בית

>

קבלני איטום

>

מאמרים

>

איטום מרפסת - כך תעשו זאת נכון

איטום מרפסת - כך תעשו זאת נכון

נזילות ובעיות איטום במרפסת הם כאב ראש לא קטן, ולעיתים לא תהיה ברירה ויהיה צורך בהוצאת הריצוף הקיים לצורך שיפור מערכת האיטום. לפניכם כל הפרטים על התהליך

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-10/11/2016 12 דק' קריאה

כאשר אנו עוסקים בנושא של איטום או גג מרוצפים, כדאי לדעת שישנם כמה תסריטים שונים המחייבים טיפול באיטום, כאשר בכל אחד מהם צורת העבודה היא אחרת. שלושת המקרים העיקריים בהם יהיה צורך בטיפול באיטום הם שיפוץ המרפסת הכולל החלפת הריצוף, הדבקת ריצוף חדש מעל ריצוף קיים או ביצוע תיקוני איטום נקודתיים. לכל אחד מהמקרים צורת טיפול אחרת.

סיבות לרטיבות במרפסת

  • ליקויי בניה בבניינים חדשים - מחקר שפורסם בעיתון כלכליסט גילה שבכמעט מחצית מהדירות החדשות בישראל מגלות בעיות איטום. הסיבה לכך היא פעמים רבות בנייה רשלנית שנעשית במהרה ובאופן שאינו מקצועי מספיק.
  • אי יישום חומרים על פי התקן - לעתים הקבלנים עושים שימוש בחומרי איטום אך לא מיישמים אותם כהלכה, אם מחוסר ידע או מרצון לחסוך. התוצאה היא בעיות רטיבות.
  • אי ביצוע של בדיקת הצפה - לאחר יישום חומרי  האיטום ולפני הוספת המילוי של השומשום או החול והריצוף, יש לבצע בדיקת הצפה כדי לבדוק אם ישנם כשלים. אם הבדיקה לא נעשית מסיבות שונות כשלים באיטום עשויים שלא להתגלות.
  • בלאי - אם מדובר במרפסת במבנה ישן ייתכן שהסיבה לבעיות הרטיבות היא פשוט בלאי של חומר האיטום ויש צורך לבצע איטום חדש.

הערה בנושא בדיקות הצפה:

בדיקות הצפה מבצעים אך ורק על חומר האיטום, לפני הנחת המילוי והריצוף. אין לבצע בדיקת הצפה על ריצוף קיים.

מתי נצטרך להרים את הריצוף כדי להחליף את מערכת האיטום? 

כדי לדעת אם בעיית האיטום מחייבת הוצאה של האריחים הקיימים יש להזמין לבית מאתר נזילות או קבלן שיפוצים מנוסה מאד שיבצע בדיקות שונות כדי לאתר את מקור הכשל באיטום ויתאים לו צורת תיקון. כמו למשל בדיקת המטרה על האזורים הבעייתיים, הרמת מרצפת אחת והזרמת מים אל המרזבים תוך שימוש במצלמות. במקרים רבים, כאשר האיטום לא יושם כהלכה בעבר והבעיה כבר חמורה, יהיה צורך בהרמת כל הריצוף הקיים. 

איך נראה תהליך איטום מרפסת כאשר מוציאים את הריצוף הקיים?

  • פירוק הריצוף והסרת שכבת האיטום הקיימת - בשלב הראשון בתהליך יפורק הריצוף הקיים והחול או הסומסום שמתחת לריצוף, יפונו. לאחר מכן יוסר האיטום הקיים.
  • בדיקת יובש של הבטון - הנחת יריעת פוליאתילן (ניילון) על המשטח והדבקתה אליו עם סרט נצמד. לאחר 24 שעות ניתן לראות אם ישנה התעבות מים - מצב הבטון ייקבע את סוג חומר האיטום שניתן יהיה לבצע. 

במקרים רבים (מדי) הבטון יהיה רטוב, כאשר הסיבה לכך היא בדרך כלל עבודות איטום שלא נעשו בצורה מקצועית מספיק, או אי-שימוש ברובה אוטמת. נסביר: רובה הוא החומר שממלא את המרווח בין האריחים ויש לו תפקיד באחיזת הריצוף. באזורים החשופים למים כמו מקלחות, שירותים, מרפסות, מדרכות וגגות מרוצפים מומלץ להשתמש בזמן הבניה ברובה אוטמת המונעת חדירת מים. בשוק קיימים שני מוצרי רובה אוטמת - רובה אפוקסית ורובה של חברת וינקלר (נמצאת בשוק הישראלי מזה כשבע שנים). מלבדן ישנה רובה אקרילית, שאינה מומלצת לשימוש בחדרים רטובים מכיוון שאינה אוטמת. אך בשל העובדה שאופן השימוש בה נוח יותר, ישנם בעלי מקצוע שישתמשו בה גם באזורים פחות מתאימים, לכן יש להתעכב על נקודה זו ולהבטיח שימוש ברובה המתאימה.

עד כה, בשל הקושי בעבודה עם הרובה האפקוסית ובשל מחירה היקר, ובשל אי הכרות עם מוצרים חדשים בתחום - במרבית הבניה נעשה שימוש ברובה רגילה מה שיגרום בסופו של דבר לחדירה וחלחול של מים לסומסום או לחול שמתחת לריצוף. כפי שכבר הבנו, ברוב המקרים, לאחר בדיקת הרטיבות אנו צפויים לגלות שהבטון רטוב. אנו נפרט את אופן ביצוע עבודות האיטום כאשר הבטון רטוב ובהמשך נפרט כיצד ניתן לאטום כאשר הבטון יתגלה כיבש.

בראל שטיינפלד

ציון 9.7 11 חוות דעת

ניק בנובייב

ציון 9.7 10 חוות דעת

טל מוריס

ציון 10 3 חוות דעת

ניסים כהן

ציון 9.45 14 חוות דעת

בדיקת רטיבות

בדיקת רטיבות לבטון

בטון רטוב הוא בעיה למרבית מוצרי האיטום שכן הדרישה היא בדרך כלל לניקיון ויובש טרם יישום חומר האיטום. המים שבבטון ידחו את חומר האיטום והוא יתקלף. לכן, על מנת לבצע בכל זאת איטום מבלי להמתין לייבוש הבטון, נצטרך להשתמש במה שנקרא "חומרי איטום שליליים" (חומרי איטום העוטפים מבפנים, לעומת כאלה האוטמים מבחוץ) על בסיס צמנטי או אפוקסי. חומרים אלה ניתן ליישם על בטון רטוב וגם על בטון יבש. בין סוגי חומרי האיטום השלילי הנמצאים בשוק נציין את חברת סיקה המייצרת את סיקה טופ המומלץ לאיטום כזה אך נדרשות לו 2 שכבות ולאחריהן אשפרה (השקיה) מספר פעמים ביום, מספר ימים או WINPOX CEMENT של חברת ווינקלר - שאינו מחייב אשפרה.

  • תיקונים - השלב הראשון בתהליך איטום המרפסת יהיה תיקוני סדקים בבטון, אם ישנם כאלה - על ידי מלט מהיר ללא אשפרה (מלט שאינו דורש הרטבה חוזרת במשך כמה ימים). 
  • יצירת רולקות - עיגול הזוויות והגנה על מפגש קיר רצפה באמצעות בטון (במקרה הזה כן יש לבצע אשפרה של הבטון, השקיה שלו מספר פעמים ביום, מספר ימים ואז המתנה לייבוש) או רולקות-סרט בוטיליות דוגמת BC SEAL BAND של חברת וינקלר המאפשרות המשך עבודה מיידי, ואינן דורשות אשפרה - אך גם עולות מעט יותר. השלב השלישי הוא שלב יישום חומר האיטום. כאן אופן היישום משתנה בהתאם לסוג החומר.
  • יישום חומר - נסביר מהם הדגשים לשני סוגי החומרים המומלצים:

חומר איטום סיקה 106

  • ניקוי - בשלב הראשון יש לנקות ולהרטיב היטב את הבטון לפני יישום השכבה הראשונה.
  • יישום החומר - חשוב לוודא שיישום החומר מתבצע בשתי שכבות. שלב ראשון - שלב הפריימר, ושלב שני של יישום לאחר ייבוש השלב הראשון.
  • אשפרה - עוד נושא שיש להקפיד עליו הוא ביצוע אשפרה לאחר יישום שתי השכבות. כפי שציינו, אשפרה היא הרטבת החומר, כאשר במקרה הזה יש להרטיב את החומר במשך יומיים-שלושה מספר פעמים ביום לפחות.
  • בדיקת איטום - ניתן למלא את המרפסת במים יומיים לאחר גמר אשפרה, כדי לבצע בדיקת איטום.  

חומר איטום WINPOX CEMENT של וינקלר

  • ניקוי - בשלב הראשון, יש לנקות ולהרטיב היטב את הבטון לפני יישום החומר.
  • יישום החומר - את חומר האיטום יש ליישם בשכבה אחת בלבד, ללא צורך בפריימר. כמו כן, אין צורך באשפרה.
  • בדיקת איטום - לאחר ייבוש החומר ניתן לבצע בדיקת איטום, הכוללת הצפת האזור במים, כדי לוודא שהאיטום יושם הלכה. 
  • לאחר סיום בדיקת ההצפה ניתן למלא את המשטח של המרפסת בסומסום או בחול ולרצף. במהלך הריצוף, מומלץ להשתמש ברובה אוטמת ולא אקרילית, כפי שהסברנו לעיל.

אם בדיקת היובש לא התגלתה רטיבות ניתן לבצע איטום בשיטות אחרות כמו יריעות ביטומניות, חומרים אחרים על בסיס ביטומני או על בסיס שרפים אפקוסיים ידידותיים לסביבה.

חומרי איטום ליישום על בטון יבש

איטום באמצעות יריעות ביטומניות

סוג היריעות הביטומניות המתאימות למקלחות ולמרפסות לפני ריצוף הן יריעות SBS. ישנן יריעות בעובי של 4 או 5 מ"מ כאשר העדיפות היא ליריעות העבות יותר.

  • יישום פריימר - יישום היריעות מתחיל במריחת שכבת יסוד או פריימר על המשטח המיועד לאיטום.
  • ייבוש - לאחר מכן מגיע שלב ההמתנה לייבוש המשטח.
  • הלחמת היריעות - לאחר מכן יולחמו היריעות למשטח ועל שטח הרולקות.
  • אטימה נוספת - בחלק העליון של היריעות על הקיר תבוצע אטימה נוספת באמצעות חומר מסטיק ביטוני סמיך. ניתן גם להדביק את היריעות הביטומניות במקום לרתך אותן באמצעות חומר האיטום והדבקה WINSEAL. 
  • בדיקת הצפה - השלב הבא הינו בדיקת הצפה של המרפסת, והמתנה של 72 שעות.

 

מחפשים קבלן איטום ולא מצאתם ?

או
יריעות ביטומניות

יריעות ביטומניות
 

איטום באמצעות חומרים ביטומניים:

  • חומר מקשר - ישנם חומרי מריחה ביטומניים רבים בשוק, רובם דורשים יישום פריימר לפני יישום החומר עצמו.
  • יישום החומר - במקרה של שימוש במסטיגום, יש למרוח מספר שכבות של החומר (3-4 שכבות בהתאם לגודל המרפסת). במקרה של שימוש ב-WINGRIP BITUMINOSO יש לבצע שכבה ראשונה מחוזקת ביריעת חיזוק WINTECHNO MAT ואחרי ייבוש של 7 שעות בלבד ניתן ליישם את השכבה השניה. 
  • שכבת הגנה - על כל חומרי האיטום הביטומנים מומלץ להגן באמצעות יריעה גיאוטכנית, או יריעת ניילון. הסיבה לכך היא המגע עם מצע השומשום שעליו מיושם הריצוף. השומשום עלול להוות סכנה עבור חומר האיטום בשל המרקם הגרגירי שלו, והחומר מגן על שכבת האיטום.

כלל לא מומלץ כיוון שהם רגישים לפגיעת המילוי סומסום או חול

איטום בחומרים מתקדמים:

חומרים מתקדמים יהיו למשל סקודו של חברת וינקלר, חומר על בסיס שרפים אפוקסים, ידידותי לחלוטין לסביבה, המיושם במריחה אחת ללא פריימר. לאחר היישום והמתנה לייבוש - החומר חזק ולא ייפגע מהסומסום ולכן אין צורך ביריעת הגנה.

איטום מרפסת - מחירים

נציין שבתחום עבודות האיטום קשה להעריך מחירי עבודות, מכיוון שיש צורך בשיפוצניקים מקצועיים שיזהו מהיכן נובעת הרטיבות, איזה סוג של איטום נדרש ומכך לגזור את המחיר. עוד מרכיבים העשויים להשפיע על המחיר יכולים להיות קומה בבניין, אזור בארץ וגודל השטח אותו יש לאטום.

אפשר לומר בקווים כלליים כי איטום חדש הכולל החלפת ריצוף, כולל ריצוף וטיוח יעלה בין 800 ל-1,000 ש"ח למ"ר. מחיר האריחים עצמם יוסיף לעלות הכללית עוד 50 ש"ח למ"ר לפחות.

איטום מרפסת ללא החלפת הריצוף יהיה זול בהרבה ויעלה כ-100 ש"ח למ"ר.

איך נבטיח שעבודות האיטום במרפסת נעשות כהלכה?

נושא האיטום הוא נושא מאוד צורכב, ופעמים רבות נעדיף לסמוך על בעלי המקצוע שהם עושים את העבודתם נאמנה. עם זאת, כדאי לשוחח עם הקבלן ולהבין באיזה אופן הוא מתכוון לבצע את עבודות האיטום. בנוסף, רצוי לבקש מהקבלן מפרט מסודר שלפיו יישם את החומר. מומלץ לעבור על דפי הנתונים של החומר אותו הקבלן מציע ליישם ולראות שהשלבים של הביצוע מפורטים בהסכם עם הקבלן. כפי שציינו, ישנם בעלי מקצוע שיבחרו שלא להשתמש ברובה אוטמת אלא ברובה אקרילית, וכדאי להבטיח את השימוש בחומרים המתאימים. בנוסף, כדאי לבקש מהקבלן שיבדוק את תאריך הייצור המוטבע על האריזות של חומרי האיטום ויוודא שהחומר איננו פג תוקף. בעיקר כשמדובר בעבודות המתבצעות בחוץ, כמו בשיפוץ מרפסת, כדאי לדרוש מהקבלן שלא יקנה חומרים שעמדו בשמש, ושהוא עצמו לא יישם אותם בטמפרטורות של 35 ומעלה.

איטום המרפסת ללא הוצאת המרצפות

ישנן שתי שיטות עיקריות לאיטום מרפסת ללא הוצאת המרצפות:

שיטה ראשונה המתאימה למרפסות מרוצפות בהן השיפועים תקינים, האריחים יציבים ואין שלוליות מים אחרי שהגשם יורד:

  • ניקוי - בשלב הראשון יש לבצע ניקיון יסודי של הגג ואחריו מריחת וקס.
  • פתיחת פוגות - בשלב הבא יש לפתוח את הפוגות (המרווחים) בין המרצפות ובין הפאנלים. הסיבה לכך היא החלפת הרובה מאוחר יותר.
  • ניקוי נוסף -  לאחר מכן יש לנקות שוב את שטח המרפסת אך ללא שטיפה ולהמתין כמה ימים כדי לאפשר לרטיבות שמתחת לריצוף להתייבש.
  • החלפת רובה - השלב הבא הוא מילוי הפוגות ברובה אקרילית. מדובר בחומר המבוסס על אגריגטים (חצץ), סיבים וחול, בשילוב חומר מקשה. זהו חומר מתאים לשימוש בחדרים רטובים ולאזורים החשופים להרבה מים. מדובר בחומר סמיך וקשה לעבודה, מה שמעלה את מחירו לעומת הרובה האקרילית, בה נעשה שימוש בריצוף בפנים הבית. כאשר מיישמים רובה אפוקסית במרפסת, יש לבצע את העבודה מהחלק הנמוך יותר של המרפסת כלפי מעלה.
  • איטום חיבורים - את החיבורים בין הפאנלים לרצפה, סביב כניסות המרזבים ומסביב למשקופי הדלתות יש לאטום בבחומר שניתן ליישם אותו תחת לחות או רטיבות. הסיקה הוא חומר איטום שלילי (ניתן ליישום גם על בטון רטוב) הסיקה הוא חומר נפוץ מאוד לשימוש בעבודות איטום, אך חשוב להקפיד על יישום על פי הוראות היצרן. כלומר, לא מספיק לדעת שקבלן משתמש בסיקה אלא לוודא שהוא מיישם אותו בדיוק על פי הוראות היצרן בשתי שכבות, אחרת החומר אפקטיבי פחות. 
  • יישום חומר האיטום סקרמו טרצה-SKERMO TERRAZZE של וינקלר, חומר איטום שנספג לרובה או לריצוף או לשניהם גם יחד ומאפשר לרטיבות שמתחת למשטח המרוצף לצאת ולהתאדות. יישום החומר נעשה בשכבה אחת בלבד על כל המשטח המרוצף כולל הפנלים, לאחר 15 דקות מהיישום יש לעלות המשטח ולנגב את השאריות של החומר אם נותרו במטלית יבשה. המוצר מחזיק מעמד לפחות 10 שנים באחריות יצרן.

שיטה שניה - איטום על ריצוף עם חומר וון-ONE של וינקלר, חומר איטום "נושם" עבודה לקבלן מנוסה ומיומן

  • כאשר משטח הריצוף ישן, ויש בעיות של שיפועים בריצוף כלומר שלוליות אחרי הגשם, ניתן לחדש את מראה המשטח בחומר האיטום המשחתי וון-ONE של וינקלר המתקדם מסוגו בעולם.
  • חומר האיטום ניתן לרכישה בצבעים: לבן, אפור, טרה קוטה וירוק
  • ייחודיות החומר בכך שלמרות שהוא נראה כשכבת ציפוי אחידה, הרי מדובר בחומר המאפשר למים הכלואים מתחת לריצוף לצאת ולהתאדות.

שיטת היישום מורכבת ויש להעזר בקבלן מיומן:

  • ניקוי - בדומה לשיטה הראשונה, בשלב הראשוני יש לבצע ניקיון קפדני של המשטח לצורך הסרה של חלקים שבורים וחומרים אחרים.
  • מילוי רובה- על מנת לקבל משטח מלא ורציף
  • מריחת שכבה דקה של חומר האיטום ברוחב 4 סמ לאורך כל חיבורי הרצפה קירות/מעקות. לאחר ייבוש החומר הדבקת רולקת סרט בוטילית בי.סי.סילבנד של וינקלר. מייד לאחר מכן ניתן לבצע מריחת שכבה ראשונה של חומר האיטום על כל שטח המרפסת כשבתוך השכבה מטמיעים ארג שריון מיוחד וון מט-ONE MAT.
  • אחרי 24 שעות- שכבה שניה
חריצת רובה

חריצת רובה להוצאת הרובה הקיימת

מקרה בוחן - רטיבות במרפסת

הצטרפנו לקבלן האיטום שרון במהלך ביצוע עבודת איטום במרפסת של דירה משותפת בתל אביב. הדיירים סבלו מבעיות של רטיבות בקירות שונים בבית, כאשר נסיונות שונים לטיפול בבעיה לא צלחו.

בדיקת הכשלים:

ראשית, בדק קבלן האיטום איפה נמצאים כשלי האיטום המובילים לרטיבות באמצעות הבדיקות הללו:

  • בדיקת המטרה - במסגרתה מומטרים מים על הדירה מבחוץ כדי לבדוק מה מקור הכשל באיטום.
  • הרמת מרצפות - כחלק מהבדיקות הוא הרים מרצפת במרפסת כדי לבדוק אם יש סכר בין המרפסת לדירה (מעין בליטה מבטון שעליה חומר איטום שאמורה למנוע מהמים לעבור מהחלק הרטוב ליבש).
  • בדיקת חורים במרזבים - בנוסף, בדק את המרזבים באמצעות הזרמת מים אליהם והחדרת מצלמות כדי לגלות אם ישנם חורים.

הכשלים שהתגלו:

  • אין סכר בין הבית למרפסת.
  • אין חומר איטום מתחת למרצפות במרפסת.

בנוסף הוא גילה כי החיפוי חיצוני לבית נעשה באבן טבעית שאינה עמידה למים במרפסת, וכן גילה חורים במרזב. שתי הבעיות הללו טופלו בנפרד.

לאחר גילוי הכשלים ניגש קבלן האיטום לפתרון הבעיות:

  • ניקיון - השלב הראשון היה ניקיון השטחים עליהם צפוי להיות מיושם חומר איטום - מרצפות המרפסת, הקיר החיצוני וחלקו העליון המהווה מעקה של גג הבניין. כחלק מהניקיון גילו כתמים לבנים המהווים עדות לרטיבות - כשהמים יוצאים החוצה מאבן הם לוקחים מינרלים מהבטון ומתאדים, אך משאירים סימן לבן. זו נקודה מעניינת: אם אתם רואים על ריצוף סימנים כמו קמח לבן, דעות שזוהי זו עדות שהמים יצאו החוצה.
  • הוצאת הרובה הקיימת - לאחר ניקיון המשטחים מתבצעת הוצאה של הרובה על ריצוף המרפסת והחלפתה ברובה אוטמת, עליה מיושם חומר איטום. בקירות מתבצעים רק תיקוני רובה באזורים בהם יש צורך.

העבודה כולה נמשכה שלושה ימים בלבד. במקרה הזה, נעשה שימוש בחומרים מיוחדים שאינם דורשים את עקירת הריצוף הקיים וחיפוי הקיר והחלפתם. העובדה שאין צורך בריצוף חדש וחיפוי קיר חדש מוזילה את העלויות ומקצרת את זמן העבודה. "כל התהליך יעלה להם רבע מחיר ויקח להם אולי עשירית מהזמן", אומר קבלן האיטום שרון, "היתה מרפסת שהרמנו בשנה שעברה בסדר גודל דומה של מטרים, ששם בסופו של דבר הרמנו את המרצפות, ואטמנו מחדש, כולל ריצוף חדש. זה עלה לבעלי הבית בערך 180 אלף ש"ח". 

מחפשים קבלן איטום ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה