בית

>

הנגשת דירה

הנגשת הבית - כיצד מתאימים את הבית לאנשים עם מוגבלויות?

איכות החיים של אנשים בעלי מוגבלויות מתחילה בבית, ואם אינו מותאם עבורם חשוב לשנות ולשפץ. אז מהן האפשרויות העומדות בפני מי שזקוק לשיפוץ לצורך הנגשה? הפרטים לפניכם

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-26/11/2011 6 דק' קריאה

למרות שבמרחב הציבורי יש עדיין הרבה מאוד מקום לשיפור בהקשר לנגישות לאנשים עם מוגבלויות, בתוך הבית ניתן כיום לבצע התאמות מדוייקות, כאלה שלא יפגעו באתסטיקה אך יהפכו את החיים לקלים הרבה יותר עבור מי שזקוק לכך. הבשורות הטובות עבור מי שזקוק לשיפוץ לצורך נגישות הן שישנן הרבה התאמות שניתן לעשות, כאשר כל מקרה הוא לגופו וכל שיפוץ יכול להיות מותאם בדיוק לצרכים של האדם עם המוגבלות. 

אם אתם מחפשים קבלן לצורך שיפוץ והתאמת הבית, הקליקו כאן. 

יעקב גולן

ציון 9.3 41 חוות דעת

שחר רוטרמן

ציון 9.74 48 חוות דעת

דימיטרי קוסטנקוב

ציון 9.92 13 חוות דעת

יונתן ישראלי

ציון 9.96 6 חוות דעת

איש בכיסא גלגלים ליד מדרגות

 

שטח חיצוני

כאשר מדובר בשטח ציבורי-חיצוני של דירת מגורים חשוב לדעת כי החוק מחייב שהשטח יהיה נגיש: חייבות להיות בו רמפות, מאחזי יד, דלתות רחבות ותיבות דואר בגובה מותאם. מעלית הבניין חייבת להיות נגישה לכבדי ראייה ומתניידים בכיסאות גלגלים. אם יש מקלט, בריכה או מועדון ציבורי בשטח גם הם חייבים להיות נגישים לאנשים עם מוגבלויות, על פי חוק. כיום, אדם שקונה דירה חדשה מקבלן אמור לקבל אותה כאשר כל השטח החיצוני שלה נגיש.
החלק הפנימי של כל דירה המחויב להיות נגיש לאנשים עם מוגבלויות על פי החוק הוא הממ"ד, זאת על פי הנחיות פיקוד העורף. המשמעות בסך הכל היא שפתח הדלת חייב להיות בגודל של 80 ס"מ ומעלה, ושלא תהיה מדרגה בכניסה.

הנגשת הבית

"קודם כל, מומלץ שהאדריכל יתייעץ גם עם אנשי מקצוע רפואיים כמו רופא או מרפא בעיסוק", אומר יובל וגנר, יו"ר עמותת נגישות ישראל, "יש מרפאים בעיסוק שמתמחים בהתאמות דיור. למשל, אם יש מישהו מזדקן שמצבו עלול להידרדר המרפא בעיסוק יודע לתכנן קדימה וייקח זאת בחשבון בתכנון הבית". לדברי וגנר, עוד כלל חשוב שכדאי לזכור הוא שאין כל סיבה שהנגשת הבית תכער את מקום מגוריכם. כיום ישנו שפע רב של פתרונות מודרניים שאמורים להיבא לכך שהסדרי נגישות לא יפגעו בעיצוב ובנראות או היופי של הבית.

  • דלת: רוחב דלת נגישה צריך להיות לפחות 80 ס"מ. בנוסף, ישנם כיום פתרונות לפתיחת הדלת בעזרת מנעולים חשמליים עם שלט רחוק או אפילו בעזרת אפליקציה. "בתוך הבית ניתן להתאים דלתות הנפתחות אוטומטית בעזרת חיישן", אומר וגנר, "אם לא, יש להתחשב באלמנטים כמו גובה הידית וסוג הידית, שלא תחייב שימוש רב בכוח. במקרים רבים מתקינים דלתות הזזה מיוחדות שמאפשרים את פתיחת הדלת ללא שימוש בכוח".
  • מדרגות: במקומות בהם יש מדרגות ניתן להתאים מעלון. ישנם שני סוגים של מעלונים לבית: מעלונים אנכיים, הכמעט זהים למעלית ומעלוני מדרגות - מעין כסא המתלבש על מעקה המדרגות, אשר דורש מעקה חזק וקיר חזק שיתמכו במערכת.
  • ריהוט: המתניידים בכסא גלגלים זקוקים פחות להתאמה מיוחדת של הריהוט לבית. הם זקוקים רק לשולחן אוכל ושולחן משרדי שיהיו נגישים, כלומר שהכסא יוכל להיכנס מתחתם. בדרך כלל הם יצטרכו להיות בגובה של כ-65 ס"מ. עבור אדם שאינו בכסא גלגלים אך מוגבל בניידות ומתקשה לשבת או להתרומם יש להקפיד על ריהוט עם מאחזי יד, וכן לדאוג לכך שלא יהיה נמוך מדי, בגובה של 45 - 50 ס"מ. 
  • חדר האמבטיה: כמובן שפתח הדלת חייב יהיה להיות ברוחב של לפחות 80 ס"מ. בנוסף, הדלת צריכה להיות דלת הזזה או דלת הנפתחת החוצה, מטעמי בטיחות. הפרט המשמעותי ביותר בחדר האמבטיה הוא מקלחת שניתן להתגלגל אליה עם כסא גלגלים, בגודל מינימלי של מטר ו-20 ס"מ על מטר ו-20 ס"מ. ישנם אנשים עם מוגבלויות המתקלחים על כסא הגלגלים ויש כאלה שמותקן להם כסא מותאם במקלחת. עוד אפשרות היא להתקין ספסל מתקפל. עבור מוגבלי התנועה המסוגלים לעמוד ניתן להתקין מאחזי יד. כל גבהי הברזים, הסבון ועמדת הטוש צריכים להיות מתאמים לגובה הרצוי. "אלמנט חשוב במקלחת הוא ריצוף שאינו מחליק", אומר וגנר, "כל נפילה לקשיש או מוגבל בתנועה כל נפילה יכולה להיות סיוט, ולכן הריצוף חייב להיבחר להיות תוך שמירה על מקסימום פונקציונליות ובטיחות". מובן שגם הכיור צריך להיות נגיש, כאשר הגובה של חלקו העליון צריך להיות כ-75 ס"מ וגובהו התחתון צריך להגיע לכ-65 ס"מ, כדי שכסא הגלגלים יוכל להיכנס. ידיות הברז צריכות להיות לא מסוג ידיות ה"פרח" המסתובבות אלא ידיות מנוף. עוד אפשרות היא ברז המופעל בעזרת חיישן.
  • מטבח: כדי להתאים את המטבח לכסא גלגלים חשוב להקפיד על משטחים נמוכים, כאלה שניתן להתגלגל מתחתם עם כסא גלגלים. בנוסף, יש להקפיד על גישה נוחה לכל המגירות. אפשר גם להשתמש במדפים שניתנים להימשך מטה בעזרת ידית. עבור המוגבלים בהליכה המסוגלים לעמוד ניתן להתאים כסא מוגבה או מאחזי יד, כך שיוכלו ביד אחת לאחוז לתמיכה וביד השנייה להוציא דברים מהמקרר או מהארון.
  • בית חכם: ישנן טכנולוגיות כיום המאפשרות לשלוט בכל מערכות הבית באמצעים ממוחשבים. ניתן להפעיל בטאץ' את המזגן, התריסים ואפילו להפוך את המטבח לחכם. בית חכם יכול לאפשר נעילה מרחוק או אפשרות לראות תוך שכיבה במיטה מי נמצא בדלת. האפשרות להפעיל את הבית באמצעות אפליקציה מקילה מאוד על חייהם של מוגבלים בתנועה.

התאמות ללקויי שמיעה

בדרך כלל עבור לקויי השמיעה פחות מדובר בהתאמה הדורשת שיפוץ אלא יותר בעזרים מיוחדים שיש להתקין בבית. יש עזרים שיכולים למשל, לגרום למנורה להבהב כשמצלצלים בדלת או בטלפון, כשנשמעת אזעקה וכו'. עבור לקויי שמיעה בעלי מכשיר שמיעה ישנן טלוויזיות שמסוגלות לשדר את פס הקול בתדר מיוחד המתחבר למכשיר  שלהם.

התאמות ללקויי ראייה

עבור עיוורים ולקויי ראייה אחד העקרונות החשובים הם יצירת הבדלה בין אזורים או אלמנטים בבית כדי שיוכלו לזהותם על ידי מישוש. למשל, במטבח או בחדר הארונות ניתן להתקין ידית שונה למגירות, או להבדיל ביניהן בעזרת טקסטורות שונות או מספרים מובלטים. לכבדי ראייה המסוגלים לראות מעט ניתן להבדיל באמצעות צבעים בין החדרים. ישנם גם כן עזרים מיוחדים כמו שעון קולי יש מכשיר שיודע לזהות את צבע הבגד.

מימון השיפוץ

 כדאי לדעת כי ניתן לקבל סיוע ממשרד הבינוי והשיכון לצורך שיפוצים שנועדו להנגשת הבית. ניתן לקבל עד ל-45,000 ש"ח סיוע עבור שינויים בדירה, וכן סיוע של עד 90,000 ש"ח להתקנת מעלון. הסיוע מתקבל ממשרד השיכון, אך תהליך קביעת הזכאות והכנת המסמכים מתבצע בסיוע מערכת הבריאות. ההחלטה הסופית אם להעניק את הסיוע מתקבלת על ידי ועדה משותפת של שני המשרדים. זהו סיוע המורכב ממענקים ומהלוואות. הרכבו נקבע לפי מספר נפשות בדירה, מספר חדרים וגובה ההכנסה. דיירי הציבור הציבורי מוחרגים מהבחינה שהקריטריונים עבורם לקבלת סיוע אינו תלוי במספר חדרים והכנסות. הזכאי לסיוע הוא אדם המוגבל בתנועה עקב מחלה או פגיעה במערכת מוטורית, שמוגבלותו נקבעה על ידי מוסד רפואי מוכר בישראל. ממרץ 2015 זכאים לסיוע גם נכי צה"ל. הסיוע ניתן גם למי שקיבל בעבר סיוע אך חלה הרעה במצבו וזקוק להתאמות נוספות, או עקב מעבר דירה הכרחי. במקרה של התקנת מעלון, המדינה תממן את ההתקנה כאשר מדובר באדם שהתגורר בבית בו הוא מבקש להתקין את המעלון לפני שנדרש להיות מרותק לכסא גלגלים, וזהו הפתרון היחידי למצבו. הדירה צריכה להיות בבעלות האדם המבקש את הסיוע: בדמי מפתח, בשכירות בשיכון ציבורי, בקיבוץ או מושב או בדירה של בן משפחה קרוב.

כדי להתחיל את התהליך לקבלת הסיוע, צריך לפנות קודם כל לעובדת סוציאלית באגף למחלות ממושכות במשרד הבריאות. כמו כן, יש לפנות לקופת החולים כדי לתאם ביקור של מרפא בעיסוק או עובד שיקום שמוסמך לנושא כדי שיקבע אילו התאמות נדרשות במסגרת השיפוצים. לצורך הגשת הבקשה ישנם טפסים רבים שיש להגיש, המועברים דרך העובדת הסוציאלית. לאחר מכן, מתכנסת הוועדה הבינמשרדית של משרד הבריאות ומשרד השיכון וקובעת את הזכאות.

המלצות

בנגישות ישראל ממליצים על "בית נגיש", המרכז הארצי להתאמת נגישות היושב בקניון איילון. המקום מספק את כל הפתרונות בדרך להנגשת הבית: מהאדריכלות דרך השיפוץ ועד האביזרים המתאימים. עוד המלצה היא פניה לעמותת מילבת - זוהי עמותה המספקת מידע וייעוץ וכן עוסקת בפיתוח עזרים. 

מחפשים יועץ נגישות ולא מצאתם ?

או

מחפשים יועץ נגישות ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה

מידע מקצועי בנושא הנגשת דירה לנכה

נמצאו 0 מאמרים

לא נמצאו תוצאות