בית

>

חשמלאים

>

מאמרים

>

התקנת מאוורר תקרה - איך מתקינים וכמה זה עולה?

התקנת מאוורר תקרה - איך מתקינים וכמה זה עולה?

מאוורר תקרה הוא לא בדיוק פתרון המיזוג הנפוץ ביותר במחוזותינו, בעיקר משום שהוא לא מקרר, אלא מניע את האוויר בעדינות. במילים אחרות - אם עוד לא היה לכם העונג, אתם לא יודעים מה אתם מפסידים, התקנת מאוורר תקרה יעניק לכם פתרון מושלם לאוורור עדין של חדרים בימים חמימים, גם חסכוני בצריכת החשמל לעומת מזגן וגם תוספת אסתטית לחדר.

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-28/12/2020 5 דק' קריאה

אז אם בכל זאת החלטתם להתקין מאוורר תקרה - מה כדאי שתדעו לפני שאתם מתחילים?

מאוורר תקרה - מאפיינים

מאוורר תקרה הוא מכשיר חשמלי גדול יחסית, המשמש לאוורור של חדרים, אם כי ניתן בהחלט להתקין אותו גם בפרגולה שלכם בחצר, או במרפסת לצורך אוורור תמידי של חלל חיצוני ושימושי זה.

מאווררי תקרה מורכבים ממנוע וכנפיים, כאשר הכנפיים והגלגל המחזיק אותן מגיעים בגדלים שונים, עיצובים, סגנון, גימור, חומרי גלם וצבעים, המאפשרים לכם לבחור את המאוורר המתאים לכם ביותר לא רק בהיבט הביצועים והתפקוד, אלא גם בהיבט העיצובי והאסתטי.

התקנת מאוורר תקרה - האם אפשר לעשות את זה לבד?

התקנת מאוורר תקרה נחשבת עבודה מורכבת וקשה במיוחד לביצוע שכן מדובר על מכשיר כבד מאוד, יש לעבוד על התקרה, אשר אינה המשטח עם הגישה הנוחה ביותר בבית.

בנוסף, יש לאזן באופן מדויק את המאוורר בעת ההתקנה, לבצע חיבורי חשמל מורכבים ולמקם אותו במיקום המתאים לו ביותר.

כמו בכל התקנה של מכשירי חשמל, גם התקנה לא נכונה של מאוורר תקרה יכולה להביא איתה סכנת התחשמלות, או פגיעה במערכת החשמל בבית, קצרים חשמליים ואף נפילה חופשית של המכשיר הכבד מהתקרה ועוד.

בנוסף, מאוורר חשמלי מגיע עם אחריות יצרן, אשר נכנסת לתוקף רק בתנאי שהמאוורר הותקן על ידי חשמלאי מוסמך ובתנאי שהחשמלאי חתם על הקבלה בשמו המלא והוסיף גם את מספר הרישיון שלו.

במילים אחרות - אפילו אם אתם, או מישהו מהמשפחה שלכם הוא שיפוצניק ממש כשרוני ומיומן, האחריות לא תהיה תקפה, אלא אם חשמלאי מוסמך יבצע את ההתקנה.

לכן, כדי ללכת על בטוח ולהבטיח לעצמכם הנאה שלמה מהמכשיר החדש שרכשתם עבור הבית, חשוב לשכור את שירותיו של חשמלאי מוסמך, שיש לו ניסיון בהתקנה של מאווררים חשמליים.

מיקום מומלץ להתקנת מאוורר תקרה

מאווררי תקרה מותקנים בדרך כלל במרכז החדר. כך הם מספקים משב רוח אפקטיבי יחסית לכל חלקי החדר, אבל ללא ספק, המשב המורגש ביותר יהיה ישירות מתחת למאוורר עצמו ולכן, אם המאוורר מותקן בחדר שינה, יש להתקין אותו מעל מרכז המיטה.

אם כבר מותקנת שם מנורת תקרה, עבודת החשמלאי תהיה קלה יותר, אך אם לא, תוכלו להתקין אותו על נקודת תאורה קיימת במקום אחר, כדי להוזיל בעלויות ההתקנה, תוך פשרה מסוימת על איכות האוורור בחדר, או להוסיף נקודת חשמל במיוחד עבור המאוורר, תוך ידיעה שמדובר בעבודה מורכבת ויקרה יותר.

סוגי תקרה

הסוג הנפוץ ביותר של קרה בארץ הוא תקרת בטון וטוב שכך, כי בתקרת בטון קל יחסית להתקין מאוורר תקרה.

לעומת זאת, בתקרת גבס, או תקרת רביץ אי אפשר להתקין מאוורר תקרה בצורה ישירה, שכן מדובר על חומרים עדינים יחסית ואי אפשר להסתמך על כושר העמידות שלהם בפני המשקל הגדול והתזוזות של המאוורר.

לכן, אם יש לכם תקרה שאינה תקרת בטון, ייתכן מאוד שמדובר בהנמכה, אשר מעליה יש תקרת בטון נסתרת.

במקרה כזה, החשמלאי פשוט יצטרך לקדוח עמוק יותר, כדי להגיע לשכבת הבטון (לרוב נמצאת מעל תקרת גבס), או לשכבת רעפים מעל תקרת רביץ (קיימת לרוב בעליית גג) ולחבר את תשתית המאוורר אליה.

כך תקבלו התקנה בטוחה, עמידה, איכותית  ובטיחותית של המאוורר.

אלכסנדר בייס

ציון 9.7 27 חוות דעת

אלמנטים חשובים לצורך התקנה איכותית

ברגים חזקים

שימו לב שהחשמלאי שלכם משתמש בברגים חזקים מספיק כדי להחזיק את המכשיר הכבד בצורה איכותית.

חלקים מיותרים

אם נשארו בצד חלקים קטנים מיותרים לאחר ההתקנה כמו ברגים למשל, שמרו אותם בצד, כי ייתכן שתצטרכו אותם בעתיד ולא בטוח שתמצאו כאלה חלקים בדיוק בחנויות.

התקנה לפי הוראות יצרן

חשוב להתקין את המאוורר לפי הרישום והוראות היצרן, כדי להבטיח מיקום נכון של הכנפיים, אשר יבטיח יציבות של המאוורר.

שלבי התקנה של מאוורר תקרה על ידי חשמלאי מקצועי

הכרה של הנחיות היצרן

החשמלאי צריך להכיר את הסוג הספציפי של המאוורר שקניתם, או ללמוד את הנחיות היצרן כדי להבטיח התקנה מוצלחת.

היערכות מראש לפני ההתקנה

החשמלאי בודק אם המאוורר צריך חיבורי חשמל חדשים, התקנה של נקודת חשמל חדשה, או התקנה של קופסת בקרה חיצונית, כדי להיערך בהתאם.

ניתוק זרם החשמל 

יש לנתק את זרם החשמל לנקודה בה החשמלאי עובד. לאחר מכן, החשמלאי יבדוק, בעזרת מכשיר שנמצא ברשותו, כי הנקודה אכן מנותקת ובטוחה לעבודה.

הסרת גוף התאורה מהתקרה

כעת חשמלאי יכול להסיר את גוף התאורה המחובר לנקודה בה יותקן המאוורר.

בדיקת תקינות חוטי החשמל

החשמלאי בודק את תקינות חוטי החשמל הקיימים ומחליף אותם בהתאם לצורך.

מחפשים חשמלאי ולא מצאתם ?

או

סימון וקידוח  החורים

כעת אפשר לקדוח חורים לברגים, במקומות מסומנים מראש באופן מדויק.

חיבור המאוורר לחשמל והתקרה

בשלב זה, החשמלאי יחבר את חוטי החשמל למאוורר ואת המאוורר לתקרה, כדי ליצור חיבור חזק ויציב.

בדיקת איזון ויציבות המאוורר

לבסוף, יש לבדוק את האיזון והיציבות של המאוורר לאחר ההתקנה, לבדוק כי הוא פועל כראוי במהירויות סיבוב שונות ושאינו רועד בעת ההפעלה, שכן זה נחשב למצב מסוכן.

כמה עולה התקנה של מאוורר תקרה?

מחיר ההתקנה אינו כלול במחיר המאוורר, זאת משום שעלויות ההתקנה יכולות להשתנות בגלל מגוון שיקולים, כמו סוג התקרה, גובה התקרה, התקנה של מפסק בנוסף וכן הלאה.

יחד עם זאת, מחיר התקנה של מאוורר תקרה על ידי חשמלאי מוסמך ינוע בדרך כלל בין 250-450 ש"ח ליחידה.

התקרה

חשוב לזכור כי התקרה שלכם היא לפעמים גם הרצפה של מי שגר מעליכם ולכן חשוב לדעת מה העובי שלה, כדי לא לקדוח בטעות דרך הרצפה של השכנים שלכם.

בנוסף, כאשר החשמלאי, או המתקין קודח לכם בתקרה, הוא גם צריך לדעת אילו תשתיות מוסתרות בתוכה, כדי לא לפגוע בהן. אם התקרה לא מאפשרת התקנה ישירה של המאוורר, ההכנה הנוספת צפויה לייקר את ההתקנה במידה ניכרת.

המפסק

מאווררי תקרה בדרך כלל מגיעים עם חוט משיכה המשמש גם כאמצעי להדלקה, כיבוי ושליטה בעוצמה של המאוורר, אבל רוב האנשים מעדיפים שימוש במפסק חשמלי פשוט, או אף שלט רחוק, מסיבות של נוחות.

אם גם אתם מעוניינים להוסיף מפסק בקיר לטובת הדלקה וכיבוי של המאוורר שלכם, תצטרכו להוסיף את עלות התקנת המפסק על עלות התקנת המאוורר.

המנורה

במרבית המקרים יש להתקין את המאוורר צמוד לנורת החשמל המרכזית בחדר וכך גם המפסק משותף לשני המכשירים, אבל אפשר להפריד את השליטה בין השניים ולהתקין מפסק בנפרד למנורה עם מפסק נפרד למאוורר - מה שמייקר כמובן את עלות ההתקנה.

לחסוך בעלויות ההתקנה

אם יש לכם כוונה להתקין כמה מאווררים כאלה בחדרים שונים בבית, ריכוז של עבודת ההתקנה בידי חשמלאי אחד, יכול להוזיל לכם את מחיר ההתקנה, כך תוכלו לשלם מחיר נמוך יותר על התקנה של כל אחד מן המאווררים.

לסיכום

התקנה של מאוורר תקרה, כפי שניתן לראות, היא תהליך מורכב, הדורש ידע מקצועי, הסמכה לעבודות חשמל, ניסיון רלוונטי והרבה סבלנות. לכן חשוב להזמין חשמלאי מוסמך לביצוע אופטימלי ומוצלח של העבודה.

מחפשים חשמלאי ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה