בית

>

קבלני איטום

>

מאמרים

>

יריעות ביטומניות מול זיפות - מה עדיף?

יריעות ביטומניות מול זיפות - מה עדיף?

איטום הגג הוא בין הפעולות החשובות לשמירה על התקינות של הבניין. מעבר לשמירה מפני נזילות לא נעימות לתוך הבתים שבקומות האחרונות, איטום הגג מונע נזקים רבים נוספים - החל מפגיעה במערכות חשמל וכלה בפגיעה במעלית ובתשתיות הבניין. למרות שהנושא חשוב מאין כמותו, ועדי בתים נזכרים לרוב, שצריך לאטום את הגג, דווקא כשמתחיל כבר הגשם, מה שמקשה על עבודת האיטום ומייקר אותה משמעותית. אז מה הדרך הנכונה לאטום את הגג? אילו חומרים לאיטום עדיפים ועמידים יותר? ואיך אפשר להוזיל עלויות?

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-09/01/2020 8 דק' קריאה

בשוק קיימים סוגים שונים ורבים של חומרי איטום גגות והבחירה בין כל האפשרויות עשויה להיות מבלבלת, ביחוד אם אתם לא ממש מבינים בתחום.

אם בחרתם לא נכון ומהסיבות הלא נכונות, אתם עלולים למצוא את עצמכם עם גג לא אטום, עם כל המשתמע מכך ואפילו עם כשל כללי של מערכות האיטום בבניין, מה שעשוי לאלץ אתכם לקלף את כל שכבות האיטום ולהתחיל מחדש, אז גם אם אתם מנסים לחסוך - חשוב שתעשו זאת בחוכמה ומתוך היכרות עם החומרים השונים ומה באמת עדיף לגג הבניין שלכם.

לעיתים קרובות, ועדי בתים מעוניינים לחסוך ומבקשים מקבלן האיטום את החומר הזול ביותר לאיטום הגג, אך התוצאה לפעמים עולה להם ביוקר בהמשך, אם כך, השאלה שאותה באמת כדאי לשאול, כשמתקשרים עם קבלן איטום לקראת איטום הגג היא - איזה חומר הכי מתאים לגג שלכם? יש כמה סוגי חומרים נפוצים לאיטום גגות, המובילים ביניהם הם זפת ויריעות ביטומניות. מלבד שני חומרים אלה, יש עוד כ-6 סוגים שונים של חומרים לאיטום הגג וחשוב לבחור את אלה המתאימים לגג שלכם יותר מהשאר, כדי שלא תמצאו את עצמכם נאלצים לשלם הון קטן עבור קילוף הגג משכבות של חומרי איטום לא מתאימים, שהצטברו לאורך כמה שנים.

איך בוחרים  חומר איטום מתאים לגג שלכם?

כדי לבחור בחכמה, כדאי להכיר את כללי הבסיס ואת אופי החומרים השונים:

יש לבחור חומרים השייכים לאותה משפחה, כדי שההדבקה תהיה חזקה יותר והאיטום יהיה יעיל יותר. למשל - יריעות ביטומניות וזפת שייכים לאותה משפחה של חומרים הנקראים ביטומניים ולכן יכולים להיצמד זה לזה בצורה טובה. לעומת זאת, חומרים אקריליים, אינם שייכים לאותה משפחה ולכן, אם תרצו לאטום את הגג עם יריעות ביטומניות, לאחר שנעשה איטום בחומרים אקריליים בעבר - תצטרכו לקלף לפני כן את כל חומר האיטום הישן ורק לאחר מכן תוכלו ליישם את היריעות הביטומניות.

מנגד, אם אתם רוצים להשתמש בחומרים ממשפחת הבטון, יש ליישם אותם על גבי בטון בלבד, כי הם לא ידבקו כראוי על חומרים פלסטיים ולכן המצב האידיאלי עבור חומרים ממשפחה זו, הוא ליישם אותם ישירות על גג חדש, שלא יושמו עליו חומרי איטום קודמים כלל. הכשלים הנפוצים ביותר במערכות לאיטום גגות, נובעים מבחירה שגויה של חומרי איטום ומכך שהונחו חומרים לא מתאימים אחד על גבי השני, מה שעלול להביא לכשל מוחלט של מערכת האיטום על הגג.

בכל מקרה, מומלץ לבצע קילוף החומרים הישנים מהגג, לפני הנחת חומרי איטום חדשים - אחרת תיאלצו להיפרד מסכום כסף נכבד כדי לתקן את הנזקים שנגרמו לאורך השנים מהנחה לא נכונה של חומרים לא מתאימים.

תהליך האיטום של הגג והשלבים שלפני האיטום

  • לפני תחילת תהליך האיטום, יש לבחור את העונה המתאימה לעבודה - רוב ועדי הבתים נזכרים לטפל באיטום הגג, כשכבר מתחיל לרדת גשם. במקרים כאלה, עבודת האיטום מורכבת וקשה יותר, מפני שהגג צריך להיות יבש, כדי לקבל את חומרי האיטום. בנוסף - איטום בחודשי החורף יקר הרבה יותר, בגלל עומס העבודה הנהוג בחודשים הללו ובגלל מורכבות העבודה, בעקבות הרטיבות והקור.
  • תהליך האיטום מתחיל עם פינוי של הגג מחפצים מיותרים. במקרים מסוימים יש לפנות גם את דודי השמש וכל דבר אחר שנמצא על הגג ומפריע לעבודת האיטום.
  • לאחר פינוי הגג, יש לנקות אותו היטב מאבק ומכל סוג אחר של לכלוך, כדי שחומרי האיטום ייצמדו אליו היטב.
  • בשלב הבא בודקים את תקינות הניקוזים ואת שיפועי הגג, כדי לתקן את מה שצריך לפני יישום חומרי האיטום ולבדוק מה הדרך הטובה ביותר לביצוע העבודה.
  • יישום של שכבת יסוד, או פריימר, הידועה גם כשכבת קישור - חומרים אלה משמשים מקשרים בין התשתית הקיימת לבין חומר האיטום שבחרתם, כדי להקל על ההיצמדות בין חומרים שונים. התשתית הטובה ביותר היא הבטון המקורי של הגג, שיש לו יכולת לספוג חומרי יסוד מסוגים שונים ועליו שכבות האיטום נצמדות בצורה היעילה ביותר ויוצרות שכבה איכותית של איטום, עם עמידות לאורך שנים.

לאחר מריחה של שכבת היסוד, נותר לבחור את חומר האיטום וליישם אותו על גביה:

סוגים שונים של חומרי איטום, יתרונות וחסרונות

יריעות ביטומניות

נחשבות לשיטת האיטום היעילה ביותר לגגות חשופים וגם למרפסות, או גגות מרוצפים.  זו שיטה שמחזיקה מעמד לאורך שנים, יותר מכל שיטה אחרת - בתנאי שהיא מבוצעת כמו שצריך, על ידי אנשי מקצוע טובים.

היריעות הביטומניות הן חזקות וגמישות וניחנות בעמידות גבוהה במיוחד כנגד חבלות, או פגיעות מכניות. עוד יתרון של חומר זה, הוא שהוא מגיע עם אחריות ל-10 שנים ויכול להחזיק מעמד גם עד 20 שנה.

יריעות ביטומניות מתאימות בעיקר ליישום על גגות חדשים, שלא נמרח עליהם חומר איטום בעבר, או לגגות שיש עליהם זפת משנים קודמות. כדי ליישם את היריעות בצורה יעילה ומקצועית, יש ליישם לפניה חומר יסוד מתאים - שכבת זפת, או חומר בטומני אחר ואם קיימים חומרי הלבנה מעל הזפת הישנה, כמו סיד למשל, יש למרוח גם אותם בחומר יסוד חדש, לפני הנחת היריעות.

אם הגג שלכם מרוח בחומר איטום אקרילי ישן, תצטרכו לקלף ולהסיר אותו לפני הנחת חומר היסוד והיריעות, מפני שאחרת הקבלן לא יצליח להניח כראוי את היריעות והאיטום לא יהיה יעיל. כתוצאה, החומר האקרילי יהיה כלוא מתחת לשכבות של יריעות ביטומניות וחומר היסוד ובהמשך תיאלצו להזמין שוב את הקבלן, שיגבה מכם סכום גדול עבור קילוף כל החומרים הישנים מהגג והנחת איטום חדש.

גם חומרי איטום ממשפחת צמנטים הידראוליים, לא יאפשרו הנחה של יריעות ביטומניות, אלא אם הקבלן יקלף אותן קודם לכן. כדי להניח יריעות ביטומניות על שכבת איטום ישנה, הקבלן יצטרך לבצע הכנות מתאימות ולקלף את השכבות העשויות מחומרים לא מתאימים ולמרוח שכבת יסוד מתאימה, אך חשוב לוודא, שהשכבה החדשה לא יוצרת בועות אוויר, או התנפחויות מעל השכבה הישנה. אם יש בועות אוויר בשכבה הישנה - יש לחתוך אותן, כדי לוודא שהאיטום החדש נצמד היטב לגג, אך באופן גורף - ההמלצה היא לקלף את השכבות הישנות לפני הנחת יריעות ביטומניות.

פעולה יסודית של פינוי הגג מחומרי איטום ישנים והנחה מקצועית של יריעות ביטומניות תספק לכם שקט לשנים ארוכות ותחסוך לכם כסף רב ועוגמת נפש בהמשך ולכן כדאי להשקיע בעבודה מקצועית ויסודית.

* חשוב לדעת - יריעות ביטומניות לא מתאימות ליישום על גג שיש עליו חפצים בולטים רבים, כמו דודי שמש ופתחי מרזבים ולכן במקרה כזה, עדיף להישאר עם איטום בזפת ולתחזק אותו מדי שנה.

איטום בזפת

אחד היתרונות הבולטים של שימוש בזפת לאיטום גגות הוא המחיר הנמוך יחסית של החומר והעבודה. בנוסף, איטום בעזרת זפת אפשרי לביצוע על גגות ישנים, או חדשים, גם אם קיים איטום ישן עם זפת וכן לגגות עם אביזרים רבים ושיפועים בעייתיים.

למרות שהשיטה נחשבת מיושנת - היא יעילה מאוד, בתנאי שהיא מבוצעת כראוי, על ידי קבלן מקצועי, אך בניגוד ליריעות ביטומניות, היא מחזיקה מעמד לזמן קצר יחסית וזקוקה לשכבת הלבנה מעליה.

זפת יכולה לשמש גם כשכבת יסוד עבור יריעות ביטומניות ולכן אפשר ליישם אותה על גג חדש, או אם אין תקציב ליריעות ביטומניות, מפני שבהמשך, אם התקציב יגדל - אפשר יהיה ליישם יריעות ביטומניות על גבי הזפת.

* חשוב לדעת - זפת זקוקה לתחזוקה שנתית וצריך להלבין אותה עם סיד בתום עבודת האיטום כדי להגן עליה מפני השמש.

חומרי איטום אקריליים

חומרים אלה מיושמים על ידי מריחה, או התזה ונצמדים היטב לשכבות בטון, אך הם אינם מספיק עמידים בפני מים עומדים ועל גגות יש מקומות רבים שבהם מצטברים מים עומדים. כתוצאה מחשיפה למים עומדים, החומרים האקריליים מתקלפים, מתמוססים ונהרסים לחלוטין ולכן חומרים אלה מתאימים רק לגגות עם שיפועים טובים, שלא נוצרים בהם אזורי מים עומדים. בנוסף - חומרים אקריליים אינם מאפשרים יישום של יריעות ביטומניות, או זפת מעליהם ואם תחליטו להחליף חומר, תיאלצו לשלם עבור תהליך ארוך ויקר של קילוף החומר האקרילי.

חומרי איטום פוליאוריטנים

חומרים חזקים במיוחד, המתאימים ליישום על גגות קטנים, או מרפסות ומשמשים בעיקר לאיטום סדקים, או תפרי התפשטות. החומר עמיד מאוד, אך נחשב ליקר במיוחד ולכן פחות נפוץ בשימוש.

יריעות PVC

יריעות שמונחות על הגג ללא הדבקה ויוצרות שכבה אטומה שעוטפת את כל הגג. הן חזקות ועמידות ואינן זקוקות להלבנה, אך מכיוון שאינן צמודות, או מודבקות לכל שטח הגג, האיטום שלהן פחות יעיל מחומרים אחרים וחשוב לקחת קבלן מומחה לעבודת איטום מסוג זה. השיטה מתאימה בעיקר למבני תעשיה, או לגגות טרומיים, שנוטים לתזוזות.

* בתום עבודות האיטום, מומלץ לבקש מהקבלן לבצע הצפה של הגג. זהו תהליך המשמש את הקבלנים לבדיקת תקינות האיטום באמצעות הצפת הגג במים לאחר שחומרי האיטום מתייבשים. רוב הקבלנים נוהגים לחייב עבור הבדיקה בתשלום נוסף, אך הבדיקה הזו תספק לכם שקט, מפני שהיא תחסוך לכם הפתעות לא נעימות עם תחילת הגשמים ותקל עליכם לדרוש מהקבלן לתקן את האיטום במקרה הצורך.

פרמטרים לבחירת חומר איטום מתאים לגג שלכם

  1. איטום שיחזיק מעמד לאורך שנים וישתלם לכם לטווח הרחוק.
  2. איטום שידרוש מינימום תחזוקה.
  3. תקציב - אם אין בידכם הסכום הדרוש לאיטום יקר ואיכותי, כמו למשל יריעות ביטומניות, תוכלו להתחיל עם זפת ולהזמין יריעות ביטומניות לאחר זמן, כשהתקציב יאפשר.
  4. התאמה של חומר האיטום למצב הגג ולחומרי האיטום הישנים, הקיימים על הגג.

לסיכום

בחירה בין יריעות ביטומניות לזפת בעיקרה מבוססת על תקציב. התקנה ראשונית של יריעות ביטומניות יקרה באופן משמעותי מאיטום בזפת, אך יש לזכור שאיטום ביריעות ביטומניות, שבוצע כראוי, יספק לכם שקט לשנים ארוכות, לעומת הזפת - שדורשת תחזוקה שנתית ועולה יותר לטווח הארוך. עוד שיקול שיש לקחת בחשבון כשבוחרים בין זפת ליריעות ביטומניות הוא כמות האביזרים המפוזרים על הגג, כמו דודי שמש ופתחי מרזבים – אם מדובר במספר גדול של אביזרים, תצטרכו לשלם סכום נוסף עבור פירוק ופינוי שלהם לפני התקנת היריעות וייתכן שהקבלן אף ימליץ לכם שלא להתקין יריעות ביטומניות על גג כזה.

בכל מקרה - בחירה חכמה של חומר האיטום המתאים לגג שלכם, יחד עם בחירה של אנשי המקצוע הנכונים - תספק לכם גג אטום היטב ושקט לכמה שנים טובות.

בראל שטיינפלד

ציון 9.7 11 חוות דעת

ניק בנובייב

ציון 9.73 11 חוות דעת

טל מוריס

ציון 10 3 חוות דעת

אנטון נלין

ציון 9.66 40 חוות דעת

מחפשים קבלן איטום ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה