בית

>

חשמלאים

>

מאמרים

>

התקנת תנור אמבטיה - איך מתקינים וכמה זה עולה?

התקנת תנור אמבטיה - איך מתקינים וכמה זה עולה?

פתרונות החימום המגוונים שאפשר למצוא בעונות החורף של השנים האחרונות לא פסחו גם על תחום תנורי האמבטיה וכיום אפשר למצוא מגוון אפשרויות - החל בתנור הספירלה הישן והמוכר וכלה במפזרי חום ומקרני חום - הכל מיועד להתקנה בחדר הרחצה. אז אילו סוגי פתרונות חימום אפשר למצוא לאמבטיה? האם אפשר לבצע התקנת תנור אמבטיה לבד, וכמה עולה התקנה על ידי חשמלאי מוסמך?

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-28/12/2020 5 דק' קריאה

תנורי ספירלה לאמבטיה - פתרון חימום ותיק

תנורי ספירלה נמנים על פתרונות החימום החשמליים הבסיסיים והוותיקים ביותר, אשר איבדו עם השנים מן הפופולריות שלהם, בגלל פתרונות חימום חדשים, שיש להם יתרונות ניכרים על פני תנורי הספירלה.

הם נחשבים לפתרון חימום פחות בטיחותי מכל היתר, בעיקר כאשר הם ממוקמים על הרצפה בקרבת ילדים קטנים. קיימת סכנת התחשמלות גדולה יותר, בשל סלילי החשמל החשופים וכן סכנת התלקחות במגע עם פריטים דליקים.

אין ספק שבחדר הרחצה, כאשר התנור תלוי בגובה התקרה כמעט, הוא הרבה פחות מסוכן, אבל סכנת התלקחות עדיין קיימת, כמו גם סכנה של התזת מים על התנור, שוודאי מהווה סכנה בפני עצמה.

בנוסף, תנורי ספירלה מאופיינים בצריכת חשמל גבוהה וכן בלאי גבוה ואין תרמוסטט.

יחד עם זאת, אלה תנורי חימום יעילים ביותר, המפיקים חום נעים ודומה לחום של אח בוערת, ניתן לשלוט בעוצמת החימום על ידי קביעת מספר הספירלות שיפעלו בו זמנית וכן מדובר על פתרון חימום זול ונגיש, קל להתקנה.

מפזרי חום לאמבטיה - פתרון חדש יחסית

אם עד לא מזמן היה נהוג להשתמש במפזרי חום בעיקר לחללים קטנים, לחימום נקודתי, הרי שכיום אפשר למצוא מפזרי חום לחדרי רחצה, מיועדים לתלייה, עם חוט להדלקה, כיבוי ושליטה בעוצמת החימום.

פתרונות חימום אלה מורכבים מגוף חימום ומאוורר, המפזר את האוויר החם לחלל חדר הרחצה.

כמעט כל מפזרי החום מצוידים בבורר דרגות חימום ואפשרות לכוון את עוצמת המאוורר.

הם מספקים חימום ראשוני מהיר, נחשבים בטוחים לשימוש, קל לנייד ולאחסן אותם, אך החימום לא אפקטיבי לחדרי רחצה גדולים, המאוורר עצמו מרעיש, צריכת החשמל גבוהה, המכשיר נחשב לא עמיד במיוחד והחום הנפלט מהמכשיר אינו נעים לכל אחד.

לבסוף, חשוב לקחת בחשבון כי זהו מכשיר הפועל על יניקת אוויר ופליטה של אוויר ולכן הוא גם יונק הרבה אבק. אם האבק הזה מצטבר לטווח ארוך, הוא יכול לגרום להתלקחות בגלל חוסר באוויר.

תנורי הלוגן ואינפרא אדום למקלחת

גם פתרונות חימום אלה, הנחשבים חדשים יחסית ונקראים גם הלוגן - קוורץ, עברו אדפטציה וכיום אפשר למצוא מגוון גדול שלהם בהתאמה מיוחדת לתלייה בחדרי רחצה.

הוא הדין גם לגבי תנורי אינפרא אדום, המותאמים לחדרי אמבטיה ומגיעים עם חוט משיכה להדלקה, כוונון וכיבוי.

גוף החימום בתנורים אלה פועל על אותו עיקרון כמו נורת הלוגן, אבל יש לו הספק גבוה והוא מפיק חום רב.

שני סוגי התנורים כוללים תוספות כמו תרמוסטט, טיימר, מנגנוני כיבוי אוטומטי במקרה של נפילה ואמצעי בטיחות נוספים.

משום כך, שני סוגי התנורים נחשבים בטיחותיים מאוד וחסכוניים בצריכת החשמל. מנגד, הם מחממים את החלל באיטיות ולכן מתאימים רק לחדרי רחצה קטנים ובינוניים.

רדיאטור למקלחת - גם המגבות מתייבשות יותר מהר

רדיאטור הוא אחד מאמצעי החימום הבטיחותיים והנוחים לשימוש. הוא מוגן כמעט מכל כיוון אפשרי ולכן אינו מסוכן למגע, מתאים מאוד לשימוש בבתים עם ילדים קטנים, מחמם בצורה יעילה ונעימה, ניתן לכוונון, כיבוי והדלקה בקלות, מפזר את החום בחלל בצורה אחידה ונעימה ואפשר אפילו לתלות עליו מגבות לייבוש.

יחד עם זאת, צריכת החשמל של רדיאטורים נחשבת גבוהה במיוחד, הם מסורבלים יחסית ולכן תופסים מקום בחלל ואינם נוחים לאחסון, יקרים ואף מתחממים לאט יחסית.

בנוסף, חשוב להבחין בין תנורי חימום שנראים כמו רדיאטורים לבין רדיאטורים אמיתיים, אם אתם מתכננים לרכוש רדיאטור לחימום חדר הרחצה.

מקרני חום לחדר רחצה

מקרני חום כוללים גוף חימום ומחזיר חום, שנקרא גם רפלקטור. העיקרון הוא להכפיל את כמות החום באמצעות הרפלקטור לקבלת חום גבוה וממוקד.

קיימים מספר מנגנוני בטיחות, על מקרני חום מתאימים למקלחת, כמו הגנה מפני מים, בורר טמפרטורה ועצירת פעולה במקרה של נפילה.

כמו כן, אפקט החימום של מקרן חום נחשב נעים והוא גם מספק התחממות מהירה, אך מקרנים אלה יקרים מאוד בהשוואה לפתרונות חימום אחרים לאמבטיה וכן בהשוואה למקרני חום פשוטים יותר, זהו אמצעי חימום שאינו מומלץ לשימוש לפרקי זמן ארוכים, הוא מחמם בצורה ממוקדת ונחשב גם מסוכן לילדים.

התקנת תנור אמבטיה תלוי

כפי שניתן לראות, קיימות שלל אפשרויות של אמצעי חימום שונים לאמבטיה, אך רובן ככולן מיועדות לתלייה. יש שתי דרכים עיקריות להתקנת תנורים אלה:

התקנת תנור אמבטיה עם שקע חשמל קיים

בבתים רבים אפשר למצוא שקע חשמל מוגן מים בחדר הרחצה, לרוב מעל דלת הכניסה לחדר.

בחדרי רחצה כאלה, יש לתלות את התנור לפי הוראות היצרן בסמוך לשקע ובסיום, אפשר לחבר את התנור לשקע ולהפעיל, כדי לבדוק שהוא פועל באופן תקין.

מומלץ לבדוק לפני ההתקנה שמדובר בשקע חשמל תקין על ידי בדיקה עם טסטר, או על ידי חיבור זהיר, כאשר חדר הרחצה פנוי וכל ברזי המים סגורים, של מכשיר חשמלי כלשהו.

התקנת תנור אמבטיה כשאין שקע חשמל

חדרי רחצה רבים, בעיקר בבתים ישנים, בנויים ללא נקודת חשמל, מסיבות מובנות. יחד עם זאת, ניתן לבצע התקנה של שקע חשמלי באמבטיה בצורה בטיחותית, בהתאם להנחיות מסודרות, שכן כל דרך אחרת להתקין תנור חימום לאמבטיה היא מסוכנת ואינה מומלצת.

התקנה של שקע חשמלי באמבטיה יכולה להתבצע על ידי חשמלאי מוסמך בלבד כמובן, ויש לה מספר כללים שחייבים לוודא לאורך העבודה:

התקנה מסודרת של תנור חימום למקלחת נעשית בהתאם לחלוקת חדר הרחצה לאזורים. לפי חלוקה זו, באזור המקלחת, או האמבטיה עצמה, אסור כמובן בשום אופן להתקין תנור רחצה, שכם זהו אזור חשוף לנתזים של מים ולכן סכנת התחשמלות במקרה הזה היא כמעט בלתי נמנעת.

החלוקה המוכרת מחלקת את חדר הרחצה לעוד 3 אזורים נוספים, מתוכם רק האזור הרחוק ביותר מאזור המקלחת עצמה, הוא האזור המותר להתקנה של גופי חימום שונים, והוא צריך להיות במרחק של לפחות 60 ס"מ מקצה האמבטיה, או המקלחון.

חיבור מערכת החשמל לממסר פחת

החוק קובע כי מערכת החשמל במקלחת חייבת להיות מחוברת לממסר פחת, כדי למנוע התחשמלות. ניתן לחבר לממסר פחת קיים, שמחובר למקומות נוספים בבית.

ללא חיבורי חשמל פתוחים

אסור להשתמש בכבל מאריך במקלחת וכן יש לוודא כי כל המפסקים החשמליים המפעילים מכשירי חשמל במקלחת - יהיו ממוקמים מחוץ למקלחת.

עומק של לפחות 5 ס"מ

יש להקפיד כי צנרת החשמל במקלחת מותקנת בעומק של לפחות 5 ס"מ בתוך הקיר.

צנרת חשמל עבור המקלחת בלבד

יש לבדוק כי צנרת החשמל של המקלחת משרתת את המקלחת בלבד ואינה מספקת חשמל לחלקים אחרים בבית.

התקנה של תנור חימום לאמבטיה על ידי חשמלאי מקצועי תעלה לכם בין 150-250 ש"ח.

לסיכום

כמה עבודות שונות חשמלאי יכול לבצע וכפי שניתן לראות, ככל שמדובר על התקנת תנור אמבטיה, יש אפשרויות בחירה רבות לגבי סוג התנור, אך מעט מאוד מקום לטעויות באשר להתקנה נכונה של התנור, בעיקר כאשר מדובר על התקנה של שקע חשמלי מתאים. משום כך, חשמלאי מקצועי הוא בעל המקצוע המתאים ביותר לביצוע העבודה.

אלכסנדר בייס

ציון 9.7 27 חוות דעת

מחפשים חשמלאי ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה