בית

>

מומחים להיתרי בניה

>

שאלה : היתר מהעירייה למרפסת גג

הקלידו כאן שאלה ותקבלו תשובה מהמומחים שלנו

שאלו שאלה

היתר מהעירייה למרפסת גג

פורסם על ידי רועי גד
16/08/22

צוות יקר, השלום והברכה

מבקש להתייעץ לגבי היתר למרפסת גג.

כמה פרטים מקדימים שייתכן וחשובים:

-לפני מס' חודשים רכשתי דירה בבניין מגורים בו שתי קומות (בניין משנות ה-90). רכשתי בקומה שנייה . קיימת הצמדה של מרפסת הגג (ישנו פתח שנפער בזמנו מהסלון שבדירה למרפסת הגג שהייתה כנראה בבחינת "בית משותף").

-הדירה במקור הייתה דירת מגורים ללא מרפסת הגג, אך לפני כ- 20 שנה הדיירים בדירה דאז בקשו היתר למרפסת.

-הדירה קיימת בטאבו כולל מרפסת הגג: הוצאתי נסח טאבו עדכני לאחר העברת הבעלות ובו מצויין דירה+. כמו"כ בהערות רשם המקרקעין מופיעה מרפסת לא מקורה והגודל שלה.

לא הופיעו הערות אזהרה בנסח העדכני.

-שמאות שהתבצעה בעבר (מטעם הבנק) קבעה כי המרפסת לא כלולה בהיתר בגרמושקה/נדרשת גרמושקה מאושרת וחתומה (למרות שהעברתי גרמושקה מהמוכר).

-הועלו ספקות שאולי לא התבצע בעבר הליך ההיתר מול העירייה מאחר ולא שולמו ההיטלים/התבצעו הבדיקות הנדרשות להכשרה זו/ המסמכים שנסרקו בארכיון העירייה לא עודכנו בשינוי/ נסרקו באופן חלקי ללא החתימה וכיוצ"ב.

-למרות הנ"ל השמאות הכלילה גם את המרפסת מבחינת שווי עם הורדת ערך קטנה יחסית, ככל הנראה בשל הפתח שנפער כנ"ל/ בשל עלות ההיתרים הנדרשים.

כאדם הפשוט לא ראיתי בעייתיות מיוחדת. בפרט שגם מבחינת העו"ד שליווה אותי ברכישה לא התעוררה בעייה מבחינת הנכס והוא כשיר מבחינתו לרכישה.

- קבלתי מהמוכר סכום צנוע מאוד במידה וקיים ספק לגבי ההיתר ולצורך עלויות של אדריכל וכו' עמ"נ להמשיך את הליך ההיתרים מול העירייה.

* השאלה האם עליי להיות מודאג בגין רכישה זו באשר למעמד המרפסת?

*האם עליי לגשת לעירייה עמ"נ לבדוק את קיום ההיתר, אם בכלל? או לא בהכרח?

המרפסת כאמור לא מקורה ואין בה בנייה כלשהי.

בפרוטוקול הוועדה משנת 2004 הופיעה החלטה ש"יש לאשר ולפעול כחוק לעניין חוסר חתימות בעלים וההיתר יינתן לאחר מילוי בהערות מנהל ההנדסה".

* האם ייתכן ואצטרך שוב לחדש את התהליך אישור המרפסת מבחינת הסכמת השכנים, הכשרה וכו' למרות הזמן הרב שעבר?

מתנצל על האורך ואודה לעצתכם המלומדת.

5 תגובות

לעניות דעתי העסקה לא הסתיימה עד שלא התקיימו בה כל אשר הוסכם במעמד הרכישה ,באם יש ספק בקבלת היתר כזה או אחר בעל הנכס אמור לדאוג לזה ,
בכל אופן תבדוק את הסעיף האחרון שכתוב -
פרוטוקול הוועדה משנת 2004 הופיעה החלטה ש"יש לאשר ולפעול כחוק לעניין חוסר חתימות בעלים וההיתר יינתן לאחר מילוי בהערות מנהל ההנדסה".
אולי זה יעזור ולא תצטרך לעשות הכל מחדש ,
בכל מקרה ראוי שתעגן בהסכם שאם יש מעצורים בקבלת האישורים בעל הנכס יצטרך לבטל את העסקה ללא קנס

תודה על תגובתך. אני כבר בצעתי רכישה מדצמבר האחרון. הנושא עלה בעקבות הספק שהתעורר במהלך השמאות לגבי היתר מהעירייה והבנתי שאין היתר/התהליך לקבלת ההיתר לא התבצע מבחינת מח' הנדסה/לא סרקו את המסמכים של גרמושקה בארכיון כפי שנדרש/חסרה חתימה. רכשתי בתום לב דירה שבהסכם המרפסת מופיעה בטאבו ולא עודכנתי בבעייה הנ"ל. גם העו"ד לא רואה בכך בעייה של ביטול רכישה ואני מסתמך על המצלצות אנשי מקצוע. יחד עם זאת קראתי בעניין לאחרונה וזה גרם לי להטיל ספק מסויים. אני קצת חושש לגשת לעירייה ולבצע בירורים. תודה רבה

אין לך ממה לחשוש חבר להיפך זה הזכויות שלך

תודה רבה

שלום רועי,

לפי התיאור שלך נראה שהמרפסת היא למעשה גג הרחבה של הקומה שמתחתיך. זאת משום שהיה צורך לפתוח אליה פתח יציאה מהדירה שלך. אם היתה זו מרפסת מקורית הרי שבעת הבניה היו מבצעים גם את פתח היציאה. זו הסיבה שהמרפסת אינה מופיעה בהיתר הבניה המקורי של הבנין.
במצב כזה, המרפסת למעשה אינה רשומה כמרפסת השייכת לדירה שלך,
כדי להסדיר את הענין יש להוציא היתר בניה לרישום המרפסת כחלק מהדירה שלך - יש לסמן עליו את המרפסת, את הפתח החדש למרפסת, לסמן ולבצע מעקה תקני וניקוז מתאים.

בברכה
אדר' דבורה הורביץ