בית

>

חברות דלתות

>

מאמרים

>

7 סוגי צירים שונים לדלתות פנים וההתאמה שלהם לדלתות השונות

7 סוגי צירים שונים לדלתות פנים וההתאמה שלהם לדלתות השונות

בחירת דלתות פנים לבית מורכבת ממספר פרמטרים, שיש להתייחס אל כולם כדי לקבל תמונה מלאה, להבין את המשמעות והתוצאה הצפויה ולקבל מושג לגבי העלויות המשוערות של הדלת כולה. החל מעיצובים שונים, מילוי וציפוי לדלת וכלה בפרזול, ידיות ובחירת הצירים לדלת - כל אחד מהנושאים האלה דורש התייחסות בפני עצמו, כדי ליצור מוצר מוגמר ואיכותי, לשביעות רצונכם. במאמר הבא נתייחס לנושא צירי הדלתות השונים וכיצד לבחור את הסוג המתאים לכם ביותר.

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-14/11/2019 4 דק' קריאה

צירים נחשבים לחלק שולי בעיצוב הדלת - חלק קטן חסר משמעות, שלא רואים אותו ולא מרגישים אותו, אך ההנחה הזו שגויה מיסודה. צירים משפיעים על רמת הנוחות של השימוש בדלת וכן על היציבות והעמידות של הדלת ובאופן מפתיע - גם על העיצוב.

בין אם אתם בוחרים דלתות חדשות לגמרי, או זקוקים לצירים חדשים לדלתות קיימות, כדאי שתכירו את מגוון הצירים הקיימים ואת הייחודיות של כל אחד מהסוגים ואת הדלתות, שלהן הם מתאימים.

בחירה נכונה של צירים לדלת, עשויה להיות חשובה יותר מבחירת חלקיה האחרים של הדלת - פשוט מכיוון שהציר הוא החלק הקובע כיצד הדלת תיפתח ותיסגר, האם היא תחרוק, או תיטרק ברעש גדול, או תנוע באופן שקט וחלק. ברוב המקרים אפשר להחליף בקלות את הצירי הדלתות וזה עוד יתרון גדול שיש לחלק החשוב הזה בדלת.

ישנם 3 סוגים עיקריים של דלתות פנים לבית ולמבנים. לכל אחת מהם מתאימים סוגים שונים של צירים: דלת משקוף, דלת הזזה ודלת קו אפס - עם משקוף נסתר, שיוצר מראה ייחודי.

7 סוגי צירים וההתאמה שלהם לדלתות השונות

צירי פייפ, או צירי הברגה

פייפ באנגלית הוא צינור, או מקטרת. צירי פייפ אכן מזכירים בצורתם מקטרת, כאשר הם מורכבים מחלק צינורי דק וארוך המחובר לחלק מעוגל וקעור. הצירים הללו מתאימים לכל הדלתות מסוג משקוף, אם כי מתאימים במיוחד לדלתות מעץ מלא, או עץ תעשייתי. הם מותקנים על משקוף הדלת באמצעות הברגה של החלק המאורך וניתן להשיג צירי פייפ איכותיים ממתכת איכותית וברמת גימור גבוהה.

צירים נסתרים, או סמויים

צירים אלה מתאימים למספר סוגי דלתות, אך מיועדים בעיקר לדלתות קו אפס - המתוכננות עם משקוף נסתר. הסירים הללו אינם נראים לעין כשהדלת סגורה, או כשהדלת פתוחה, מתאימים לכל סוגי דלתות הפנים, מאפשרים פתיחה של עד 180 מעלות של הדלת, מונעים את השמעת צלילי החריקה האופייניים לדלתות ישנות ויוצאים מראה מיוחד ומעוצב לדלת.

צירי ספר

אלה הצירים הנפוצים והוותיקים ביותר בשוק, המשמשים עד היום בדלתות פנים מסוגים רבים. הם קיבלו את שמם בגלל צורתם, המזכירה ספר פתוח, כשהדלת פתוחה וספר סגור, כשהדלת סגורה. הם אינם נסתרים, אלא בולטים לעין - בעיקר כשהדלת פתוחה. צירי ספר בנויים משתי כנפיים שביניהן גליל מרכזי. אחת מהכנפיים מוברגת אל הדלת והכנף השנייה מוברגת אל המשקוף. הצירים הללו נפוצים מאוד לשימוש - לא רק בדלתות פנים, אלא גם בהתקנת מכסים לתיבות וקופסאות ומתאימים גם לדלתות כבדות משקל, להן מתאימים צירי ספר גדולים במיוחד, היכולים לשאת את משקל הדלת.

צירים פריקים

צירים המ+אפשרים הפרדה של הדלת מהמשקוף - ללא פירוק של הצירים עצמם. הם בעלי צורת פרפר וחלקם המרכזי ניתן לשליפה באמצעות הרמה, כך שחלק אחד שלהם נותר מחובר אל הדלת וחלק אחר שלהם נותר מחובר אל המשקוף.

צירים לדלתות מטבח

הייחודיות של צירים לדלתות מטבח היא בעמידותם הגבוהה לתנאים של לחות, רטיבות וחום. חשוב לוודא שהחומר ממנו עשויים הצירים יהיה עמיד לקורוזיה וליתר התנאים שצוינו. חשוב גם לוודא שצורת הסגירה של הדלת תהיה נוחה ופרקטית, כדי להקל על הכניסה והיציאה מהמטבח עם ידיים מלאות בכלים ובאוכל.

צירים מיוחדים לדלתות פנים מזכוכית

צירים, שאינם מצריכים קידוח ומסוגלים להגן על הדלת מפני סדקים, או שברים גם בזכות פתיחה וסגירה שקטה ורכה.

צירים בולמים

מתאימים לדלתות שנמצאות בקרבה לחפצים שונים ויש צורך בהגבלה של פתיחת הדלת, כדי להימנע מפגיעה בחפצים, או בקירות הסמוכים.

לסיכום - בחירה מושכלת של צירים מאריכה את חיי הדלת

חשוב לעשות בחירה נבונה כשבוחרים צירים לדלתות הפנים בביתכם. יש לדעת מראש האם הציר מתאים למשקל הדלת, האם צורת הפתיחה מתאימה למבנה החדר, האם סוג הציר מתאים לסגנון העיצוב שבחרתם לבית ועוד.

דלתות כבדות מעץ מלא, או במילוי פלקסבורד למשל, יזדקקו במקרים רבים להתקנה של שלושה צירים ולא יספיקו שני צירים להחזיק את משקלן.

לדלתות בעלות מראה ייחודי ועתיק מעץ כבד, אולי תרצו להתאים צירים גדולים ומעוצבים, שיוסיפו למראה המיושן של הדלת, אך גם יחזיקו את משקלה כראוי.

לעומת זאת - לדלת בעלת מראה מודרני ונקי, כנראה שתעדיפו צירים נסתרים מסוג כזה, או אחר ולכן מומלץ ברוב המקרים, להתייעץ עם אנשי מקצוע אמינים ומנוסים, המבינים בנושא ויכולים לייעץ לכם על פי כל הפרמטרים הללו לפני שתחליטו סופית.

סרגיי גוק

ציון 9.85 15 חוות דעת

מחפשים חברת דלתות ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה