בית

>

קבלני איטום

>

מאמרים

>

איך לאטום גגות עם חומרי אטימה פולימריים?

איך לאטום גגות עם חומרי אטימה פולימריים?

איטום גגות הוא פעולה חשובה, המונעת נזילות לתוך הבתים בימים גשומים וגם שומרת על הבניין מפני נזקים נוספים, שעלולים להיגרם מחדירת מים, כמו פגיעה ברשת החשמל ובמעלית וגם בתשתיות אחרות של הבניין. איטום גגות מתבצע על ידי קבלנים מתמחים, המשתמשים במגוון גדול של חומרים - בהתאם לצרכים שונים המוצגים על ידי ועד הבניין, כמו תקציב ועל פי התנאים הקיימים על הגג. חומרים שונים מתאימים לגגות שונים ולמצבים שונים ולכן חשוב לדעת איך לבחור את החומר המתאים לגג שלכם.

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-09/01/2020 5 דק' קריאה

איטום של הבניין אמור להתבצע כחלק משלבי הבניה של הבניין ובסמוך ליציקת היסודות.

אם המבנה אינו אטום כראוי - הדבר עלול לפגוע באיכות החיים של הדיירים ובתשתיות שונות של הבניין ולכן חשוב לבחור את האיטום הנכון, את אנשי המקצוע המתאימים ולהקפיד על תחזוקה שוטפת של האיטום לפי הצורך.

ברוב המקרים, מומלץ להזמין מומחה לאיטום פעם בשנה - לצורך בדיקה של תקינות האיטום - גם אם הקבלן התקין לכם איטום שצפוי להחזיק מעמד לאורך שנים וללא צורך בתחזוקה.

סוגים שונים של חומרי איטום לגגות

בחירת החומר המתאים לאיטום הגג צריכה להתבצע על בסיס המצב של הגג, כמות האביזרים והמתקנים הפזורים על הגג, כמו דודי שמש ופתחי מרזבים, מצב השיפועים והניקוזים וסוגי החומרים שיושמו על הגג בעבר. כל אלה, בשילוב אילוצי התקציב - יסייעו לכם בבחירה מתאימה של חומר, שישמור לכם על הגג לאורך זמן בצורה יעילה.

בין החומרים הנפוצים והמוכרים לצורך איטום גגות אפשר למצוא את הזפת ואת היריעות הביטומניות, אך יש משפחה גדולה של חומרי איטום שנקראים פולימריים, או אקריליים, שכדאי להכיר.

שיטת היישום של חומרים אלה היא מריחה, או התזה והיא תופסת תאוצה והופכת למקובלת ונפוצה עם הזמן, בגלל כמה יתרונות חשובים:

  1. פיתוחים טכנולוגיים שנוספו עם השנים לעבודות האיטום, מאפשרים ליצר חומרים אלה עם שיפורים ניכרים ובמחירים נמוכים מבעבר.
  2. עם כל היתרונות המוכרים, יריעות ביטומניות סובלות מכמה חסרונות משמעותיים, שאין להם פתרון כרגע ולכן לעיתים רצוי לשקול שימוש בחומרים פולימריים, שמחזיקים ביתרונות רבים.
  3. היכולת של חומרים פולימריים להיצמד גם לגגות המכוסים בחומרים שאינם מאפשרים היצמדות טובה של חומרים ביטומניים, כמו זפת ויריעות ביטומניות.

סוגים שונים של חומרים פולימריים לאיטום גגות

פולימרים הם משפחה של חומרים הנמצאים בשימוש נרחב בתעשיות שונות - החל בתרופות וכלה במזון ומוצרי פלסטיק שונים.

ההרכב הכימי של החומרים האלה מאפשר להם להיות יעילים במיוחד כחומרים לאיטום, מפני שיש להם יכולת הידבקות חזקה, הם מתייבשים מהר ועמידים בפני שינויי טמפרטורה.

בנוסף, הם נמכרים לרוב בצבע לבן - מה שחוסך את הצורך בשלב ההלבנה של חומר האיטום, אז לפני שתחליטו על איטום בחומר פולימרי, הכירו את החומרים השונים מהמשפחה:

חומרים אקריליים על בסיס מים

אלה נחשבים חומרים ותיקים ומקובלים, שסובלים מאיכות ירודה בעקבות התחרות בשוק והדרישה להורדה במחיר. חיסרון בולט נוסף שלהם, הוא אי עמידותם בפני מים עומדים, שברוב הגגות הם תופעה נפוצה. מים עומדים גורמים להתמוססות ולקילוף של חומרים אלה ובכך הופכים אותם לחסרי יעילות באיטום גגות במבנים מסוימים. את החומרים האקריליים יש ליישם על בסיס בטון, או על בסיס פולימרי וניתן ליישם אותם במריחה, או בהתזה. חומרים אלה טובים לשימוש על גגות משופעים, או על גגות עם מערכות ניקוז טובות, שימנעו היווצרות מים עומדים. החומרים האקריליים טובים לשימוש גם בתור שכבת ציפוי מעל יריעות ביטומניות, או זפת על גגות. עוד שימוש נפוץ לחומרים אלה, הוא במקרה שיש צורך באיטום נקודתי, על גגות שיש בהם חללים, שיריעות ביטומניות אינן מגיעות אליהם.

חומרים פוליאוריטנים

חומרים אלה משמשים להדבקה ולאיטום בתעשיית הבניה ובתעשיות נוספות. המאפיין העיקרי שלהם הוא כושר ההידבקות שלהם למשטחים שונים, יחד עם גמישות רבה, המאפשרת להם תנועה ופעולה יעילה גם במקרה של שינויים ותזוזות של הבניין. לאחר יישומו, החומר הפוליאוריטני מתפשט על פני המשטח וחודר לכל הפתחים והחללים. כך הוא מעניק למבנה איטום תרמי (עמידות בפני חום וקור) ומונע חדירת מים למבנה. חומרים פוליאוריטנים קיימים בצורת חומר חד רכיבי, או דו רכיבי, כאשר הדו רכיבי הוא בעל כושר איטום חזק יותר ועמידות בפני חום, קור ושחיקה. הם אינם רעילים, מתייבשים בקלות וניתנים ליישום כמעט בכל סוגי הגגות.

פולימר MS

זהו חומר פולימרי חד רכיבי, חדשני, המשמש לאיטום והדבקה בענף הבניה ומתאים גם לחיבור חומרים מסוגים שונים, איטום חללים צרים וקטנים וכן הלאה. חומרים אלה נחשבים ידידותיים לסביבה והם מאופיינים ביתרונות נוספים על פני חומרים אחרים: עמידות בפני שינויי טמפרטורה קיצוניים, עמידות לאורך זמן, אינם רעילים ואין להם ריח, נדבקים כמעט לכל סוגי התשתיות, ללא צורך בחומר יסוד, בעלי כושר הידבקות חזק במיוחד, מתייבשים במהירות, אינם נוטים לפתח בועות ואינם מתכווצים בעת הייבוש.

חומרים פוליאוריטנים על בסיס ממיסים

פוליאוריטנים אליפטיים - עמידים בפני שמש ובפני מים עומדים, אך נחשבים ליקרים מאוד, מה שהופך אותם לפחות נפוצים בישראל. פוליאוריטנים ארומטיים - נחשבים לפחות איכותיים, עם עמידות נמוכה יחסית לשמש ולמים עומדים. נוטים להצהיב לאחר כמה חודשי חשיפה לשמש ומחירם נמוך יותר בהתאמה. בנוסף, חומרים אלה מכילים חומרים רעילים ומסוכנים עבור העובדים המיישמים אותו על הגג ועבור כל מי שנחשף אליו בצורה ממושכת.

חומרים פולימריים משולבים, עמידים בפני מים עומדים

עמידים בפני מים עומדים ובפני השמש, גמישים גם לנוכח שינויי טמפרטורה, אינם מזיקים לסביבה, או לאדם, ומתייבשים במהירות. ניתן ליישם אותם כמעט על כל סוגי הגגות, בהתזה, או במריחה ונצמדים היטב לגג, ללא תלות בשיפועים ובאביזרים הפזורים עליו.

תהליך איטום גג

לפני כל פעולת איטום של הגג, יש כמה שלבים שצריך לבצע, כדי שהאיטום יהיה יעיל ואיכותי וישמר לאורך זמן.

  1. יש לפנות את הגג מחפצים, מתקנים ואביזרים שאין בהם צורך.
  2. יש לנקות היטב את הגג מאבק ולכלוך, כדי לאפשר לחומרי האיטום להיצמד כראוי ולפעול ביעילות.
  3. יש לפרק את הצינורות, פתחי המרזבים ודודי השמש - בהתאם לסוג החומר ואופן יישומו על הגג.
  4. יש למרוח שכבת יסוד, או חומר מקשר לפני יישום חומר האיטום. חומרים פולימריים אפשר ליישם על בטון - כלומר על גג חדש, ללא חומרי איטום קודמים, או על חומר יסוד פולימרי אחר ורובם מתאימים, כאמור, בעיקר לסתימה נקודתית של סדקים ותפרים, או כציפוי מעל יריעות ביטומניות.
  5. מריחה או התזה של החומר הרצוי - אפשר למרוח כמה שכבות ואף לשלב יריעת בד בין השכבות, שתחזק את מבנה האיטום.
  6. בתום האיטום יש להמתין לייבוש החומר ולאחר מכן לבצע הצפה של הגג לבדיקת איכות האיטום, כדי שהקבלן יוכל לבצע תיקונים בסמוך לתום העבודה, במקום להמתין לגילוי תקלות לאחר תחילת הגשמים.

לסיכום

מכל החומרים הקיימים בשוק, גם לפני שימוש בחומרי איטום פולימריים, חשוב לבדוק שהחומרים אכן מתאימים לגג שלכם ושהתשתית, עליה החומר צריך להיות מיושם, תתאים לחומר, כדי שלא ייווצרו קשיים וכשלים בהמשך, שעלולים לגזול מכם זמן, מאמץ והוצאות כספיות.

בחרו קבלן איטום אמין ובעל הצלחות מוכחות ולקוחות מרוצים, כדי שתוכלו לוודא שעבודת האיטום מתבצעת כראוי, תוך הקפדה על כל השלבים הנחוצים.

בראל שטיינפלד

ציון 9.7 11 חוות דעת

ניק בנובייב

ציון 9.73 11 חוות דעת

טל מוריס

ציון 10 3 חוות דעת

אנטון נלין

ציון 9.66 40 חוות דעת

מחפשים קבלן איטום ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה