בית

>

מומחים להיתרי בניה

>

שאלה : בניית ממ"ד כאשר בדירה יש מרפסות (מקורות) שנסגרו

הקלידו כאן שאלה ותקבלו תשובה מהמומחים שלנו

שאלו שאלה

בניית ממ"ד כאשר בדירה יש מרפסות (מקורות) שנסגרו

פורסם על ידי ליאור
22/02/20

אנו רוצים לבנות ממ"ד. הגישה לממ"ד אמורה להיות דרך הסלון.

הסלון הורחב ע"י סגירת מרפסת בחלונות אלומיניום(הייתה מקורה במקור) והורדת דלתות וקיר חלקי שהיוו יציאה למרפסת.

כמו כן בדירה 2 מרפסות מקורות (במקור) נוספות שנסגרו ע"י חלון אלומיניום. אחת - משמשת מרפסת שירות, שניה- הרחיבה חדר קיים בכמטר (סגירת החלונות ישנה מאוד).

האם הסגירות האמורות יהוו בעיה לקבלת היתר לבניית ממ"ד או לא (שהרי הדבר היחיד שהתווסף הנו חלונות אלומיניום, הארנונה הנה מלאה גם כך)?

4 תגובות

שלום ליאור,

כאשר סוגרים מרפסת היא הופכת משטח שירות לשטח עיקרי ובכך מגדילה את שטח הדירה. הארנונה נגבית לפי שטח הדירה בפועל גם אם לא הוצא היתר כחוק למרפסות שנסגרו ואין בכך כדי להפוך את סגירתן לחוקית.
כאשר מוציאים היתר בניה יש להראות מהו שטח הדירה בפועל - השטח הקיים. אם לשטח הדירה החדש - יחד עם המרפסות הסגורות - יש זכויות בניה הרי שאין כל בעיה. באותה בקשה להיתר לממ"ד אפשר לבקש היתר בדיעבד למרפסות שנסגרו. הממ"ד עצמו אינו נכלל באחוזי הבניה.
במידה ושטח הדירה יחד עם המרפסות הסגורות עולה על השטח המותר (לפי זכויות הבניה המפורטות בתכנית בינוי ערים, תב"ע) כנראה שיהיה צורך לפתוח את סגירת אחת המרפסות כדי שהתכנית תעמוד בהוראות התב"ע.

בברכה
אדר' דבורה הורביץ

היי ליאור,
אני חולקת על התשובה שרשומה כאן שכן בחוק התכנון והבניה קיים סעיף בו רשום במפורש שניתן לסגור מרפסת מקורה בעלת 3 קירות וגג עם תריסים או חלונות אלומניום. על כן אם מה שאת מתארת נכון , אז ניתן להוסיף ממ"ד. היות והיום לא מתירים בדרך כלל לתכנן מרפסות מקורות כפי שאת מתארת והיות ואין ממ"ד בבנין אני מניחה שמדובר בבנין ישן בן למעלה מ 30 שנים ובמקרה כזה יכולה להיות בעיה הקשורה להסכמת השכנים במידה וגיל הבנין מעל 40 שנים. הבעיה היא שאם תוציאי היתר בניה, תחסם בפני דיירי הבנין האפשרות לבקש בקשה לתמ"א 38 ועל כן יתכן מאוד שהשכנים שלך יגישו התנגדות לבקשה שלך לתוספת אפילו שמדובר בתוספת המחזקת את הבנין ונדרשת ע"י הג"א.

היי,

תודה רבה על התשובה.
דווקא מאוד רצינו לקדם תמ"א 38 אך חלק מהדיירים לא רוצים ולכן בניית הממ"ד הנה ברירת מחדל מבחינתנו.
היכן הסעיף האמור בחוק התכנון והבניה?

הסעיף נוסף בתיקונים מאוחרים לחוק לפני כשש שנים אך כדי לצצוא אותו אני צריכה להשקיע זמן בחיפושים. אני אנסה להגיע לזה מאוחר יותר ולהוסיף תגובה נוספת. תמ"א 38 עומדת להיות מוקפאת ברוב העיריות וכדאי לבדוק אם אפשר לנצל את זה ולשכנע את הדיירים להסכים כי יתכן שהתננאים אחר כך לחיזוק מבנים יהיו פחות משתלמים מבחינה כלכלית