בית

>

חברות פרקטים

>

מאמרים

>

התקנת פרקט עץ מלא - איך מתקינים וכמה זה עולה?

התקנת פרקט עץ מלא - איך מתקינים וכמה זה עולה?

התקנת פרקט עץ מלא נשמעת אולי לחלקכם כמו משימה לא כל כך מורכבת, אבל האמת היא שהתקנת פרקט עץ (או כל פרקט אחר לצורך העניין) דורשת שלבי הכנה יסודיים ודיוק מירבי, כדי להבטיח שהתוצאה הסופית תהיה ראויה לשמה.

מאמר מאת צוות שיפוצים פלוס

פורסם ב-17/05/2020 7 דק' קריאה

אם יש לכם ניסיון בעבודות מסוג זה ואתם מוכנים לאתגר, ייתכן שתצליחו להתקין פרקט עץ גם בכוחות עצמכם, אם כי חשוב לזכור שאנשי מקצוע מיומנים תמיד ישמחו לעמוד לרשותכם ולבצע עבורכם עבודה איכותית ומקצועית.

בכל אופן, אתם מוזמנים להמשיך לקרוא ולגלות: במה כרוכה התקנה של פרקט עץ? מהם הדגשים החשובים להתקנה? מהם השלבים בהתקנה? ואילו סוגים של עץ יכולים לשמש לבניית פרקט?

פרקט עץ מלא - יתרונות וחסרונות

פרקט עץ נחשב לאורך ההיסטוריה ריצוף יוקרתי בעל מראה עשיר. עם השנים, נוספו פיתוחים, שהפכו את פרקט העץ לפריט, שזקוק לתחזוקה נמוכה מבעבר ומחזיק מעמד לטווח ארוך.

לצד המראה הטבעי, הנעים והיוקרתי, פרקט עץ גם ניתן לתיקון קל ומהיר במקרה הצורך, כמו גם לתחזוקה שוטפת והוא בעיקר מספק ריצוף יפה במיוחד.

לצד היתרונות, חשוב לציין גם כי פרקט עץ אינו הבחירה האקולוגית ביותר, מפני שהוא עשוי מעץ טבעי. בנוסף, פרקט עץ אכן זקוק לתחזוקה רבה יותר מסוגי פרקטים אחרים ולבסוף - הוא נחשב יקר מאוד בהשוואה לסוגי פרקט אחרים.

כעת, שאתם מכירים את החסרונות והיתרונות של החומר, אתם יכולים להפשיל שרוולים ולגשת לעבודה.

הכנות לפני התקנת פרקט עץ

כאמור, התקנת פרקט דורשת לא מעט הכנות וחשוב שהן יבוצעו ביסודיות ודייקנות ככל האפשר:

ניקוי החדר

לפני התקנת רקט יש לוודא שהרצפה נקיה מלכלוך, אבק, כתמי שמן וכן הלאה. מומלץ לטאטא, אח"כ להפעיל שואב אבק ולבסוף לנגב את הרצפה עם סמרטוט ולייבש.
 

יישור רצפה

לפני תחילת העבודה יש לוודא שהרצפה ישרה בעזרת פלס. מלבד התייחסות לשיפועים ברצפה, חשוב לבדוק אם יש ברצפה שקעים, חורים או לחילופין - בליטות וגבשושיות. אלה עלולות לפגוע בנראות הפרקט ואף להקשות על תחזוקה תקינה שלו בהמשך ולכם חשוב ליצור רצפה חלקה וישרה לפני תחילת העבודה.

לצורך כך, מומלץ להשתמש בחומר שנקרא מדה מתפלסת, אותו רוכשים בצורתו היבשה, מערבבים עם מים ושופכים על הרצפה. אין צורך ליישר את החומר, הוא מתפשט על הרצפה, מתיישר ומותיר אותה חלקה וישרה. לאחר שהחומר מתייבש, יש לנקות את הרצפה שוב, לפי השלבים המתוארים מעלה.
 

השוואת טמפרטורות

את הפרקט שקניתם, יש להשאיר בחדר שאליו הוא מיועד למשך 48 שעות. הפרקט צריך להגיע לטמפרטורה הקיימת בחדר, כדי שלא יתרחב, או ייתכווץ לאחר שהתקינו אותו.

בנוסף לקורות העץ של הפרקט, יש לרכוש גם פאנלים מתאימים וסף - את הפנלים תצמידו לקיר ועם הספים תוכלו לתת את הסיומת המתאימה לפרקט שלכם בקו הדלת, או המעברים בין משטח למשטח, אם למשל הפרקט מסתיים בחדר אחד, שצמוד לחדר עם רצפת קרמיקה.
 

ספוג בידוד

ספוג בידוד הוא חומר נוסף, שיש להניח מתחת לפרקט לפני התקנתו. הוא מסייע להפחית למינימום רעשי חריקה האופייניים לרצפת פרקט והופך את הפרקט רך ונעים יותר לדריכה ברגליים יחפות.
 

תוספות ללא תוספת תשלום

כל התוספות החשובות הללו מגיעות ללא תוספת תשלום, כמו גם הובלת החומרים והציוד למקום ההתקנה ופינוי שאריות הפסולת - אם אתם מזמינים מתקין פרקטים מקצועי, אם כי יש לוודא זאת לפני חתימה על הסכם עבודה.



יישור רצפת החדר

אם תבקשו מהמתקין גם ליישר את רצפת החדר לפני ההתקנה, או לקצר את הדלתות כדי להתאים אותן לגובה החדש של הרצפה, תתבקשו לשלם על כך תוספת.
 

כיווני הנחת לוחות הפרקט

יש לתכנן מראש את כיווני הנחת לוחות הפרקט, למדוד את החלל המיועד לריצוף ולאפיין נקודות התייחסות בהתאם לדלת הכניסה, לקירות, למדרגות וכן הלאה.
 

אוורור וייבוש החדר

רצוי לאוורר ולייבש את החדר כשבוע לפני ההתקנה. * אין להתקין פרקט עץ מלא במרתף, או בסביבה לחה אחרת.
 

הנחת משטח עץ
התקנת פרקט עץ מלא מתבצעת מעל תשתית לוח עץ מפולס ואחיד. את לוח העץ יש למדוד ולהתאים לצורת החדר וכן לצורה הרצויה עבור הפרקט. לוח זה יהיה עשוי לרוב מעץ אלון, הנחשב עמיד ואמין במיוחד. לאחר שלוח העץ נמצא במקומו, אפשר להתחיל בהרכבת הפרקט.

שיטות התקנה לפרקט עץ מלא

קיימות שתי שיטות עיקריות להתקנת פרקט עץ מלא - בהדבקה, או במסמרים. השיטות השונות מתאימות לסוגים שונים של רצפות - עליהם מותקן הפרקט.

רצפת אריחים או משטח בטון

במקרה כזה השיטה המתאימה היא הדבקה. בגלל שהעץ הוא חומר מבודד, אפשר להתקין את הפרקט ללא שימוש בספוג מבודד ולהניח אותו ישירות על הרצפה. הדבק בו משתמשים הוא ממשפחת האפוקסי - חזק וגמיש במיוחד.

חשוב לבדוק את המלצות היצרן לפני תחילת השימוש ולהקפיד על מריחה אחידה של שכבת הדבק. יתרונות השיטה: בשיטת ההדבקה מובטח לכם פרקט עץ יציב, שאינו מתעקם עם הזמן.

חסרונות

הדבק מקשה על תיקון הפרקט במקרה הצורך, נהרס במגע ממושך עם מים(אבל כך גם הפרקט עצמו), עלול להרוס את הרצפה שמתחתיו, כך שלא תוכלו להשתמש בה שוב אם תרצו.

הנחת פרקט עץ על רצפת עץ קיימת

במקרה של הנחת פרקט עץ על רצפת עץ קיימת, ההתקנה תתבצע בעזרת אקדח מסמרים בלחץ אוויר.

בשני המקרים, המפתח להצלחת ההתקנה הוא בעבודה מדויקת, מסודרת ונקיה

  • יש להכין את קורות העץ לפי האורך הדרוש בשטח ולאחר שערכתם את כל המדידות הנדרשות.
  • בשיטת ההדבקה - יש ליישם שכבה אחידה של דבק על קורת העץ לפני הדבקה למשטח.
  • בשיטת המסמור, חשוב להשתמש באמצעים שמבטיחים את ההתקנה הנסתרת של המסמרים, כך שבסוף התהליך, הם יהיו בלתי נראים.
  • התקנת פאנלים - לאורך הפרקט כולו בעזרת דבק חם, לאחר מדידה מדוייקת של הזוויות הדרושות ואורכים מתאימים.
  • התקנת ספים - יש לבחור ספים מתאימים לסוג הפרקט ולסוג הרצפה בגבול הפרקט. את הסף יש להתאים לדלת ולהתקינו בהתאם להוראות היצרן.
  • גימור סופי - מריחה של לכה, או זמן מתאים על גבי העץ כולו, כדי לשמור על העץ מפני מים ושחיקה.

סוגים שונים של פרקט עץ מלא

עץ מלא לפרקט נקרא לעיתים גם "עץ גושני". יש סוגים רבים של עץ טבעי מתאים לבניית פרקטים. אלה ניחנים ביתרונות שונים ורבים, אך קיימים גם חסרונות:

החיסרון העיקרי שלהם הוא ברגישות שלהם ללחות וכן לשינויי מזג אוויר, ההתקנה מורכבת יחסית, עובי הפרקט מוסיף גובה לרצפה ויש צורך בתחזוקה מרובה יחסית.

כאן בחרנו להתמקד בשלושה סוגים עיקריים ונפוצים של עץ לפרקטים:

התקנת פרקט עץ אלון מלא

עץ אלון נחשב לחומר מבוקש ונפוץ לבניית פרקטים בישראל, בזכות היופי הטבעי וההתאמה שלו כמעט לכל סגנונות העיצוב. אפשר לבחור אלון טבעי, או מולבן ובכל מקרה תגלו שיש מבחר עצום של סוגי עץ אלון לבניית פרקטים.

לוחות עץ אלון מעניקים תחושה יוקרתית וחמימה, המאפיינת עץ טבעי והם נחשבים גם לזולים, בהשוואה לחלק גדול מסוגי העץ.

התקנת פרקט עץ אלון מלא על ידי מתקין פרקטים מקצועי תעלה לכם בין 200-350 ₪ למ"ר.

התקנת פרקט עץ בוק מלא

עץ בוק נחשב עמיד יחסית לסוגים אחרים של עץ לפרקטים. המראה המיוחד של העץ הופך אותו מבוקש ואהוב ויצר לו מוניטין של עץ יוקרתי.

יחד עם זאת, הוא נחשב יקר יחסית, התקנתו מורכבת יחסית לסוגים אחרים של עץ, הוא רגיש לחשיפה לשמש, אינו עמיד במים ולכן מומלץ לנקות אותו באמצעות טאטוא וניגוב במטלית לחה במידה.

התקנת פרקט עץ בוק מלא על ידי מתקין מקצועי תעלה לכם בין 200-400 ₪ למ"ר.

התקנת פרקט עץ מייפל מלא

הטקסטורה הטבעית של עץ מייפל מעניקה לו מראה חמים ויוקרתי והוא גם נחשב עמיד וחזק במיוחד, לכן הוא גם אהוב ומבוקש.

יחד עם זאת, בדומה לסוגים אחרים של פרקט עץ מלא, גם פרקט מייפל אינו עמיד בפני מים, רגיש לחשיפה לשמש, זקוק לתחזוקה שוטפת ונחשב יקר יחסית לסוגי פרקט אחרים.

התקנת פרקט עץ מייפל על ידי מתקין פרקטים מקצועי תעלה לכם בין 200-400 ₪ למ"ר.

לסיכום

חשוב לציין, כי בניגוד להתקנת פרקטים בשיטה הצפה (כשמדובר בפרקט למינציה למשל), התקנת פרקט עץ מלא נחשבת מסובכת ומורכבת במיוחד ולכן ההמלצה הגורפת היא להיעזר באנשי מקצוע לביצוע העבודה.

בנוסף, בגלל העלויות הגבוהות של החומר, רוב האנשים נוטים, בצדק, לפנות לאיש מקצוע, כדי להימנע מטעויות של מתחילים, שעלולות לעלות ביוקר בהמשך הדרך.

אם בכל זאת החלטתם על התקנה עצמית של פרקט עץ מלא, מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע ולהקפיד על כל השלבים הדרושים, כדי להבטיח התקנה איכותית, שתוכלו להנות ממנה לטווח ארוך.

מחפשים חברת פרקטים ולא מצאתם ?

או

המאמר עזר לכם?

שאלו את המומחים בפורום

שאלו שאלה