בית

>

מתקיני דקים ופרגולות

>

מאמרים

>

התקנת דק לגינה - איך מתקינים וכמה זה עולה?

התקנת דק לגינה - איך מתקינים וכמה זה עולה?

התקנת דק בגינה נותנת לה מראה מעוצב קלאסי. בבת אחת מתקבל שדרוג מורגש ומהותי לשטח החצר והגינה, עליו אפשר להציב ריהוט גן דקורטיבי, או מתקני משחק לילדים, סביבו אפשר לשתול גינה פורחת ולקבל גינה יפה, מעוצבת ומרשימה. יחד עם זאת, בניית דק לגינה דורשת תכנון, חשיבה עיצובית, ידע והבנה בבנייה בעץ, מיומנות וניסיון.

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-19/04/2020 5 דק' קריאה

מה חשוב שתדעו לפני התקנת דק בגינה? האם חייבים לשכור את שירותיו של איש מקצוע? כמה זה אמור לעלות? על כך בהמשך המאמר.

התקנת דק בגינה - שלב התכנון

השלב הראשון בתכנון הדק החדש לגינה שלכם עוסק במיקום - איפה תרצו להציב אותו. התשובה לשאלה הפשוטה הזאת תספק לכם תשובות גם לשאלה - אילו סוגי עצים מתאימים למיקום שבחרתם, מפני שיש הבדל מהותי ברמת השחיקה של דק הנמצא תחת שמש ישירה, לבין דק הנמצא בסביבה מוצלת וכן לגבי דק המותקן ישירות על האדמה לבין דק המותקן על רצפה קיימת, או על משטח בטון.

בעוד ששמש ישירה יוצרת בליה קשה על העץ ולכן תצטרכו לבחור עץ שיש לו עמידות מיוחדת בתנאי יובש וחום, תנאי צל יקלו עליכם ויאפשרו לכם לבחור גם סוגי עצים, שעמידות בפני חום ושמש אינה התכונה הבולטת שלהם.

מלבד נושא המיקום, החשוב במיוחד, שלב התכנון כולל גם את בחירת העיצוב של הדק. זה הזמן להחליט מה יהיה גובהו וגודלו, האם הוא יהיה צבוע, או בגוון הטבעי של העץ והאם יהיו לו מאפיינים מיוחדים ותוספות עיצוביות, כמו מדרגות, רמפה, או אפילו גשר קטן.

עיצוב הדק, כולל כמובן גם חשיבה על התאמת העיצוב לסגנון העיצוב הכללי של הבית והחצר, כדי שהדק יוכל לשמש שלוחה טבעית של הבית בחצר ובגינה.

שיקול נוסף ולא פחות חשוב בעת תכנון הדק הוא השימושים השונים של בני הבית ברצפת הדק - ישנו הבדל מהותי בין רמת השחיקה והבלאי של דק המשמש בעיקר לישיבה נינוחה ואירוח לבין רמת הבלאי הצפויה לדק המשמש למשחקי ילדים, נשיאת משקלים כבדים, משאות ועגלות - במקרה שמדובר בדק של מבנה ציבורי, או מסחרי.

זה הזמן לציין כי אין תחליף לתכנון ועיצוב של דק בחצר הבית על ידי אנשי מקצוע כמו אדריכלים ומעצבים, שיוכלו לספק לכם את העיצוב המתאים ביותר לדק שלכם, אך לא פחות חשוב מכך - להבטיח שהתכנון כולל התייחסות לנושא היציבות, העמידות, הבטיחות והתאמת סוג העץ לתנאים הצפויים.

לאחר שקיבלתם מענה מספק לכל השאלות הללו, נותר לכם לבחור את סוג העץ ולהתחיל לבנות את הדק החדש לגינה שלכם.

סוגי עץ שונים לבניית דק לגינה

קיימים בישראל מספר סוגים נפוצים של עצים לבניית דקים הנבדלים זה מזה בתכונותיהם, בצבעיהם ובמחיריהם:

עץ אורן

הנפוץ והמוכר, הוא גם בין הזולים שבעצים לבניית דקים. זאת בזכות תפוצתו הגבוהה ברחבי העולם, קצב הצימוח המהיר שלו והעובדה שהוא עץ רך וגמיש יחסית - מה שמקל על העיבוד, אך מנגד הופך אותו לפגיע יותר.

עץ איפאה טבקו

עץ עמיד במיוחד, בזכות צפיפות הסיבים שבתוכו, שהופכים אותו לקשה וכבד במיוחד. בנוסף, גזע האיפאה מכיל שמן המגן עליו מפני מזיקים ומפני פגעי מזג האוויר. תכונות אלה הופכות אותו לעץ יקר מאוד ואף קשה לעיבוד, אך אין תחרות לעמידות הגבוהה שלו והוא מתאים מאוד לאקלים הקשה בישראל.

קומרו

גם הוא נחשב לעץ יקר במיוחד, בזכות עמידתו הגבוהה בפני מזיקים ופגעים שונים, אך הוא גמיש יותר מעץ איפאה ולכן קל יותר לעבד אותו. יחד עם זאת, הוא אינו מתאים להתקנה בסביבה חשופה לשמש ישירה.

במבוק

חומר גמיש ועמיד במידה יוצאת דופן. תפוצתו הרחבה בעולם וקצב הצימוח המהיר שלו הופכים את השימוש בבמבוק לבניית דקים לידידותי לסביבה יותר מכל חומר אחר, גמישותו מקלה על עבודת העיבוד, העיצוב וההתקנה וגם מחירו אינו גבוהה במיוחד.

אירוקו

בדומה לאיפאה וקומרו, גם אירוקו נחשב לעץ עמיד מאוד, יפה, אלגנטי ומרשים ולכן הוא גם נכנס לקטגוריה של עצים יקרים לבניית דקים.

טיק בורמזי

היקר מבין העצים לבניית דקים בישראל, זכה לשימוש נרחב לצורך בניית דקים בזכות תכונותיו המיוחדות, שהופכות אותו מושלם גם לבניית סירות ומבנים מורכבים אחרים מעץ.

כדי לבחור את העץ המתאים ביותר לבניית דק בגינה שלכם, יש לערוך שקלול של כל התכונות של העץ מול כל השימושים והתנאים הצפויים לו.

התקנת דק לגינה - שלבי העבודה

  1. שלב ראשון בבניית דק לגינה הוא בניית היסודות.  זאת במידה שאין בגינה יסודות קיימים, המתאימים לבניית דק. במקרה כזה יש לצקת יסודות בטון על ידי אנשי מקצוע, כדי שתהיה תמיכה מתאימה לדק ולכם.
  2. יש לוודא שמתחת לדק לא נמצאים מים עומדים ושאין סכנה להצטברות מים עומדים במרחב הזה בעתיד. מים, כידוע, גורמים לריקבון בעץ ומים עומדים הם גם בסיס עשיר להתרבות של יתושים והיווצרות מחלות.
  3. מעל יסודות הבטון אפשר להתקין את התשתית - אם הדק מותקן ישירות על משטח אדמה, יש ליישר אותה ולשטח אותה ואז לפרוש מעליה יריעות מיוחדות, המונעות צימוח של עשב מתחת לדק ושמירה על העץ מפני לחות ורטיבות. זהו שלב קריטי בהתקנת הדק, שביצועו הנכון יבטיח לדק שלכם אריכות ימים, יציבות ועמידות, לכן חשוב להקפיד על ביצועו באופן מלא, ומדויק ויסודי.
  4. אם הדק מותקן על רצפה, או על משטח בטון, יש לוודא שהשטח ישר, יציב וחלק, כדי שהדק יעמוד עליו ישר ויציב. לאחר מכן אפשר בנות את הדק מבלי לקבע אותו לרצפה עם יסודות בטון, אלא להניח אותו במקום המתאים על גבי רגלי עץ חזקות, מכוסות בזפת להגנה מפני לחות.
  5. את קורות התשתית יש להניח במרחקים של בין 40-70 ס"מ בהתאם לסוג העץ, מפני שהעץ נוטה להתרחב ולהתכווץ בהתאם לתנאי מזג האוויר. את הקורות יש לחבר בברגים מתאימים לרגליים, או ליסודות, תוך הקפדה על משטח ישר עם פלס וסידור מדויק של הזויות הרצויות.
  6. הרכבת הדק - לאחר התקנת התשתית, אפשר להתחיל להתקין את הקורות העליונים של הדק. מתחילים בקורה הראשונה, אותה יש להניח בקו ישר ומדויק לנגד התשתית ולחבר באמצעות ברגים ייעודיים אל התשתית. אם בחרתם להתקין דק מעץ עמיד ודחוס, כמו איפאה, או קומרו, תצטרכו כלי עבודה מיוחדים, המסוגלים לחדור דרך הסיבים הצפופים של העץ.
  7. התקינו את יתר הקורות, תוך הקפדה על קווים ישרים ומרווחים אחידים.
  8. יש לוודא שהדק סגור מצדדיו, כדי למנוע כניסת בעלי חיים וחפצים מתחתיו.
  9. בתום עבודת ההתקנה, יש לנקות היטב את המשטח, למרוח אותו בשמן דק מתאים לסוג העץ שבחרתם ולצבוע אותו בצבע מתאים, לפי הוראות היצרן.

בשורה התחתונה

התקנת דק היא משימה מורכבת הדורשת מיומנות, דייקנות וסבלנות רבה.

עבודה מקצועית היא שתעשה את כל ההבדל בין דק איכותי ויפה, שישרת אתכם לשנים ארוכות לבין דק רעוע ומתנודד, שתצטרכו לשפץ ולחדש לאחר זמן קצר.

שלבי התכנון והעיצוב חשובים מאוד גם הם ולכן גם בשלבים אלה כדאי מאוד להיעזר באנשי מקצוע.

בהתאם לסוג העץ שתבחרו ולתנאי השטח, התקנת דק לגינה צפוי לעלות בין 250-1100 ₪ למ"ר.

שרון דהן

ציון 9.75 37 חוות דעת

רם אסא

ציון 9.12 16 חוות דעת

אחמד מחאג'נה

ציון 10 5 חוות דעת

סקר ותד

ציון 9.76 35 חוות דעת

מחפשים מתקין דקים ופרגולות ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה