בית

>

מתקיני דקים ופרגולות

>

מאמרים

>

התקנת פרגולת עץ - איך מתקינים וכמה זה עולה?

התקנת פרגולת עץ - איך מתקינים וכמה זה עולה?

פרגולת עץ היא סוג של גגון גדול ומסיבי בצורתו ובמבנה שלו, המציע סביבה מוצלת מפני השמש החזקה של ישראל, מסתור מפני הגשם, סככה לצמחים מטפסים ובעיקר סביבה נעימה, מעוצבת ומזמינה, לישיבה נינוחה בצל, או למשחקי ילדים, לאירוח, או למנוחה.

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-19/04/2020 6 דק' קריאה

התקנת פרגולת עץ מעניקה מיד לבית עיצוב מרשים ומהודר, תחושה מזמינה ונעימה, מלווה בשלווה, כאילו נלקחה הישר מהפסוק המוכר: "...איש תחת גפנו ותחת תאנתו…".

אז מהם התנאים הדרושים להתקנת פרגולת עץ? כיצד מתבצע תהליך ההתקנה וכמה זה עולה? הכנו לכם מדריך מקיף.

הכנות מקדימות לפני בניית פרגולת עץ

כמו בכל מקרה של שינוי מהותי ויקר בעיצוב הבית, גם כשבוחנים את האפשרות להתקנת פרגולה, חשוב לבדוק לעומק את הצרכים שהיא מיועדת לשרת.

  1. האם היא מיועדת ליצירת צל מעל הכניסה לבית, כדי שהשמש לא תפריע למי שבפנים?
  2. האם היא מיועדת להיות בסיס מעוצב לצמחים מטפסים?
  3. האם היא תעניק צל לילדים משחקים בחצר? או לאורחים שמגיעים לכוס קפה?

ולא פחות חשוב - לבדוק את הסביבה שבה אתם מתכננים להתקין את הפרגולה - איפה בדיוק יש שמש וצל? באילו שעות? באילו שעות אתם נוהגים לשבת בחוץ ורוצים שיהיה לכם צל? \תשובות לכל השאלות האלה, יעזרו לכם בהמשך בתכנון נכון של הפרגולה.

אם יש באפשרותכם להיעזר בשירותי אדריכל, או מעצב - זה הזמן המתאים.

בשלב הבא, תבחרו את סוג הפרגולה המתאים לחצר שלכם

פרגולה תלויה

פרגולה תלויה זוהי פרגולת עץ, שבצד אחד שלה היא מחוברת לקיר הבית. מצידה השני היא עומדת על שני עמודים חזקים, מעליהם מונחת קורת גשר. בין קורת הגשר לקיר הבית מניחים את יתר הקורות, ליצירת הפרגולה. פרגולה תלויה נחשבת לחזקה יותר מפרגולה עומדת, היא מתאימה גם למקומות קטנים יחסית, בניגוד לפרגולה עומדת ומחירה גבוה מעט יותר מזה של פרגולה עומדת.

פרגולה עומדת

 זוהי פרגולה שאינה מחוברת לקיר הבית, אלא עומדת באופן עצמאי על 4 עמודים, כמו סוכה. לפרגולה כזאת חשוב ליצור בסיס יציב ואיתן, על ידי יציקת יסודות מחוזקים עם ברזל, כדי להבטיח את עמידותה ויציבותה.

לאחר בחירת סוג הפרגולה, מיקומה והייעוד המרכזי שלה, תצטרכו לבחור את סוג העצים לבנייתה. קיימים כמה סוגים נפוצים של עצים לבניית פרגולות בישראל, עליהם אתם מוזמנים לקרוא כאן בהמשך המאמר.

פרגולה מעץ אורן

אורן הוא אחד העצים הנפוצים בצפון כדור הארץ. זהו עץ עמיד מאוד, בעל קצב צמיחה מהיר. מאפיינים אלה הופכים את האורן גם לעץ זול יחסית, אך לא פוגמים ביופיו. זהו עץ בעל גוונים בהירים, קל משקל, רך ונוח לעיבוד. הוא גם מקבל בקלות ובגמישות רבה סוגים שונים של צבע וסגנונות שונים של עיצוב, מאפשר הדבקה קלה ויעילה ומספק רמת גימור גבוהה. לכן הוא נפוץ מאוד בכל ענפי הנגרות. הוא משמש לבניית רהיטים, דקים וכל מוצר עץ שאפשר לדמיין.

המראה הטבעי והנעים של עץ האורן הופך אותו אידיאלי לעיצוב פרגולות. קל להתאים אותו לכל עיצוב של חצר, או מרפסת ואפשר לבחור את סוג האורן לפי רמות שונות של איכות ומחיר.

יחד עם זאת, אורן אינו עמיד בפני מזיקים ולכן יש לוודא שהעץ שאתם קונים עבור הפרגולה שלכם עבר חיטוי וטיפול נגד מזיקים, בעיקר אם הפרגולה שלכם מתוכננת לעמוד על האדמה.

תכונותיו הנוחות של האורן מאפשרות גם התקנה עצמית של פרגולה, עבור מי שיש לו ידע בסיסי בנגרות. 

כמו כן, כפי שאתם יודעים, אין תחליף לעבודה מקצועית של אנשי מקצוע מיומנים ובעלי ידע רלוונטי. התקנת פרגולה מעץ אורן, על ידי אנשי מקצוע, תכלול את החלקים, העצים, התכנון והעבודה ותעלה לכם בין 500-750 ₪ למ"ר.

פרגולה מעץ גושני (טבעי)

המונח "עץ גושני" מתייחס בדרך כלל לצורת החיתוך של העץ. במקרה של פרגולות מדובר על כמה לוחות עץ שהודבקו אחד לשני, או קורות עץ עבות במיוחד - מה שנקרא בדרך כלל "אדני רכבת", המשמשות בעיקר לחיזוק הפרגולה. לרוב קורות עץ גושני יהיו אשוח, או אורן, אם כי אפשר למצוא גם קורות עץ אלון גושני.

תהליך ההדבקה של הלוחות הופך אותם לחזקים ועמידים במיוחד והם גם גדולים וארוכים, כך שאפשר לעצב בעזרתם פרגולות גדולות במיוחד.

למרות שאפשר למצוא קיטים מוכנים להרכבה עצמית של פרגולה, מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע, שיעזור לכם לבחור את סוג העץ המתאים לכם, את המיקום הנכון לפרגולה ואת התכנון המתאים לחצר, או המרפסת שלכם.

התקנת פרגולה מעץ גושני (טבעי), על ידי אנשי מקצוע מיומנים תעלה לכם בין 600-800 ₪ למ"ר

פרגולה מעץ איפאה

איפאה, או איפאה טבקו, הוא עץ שמגיע מיערות הגשם של דרום אמריקה. הוא כהה בהשוואה לעצים אחרים והסיבים שלו דחוסים מאוד, מה שהופך אותו לקשה וכבד במיוחד - הוא לא יכול לצוף במים למשל, בשל משקלו הסגולי הגבוה.

תכונה נוספת של איפאה הוא השמן הטבעי המצוי בתוך הגזע. שמן זה, לצד הצפיפות הגבוהה של סיבי העץ, הופך אותו עמיד בפני מזיקים ופגעי מזג האוויר. תכונות חשובות לעץ פרגולה ללא ספק.

החיסרון העיקרי של העץ המופלא הזה הוא במחיר הגבוה. שינוע של העץ הכבד, לצד המאמץ הנדרש לעיבוד מקצועי של העץ, שימוש בכלי עבודה מיוחדים שיצליחו לחדור דרך החומר הקשה, הופכים אותו לעץ יקר מסיבות מובנות.

בזכות עמידותו הגבוהה והשמן הטבעי הקיים בעץ, איפאה זקוק למעט מאוד תחזוקה, אך התחזוקה המינימלית הדרושה לו כדי להישאר רענן ועמיד.

לצורך כך יש לנקות אותו באופן שוטף ולהקפיד על חידוש הגימור פעם בשנה. בין אם מדובר בצבע, שמן, או לכה.

למותר לציין כי התקנת פרגולה מעץ איפאה בכוחות עצמכם אינה מומלצת בשל התכונות המיוחדות של העץ, הדורשות עבודה מקצועית בידיים מיומנות.

התקנת פרגולה מעץ איפאה על ידי אנשי מקצוע מנוסים, תעלה לכם בין 800-1000 ₪ למ"ר

פרגולה מעץ ארז

מקורם של עצי הארז בקנדה. צבעם נע בין אדום - חום כהה לבהיר. סיביו דחוסים יחסית, מה שהופך את העץ לכבד יחסית, אך גם עמיד בפני מים ומזיקים במידה מסוימת.

בנוסף, מחירו נמוך משל איפאה וטיק למשל, המחשבים גם הם איכותיים במיוחד, אך יקרים בהשוואה לרוב סוגי העצים לפרגולה.

התקנת פרגולה מעץ ארז על ידי אנשי מקצוע תספק לכם פרגולה עמידה, יציבה ויפה. תחזוקה קבועה גם תשמור על הפרגולה שלכם לשנים ארוכות.

מחיר התקנת פרגולה מעץ ארז נע בין 800-1000 ₪ למ"ר.

דגשים חשובים להתקנת פרגולת עץ

מה כולל מחיר ההתקנה

מחיר התקנה על ידי אנשי מקצוע כולל תכנון, חומרים, ביצוע ואחריות (בתנאי שמדובר באנשי מקצוע מהימנים ואמינים).

בדיקת פרטי הצעת המחיר

כמו בכל ביצוע של עבודה גדולה ויקרה, גם כשמדובר בהתקנת פרגולת עץ חשוב לבדוק היטב את כל פרטי הצעת המחיר של מתקין הפרגולות שבחרתם ולוודא שהיא כוללת את כל השלבים החשובים לכם ושגם המחיר הוגן.

הערות בטיחות לבנייה עצמאית של פרגולת עץ

אם אתם מעוניינים לבנות בעצמכם פרגולת עץ, חשוב שתעבדו בצורה מתוכננת, בטיחותית ומסודרת, כדי לוודא שלא יהיו נפגעים בגלל עבודה רשלנית וכדי להבטיח שתקבלו בסוף התהליך פרגולה יפה, יציבה ועמידה שתשרת אתכם היטב לטווח ארוך.

תחזוק הפרגולה

גם אם התקנתם פרגולה נפלאה בעזרת אנשי מקצוע מצוינים, תצטרכו לתחזק אותה בהתאם לסוג העץ כדי לשמור עליה לאורך שנים.

המחסן ממנו נקנו העצים

כדאי לוודא שהעצים לבניית הפרגולה נקנו במחסן עצים רציני, אמין ותיק, שיספק לכם עצים איכותיים, מטופלים היטב, נקיים ומתאימים לעבודה.

מה לבדוק במידה ומתקינים את הפרגולה על האדמה

אם הפרגולה מותקנת על אדמה, חשוב שבעתיים לוודא שהעץ מחוטא ומטופל נגד מזיקים.

תוספות שונות לפרגולה עצמה

אפשר להתקין בפרגולה מאוורר תקרה, תאורת גינה, או לאפשר לצמחים לטפס עליה. כל אחד מהאלמנטים האלה יכול להעצים את יופייה ולספק לה שימושים נוספים, בתנאי שההתקנה נעשית באופן מסודר וזהיר.

מחיר לפי פרמטים שונים

מחיר התקנת הפרגולה משתנה לפי סוג העץ, אך גם לפי מורכבות העבודה, מיקום הפרגולה ופרמטרים נוספים.

בשורה התחתונה

פרגולה מעץ יכולה להיות תוספת יפיפייה ושימושית לחצר, או למרפסת, בתנאי שהיא מותקנת כראוי, לאחר תכנון מקצועי ויסודי.

סוג העץ שתבחרו לבניית הפרגולה משפיע בעיקר על הנאות שלה, אך גם על המחיר ועל העמידות של הפרגולה.

תחזוקה נכונה, משפיעה גם היא על אורך חיי הפרגולה - חשוב להקפיד עליה.  לבסוף - אם יש לכם ידי זהב, ידע בנגרות וסבלנות ללמוד את תהליך הבנייה הנכון לפרגולה - תוכלו לעשות זאת בעצמכם, אך אין כמו אנשי מקצוע מנוסים ומיומנים לביצוע עבודה איכותית, שתשרת אתכם היטב לטווח הארוך.

שרון דהן

ציון 9.75 37 חוות דעת

אחמד מחאג'נה

ציון 10 5 חוות דעת

סקר ותד

ציון 9.76 35 חוות דעת

בן דולברג

ציון 9.89 9 חוות דעת

מחפשים מתקין דקים ופרגולות ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה