיצוב של הבית ושל הדלת, אבל נמצאות על כל דלת בכל בית בישראל ולכן חשוב לקחת גם אותן בחשבון כשמתכננים את עיצוב הדלת. מחיר המזוזה משתנה בעקבות הבחירה בקלף מהודר לעומת קלף פשוט, או בגלל גודל הקלף וכמובן, שבית המזוזה הוא הגורם, שיש לו גם חשיבות עיצובית. בית מזוזה יכול להגיע בעיצוב יוקרתי ומהודר, או עשוי פלסטיק פשוט ופרקטי. כמו בחירת הידית לדלת, כך גם בחירת בית המזוזה צריכה להישען על עיצוב הדלת - דלת מקושטת וצבעונית, תסתדר טוב יותר עם מזוזה בעיצוב צנוע ברוב המקרים ואילו דלת לבנה, או בצבע שמנת, ללא אלמנטים עיצוביים מיוחדים, תסתדר מצוין גם עם מזוזה צבעונית ומקושטת.

סוגי צירים

ברוב הדלתות עושים שימוש בציר ספר. כשמו כן הוא - מראהו מזכיר צורת ספר פתוח. הוא מחבר בין הדלת למשקוף וניתן לראות אותו כאשר הדלת פתוחה. ציר סמוי לעומת זאת, אינו נראה לעין גם כאשר הדלת פתוחה וצריך להזמין אותו במיוחד ולשלם עליו תוספת מחיר. ציר פייפ - גם הוא אינו ציר סטנדרטי. צורתו מזכירה צורת מקטרת והוא מוברג אל תוך הדלת, מתאים לכל סוגי הדלתות ומגיע עם סוגי גימור שונים. בחירת הצירים מחייבת התאמה של המשקוף לסוג הציר ולכן חשוב לבחור את הצירים כאשר בוחרים את הדלת.

ידיות לדלתות פנים

הידיות, כמו חלקים אחרים של הדלת, מגיעות במגוון עיצובים ועשויות מחומרים שונים. לרוב נהוג לבחור בידית פונקציונלית פשוטה ונוחה, אך אפשר גם לבחור ידית מעוצבת בצבעים ובצורות שונות. אם דלתות הפנים שלכם לבנות ופשוטות - ידית מעוצבת יכולה להוסיף ולשפר את המראה שלהן פלאים. אם הדלתות מעוצבות, או צבעוניות - תצטרכו לבחור ידיות שמתאימות לעיצוב הדלת, מחמיאות לו ולא גונבות ממנו את תשומת הלב. ידיות מעוצבות עשויות להיות יקרות מאוד ולהגיע למחירים גבוהים, אך גם במקרה שבחרתם ידיות יקרות - יהיה קל יותר להחליף את סגנון העיצוב באמצעות החלפת הידיות בלבד, מאשר באמצעות החלפת הדלת כולה.

חריטה

סגנון עיצוב שמתאים לדלתות מעץ מלא ואיתו אפשר ליצור על גבי הדלת עיצוב כרצונכם - החל מפרחים וציפורים וכלה בתמונת נוף - המופיעה על הדלת בצורת תבליט בעץ. חריטה על דלת עץ יכולה להיות יפה בדרגת אמנות ממש, אך קחו בחשבון שקשה לשנות את העיצוב של הדלת אם בחרתם בעיצוב מהסוג הזה ויתכן שתצטרכו להחליף את כל הדלת אם יימאס לכם ממנה.

הדפסה

מתאימה לכל סוגי הדלתות ומאפשרת להדביק על גבי הדלת עיצוב, תמונה, או כיתוב ככל העולה על דעתכם. הדפסה כזו, עמידה ככל שתהיה, נתן להסיר, או לצבוע, או להדביק עליה הדפסה אחרת, כשתרצו להחליף את סגנון העיצוב של הדלת.

לסיכום - כמו כל אלמנט אחר מתחום עיצוב הבית, גם דלתות פנים הן עולם ומלואו וניתן לבחור את העיצוב שלהן מתוך אינסוף אפשרויות, בקטגוריות שונות. חומרים שונים בדרגות עמידות שונות, סגנונות עיצוב בהתאמה אישית, מגוון עצום של צבעים, אביזרים ותוספות, יכולים להפוך כל דלת לבחירה עיצובית אישית וייחודית.

סרגיי גוק

ציון 9.85 15 חוות דעת

מחפשים חברת דלתות ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה