בית

>

חשמלאים

>

מאמרים

>

החלפת לוח חשמל - איך מחליפים וכמה זה עולה?

החלפת לוח חשמל - איך מחליפים וכמה זה עולה?

לוח החשמל שלכם לפעמים נמצא מחוץ לבית ולפעמים במקום נסתר בדירה שלכם, אבל אם אתם לא מכירים את הפריט החשוב הזה, מה החשיבות שלו ואיך הוא עובד, כדאי שתתחילו, כי הוא ה"מוח" ששולט בכל מה שקורה עם החשמל בבית שלכם. אם כן, מתי ולמה צריך לבצע החלפת לוח חשמל? האם כל חשמלאי יכול לעשות את זה וכמה זה עולה?

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-28/12/2020 5 דק' קריאה

חשיבות לוח החשמל בבית שלכם

לוח החשמל הוא פריט מהותי וחיוני בכל בית בעולם המערבי. הוא הגוף השולט באספקת החשמל לבית כולו - החל בתאורה וכלה במכשירי החשמל השונים.

הוא אחראי גם על בטיחות השימוש בחשמל ,שכן בתוכו נמצא מפסק הפחת, המקפיץ את החשמל במקרה של קצר וכן מתג ההארקה וכל המפסקים האחרים, השולטים על נקודות חשמל שונות ברחבי הבית.

כך אפשר לבצע ניתוק מבוקר של נקודות חשמל ספציפיות כאשר רוצים לבצע בבית עבודות חשמל ותיקונים ואף להגן על מכשירי החשמל השונים בבית מפני עומס יתר.

מתי צריך להחליף לוח חשמל

בלאי סטנדרטי בלוח החשמל, כמו בכל פריט שימושי אחר בבית, מביא לכך שכדאי להחליף לוח חשמל אחת לכמה שנים טובות, כדי שתמיד יהיה לכם לוח חשמל עדכני, עם כל החידושים והפיתוחים הרלוונטיים, וגם כדי שהוא יהיה בטיחותי ואפקטיבי לכל צורך ועניין.

אבל החלפה של לוח חשמל עולה על הפרק במקרים מסוימים ביתר שאת:

  • תקלות בלוח החשמל שלא ניתן לתקן
  • מעבר מחד פאזי לתלת פאזי בדירות ישנות
  • שיפוץ מאסיבי כולל העברה של לוח החשמל למקום אחר
  • שריפה בלוח החשמל הקיים

אלכסנדר בייס

ציון 9.7 27 חוות דעת

החלפה בגלל שריפה

שריפה בלוח החשמל, או בארון החשמל היא עניין מסוכן, שיכול לעלות למרבה הצער בחיי אדם.

לכן, אם נתקלתם במצב של שריפה בארון או לוח החשמל יש להזמין מייד כיבוי אש וחשמלאי מקצועי ולא לנסות להתמודד לבד עם המצב.

דליקות כאלה יכולות להיגרם כתוצאה מקצר חשמלי בגלל עומס, או חיבור רופף של אחד החוטים בלוח.

גם אם הדליקה לא התרחשה כשהייתם בסביבה, אלא אפילו אם עברתם דירה וקיבלתם דירה עם לוח חשמל שרוף, אפילו קצת, צריך להזמין חשמלאי מוסמך, שיכול לקבוע אם צריך להחליף את הלוח כולו או רק חלק ממנו.

אסור כמובן לכבות דליקות כאלה עם מים, שכן מים מוליכים חשמל. החשמל יכול לנוע דרך המים ישר אליכם ולגרום התחשמלות קשה! כיבוי שריפות בגופים חשמליים מתבצע באמצעות מטף מיוחד בלבד.

החלפה לתלת פאזי

החלפת לוח חשמל ללוח תלת פאזי היא פעולה נפוצה בדירות ישנות, שכן בדירות חדשות מותקן מלכתחילה חיבור תלת פאזי, בגלל הצמיחה בצריכת החשמל הכללית.

מערכת תלת פאזית מונעת עומסים אלה ומאפשרת לכם לקבל את צריכת החשמל הדרושה לכם.

חשוב לציין כי החלפה של לוח חד פאזי ללוח תלת פאזי נחשבת מורכבת ויקרה מאוד. יש להזמין בסוף העבודה בודק של חברת החשמל לצורך אישור החיבור החדש והוא בודק את תקינות המערכת כולה לפני שהוא נותן את האישור.

משום כך, אפשר גם לבצע הגדלה של לוח החשמל הקיים במקום לעבור לתלת פאזי, אך במקרים מסוימים תצטרכו להחליף לתלת פאזי בכל מקרה.

החלפת לוח חשמל ישן

לוח חשמל יכול להתבלות ולהתיישן, אבל אתם לא יכולים להרשות לעצמכם להמשיך להשתמש בלוח כזה.

החלקים הרבים המרכיבים את לוח החשמל יכולים להתבלות ולהעמיד אתכם בסכנה, שכן חלק מהחלקים האלה אחראים על מניעת סכנת התחשמלות, חלק מהחלקים האלה אחראים על הגנה על מכשירי חשמל שונים בבית מפני קצרים וכן הלאה.

בנוסף, חלקים אחרים בלוח החשמל פשוט אחראים על תפקוד תקין של מערכת החשמל ולכן ממש לא כדאי להזניח אותם.

בכל מקרה של לוח חשמל מיושן, בלוי, לקוי ולא תקין, קיימת סכנה של קצרים, חוסר שליטה בסכנת התחשמלות, שריפות וכן הלאה.

משום כך חשוב לבצע בדיקת תקינות אחת לשנה וכן החלפה של לוח החשמל אם יש בכך צורך - רק על ידי חשמלאי מוסמך, מורשה ומנוסה, שיודע היטב כיצד לבצע את העבודה על הצד הטוב ביותר.

מחפשים חשמלאי ולא מצאתם ?

או

תפקידי לוח חשמל

לוח החשמל הוא נקודת הכניסה של חשמל טרי המגיע ישירות מחברת החשמל לשימוש בדירה שכם והוא אחראי על אספקת החשמל למכשירים השונים ומערכות השונות הצורכות חשמל, כמו מערכת המיזוג, מערכת התאורה, מערכת הסקה וכן הלאה.

בלוח נמצאים גם רכיבים שונים שתפקידם להגן עליכם מפני התחשמלות ועל מכשירי החשמל בבית מפני עומס יתר, או קצר חשמלי, מונעים שריפות הנובעות מתקלה במערכת החשמל ועוד.

מיקום לוח החשמל בבית

את לוח החשמל מכניסים לתוך ארון ייעודי מפלסטיק ומתקינים אותו במיקום נסתר יחסית, בדרך כלל קרוב לדלת הכניסה, אם כי בבתים ישנים מאוד עוד אפשר לראות ארונות חשמל מעץ, הנמצאים בחדרי המדרגות של הבניין.

בחירת המיקום חשובה בעיקר כדי להקל על איתור ארון החשמל במקרים של תקלות שונות ואף במקרה של התחשמלות חו"ח, חשוב שיהיה קל מאוד למצוא את ארון החשמל במהירות האפשרית כדי לטפל בבעיה באופן יעיל ובטוח.

החלפת לוח חשמל בשלבים

עבור חשמלאי מוסמך, מיומן ומנוסה, החלפה של לוח חשמל היא לא עניין מסובך במיוחד, אב חשוב להבין כי מדובר על עבודה מורכבת וסיזיפית, המצריכה יסודיות ודיוק ולפעמים גם לא מעט זמן.

זה גם המקום לחזור ולציין כי רק חשמלאי מוסמך, מורשה, מיומן ומנוסה יכול לבצע החלפה של לוח חשמל ואין לנסות בשום אופן לנסות לבצע עבודה זו בעצמכם, או על ידי חשמלאי לא מקצועי.

אז לאחר שכל הדברים החשובים נאמרו, אלה השלבים:

  • בדיקה מקיפה של הלוח, כולל בדיקת הארקה
  • ניתוק זרם החשמל בדירה ופירוק אביזרי חשמל שונים מהקיר
  • ניתוק מעגלי החשמל בדירה והחלפתם במעגלים חדשים
  • חיבור לוח חשמל חדש
  • הוספת המפסקים השונים בלוח, כולל פחת ומפסק ראשי

כמה עולה החלפת לוח חשמל?

מחיר החלפת לוח חשמל משתנה בהתאם לגורמים שונים, ביניהם:

גודל הלוח, סוג הלוח, סוג המפסק הראשי עבודות תשתית במידת הצורך, החלפת הארקה, הכנסת הארון לתוך הבית ועוד.

בין החלפת לוח חשמל חד פאזי לבין החלפת לוח חשמל תלת פאזי ישנו הפרש במחיר, כאשר התלת פאזי הוא כמובן היקר יותר.

בהתחשב בכל הגורמים הללו, החלפת לוח חשמל על ידי חשמלאי מוסמך תעלה לכם בין 1,200-1,700 ש"ח.

החלפה של לוח חשמל תלת פאזי תהיה יקרה יותר ותעמוד על 2,350 ש"ח בממוצע (בין 1,200 ל- 3,500 ש"ח, תלוי במספר משתנים), לפני העלויות הגבוהות בפני עצמן של חברת החשמל, המגיעות לכמה אלפי שקלים נוספים.

לסיכום

החלפת לוח חשמל היא אחת מעבודות החשמל המורכבות שאפשר לבצע בדירה, או בית פרטי. היא כוללת עריכת שינויים הנוגעים לכל מערכת החשמל בבית, כמו גם אינספור חיבורים עדינים של חוטי חשמל ומפסקים, לעיתים גם הכנה מורכבת של תשתית מתאימה.

משום כך, הזמנת חשמלאי מוסמך, מורשה, מנוסה ואמין היא חיונית במקרה זה וחשוב לאתר את בעל המקצוע המתאים לביצוע העבודה.

מחפשים חשמלאי ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה