בית

>

מומחים להיתרי בניה

>

שאלה : אי התאמה בין היתר הבנייה לטאבו

הקלידו כאן שאלה ותקבלו תשובה מהמומחים שלנו

שאלו שאלה

אי התאמה בין היתר הבנייה לטאבו

פורסם על ידי ינון צור
16/04/21

שלום לכולם,

רכשנו בשעה טובה(?) דירה בחיפה ולאחר הרכישה גילינו שהיתר המצב הסופי של הדירה מעולם לא אושר. מדובר בפרוייקט שבזמנו היה תקוע הרבה זמן, קבלן עבר פש״ר והפרויקט עבר לעומסי נכסים של הבנק.

העובדות:

1. בשנת 98 נדחתה בקשה לאישור מצב סופי עקב חריגה בבינוי בשטחים המשותפים, הפיכת מחסנים שהיו צמודים לדירות לחלק מהדירות והגדלת מרפסות שנבעה מאי שתילת עצים.

2. בשנת 99 הוגשה בקשה להיתר מצב סופי שלא נחתמה על ידי הועדה בחיפה, אבל נחתמה על ידי ״מישהו״ מהעירייה בכתב יד (כנראה הבודק - לא ידוע).

3. כמה ימים לאחר התאריך שמופיע היתר המצב הסופי ניצן טופס 4 לבניין לחלק מהדירות, וכעבור עוד כמה ימים ניצן טופס 4 לשאר הדירות (כן, יש 2 טפסי 4 לבניין).

4. בשנת 2010 נרשמו הדירות בטאבו באופן שמשקף את המצב בפועל. לשם הרישום, הונפק מסמך מהעירייה שכותרתו ״אישור הועדה המקומיות לרישום בית משותף״ כאשר בגוף המסמך מפנים למסמך אחר של מהנדס העיר שבו נכתב כי הרישום של המרתפים הוא לא בניגוד לתקנה 27...

למה כל ההקדמה? משום ששמאי מטעם הבנק סירב להוציא לי שמאות וזה היה בערך השבוע הכי איום בחיים שלי עד שהגיע שמאי אחר ש״הסביר״ לי שאמנם אין כאן דרמה, אבל יש כאן תאונה (הוא אפילו אמר שלי שאין לי באמת סיבה לתבוע את המוכרים כי לדעתו אין כאן הפרש גדול משום שהמחסן, שהוא 6 מ״ר שהפך להיות חדר מהדירה לא כזה משמעותי, והחדר שסופח לדירה שלי מהדירה הסמוכה הוא לא בעייתי משום שבפועל מדובר ב״חדר תמורת חדר״ וזה לא שהפכו עוד מחסן לחדר).

שאלתי מה ניתן לעשות ואמרו לי שצריך תב״ע חדשה ואין שום סיכוי בעולם שאני מתמודד עם זה (באמת, אני בטראומה מהרכישה של הדירה - עברו עלי ימים גיהנום עד שהגיע השמאי השני זה״זכותו אושרה לי המשכנתה). השאלה שלי היא עד כמה הבעיה באמת ״קשה״? יכול להיות שהשמאי הראשון פשוט היה ״אגרסיבי״ מדי? אני חושש שמא כשארצה למכור את הדירה בעוד 15/20 שנים לא אצליח כי הקונים לא יצליחו לקבל משכנתה או כי אני אצטרך ממש להוריד את המחיר של הדירה.

״חבר שמכיר עורך דין״ אמר לי שהוא התייעץ עם עורך הדין שהציע בכלל להגיש עתירה מנהלית כנגד העירייה.

אשמח לעצות. גודל הדירה, עם המחסן שהפך להיות חדר השירות של הדירה, הוא 111 מ״ר כאשר חדר השירות הוא קצת פחות מ־6 מ״ר (לחדר שסופח מהדירה השנייה אני לא מתייחס אלא אם כן תגידו לי שגם הוא ״בעייתי״).

כאמור, המצב בפועל תואם את הרישום בטאבו.

תודה למשיבים!